QX-9 Full Carbon Acro FPV Quad (bouwbeschrijving)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Quadromax, 23 apr 2013.

1. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Ooh, ben je een nieuw QX-9 hitmix aan het schrijven ? :music:
    Gezien er een aantal noten op de tafel liggen...:grin:

Ziet er verder goed uit :)
    Ik hoop met die van mij ook binnenkort weer verder te kunnen gaan.

Zoals Thijs ook al aangeeft, je kunt beter alleen die vier signaal kabels aansluiten.
    De GND loopt namelijk ook al via de Accu kabel.
    Hiermee voorkom je ook een eventuele GroundLoop !
    Je kunt de eerste drie motor signaalkabels kwijt in een enkele servo-plug en de vierde, daar doe je een krimpkousje om de header heen en sluit je los aan op de juiste uitgang.
    De Plus en de GND van de servokabels zou je compleet kunnen verwijderen, zodat het wat netter oogt en het bespaart weer wat gewicht uit.
    (alle beetjes helpen)

2. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Thijs, jouw frame is wel veel langer dan standaard volgens mij. Bij mij zitten de esc zo goed als tegen elkaar aan. Anders krijg ik de motor kabeltjes niet meer in de esc's. Ik heb ook alle esc stroomdraden ongekort en in een 8mm bullit connector gesoldeerd.

3. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Hoi Lennie,

Hij is wel iets langer maar volgens mij scheeld het niet zo heel veel.
    Mijn Bullet connectoren zitten aan het eind van de arm (onder de motor) en steken er een heel klein stukje uit.
    Mn motoren hebben kortere kabeltjes, en die zitten in de bullet connector gelijk in het begin van de arm waardoor ik ze makkelijk kan wisselen en de motoren en makkelijk kan afhalen zonder dat ik het halve frame uit elkaar kan halen.

Hierdoor zitten de ESC's aan de binnen kant blijna strak tegen de armen aan omdat ik daar geen connectoren heb en heb daardoor dus meer ruimte tussen mn ESC's

Hiertussen heb ik de Power verdeel unit zitten (met nylon schroefje vast aanmn frame) en mn 433mhz telemetry module van 3DR

Ciao,
    Thijs

4. Drommels

Drommels Guest

En weet een beetje vordering geboekt:

- Motor draden direct op de ESC gesoldeerd
    - ESC's van een nieuw stukje doorzichtige krimpkous voorzien
    - Signaaldraden van ESC's in een 4 polige stekker ondergebracht, zodat er geen twijfel over bestaat welke volgorde de kabels erin moeten
    - GPS module in het top deck gelijmd (laat nog los, misschien hotglue er tussen?)
    - Telemetriemodule van krimpkous voorzien en met hotglue op het midden deck geplakt (dit lijkt niet goed te houden, dus ideeen voor montage welkom)
    - Getest of alle motoren de juiste kant op draaien
    - APM aan de PC gehangen. FW versie is 2.9.1b. Het calibreren gaat heel vreemd, net als bij de persoon een aantal posts terug. Moet even een oudere versie van mission planner installeren.

Wat nog moet:
    - props balanceren
    - telemetrie module ground mod (iets met melk horen klotsen en niet weten waar de tepel hangt)
    - APM afstellen (zou op zich prettig zijn om dit samen met een APM-expert te doen, als je een KK2.0 gewend bent dan is dit het verschil tussen middelbare school wiskunde en universitaire calculus!)
    - testvlucht (moet het wel ophouden met regenen of even bij Marten langs :))

Als je alle motoren, ESC's en de power module aan elkaar hebt gesoldeerd, dan is het handig om de boel op een klosje hout te leggen. De motoren op een doosje, zodat je er aan de onderkant bij kan.

Alle armen zitten goed vast. Moeten die klemmen eigenlijk helemaal op elkaar eindigen, of blijft er een spleet tussen zitten? Heb het gevoel dat als ik door draai, de boel stuk gaat.

Top deck erop gezet, inclusief GPS module. Die moet ik nog wel iets beter vast zetten, want de bison transparant lijm hield niet zo goed ;)

De telemetriemodule zit hier vast met een klodder hotglue. De eerste keer kwam het gewoon weer los. Op de krimpkous hecht het wel aardig, maar op de gladde carbon niet zo best. Iemand tips om hotglue succesvol op carbon te krijgen? Heb nu een schroefgaatje voor de naze32 controller gebruikt om de lijm meer houvast te geven.

Deze moet dus nog even goed vast gezet worden :)
    Edit: wat een brakke foto... iphone besloot om op de motor scherp te stellen ipv de gps module. Meh.
    Hier schijn ik iets met de gruond plate te moeten doen. Even googlen nog!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2013
  5. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Lekker bezig

Montage ideetje
    Dubbelzijdig tape :)
    Werkt als een trein en absorbeerde wat vibraries

Ciao
    Thijs

6. KoekieMonster

KoekieMonster

Lid geworden:
    14 nov 2011
    hoihoi,

ik denk erover om een paar QX-9 frameplaten te laten frezen. zijn er hier nog liefhebbers voor een setje? twijfel nog tussen de standaard boomclamps en die van pitlab ( http://www.pitlab.com/pitlabshop/ac...round-16mm-tube-–-quad-set-16-pcs-detail.html ) stuur mij ff een PB'tje als je intresse hebt, kan ik kijken wat t zal worden.

EDIT:
    Ff wat extra info: de platen zullen allen 1.5mm vol carbon zijn. De prijs zal rond de €60 uitkomen. De gekozen boomclamps worden waarschijnlijk die van pitlab(ik moet hier toch bestellen dus eventueel kan ik deze meeleveren)

Laatst bewerkt: 15 okt 2013
  7. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Tof dat je aan je mede modelbouwers denkt! Ondertussen al een heel populair framepje geworden.

8. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    ik zou de onderplaat echt dikker maken! zeker ook omdat je gopro op dat 1,5 mm plaatje komt te staan en die is simpelweg gewoon niet stijf genoeg bij 1,5 mm

9. KoekieMonster

KoekieMonster

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Natuurlijk denk daaraan=) heb hier veel info gevonden=) daarnaast scheelt het voor mij natuurlijk ook omdat de verzendkosten gedeeld kunnen worden enzo, een win-win situatie=P

Helaas is het niet mogelijk daar waar ik het laat frezen om alleen de bottomplate dikker te maken. Kan wel alles uit 2mm laten frezen, zal dit even overleggen met degene wie interesse hebben.

10. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    wat evt ook mogelijk is (had ik gedaan bij mn glasfiber frame) is een small strookje Carbon (lees 2cm breed ofzo) onder je Gopro houder te lijmen.
    deze laat je dan doorlopen tot tussen de armen en dat gedeelte is gelijk een stuk stijfer, hierdoor heb je wel de sterkte maar niet het gewicht.

ciao,

11. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Hallo Drommels,

Lekker bezig zo te lezen/zien ;)

Als de zaal vrij is, dan ben je van harte welkom om langs te komen om je QX-9 te testen :D

Betreft je vraag over die telemetry aanpassing, zie hier voor alle info:
    Taming Rctimer 433MHz 3DRadio local Noise - RC Groups

12. Drommels

Drommels Guest

Hi Marten,

Die link had ik inmiddels ook gevonden. Echter verschilt mijn ground module van de foto die ze op die link laten zien:
    Dit losse plaatje zit er bij mij dus niet op!

Of mis ik nou iets?

13. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Als het losse plaatje er niet opzit, dan is die modificatie inderdaad niet mogelijk.
    Je kunt eens een reikwijdte test doen en zien of de verbinding tot stand blijft.
    Zonder die aanpassing heb ik al problemen vanaf 5mtr.
    (moet die van mij nog steeds eens aanpassen, daar waar wel van die plaatjes opzitten)

14. Drommels

Drommels Guest

Hi Thijs,

Weet jij of de standaard receiver die bij de TGY 9X zit ook kan binden met de FrSky DJT?
    Als dat kan, dan kan ik de oude receiver blijven gebruiken op m'n eerste quad :)

15. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012

Nope helaas.
    maar je kunt wel je turnigy tx iets aanpassen zodat de antenne in de module komt dan kun je je TX modules gewoon wisselen

Azure Engineering: Making the Turnigy 9X Transmitter RF Module Removable

gr
    Thijs

16. Drommels

Drommels Guest

Dat s handig zeg. Worth a shot ;)

Ik zit nu even uit te vogelen welke TX en RX module ik moet hebben.

Ik kijk nu naar de
    1 DJT + D8R Plus combo
    2 DJT + V8FR-II combo
    3 D8R-XP

De eerste heeft telemetrie maar geen CPPM?
    De tweede heeft geen telemetrie en geen CPPM?
    De derde heeft telemetrie en CPPM, maar dan hou je een D8R Plus / V8FR-II receiver over. (kan natuurlijk ook op mn andere quad gebruiken, dan hoef ik niet te switchen tussen modules)
    De derde heeft ook een RSSI (PWM) output, maar dat schijnt niet te werken met de APM?

Wie kan met zekerheid zeggen of de D8R Plus geen CPPM heeft? De site van FrSky is niet bepaald duidelijk.

17. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    zou voor de 1e gaan

je kunt namelijk (heb ik ook gedaan) de D8R II plus met de D8R-XP firmware flashen :)
    wordt het gewoon een XP werkt als een trein

om te flashen heb je dan wel deze nodig

Deze is toch zowiezo wel handig want ook voor de XP is nieuwe firmware die de CPPM naar 27ms kunt zetten ivm een 8ch probleemje

zie hier info
    Hier de firmware (deze firmware dus te flashen op de D8R II Plus)

ciao,

18. Drommels

Drommels Guest

Hi Thijs,

Krijgt de D8R dan ook RSSI output? Bedankt voor je hulp, ik ga die D8R bestellen.
    Kan altijd een keertje langs droppen voor het flashen? :)

19. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Yep en tuurlijk :)

20. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Mini Qx :)

Deel Deze Pagina