Raptors rule... ook electro, check dit!

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Raptor Rulezzz, 24 feb 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Maar we willen toch heli's vergelijkbaar qua performance?
    Zo kan ik ook nog wel dingen schrappen in die elektro heli.

    ennuh... 2 schulze's?
    En je hoeft natuurlijk geen Schulze. tegenwoordig zijn er goedkopere laders die ook met een flink vermogen kunnen laden. Daarnaast heeft de brandstof vlieger toch ook een lader / voeding nodig? Of laden jullie jullie accupaketjes alleen maar met een adaptertje?
    Staat al in het lijstje onder start toebehoren.
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Eh heren, we hebben het over een hobby.
    En eh.....hobby's kosten nou eenmaal geld.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is nu een typische brandstof-electro discussie zoals die op zeer veel plaatsen gevoerd wordt. Vele brandstof vliegers proberen op de een of andere manier toch steeds weer een reden te vinden om de boot af te houden. Zodra ze echter serieus doorhebben dat electro niet duurder is dan brandstof vliegen dan gaan ze langzaam overstag.

    Beide vormen van modelvliegen hebben hun charmes maar ook hun tegens.
     
  4. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    1 ding vind ik wel cool aan een brandstof heli: die rookpluim die achter de heli aankomt..Prachtig! 8)
    Mare.. Is zown brandstof nou slecht voor het milieu?
    Of moet ik die vraag in een ander topic stellen? :roll:
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    das onzin theo, ik wil juist een objectief vergelijk hebben JUIST om te weten of het loont.

    laten we dan een vergelijk stellen, michel geeft aan dat er al laders zijn die die pakketten laden voor minder geld.

    ik wil als doel iets vergelijkbaars hebben als een brandstofheli.
    in principe kan ik 4 vluchten in een uur daarmee van 10 minuten.
    in de realiteit vlieg je er 2 per uur.

    dus ik wil geen pakket wat wel met een normale 330 shultze te laden is maar er dan bv 2 uur over doet.

    ik denk dat we een rieele vergelijking maken als we zeggen, pakket binnen een uur te laden, en 2 accupakketten zodat ik ook 2 keer in het uur kan vliegen.
    discussie over het vermogen is niet zo relevant, ik volg alle draadjes op de andere fora over de BOX en piloten als danny en alan szabo zeggen dat het vermogen in deze setup exact gelijk is aan een raptor 50 met os50 hyper motor erin.

    in mijn optiek zijn er nog 2 dingen die mij tegenhouden electro (erbij) te gaan vliegen.
    1: de nog te dure prijzen van de lipo pakketten weke kunstmatig door de markt hoog gehouden worden.
    2: de kwetsbaarheid van die pakketten (het brandgevaar etc neem ik voor lief, daar zijn genoeg voorzorgsmaatregelen voor te treffen)
    tenslotte gaat zo'n heli wel eens tegen de vlakte, en een gecraste heli is een blok scherpe puntjes van plastic, metaal en carbon.
    en als je na een crash je heli tot de grond afbrand spreek je echt van een total loss en dat is minder.
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik kan je nu al vertellen dat ik die "wedstrijd" keihard ga verliezen, als we vergelijkbare heli's die vergelijkbaar met elkaar presteren, met elkaar gaan vergelijken. Raptor 50 met een Logo 14 ofzo.
    Ga er maar vanuit dat je om te starten ongeveer 30% duurder uit bent als je een met brandstof vergelijkbare elektro heli wilt.
     
  7. G

    G Guest

    ... duurder in aanschaf.
    [​IMG]
    Waar de grafiek begint, staat een voorbeeld van een aanschafprijs.
    Op den duur kruizen de lijnen van een prijsgrafiek elkaar;
    -Brandstof voor heli's wordt steeds duurder, de wereld-olie-voorraad zal naar berekeningen over 50 jaar op zijn.
    -Stroom is opzich ook niet goedkoop.
    -electromotoren hebben weinig tot geen onderhoud nodig
    -brandstofmotoren toch wel iets meer
    -(vul hier nog maar wat argumenten in...)

    zo wordt het brandstofvliegen in mijn ogen in de loop der jaren toch steeds duurder.
    Maar dat is mijn mening, wat ík denk

    Groetjes, Geoffrey 8)

    PS: Laten we de discussie wel leuk houden, zonder ruzie's, frustratie's en ge-ergerde personen :lol:
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Iets in die grafiek klopt niet ;) (draai die 2 eens om ;))

    Ook heb ik het idee dat er geen nieuwe accu's worden gekocht... Als je goed electro vliegt heb je toch elke jaar een nieuwe set nodig.
     
  9. G

    G Guest

    Ik had ze net al omgedraaid, klopt ie nu nog niet? :?
    E-heli's zijn toch duurder in aanschaf? :?
    Het is ook maar een stom voorbeeld hoor, ik ga niet op die details in met dat prijsvoorbeeld :roll:
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Ja maar als je het doet doe het dan goed... Electro heeft elk jaar nieuwe dure accu's nodig. Helis brandstof en bv lagers. Het is en blijft dus duurder. Ook op de lange duur.
     
  11. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Leg dat eens uit Gerard.

    tieske
     
  12. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Klopt het voor de elektro vliegers dat jullie in 6 jaar 400,- aan jullie heli uitgeven (accu's enz enz) En dan teld je heli upgraden niet mee..
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dat grafiek van G was slechts een voorbeeldje Paul.
     
  14. G

    G Guest

    Idd, en in verhouding klopt hij wel met de kosten van mijn Dragonfly :lol:
     
  15. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Electro vliegen word steeds interresanter. Zeker als je het bij kleinschalige modellen houd. Bij de grote van de Raptor 50 vind ik electro dus al minder interresant. En dan is dit nog een klein maatje. Kijk je naar de 90 ers dan is electro vliegen toch een behoorlijk probleem. Ik zie regelmatig iemand met een grote Joker en een nog grotere Joker. Daar hangen van die paketten met 32 cellen naast. Ga er maar aan staan. Als je op het veld geen 220 V ter beschikking hebt heb je dus een groot probleem. Via de auto accu ben je zo uitgeladen. Om nu toch leuk te kunnen vliegen heeft de goede man nog 6 van die paketten voor het grijpen. Ik ga hier niet tellen wat het kost maar het mag duidelijk zijn dat even 't tankje met brandstof vullen toch nog wel z'n voordelen heeft.

    tieske
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tieske ik bedoel dat als ik 2 keer in het uur wil vliegen met mijn ehelie net als met mijn brandstof model dat ik dan 2 pakketten nodig heb minimaal, en een lader die 1 van beide in een uur vol kan pompen
     
  17. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Dan kun je dus maar 1 keer per uur vliegen. Zelfs met 2 laders kun je niet 2 keer per uur blijven vliegen.

    tieske
     
  18. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Leg uit... :lol:



    Maar Johan van Hobbydeals (werkt er inmiddels al niet meer) zij laats tegen mij dat hij dacht dat over een tijdje er alleen nog maar elektro heli zullen vliegen..
    Maar hij zij niet wat hij met een tijdje bedoelde
     
  19. G

    G Guest

    Nou eh... Er gaat wel 'ns iets stuk, en ik heb een aantal dingen bij besteld (accu's, een Infinity 2 lader, HAT enzo).
    Het klopt toch niet helemaal hoor, mijne is nu al met 40% in prijs gestegen aan onderdelen/tuningparts, en 60% door die lader.
    Totaal heb ik dus mijn heli aangeschaft,
    en de prijs is ruim verdubbeld, maar dat heb je altijd als je begint met helemaal 'niets'.

    :eek:ntopic:
    Terug ontopic over de E-rap!

    Groetjes, G 8)
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    inderdaad we hebben het hier even niet over die prul helicoptertjes maar over een heli qua vermogen en prestaties van de raptor 50.

    @tieske, inderdaad, dan zou er voor de vergelijking zelfs NOG een accupakket bijkomen.
     

Deel Deze Pagina