Raptors rule... ook electro, check dit!

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Raptor Rulezzz, 24 feb 2005.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de raptor staat toch wel bekend als een doorgwinterde 3D machine, de logo 20 minder.
    dat wil niet zeggen dat de logo het niet zou kunnen, maar de raptor is niet voor niks zo populair.

    van de logo 14 heb ik wel al diverse "3DMAX" filmpjes gezien daarintegen
     
  2. Daar wil ik toch nog even lastig over doen :wink: Het feit dat die 2.5Kw piek in de vlucht gemeten is, is dus wel een tegen dat die "gebruikt" is. Natuurlijk, ik kan me voorstellen dat dit is een idioot figuur was, zoiets als met zeer hoge headspeed zeer snel naar beneden laten vallen, en dan net boven de grond voll pitch erop, om dan pijlsnel vertikaal terug weg te klimmen zonder meer dan een paar rpms op de kop te verliezen. Het feit dat die Neumotor zo een enorm lage weerstand heeft (zijn fantastisch goeie motoren :wink: ) , zorgt er dan voor dat de motor wel tot 2.5Kw piekt om de headspeed constand te houden.

    De heli zal dus wel degelijk krachtiger voelen als de Os50 versie. Of dit sowieso nodig was laat ik in het midden (ik geloof best dan de os50 meer dan voldoende is), maar je hebt er dus wel degelijk een ton meer vermogen van. Amerikanen zijn hier enkel iets gevoeliger voor dan nederlanders denk ik :wink:

    Wil ook nog even zeggen dat er wel 20 verschillende motorcombinaties uitgestest zijn (je kon dit volgen op rcgroups). 1.5kw aandrijvingen werden als "bogs down to much" afgedaan :lol: , dus dan weet je met wat voor mensen je te maken hebt. Er is nu al een raptor met meer dan 3KW piek overigens...

    Niels
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.011
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij zijn we nu ook appels met peren aan het vergelijken. Volgens mij is het beter om een formule te gebruiken die de vermogen/gewicht verhouding weergeeft. 3 pk klinkt indrukwekkend voor een eheli maar hij moet ook een baksteen(accu) mee omhoog nemen.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    als je lipo's hebt valt dat baksteen verhaal wel mee hoor. Als je sterke lipo's neemt en aan een paar minuten 3D genoeg hebt dan kan het heel licht. 6s2p KOKAM 2000 HD levert piek 120A en is 22.2 volt (zal wel inzakken maar toch), dat komt toch een heel eind in de richting. Pakket weegt dan 680 gram :) dat is de helft van 24 cellen NiMh of NiCd.... totaal gewicht komt dan rond de 3200 gram uit voor bv een logo 20. Zet dat maar eens naast een raptor 50 met volle tank. Met 6s3p trek je al 3KW piek en 1.5KW continu... lijkt me genoeg.
     
  5. Rhelie, daar moet je inderdaad rekening mee houden. Maar laat me je nu zeggen dat de electroversie nog lichter is als de brandstofversie :wink:

    Een lipo akku baksteen noemen is niet echt aan de orde, bijna alle e-conversies van bvb vliegtuigmodellen zijn lichter als hun bandsofvarianten, met dank aan de lipo's...

    Niels
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik had ook gelezen dat het afvlieggewicht van de brandstof versie en de versie met "the box" en lipos allebei op 3.3kg ligt, dus heb je met de eversie veel meer vermogen.

    jan henseleit loopt met de 3DMP tegen hetzelfde aan, de Eversie is dusdanig powerfull dat het erin lepelen van een OS50 door velen een tegenvaller is qua vermogen.

    hij lepelt er nu een .90 in :D
     
  7. tja, als je tevreden bent met het hoger gewicht en de mindere prestaties van brandstof :wink: :D

    Niels :)
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik nog steeds zolang de aanschafkosten zo idioot hoog zijn, worden ze vergelijkbaar qua aanschaf ben ik ook meteen om.

    het vergelijk dat ik ook brandstof verstook neem ik niet mee zolag ik lipos ook niet op afbetaling krijg :wink:

    overigens zijn er nu ook al "big block conversies" voor de raptor 50 :D
     
  9. G

    G Guest

  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik vind dat verhaal meer voor de mensen die al niet echt lekker met motor's om kunen gaan of willen gaan. de rest zou dus niet die 100 pond/200 euro meer betalen om snel op weg te zijn of heb ik het fout lui
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die vergelijking in die link slaat uiteraard nergens op.

    de gemiddelde pilot vliegt geen 30 gallon per jaar op, sommige halen amper een doosje (4 gallon)

    en dan nog zie ik geen laders van dik geld en een netvoeding voor de laders.
    en mocht er dat al wel bijstaan, dan tank en vliegt een brandstof heli 4 vluchten van een kwartier terwijl je met de E-versie 1 vlucht maakt en dan een uur moet laden.

    is electro leuk ?
    jazeker, als de prijzen van die aandrijfaccus vallen naar nicad nivo, dan zekers :D
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    900 euro aan brandstof in 1 jaar?? en 1 lipo accu?? waar is de lader? niet echt een super vergelijking... Tel er maar 600 euro bij op voor een lader en een 2e accu.
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Beter kijken, 2 accu's.

    Nog een video, maar dan met het broertje van Alan, Danny aan de sticks: klik (82 MB!!)
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    En hoe zit het met de afschrijving?
    In het overzicht schrijft hij alles in 1 jaar af, dat slaat nergens op (behalve de brandstof dan :D )
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk dat als je het aantal vlieguren wat je normaal met 30 galon verstookt met Lipo's gaat vliegen, je lipo's ook aardig tegen zijn einde aan zijn.
    (hoeveel uur kan je vliegen met een rap 50 en 30 galon?)

    De Brushless motor gaat wel veeeeeeel langer mee.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    even kijken, ongeveer gemiddeld 9 min op 330 cc

    zeg snel natte vingerwerk, 12 tankjes uit een gallon = 12 x 9 min = 108 min

    108 min x 30 gallon = 3240 min/60 = 54 uur continue.

    na zoveel vluchtjes kunnen je lipo's ook wel afschrijven als je er 2.5 KW mee verstookt iedere vlucht inderdaad.

    de bruschless motor lasts forever, de OS is dan mits goed behandeld, nog prima vliegbaar.
    en anders voor 15 euro lagers, en een nieuwe zuigerveer en hij kan er weer 30 gallon tegenaan.
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zie ook geen govenor voor de brandstof heli dus dat heft elkaar wel een beetje op.
     
  18. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Kmoet zeggen vind dat ik zown elektro helikopter wel veel mooier vind klinken dan een branstof..Maar ieder zow z'n eigen smaak..
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een brandstof heli vliegt ook heel prima zonder, en dan nog 2 shultzes en eeen netvoeding zijn wel een 300% duurder dan een gv1 van 125 euro. 8)
     
  20. G

    G Guest

    Voor een brandstof komt er dan ook nog bij: Startbox met loodaccu, lader voor loodaccu + ontvangeraccu, starter, brandstofpomp enz.

    Daar kunne we nog lang over doorzeuren... :lol:
    :eek:ntopic:
    Laten we het hier over de E-Raptor houden...

    Groetjes Geoffrey 8)
     

Deel Deze Pagina