RBC Corby Starlet CJ-1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jitze, 4 mei 2009.

1. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
  2. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Goede Morgen,

Nou alvast bedankt voor jullie hulp,

ik ben geen ervaren bouwer, sterker nog, dit is mijn eerste model,

Vliegervaring heb ik wel, ik ben begonnen met een licht ARF. Cesna 182 en al vrij snel, een model van Robbe ook ARF dit is de Red Hawk, mensen op de club in Ede, hebben hem vast wel eens zien vliegen en of neerstorten:p

Maar het gaat nu vrij goed!

vandaag gaat ik weer verder met bouwen, ik laat u allen op de hoogte

Martin

3. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Zo weer even wat werk vericht, zie foto's!

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] Zo na een tijdje ben ik weer aardig opges[​IMG] choten day oracover was best lastig maar is aardig gelukt, en mag op sommige plek[​IMG] ken misschien nog extra verhit worden, graag hoor ik jullie reactie en of tips! :p[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gaar lekker zo, prima gedaan voor een eerste keer
    Mag op sommige puntjes ook nog iets warmer voor wat na te spannen.

Ton

5. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Bedankt Ton,

Het is even wat werk geweest,

Maar dan heb je ook wat, gisteren ervoor gezorgd dat alle kleppen werken, en ook de juiste kant op draaien, vanavond gaat ik het vliegtuig nalopen wat betreft het spannen, ik hoop dat ie deze zomer vliegt.

ik heb gele en zilver folie erbij gekocht hiermee gaat ik het vliegtuig wat inkleuren zodra dit af is volgen er weer nieuwe foto's!

Martin

6. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Zwaartepuntbepaling

Hoi Jongens,

Weet iemand waar het zwaartepunt licht van deze Corby?

ik dacht 1/3 van de vleugel vanaf de voorkant klopt dit?

Vanavond stuur ik weer nieuwe foto's op, want mijn Corby is bijna klaar! :p

Martin

7. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Foto's!

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Martin87

Martin87

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Alweer een stukje verder,

nu mijn ervaring met dit model.

totzover, geen verkeerd vliegtuig op de foto's ziet het er niet optimaal uit, maar zoals die hier staat wel :p

ehm, bij mijn eerste test van de Motor is meteen het 3mm Triplex plaatje losgeschoten. bij nog geen half gas. ( 1000 Watt Motor )
    dus daar zit nu aan de voorkant 12mm MDF in en aan de binnenzijde een CNC voorbeeld op het hout wat aan de binnenkant zit. (ook 12mm met schroeven)

2e test ging natuurlijk prima!

die wielkappen monteer ik niet, simpel gezegt, omdat deze niet passen! of ik doe iets fout? maar heb er al eerder een foto van gemaakt.
    Maar zonder deze kappen rijd het volgens mij makkelijker over het gras heb hier wel ervaring mee.

ik heb nu een 1000 watt motor aangeraden door RBC kits zelf. het voordeel is nu dat ik niet voor elk model wat ik wil maken een nieuwe motor moet kopen. hierbij een Accu van 5000 MAH van 11.1 Volt. en een Amp regelaar.

Maar Nu, vraag ik mij af of die 2.1 KG servo's het vliegtuig kunnen houden?? want volgens mij komt er best wat kracht op te staan...?
    graag reactie van iemand hierover.

Het bespannen van oravover is echt wat werk geweest, zeker als je geen ervaring hebt, maar het zit er nu op, als ik zin heb kan ik het nog verder nalopen maar ik ben er tevreden mee zoals het nu is.

de gele vlakken zijn wat rommelig, misschien dat ik dit nog aan pas, zelf zou ik die ronde plastic aan de zijkanten niet opplakken maar met ribben van hout en oracover plakken. omdat dit een stuk makkelijker zou moeten zijn. :cool:

het vliegtuig is al wat verder dan op de foto's het hout bij de wielen is inmiddels ook gemonteerd nog een extra logo geplakt en straks de cockpit uitsnijden. de piloot is besteld ergens in verwegistan, kan nog zo'n 10 weken duren voor hij binnen is, maar dan wel geschilderd.

Verder vind ik het een mooi groot toestel aangezien ik leergierig ben was het leuk om te bouwen, vandaar dat ie ook al zover af is :D

de Accu licht nu los, omdat ik niet weet waar deze moet komen i.v.m. het zwaartepunt, dus als iemand mij daar bij zou willen helpen zou ik dat waarderen. Tot zover..

Martin

9. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Martin,

Ziet er prima uit dat folien voor een eerste keer, al helemaal gezien al die rondingen.
    Allen uitkijken met kunststofdelen bespannen want die kunnen iets indeuken bij te warm maken, maar dat heb je ook al gemerkt zie ik ;).

En wat die 1000 Watt betreft moet zeker voldoende zijn om een paar gaten in de wolken te kunnen knallen, kan natuurlijk ook een lange vliegduur opleveren als je het rustig aan doet.

Die servo's met 2,1 kg is voldoende maar dat hangt ook een beetje van je vliegstijl af want hoe wilder, harder of wat dan ook zullen de servo's wat kunnen achterblijven, voor normaal vliegen zijn ze prima.

Ton

10. beekman

beekman verslagschrijvers

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Prima gedaan het bespannen voor de eerste keer! De rondingen zijn lastig zoals je waarschijnlijk al had gemerkt. Maar met wat meer ervaring en tips zal je het de volgende keer net zo strak krijgen als de vlakke stukken.
    Dienen die gele vlakken niet open te zijn voor de koeling van je motor/regelaar?
    En vergeet niet het schroefje van de servohevel er in te draaien!
    Verder zou ik Mdf niet gebruiken voor een motorschot het is dik en minder sterk verlijmt als bv. vliegtuig-multiplex.
    Succes met je maiden later!

Deel Deze Pagina