RBC Corby Starlet CJ-1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jitze, 4 mei 2009.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ja, en spullen hebben de neiging goedkoper te worden als je ze al gekocht hebt...........
     
  2. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Ik ga in principe voor licht, maar uiteraard met de balast zoveel mogelijk bestaande uit accu i.p.v. lood. Ik zal tegen de tijd dat ik aan het afbouwen ben kijken waar ik op uit kom. Ik ga in ieder geval voor 3 cellen.

    Sterkte met de laatste hand aan de afwerking. De aanhouder wint. Ik twijfel zelf nog over de afwerking. Als ik ga bouwen als Ton, moet ik flink van het bouwplan afwijken. De vraag is of ik daaraan verstandig doe met mijn bouwervaring... :n00b:

    Gr. Walter
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Walter,
    Ton is altijd bereid om je te helpen hoor! En ik kan je ook tips geven als je er niet uitkomt.

    Hoe komt het dat je zo stellig weet dat je voor 3 cellen gaat?
    Ik vind dat altijd nogal frappant, zeker als je voor licht kiest.

    Even voorrekenen wat ik bedoel:
    Stel je wilt een aandrijving van 500 Watt.
    Op 3S trek je dan 500/10.5 = 48Ampere. Je hebt dus een 60A regelaar nodig.
    Op 4S trek je 500/14 = 36 Ampere. Je kunt dus een 40A regelaar gebruiken. (20gr besparing)

    Van die 20 Ampere zul je niet alles merken, maar er zijn meer vorodelen. Je stampt met 4S bijvoorbeeld ook minder Ampere door je systeem, dus je hebt ook minder problemen met warmteontwikkeling.
     
  4. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Ik bedoelde daarmee dat ik afstap van het idee om voor 2 cellen te gaan.

    4 cellen had ik nog niet overwogen, maar is natuurlijk ook een mogelijkheid. Mijn electonica theorie kan nog flink bijgespijkerd worden, dus bedankt voor het voorrekenen. Bij 4 cellen bespaar ik dus op mijn regelaar (kosten en gewicht), maar de accu is zwaarder en duurder.

    Qua gewicht ben ik met 3 cellen / 60A regelaar gunstiger uit dan met 4 cellen / 40A regelaar. Of kan ik voor gelijke vliegtijd bij 4 cellen met en lichtere accu (mAh) toe dan bij 3 cellen, uitgaande van hetzelfde toestel/motor/regelaar/gevraagd vermogen?
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    jups, op een 4 cellen accu van 3000 mAh kun je net zo lang vliegen als op een 3 cellen accu van 4000mAh.

    Een cel levert 3,7V.
    3S = 11,1V
    4S = 14,8V

    11,1 * 4000 = 44400 Wh
    14,8 * 3000 = 44400 Wh (toevallig he :p)

    ofwel, beide accu's bevatten dezelfde hoeveelheid energie, ze geven het alleen anders af. Prijs- en gewichtsverschil zal er ook nagenoeg niet zijn.
     
  6. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Bedankt Jitze, weer wat geleerd.

    Ik heb nog even de tijd om na te denken en me in te lezen over het aantal cellen. Ik ga in ieder geval voor maximale vliegtijd en laat het gewicht bepalen hoeveel mAh ze worden.
     
  7. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Jitze,

    Je bent nu al meer dan een jaar bezig aan de corby!!
    Misschien stel je je prioriteiten verkeerd.
    Wij zitten op de club te tandhakken tot ie af is en er komt maar niks.
    Misschien moeten we je maar eens een vliegverbod geven voor alle andere vliegtuigen waar je mee vliegt. In de hoop dat dat helpt.
    Ik weet het anders ook niet meer.
    Een zorgelijke Ben
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ja, wat moet ik hier van zeggen...
    Ik heb een hele lieve vrouw waar ik graag wat tijd mee doorbreng.
    Dan nog reparaties, afbouwen van ARF's of bouwen van depronnetjes. Dan is er eindelijk tijd om wat aan de Corby te doen, begint er een oude man te zeuren dat ik mn zwever na moet kijken zodat hij ermee kan vliegen. over prioriteiten gesproken... :p

    maar ff serieus: mn hobbyhok is een zooi op dit moment, vooral omdat ik vanwege regen een aantal keer binnen heb geschuurd. Nog 1 laag spuitplamuur eraf schuren en dan hebben we de grootste zooi gehad. dan eerst het hobbyhok weer opruimen en schoonmaken en daarna de Corby afmaken.

    Hij gaat echt vliegen...ooit!
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    primer

    Eindelijk is de vleugel geschuurd. gistermiddag had ik vrij, dus oude kleren aangetrokken en ruim een uur staan schuren buiten.

    Vanavond de vleugel weer in de primer gezet, en het is een stuk beter dan de vorige keer. ik heb geen zin om nog een jaar bezig te zijn dus neem genoegen met dit resultaat. Foto's volgen vanzelf wel weer een keer.
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gisteravond heb ik de ene vleugelhelft gespoten. Vanmorgen voor k naar mn werk ging heb ik de andere helft ook gedaan. Hopelijk hard het snel uit, dan kan ik hem vanavond schuren. Daarna nog wat kleine dingen afwerken de komende tijd en wegleggen voor de laatste laag.

    Hierna de romp nalopen en in de primer zetten. Hopelijk hoeft daar weinig meer aan te gebeuren.
     
  11. gertjuh

    gertjuh

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    552
    Locatie:
    katwijk a/d rijn
    mooie bouw skills :D
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dankje.

    Nu dit topic toch weer omhoog gehaald is kan ik gelijk wel even vertellen hoe het ervoor staat:
    - het rudder heb ik eindelijk afgemaakt en die kan gelakt
    - de hoogteroer aansturing moet nog gemaakt en dan kan de romp gelakt
    - de aileron aansturing moet gemaakt en dan kan de vleugel in de lak

    Conclusie: als ik er nu wat tijd in steek kan het hard gaan!
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Steek er dan wat tijd in.:D
    Dan is die klaar , kan die vliegen.:):)

    Han
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik doe mn best Han. Dinsdag heb ik mijn afstudeerscriptie ingeleverd, en nu heb ik twee weken iets meer tijd.

    Vanmiddag in ieder geval de romp in de lak gezet!
     
  15. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Zucht.......
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    wat mot je?
    Ben ik bezig, looptie nog te zuchten...
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    :)

    Niet te hard waait die weg.

    Han.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    blabla,

    ondertussen vanavond wel dit gedaan:
    [​IMG]

    Was oorspronkelijk niet de planning maar ik vind het leuk om dit eens te proberen. De andere vleugelhelft is overigens ook gedaan.
    Morgen de onderkant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.596
    Locatie:
    Dordrecht
    WWWWOOOOOOOO respect man.


    Ton
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Tijd voor een nieuwe update.
    het toestel is inmiddels een stukje verder gevorderd en staat grotendeels in de lak.

    Een clubgenoot heeft een mooie piloot voor me gemaakt. Hij heet Kees.
    [​IMG]

    Gisteren heb ik Kees wat instrumenten gegeven om naar te kijken.
    [​IMG]

    Binnenkort krijgt hij ook nog een stoel en een stuurknuppel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina