Raketenwurm 1, 2b & Surprise 13

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 1 dec 2007.

  1. En?!

    In 2 dagen verhuizen kan best!

    ;)

    Jos
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Nee hoor, verhuizen kan niet in 2 dagen, zelfs niet als je naar een appartement 1 verdieping hoger gaat. ;)

    Maar goed, hier wat foto's. Ik hoop volgende week met de montage te kunnen beginnen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het geheel was uitstekend verpakt verstuurd. De vleugel zat op een plank spaanplaat vastgemaakt en alles was opgevuld met kranten en schuim. Ook zitten er al vleugelhoezen bij die voorlopig goed genoeg zijn.

    Alle servo's zijn standaard al ingebouwd en er zitten Hitec HS5125, Futaba S3150 en Hitec HS65's in. De motor wordt wederom een Neu 1512/1D/6,7 met een 17x18 RFM prop en Kokam 4s4000H5. Uiteindelijk komt er ook het nieuwe MPX 2,4Ghz systeem, maar tot die tijd maar eens kijken of m'n MPX DS IPD 7 erin past.
     
  3. Johan, misschien een nieuw draadje voor de bouw van de Surprise?

    Vindt jou draadjes hoogst informatief!

    Graag ook even melden hoe het nu met de RW2B staat en wat de plannen zijn.

    Mooie kist!!!

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2009
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    dubbelpost
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2009
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag weer wat aan de Surprise gewerkt. Het hoogteroer zit er op.
    [​IMG]

    De stekker zit ook al aan de vleugel gesoldeerd. Alle servo's doen het prima, alleen zit 1 servo v/d flaps iets uit het midden tov de andere. Niet zo'n ramp verder.

    Wel viel me op dat het hoogteroer niet altijd even soepel loopt. het hoogteroer haakt soms een beetje achter de schaal v/d stabilo. Daar moet nog heel iets weggehaald worden dus. Valt me ook wel een beetje tegen van zo'n prijzig toestel dat de naden niet netjes zijn afgetaped. Dat doe ik dus ook zelf wel even.
     
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    He Johan, dubbele post?

    Wat betreft het aanlopen van het hoogte roer in het stabilo, dat had ik dus ook en begreep niet waarom. Het was dus ook alleen het geval als hij gemoonteerd was op de romp. Toen ging er een lichtje branden, ze hebben bij de fabriek natuurlijk alleen getest zonder de romp. Als je hem op de romp schroeft dan wordt de onderste schaal een beetje ingedrukt en loopt hij in eens aan. Je kunt de romp een beetje bij schaven maar waarschijnlijk beter (dat heb ik gedaan) om gewoon een stukje schuur papier in de naad te steken zoals de tape er ook in komt en dan even een paar keer bewegen.

    Het aftapen van de roeren kost tijd maar helpt wel enorm. Als ze dat in de fabriek zouden doen is het vast niet zo netjes als je het zelf rustig doet. En zou het de prijs alleen maar omhoog halen door de extra arbeid.

    Bij een Avionik moet je dat trouwens zelf ook doen. ;)

    Jos
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Inderdaad een dubbelpost. Zo krijg je nooit post en dan ineens heb je er twee :)

    Vandaag weer met de Surprise verder gegaan. Het aanloop probleem van het hoogteroer is opgelost, alle hevels zitten nu in de vleugel bevestigd en de aansturing voor beide ailerons zit op hun plek. En zowaar heb ik exact dezelfde uitslagen op links en rechts. 14mm up en 13mm down. Morgen even op internet nazoeken of 14 up genoeg is voor de butterfly en even opzoeken hoe ik dat met de flaps ook alweer in de Evo moet programmeren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Johan, ik gebruik het eerste gaatje op de servo hevel. Dat gaat best. Je hebt dan minder uitslag maar ook minder speling en meer kracht op de roeren.

    Je kunt waarscheinlijk beter langere stangen maken dat bij neutraal van de servo de ailerons een tikje omhoog staan. Dan breng je met de servo sub trim op de zender de roeren vlak. Dit geeft als voordeel dat je meer rem kleppen hebt en minder rol roeren naar onder wat je toch niet gebruikt. Je hebt 5mm down en 9mm up nodig voor de rol en iets van 25mm up voor spoiler als dat gaat!

    Jos
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Zo, de stangetjes voor de ailerons zijn aangepast. Ik heb nu voldoende uitslag naar boven/beneden voor de uitslagen die in de handleiding staan. Foto's maak ik nu even niet want het enige verschil is dat de stangen wat langer zijn. Woensdag maar met de flaps bezig. Ben nu ook wel heel blij met m'n nieuwe soldeerstationnetje, werkt toch een heel stuk beter en fijner dan de losse bout die ik hiervoor had.
    En ik zag ook dat m'n nieuwe lipo (Kokam 4s4000) ook opgestuurd is dus dan is alles weer compleet.
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Meegemixte flaps gebruik ik inderdaad ook op m'n Tangent Kult, vliegt hij een stuk beter door. Wellicht mix ik ze mee bij een landings flightmode, maar ik moet eerst eens goed kijken hoe die mode's werken op de Evo.
    De accu's zijn inderdaad goedkoop, maar de Kokam 4s is inmiddels al binnen.

    Vandaag niet zo heel veel gedaan, was laat terug van het werk.

    De aansluitingen nog even met wat secondenlijm spelingsvrij gemaakt (was al minimaal) en met wat krimpkous afgewerkt. Ik moet misschien nog iets meer ruimte maken in het gat rond de servohevel, maar dat zie ik bij het programmeren wel.
    [​IMG]

    En dit is dan de vleugel die klaar is voor het luchtruim.
    [​IMG]

    (en even de groeten aan Peter K. Ik zie net dat hij zit te lezen ;))
     
  12. Goed bezig!

    Ik heb de krimp kous op de L-bocht vast gelijmd met secondelijm, anders gaat hij er wel heel makkelijke af. Heb ze toen ook maar een beetje ingekort toen het toch goed vast zat, de helft wat jij hebt.

    Kan niet wachten tot ik een Multiplex heb!!! De tijd van de DX7 is voorbij voor mij.

    Jos
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Krimpkous zit inderdaad ook met wat secondenlijm vast. Wel zo'n veilig idee. Er komen nog wel een keer kapjes over de stangetjes heen. Ik moet ze nog ergens hebben als het goed is.

    Waar ik niet op kan wachten is op de postbode die m'n 2,4Ghz module voor de Evo/Pro komt brengen. Heb ik 16 kanalen :). Wat zal ik eens met de 10 gaan doen die ik dan over heb.

    Verder ook wel wat gebouwd.
    Extra motorschotje gemaakt. Rechts is het resultaat van wat boor, slijp en schuurwerk. :rolleyes:
    [​IMG]

    En de vleugel pas gemaakt op de romp. Hiervoor wat weggefreesd en dit versterkt met wat extra koolstof rovings en de bovenkant netjes opgevuld met ingedikte epoxy waar later de vleugel/romp verbinding ingedrukt is zodat het allemaal mooi aan sluit.
    [​IMG]
     
  14. Dubbel motor schotje is wel aan te bevelen met zoveel kracht!!!

    Jos
     
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Sterker nog, ik heb hem zelfs al 3voudig gemaakt. Morgen gaat hij de romp in en dan hoeft er niet heel veel meer te gebeuren. Vooral veel kleine dingetjes.
    To do:
    - motorschot inlijmen
    - vlak kantje aan motoras
    - regelaar in kapton
    - motor/regelaar solderen
    - regelaar programmeren
    - prop/spinner frezen/locken/balanceren
    - koeling regelaar föhnen + versterken
    - accupack's solderen
    - vleugel-ontvangerkabel solderen
    - model programmeren
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    En weer wat gedaan vandaag en een paar dagen geleden.

    Drievoudig motorschot ingelijmd en een bult rovings ervoor.
    [​IMG]

    En de motor met andere schroefjes vastgezet.
    [​IMG]

    En de powerplant in elkaar geprutst.
    [​IMG]

    To do:
    - vlak kantje aan motoras
    - regelaar programmeren
    - prop/spinner frezen/locken/balanceren
    - koeling regelaar föhnen + versterken
    - accupack's solderen
    - vleugel-ontvangerkabel solderen
    - model programmeren
    - Maiden
     
  17. ~Cool!!

    Ik zou dat verloopje maar eens in elkaar gaan solderen voor de vleugel. Dan is al het echte werk gedaan. De rest is kinderspel! ;)

    Gr, Jos
     
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    Laatst bewerkt: 17 apr 2009
  19. Settings zijn correct!

    Gebruik je wel een OPTO of zelfs al een Unilog?

    Jos
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Johan heeft een unilog, vloog hij ook mee in z'n wurm.
    Of de F5D energie afslag al is gebruik weet ik niet.

    Ik heb het toestel trouwens al in het echt mogen bewonderen, verbazingwekkend licht. En heeeel erg mooi. Echt weer een stapje hoger dan de wurm.
     

Deel Deze Pagina