Raad nodig: Bouwpakket Monstertruck aanschaf

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door jaapTilburg, 23 okt 2013.

1. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    Nadeel is dat bigscale nieuw erg duur is, en tweedehands erg goedkoop.

FG's koop je al rond de 200-250 euro, kocht de mijne voor 150, en de Monsters gaan voor ongeveer 300-350, 4x4 rond de 400-450.

Als je exact 1000 wilt uitgeven, kan al het belangrijke upgraden met een tweedehandse wagen, denk aan:
    Nieuwe CY 270, alu motorsteunen, alu tandwielmeenemer, met een goede luchtfilter, leuke expansie uitlaat zorgt samen voor een snel en leuk blokje, uitlaat kan je ook later pas doen voor te beginnen.
    Uitlaat en alu motorsteunen+meenemer kun je prima van MP af halen, uitlaat enkel deukloos of heel weinig deukjes, motorsteun nieuwe lager erin, ben je samen voor 150 klaar.
    CY kost 170 als ik me goed herinner, leuke luchtfilter kost 50-80 euro incl. olie en reiniger, nieuwe brandstof filters kosten ook weinig.
    Nieuwe lager set, kost iets van 25 euro, eventueel alu diff als dit er nog niet op zit, iets van 60 euro.
    Nieuwe kogelkopjes en draagarmen+assen, ongeveer 100 euro.
    Nieuwe servo's, Savox 0251 en de Savox 0235, kosten samen ongeveer 100 euro.
    En nu zit je pas rond de 1000 euro, en hiermee heb je een serieuze FG die haast nieuw is en velen malen beter dan een nieuwe.

En je kan veel besparen als je een wagen koopt met de nodige upgrades, wat vaak wel is met tweedehandse wagens.
    Goede motor erop hebt en nog niet een expansie uitlaat wilt, dit scheelt dan een ruime +/- 270 euro.
    Mochten de tandwielen, draagarmen, etc. in goede staat zijn, scheelt ook een hoop.
    Mochten er goede servo's op zitten, bespaar je ook nog een hoop, dan kan je de extra's aanschaffen.
    Denk aan, hydraulische (tussenas)rem, kogelaandrijving, afstelbare koppeling, stalen tandwielen, extra wielen of kappen, aluminium delen(ook via marktplaats goed aan te komen, wel opletten dat je de juiste spullen koopt), etc. etc.

En sommige delen zijn tweedehands ook in trek, oude motor verkopen als revisie motor, servo's voor een 10tje per stuk, etc.

En bigscale heeft eigenlijk maar een paar dingen die je niet 1-2-3 kunt testen of zien, althans de FG's.
    Staat van de draagarmen, zicht en voelbaar en speling controleren, tandwielen zicht en hoorbaar.
    Diff kun je voelen door een wiel te blokkeren en de ander te draaien, voel je of de tandwielen soepel draaien in de zin van dat er niks blokkeerd, stug draaien probeer je het ander wiel, meestal komt het door het vet wat erin zit, mocht de andere kant het niet doen kan het een lager zijn.
    Servo's door te testen en te horen of ze onnodig zoemen en of ze goed reageren, netzoals de ontvanger+zender.
    Schokbrekers kun je zien en voelen, of ze lekken of onnodig geluiden maken tijdens inveren.
    Chassis plaat ook controleren, beschadigingen in de zin van uitgelobberde gaten of zelfs een kromme plaat.

Enigste serieuze risico is de motor, mede door de carb en luchtfilter, deze kunnen onder verkeerd gebruik zand doorlaten.
    De rest valt vooraf in te schatten met wat test methodes en ervaring.

Ik zou serieus een tweedehandse FG bekijken en met je ouders overleggen, je krijgt op deze manier veel meer waar voor je geld. ;)

Btw, op het forum staat ook een Hormann(buggy) te koop, is een wagen voor op de baan, kostte volgens mij 750, weet het alleen niet meer exact hoe en wat.

2. dahoe

dahoe

Lid geworden:
    9 aug 2008
    Jaap ,waarom dan geen hpi baja 5b ss ,als je ff geduld heb ,bijna sinterklaas en dan willen de winkeliers wel eens stunten ,die hebben het ook niet makkelijk deze tijden ,ik zou ff een beetje geduld hebben ,

3. snoeksel

snoeksel Forum veteraan

Lid geworden:
    24 feb 2008
  4. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    JFC heeft trouwens ook de SS kit, 740 euro alleen is dit exclusief motor, de fuelie kostte erbij meen ik 140 euro en anders kan je de CY 270/Zenoah G260 erbij pakken voor 195.
    Alleen hebben ze hem momenteel niet op voorraad maar mailen kan altijd.

Bij de SS kit moet je een zender+ontvanger hebben, gas/rem servo en accu, kosten idd niet teveel.

5. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    om die hpi van pkracing te bestellen 1213euro:

6. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    @etinogard

hier heb ik nou zeker wat aan!! :)

ik zal dit zeker goed bekijken en dan mijn keus pas maken!

7. SandorV

SandorV

Lid geworden:
    20 nov 2011
    Ik zou die zender trouwens laten zijn, voor zo'n prijs, zoek eens op een FlySky GT3b, die zijn HEEL goedkoop en voor die prijs absoluut het beste. Hier bij Ebay, met gratis verzenden! Douanekosten zullen er wrs ook niet zijn.
    http://www.benl.ebay.be/itm/E-Expre...Control_Parts_Accessories&hash=item3f1e6adf3a

Die lader zou ik ook laten zijn, koop een bij hobbyking een goedkope 6-cell lader ofzo voor lipo's die ook een nimh functie heeft, dan gaat het tenminste vooruit.

Dat accupack al helemaal laten, 43 euro voor 3000mah. Conrad doet het beter (deze heb ik ook)
    Conrad energy NiMH Sub-C ontvanger accupack 6 V / 4200 mAh Vorm Hump Stekkersysteem Tamiya-stekker, JR-bus in de Conrad online shop

8. fastrockets

fastrockets

Lid geworden:
    28 okt 2011
    Ik zou het ergens anders bestellen.

rc-car-online.de bijvoorbeeld.

9. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    Sorry late reactie drukke dagen met school.

Ik kijk dan toch liever naar een 2e hands die ik dan met een paar nodige upgrades beter kan maken.
    dan voor een nieuwe stock 1200euro te betalen..

10. Gert van Holten

Gert van Holten

Lid geworden:
    12 sep 2005
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Is dit wat voor jou. Ik doe het spul weg omdat ik nu heli vlieg
    Gr Gert

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  11. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    @gert van holten

deze is verkocht zo te zien.

12. Gert van Holten

Gert van Holten

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Weer in de verkoop, koper heeft zich terug getrokken ivm ontslag.

Gr Gert

13. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    Moet zegge, die van Gert ziet er netjes uit en heeft het een en ander al aan upgrades.
    Uitlaat is trouwens een van de snelste pijpjes die er toen op de markt waren, hiermee heb je voorlopig geen tuningsblok nodig en zodra je het motortje laat tunen heb je een ziekelijke combinatie.

Enigste wat ik bij die van Gert goed zou bekijken, is welke luchtfilter en welke diff zit erin.
    Als dit de goed geupgrade varianten zijn, dan hoef je in principe amper te sleutelen want alle belangrijke upgrades zitten er dan op.
    Natuurlijk opletten op slijtage gevoelige onderdelen, rest van het eerder benoemd rijtje.
    Rest zou je dus kunnen uitgeven aan upgrades/tuning.

14. Gert van Holten

Gert van Holten

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Etinogard, bedankt voor het aanprijzen.

Ik heb als luchtfilteset een Twin Air luchtfilter Tuning van FG, kijk bij Pkracing artikelnr TWA1012

Volledig gesloten foam luchtfilter, gesealed op rubber voet. Deze filters komen uit de crossmotor-wedstrijdstrijdsport, en zijn speciaal geconstrueerd om lekkage van lucht door openstaande spleten te voorkomen.

Welk type dif er op zit weet ik niet, alu binnen en buiten behuizing heeft hij wel.

gr Gert

15. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    TwinAir luchtfilters zijn goed, heb ze zelf ook namelijk :p
    Alu binnen behuizing is ook goed, en zal je ook niet hoeven ombouwen.

Kortom Jaap, als de wagen verder in goede staat is, heb je een ruime 575 euro voor upgrades.
    Extra geld om er een hele leuke wagen van te maken, mocht je keuze vaststaan, dan veel succes met het overhalen van je ouders ;)

16. snoeksel

snoeksel Forum veteraan

Lid geworden:
    24 feb 2008
    Zoals hij eruit ziet,is dat zeker geen verkeerde keuze.En nog wat centjes over voor evt upgrades.Zoals ie er daar bij staat moet je gewoon eerst lekker gaan rijden.Lol beleven en je afvragen of je echt noodzakelijke upgrades nodig hebt.Ik denk van niet en dat je met deze auto gewoon veel lol kan beleven zonder upgrades :yes: :thumbsup:

17. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    Klopt, al zal een tweede set wielen ook leuk zijn, Monster truck wielen geven lang niet overal goed grip.
    Hydraulische (tussenas) rem is eigenlijk ook wel een aanrader, de tuningsrem kan goed remmen maar vereist wat onderdelen zoals de RVS schijf en een flinke servo.

18. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    ik heb helaas geen reactie meer gehad van gert..

19. Gert van Holten

Gert van Holten

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Jaap, op dit moment ben ik met 2 kopers bezig excl jij. Jou bod en mijn prijs ligt niet dicht bij elkaar. Hoogste bod op dit moment is 435, maar de aspirant koper reageert soms vreemd vandaar mijn late reactie. Maar nogmaals een goed redelijk bod, wie dan het eerst komt koopt de truck.

20. jaapTilburg

jaapTilburg

Lid geworden:
    17 mei 2013
    ik heb u gemaild een bod van 350
    u wou zakken tot 400 zonder zender

in mijn gedachten is die zender geen 25euro ;)

Deel Deze Pagina