Quickie 500 Electro klasse

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door wubbo, 20 jan 2008.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Leuk dat ik weer wat gezichten boven wat forum namen kan plaatsen.
    Zo ken ik Martijn van zijn speed 400 racertje toen de tijd, En paul niet anders dan een pylonracer.
    Grappig:).
     
  2. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    Ramsus, je gaat nu dus ook racen, gezellig met de oude bekenden ;).

    gr Wubbo
     
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ai,

    Roep het niet te hard Wubbo.
    Ben veel bezig met het fpv vliegen. Echter wil ik ook weer eens het competitie gevoel ervaren ( 3 jaar vrije vlucht in mijn prille jeugdjaartjes). Moet zeggen dat ik die Q-500 klasse bijzonder vind. Dit wegens de gedachte erachter, alsook het hele concept.
    Mooi was het:). Erg leuk!
    Hoe zit het met de zelfbouwers? Ik kan zo nergens tekeningen etc vinden. Dit terwijl het me een relatief makkelijke kist lijkt.
     
  4. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    Remy, op de site Dutch F3D site staan een heel aantal tekening. onder Quickie (bovenin) dan modellen.

    Kitjes zijn er ook, b.v. de Grandchelem (ARF) voor euro115,-- en epoxy rompen van de maddog voor euro 65 meen ik. Motoren zijn er ook zowel E als B.
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Tnx Wubbo:).
    Heb het gezien. Tekeningen zijn niet echt gedetailleerd. Misschien binnenkort toch eens kijken naar een kitje. De kans op crashen is natuurlijk redelijk groot. Zelf bouwen doen we dan met de 2de kist.
    Ik houd het in de gaten.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest

    Ik heb nog wel wat tekeningen thuisliggen, en ook geharde 7075 aluminium landingsgestellen.
    Stuur maar een PB.
     
  7. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    The new class sounds very interesting! Mario Müller uses also a 1250rpm/V outrunner on his Quickie in combination with 6S 4400mAH, resp. 6S 3700mAh, Current is slightly below 100A, same props as for Q500 and with the same bolting pattern than the backplates. So one can fly Q500 electric with the same power compared to a Nelson. Investigations are ongoing, but most likely Robbe will manufacture engines with winding numbers needed buy us and a complete combo ( motor + controler around 150€ ) will be available.
     
  8. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    Soort Loud E-quickie?
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Klinkt beter, 6s4000 heb ik al liggen.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja, een nelson-snelheid Electro Quicy is helemaal niet zo moeilijk idd, de motoren die we nu hebben op 8s, of idd iets hoger kv en dan 6s. In beide gevallen met "quicky props"

    Ik heb die van mij ook gewoon in de oude gaten geschroefd.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    omdraaien as Hyperion Z4020?

    Ik ben een Q500 aan het bouwen en stuitte vanavond op onlosmakelijk lijkende inbusboutjes op de as van deze motor.
    Hij moet er toch echt uit om mee te kunnen vliegen.
    Ik duw de inbussleutel er echt heel diep in maar met geweld tordeert enkel de sleutel en dan slipt deze door.
    En het is een goede inbus sleutel.
    Ik heb 2 motoren, 1 nu met doorgedraaide inbus schroefjes...

    Tjarko
     
  12. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    uitboren is dan de enige optie denk ik zo.
    misschien warm maken.
     
  13. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Met warm maken erg oppassen ivm de magneten.
    Een goede inbus sleutel tordeerd niet maar breekt.
    Je hebt nog een kans door de inbus stift scherp te slijpen dwz de ronde kantje er af te slijpen door heb korter te maken.
    Allerlaatste optie is een conische inbus te maken van een overmaat.
    Zorg wel dat je de goede maat hebt !!!!
    Als je in de buurt van Ermelo woont wil ik je wel helpen.

    SUC6
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Reactie Hyperion

    Ik kreeg deze reactie van Hyperion.

    Je moet de motor dus anderom monteren, as door motorspant enkele cm's en een speciale prop adapter op de nieuwe "voorkant".

    Mag ik de overlengte as er af zagen?

    Gelukkig had ik nog wat geduld met boren etc.
    De vleugel is wel ongeveer klaar, en romp net begonnen.



    Dear Tjarko,

    Firstly, please accept my apology for the long response time.

    It is not the correct way to push the shaft through the motor. What you
    need is a back mount set consisting of a new propadapter which bolts to
    the rotor of the motor as well as a X-plate for mounting.

    Hyperion shop

    With this set, I believe you will get the motors in the configuration
    you need.

    Best regards,

    Gudmund Olsson
    Hyperion Europe
     
  15. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    Klopt inderdaad, het is aan te raden om deze as af te zagen, anders kan deze bij een harde landing door de accu prikken.
    Ik had deze onderdelen ook al op de site gezet.
    Onderdelen E-Quickie

    suc6 Wubbo
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    67.98 seconden ??

    Ik zie op de F3D.nl site in de uitslagen van Q500-E in Almere dat Paul Ravensbergen onder de 68 seconden heeft gevlogen! En structureel ca 71 sec.
    Is dat op en F3D baan van 400 meter? dan is het echt snel.

    En meer dan 10 sec sneller dan de rest!
    Hoe doet die dat?
    Is bekend met welke aandrijfset?

    Ik moet nog een Lipo aanschaffen en zit te denken aan Hyperion 45C, 3300 C of iets groter.
    Zou jammer zijn om op NK4 te zien dat dat niet competitief is.

    Tjarko
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    De baan is geen 400 meter, we vlogen op het club 20 parcours. Dus 36 meter breed en 150 meter naar de toppylon.

    M'n aandrijving bestaat uit een Hyperion Z4020-8 met een APC-E 10x7 prop. Accu's zijn van het type 40C Flightmax 5S-3000. Ik moet wel zeggen dat ik accu's voorverwarm naar ongeveer 40 graden. Als ik dat niet doe kakt het na een aantal rondjes een beetje in.
     
  18. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Hi Jongens,

    We hebben hier een motor die 12000 op een 11x 7 E draait. Is dat wat. Ik heb geen idee wat jullie voor toeren draaien.
    50 x 41 en 890 kv op de beschrijving.

    Gtz Robbert
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat lijkt mij de zelfde als de tgy als ik gebruik...
     
  20. CorII

    CorII

    Lid geworden:
    1 sep 2010
    Berichten:
    61
    Motor

    Hallo Allemaal,
    Die motor waar Robert het over had is dus van mij en dit zijn de specificaties:
    Brushless motor Model
    C5045-KV890
    Rotational Speed
    890Kv (rpm/v)
    Power (W)
    1185W
    Motor Weight
    210g
    Max. Efficiency
    98%
    No Load Current
    2.6A
    Internal Resistance
    21mOmega
    Motor Dimensions (Diameter x Length)
    49.2mm x 45 mm
    Shaft Dimensions
    8mm
    Input Battery Types
    NiCd/ Nimh/ Li-po BatStery
    Wire Winds
    8
    Cells Li-Po
    3-8
    Cells Ni-Cd/ Ni-MH
    9-24
    ESC(A)
    80
    Prop
    12x6/ 13x10/ 13x8
    [FONT=&quot] [/FONT]
    Ik zal mij even verder voorstellen.
    Ik ben Cor dus en heb in de jaren '70 wat aan model-vliegen gedaan. Toen werd ik 16 en ging wat anders doen...
    Sinds en paar jaar heb ik het elektro vliegen ontdekt.
    De geringe rompslomp, geringe kosten en schone handen spreken mij erg aan. Door Robert werd ook mijn interesse in pylon-racen gewekt. Het was nogal een hobbel de schoonheid van een Quickie te ontdekken maar het is zover.
    Spullen zijn vanaf de Hobby-king onderweg, m'n Grand Chelem V2 is er en zoals je snapt heb ik ook een motor.
    De naam ervan is onbekend maar ik heb 'm betrokken bij Jeroen Bosgraaf uit Harderwijk. Hij adverteert onder de naam Gekko op marktplaats en gezien goede ervaring met hem. had ik hem gevraagd een motor met de Quickie-specificaties te zoeken. Ik heb hem gekocht voor 62,50 inclusief 100 A regelaar, inclusief verzendkosten.
    Turnigy 5S, 4000, 30 C is onderweg. Past er net in, iets meer vliegtijd om te oefenen. Lichtere accu's (2600?
     

Deel Deze Pagina