quikly hpi 3 rtr maar hoe

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door william.tk, 1 jan 2004.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zitten meer bewegende (en losse delen) in een centax en er schuiven delen over elkaar heen waar vuil tussen kan komen en/of smering weg valt.
    Daarom moet een centax met regelmaat uit elkaar en schoongemaakt worden. De centax van Mugen is de enige koppeling waar een soort vettige duw-schoentjes gebruikt worden, deze drogen niet uit en blijven altijd gesmeerd en vereist minder onderhoud

    Dan de klok, die moet je uitshimmen. Bij Serpent doe je dat achter het vliegwiel, dat betekent inelkaar zetten, opmeten en weer uit elkaar trekken voor extra shims, bij Mugen en Picco stel je dit bij de klok af en is makkelijker. Alle centax-koppelingen hebben in de klok een zgn. axiaal lager ofwel een lager die de duwkrachten opvangt, dit lagertje is vaak zeer snel kapot.......

    Uiteindelijk een goed opgezette centax met een perfecte afstelling zal de auto als een raket doen weg schieten. Daartegen zal een gewone koppeling bij minder grip door het goed gecontroleerd slippend oppakken een betere bochtstabiliteit geven.
    Helaas vanwege de conische koppeling is slip een vreemd iets.
     
  2. hilbren

    hilbren Guest

    interesant om te weten!! (misschien leuk om een FAQ mee te beginnen)
     
  3. icewim

    icewim Guest

    Hey; gefeliciteerd hè William!
    Nu ben je al aan het inrijden? ;)
     

Deel Deze Pagina