Raketenwurm 1, 2b & Surprise 13

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 1 dec 2007.

1. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Inderdaad een Unilog met optokabel. De F5B (geen D) afslag heb ik nog niet gebruikt, komt wel een keer. Eerst maar leren vliegen;).

Toestel is inderdaad veel mooier dan de wurm1, maar de wurm2b is ook zeer mooi. Alleen is die van mij wel een stuk zwaarder omdat dat de showversie is. De Surpise zal wel ergens rond de 1550 gram gaan wegen denk ik. Maar Nando heeft een nieuwe weegschaal zag ik dus als hij klaar is wegen we hem wel een keer.

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    D-B, een energie afslag hebben ze allebei.:sleepy:

En die 2b, met enorme vierkante lipobox... tja, smaken verschillen.

3. Een RW is functioneel. :)

Unilog met opto kabel..... check!

Jos

4. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    En weer verder gegaan want eigenlijk moet hij volgende week de lucht in.

Een koelsleufje geföhnt voor de regelaar. Aan de binnenkant aan beide zijden versterkt met wat carbon rovings.

De Spinner van diverse kanten.

En met Locktite vastgezet. Volgens RFM moet dat aan de kant van de schroefkop. Tevens moet er goed voor gezorgt worden dat de schroef goed past. Schroefdraad goed schoonmaken aan het einde zodat niet de spinner van het middenstuk wordt gedrukt. En ook de schroef niet te vast draaien want anders komen er teveel krachten op te staan. Kortom een geval van het moet goed aansluiten en vast is vast en de schroef moet er makkelijk in gaan zonder te hoeven forceren. Er ziten trouwens de nieuwe versterkte 17x18 prop bladen van RFM op. Vandaar dat je de extra rovings bij het scharnierpunt ziet zitten. Na ongeveer een cm of 5 zie je weer gewoon carbonweefsel.

To do:
    - accupack's solderen
    - vleugel-ontvangerkabel solderen
    - model programmeren
    - Maiden

Laatst bewerkt: 29 apr 2009
  5. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Johan,

Heb van Bernie (castle creations) and ook de Italianen vernomen dat versie 1.23 van de beschikbare software voor de CC 125 dan wel CC 180 regelaars stabieler loopt.

In ieder geval gebruikte ik versie 1.56beta maar dat wordt nu denk ik dus 1.23 om verdere problemen te voorkomen.

Versie 2.0 heeft zowiezo een probleem waarbij de regelaar de hele tijd kleine geluidjes maakt over de motor om je te laten weten dat je motor "LIVE" is. Is misschien leuk voor park flyers maar bij ons is dit alleen slecht nieuws. Het warmt de regelaar op en verbruikt energy (W.min) die je niet meer terug krijgt.

Heb je trouwens ook een koelings lucht exit gat?!

Jos

6. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    1.23 is ook een beta versie. Ik zie dat 1.55 de nieuwste productie versie is en dat in 1.54 nog een probleem is opgelost dat de motor niet uit zou gaan bij het verlies van ontvangstsignaal. hmm moeilijke keuzes.

De ontvangeraccu moest trouwens een heel eind achter in de staart om een beetje uit te komen met het zwaartepunt.

To do:
    - flightpack 6mm solderen
    - model programmeren
    - Maiden

7. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    :D Het monteren is af, morgen programmeren in m'n zender, accu's laden meer moed verzamelen en dan.....[​IMG]

8. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Mooi hoor, waarschuw me ff als die de lucht in gaat ;).

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Johan,

Cool!

Check je e-mail, denk dat het dan heel snel versie 1.23 wordt.

Jos

10. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Programmeren EVO check
    Phoenix firmware 1.23 check
    Failsave voor ontvanger op gaskanaal check
    Mooi weer morgenavond twijfelachtig :(

11. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    :D

Hij doet 't. Vliegt als een speer. Moet nog wel wat getrimd worden en mogelijk gaat het zwaartepunt nog heel iets naar voren. Zeker met de butterfly stijgt hij in het begin nog veel te hard daar moet nog flink down bijgetrimd worden.

De pieken:
    Accu 1
    329A 4078W 64,8m/s gemiddeld stijgen over 2sec

Accu 2
    277A 3465Watt 60m/s gemiddeld stijgen over 2sec

Zat ongeveer 30 minuten tussen en de 2e accu was al iets meer afgekoeld.

Maar ik hoor ieder geval bij de club van 80C:cool:

En ze mogen de romp wel iets groter maken voor de accu, wat een geprop om de boel erin te krijgen.

Laatst bewerkt: 7 mei 2009
  12. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Johan, Goed niews!

Butterfly tendensies heeft NIKS te maken met waar het zwaarte punt moet liggen. Nou ja in ieder geval moet je je daar niet druk over maken. Gewoon een beetje hoogte roer er bij in mixen. Veel belangrijker is hoe de kist vliegt op snelheid met de motor uit enzo. Als je de neus naar beneden drukt dan moet de kist die lijn blijven volgen. Niet optrekken en niet verder aan duiken. Dan zit je pas goed. Het kan zijn dat je het hoogte roer wat moet bijstellen wat betreft instel hoek.

Vetjes!!!!

Trouwens, het wel belangrijk dat de accu goed warm is. Is hij dat niet dan kan dit schade toe brengen aan de regelaar en kan je binnen korte tijd een regelaar brandje verwachten. Het heeft te maken met een stabiel voltage en te veel voltage pieken. Vraag me niet hoe ik dit weet.

Jos

13. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Hij vloog inderdaad heel erg lekker. Heb ook nog even mogen knuppelen ermee. Dat het zwaartepunt naar voren moest baseert Johan op het feit dat er wat downtrim nodig was in horizontale vlucht. Daar had de butterfly inderdaad niks mee te maken. Maar goed, in twee korte vluchtjes was hij nog niet helemaal goed te krijgen natuurlijk.

14. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Bij de allerlaatste versie kan je deze "feature" afzetten...

15. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Wim,

Leuk, maar dat wil niet zeggen dat het nu ineens een goed idee is om met versie 2.0 te gaan vliegen. Het is nogal duur spul om mee te gaan experimenteren. Als Bernie zegt gebruik 1.23 dan doe ik dat.

Jos

16. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Net nog even lekker wezen scheuren met Jorizzzzzz, en ook deze vlucht weer prima doorstaan. Wel een boel wind waardoor hij wat minder strak vloog maar dat maakt niet zoveel uit.
    Butterfly doet het nu ook goed, meer down meegemixt en hij gaat blijkbaar ook in 2 stappen. De eerste stap dus nu ook maar zo ingevuld dat er over de gehele weg steeds meer down bijkomt.
    En de landing was dus ook eindelijk zoals hij hoort.

17. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Johan,

goed nieuws!!!

Jos

18. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Vandaag weer een vluchtje gemaakt (nr. 4) en vlucht 5 wilde ik eigenlijk ook maken. Helaas is ging dat niet door. Eerst al de stekkers v/d regelaar er tot 2 keer toe uitgetrokken bij het plaatsen v/d accu. Dit was uiteindelijk opgelost, proefdraaien ging goed. Maar na de worp van mijn clubgenoot sloeg de motor niet aan :confused:. Hij zweeft trouwens goed met een gewone worp en er is geen schade verder. Net thuis de motor er maar eens uitgehaald, deed het met een andere ontvanger ook niet. Ik balen en denken dat m'n regelaar stuk is. Unilog er maar eens tussenuit gehaald en toen deed hij het wel. Blijkt het Optokabeltje v/d Unilog kapot te zijn, er is een SMD component af gevallen. Of deze kon niet tegen de G-krachten of misschien klem gezeten met de lipo accu of zo. Gelukkig heb ik er nog 1 dus zaterdag weer vliegen en in de tussentijd weer eens shoppen bij Stefan Merz.

19. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Johan,

Ik heb dat probleem ook reeds twee keer gehad. Verder zijn er hier nog andere mensen die dat probleem hebben gehad. De reden als aangegeven door Stephan is dat hij vast ergens klem heeft gezeten.

Ik heb daarop mijn OPTO kabeltjes ingekort aan the ontvanger kant zodat de OPTO nu slechts 2-3 cm van de ontvanger vandaan zit waar hij verder niet mishandeld kan worden.

In de Surprise zit mijn Unilog achter de hoofd Lipo zodat in geval van een harde landing of brandje de Unilog veilig is. Je moet dan wellicht de BEC servo kabel van de regelaar verlengen en de sensor kabel is net lang genoeg.

In de Avionik zit alles voorin en heb ik de Unilog kant van de OPTO kabel verlengd en over the onderkant van de romp vast getaped met ducktape.

Er is geen specifieke reden om OPTO kabel van Stephan te gebruiken. Mensen gebruikten hier voorheen (pre Unilog) een Medusa OPTO en die is zeker wat duurzamer met een hard plastic huisje om de electronica. Je kan best zo een ding gebruiken en daar het micro stekker kabeltje van je kapotte OPTO kabel aan splitsen. Of ergens anders wat van die micro stekker kabeltjes halen. De stekkers zijn het zelde als Spektrum gebruikt voor de sateliet ontvangers.

Succes ermee!

20. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik heb hem zie vliegen, :eek:

Die schoot wel vooruit/omhoog:D

Maar ik moet zeggen dat _ik_ het verschilt tussen deze en de wurm niet zie, behalve dat de landing minder stress gaf.

Deel Deze Pagina