Afgelopen week heeft m'n plus-zoon een bus afgemaakt voor de overgang van wiel naar motor: 20240225_183937 door corvl geplaatst op 1 mrt 2024 om 14:02 Ik ben ondertussen druk bezig geweest met het parallelogram om de maaier in hoogte te kunnen verstellen: 20240225_183747 door corvl geplaatst op 1 mrt 2024 om 14:02 20240225_183753 door corvl geplaatst op 1 mrt 2024 om 14:02 Hier en daar nog wat aanpassen , voorkant moet iets korter en de 2assen moeten nog met elkaar verbonden worden. 20240229_075255 door corvl geplaatst op 1 mrt 2024 om 14:02 20240229_075128 door corvl geplaatst op 1 mrt 2024 om 14:02 Volgende stap is het parallelogram afmaken en de bussen voor de wielen die inmiddels zijn binnengekomen. ESC is inmiddels ook binnengekomen , een onderdeel speciaal gemaakt voor RC-grasmaaiers door iemand die van die vecht-robotten maakt uit duitsland. Daarna kan ik wat beginnen aan de electronika en het frame verder afwerken. Cor
Het begint op te schieten. Het parallelogram om de hoogte van de maaier in te kunnen stellen is klaar: 20240317_102558 door corvl geplaatst op 19 mrt 2024 om 20:33 en werkt: De flans-opname van de wielen naar de elektromotoren lukt ook , eentje is nu klaar: 20240317_094220 door corvl geplaatst op 19 mrt 2024 om 20:33 20240317_094149 (1) door corvl geplaatst op 19 mrt 2024 om 20:33 20240317_095612 door corvl geplaatst op 19 mrt 2024 om 20:33 En een ophooginkje gemaakt waar de akku's komen en daarboven de elektronika: 20240317_102551 door corvl geplaatst op 19 mrt 2024 om 20:33 Dan ben ik aan het twijfelen om een generator voor 24V erop aan te sluiten, ben een beetje bang dat het teveel vermogen kost voor als het gras wat langer is of nat is. Kan iemand mij zeggen of het mogelijk is dat ik een relais tussen de akkus en de generator zet, zodat ik als ik alle vormogen nodig heb voor het maaien de generator "afsluit" en daarmee alle mogelijk vermogen naar het grasmaaien gaat? Of kan dat niet? Groeten, Cor
Waarom gebruik je de schakeling niet, zoals deze in auto"s zit? De generator(dynamo) laad continue de accu en de verbruikers trekken de stroom uit de accu. Misschien heb je een relais, spanningsregelaar, nodig om de accu te beschermen tegen een te hoge laadspanning. Na even zoeken vond ik een leverancier, die artikelen levert op gebied van accu sturing.: Laadstroomverdelers en Scheidingsrelais (accunoord.nl) Misschien even een telefoontje er aan wagen. Succes.
idd goed punt. alleen als de accu al leeg was of is, dan zou een systeem om af te koppelen inderdaad nuttig kunnen zijn.
Oh..... ik dacht ik kan de dynamo rechtstreeks op de akku aansluiten. Maar dat kan dus niet. Moet me er dan iets verder in verdiepen
Afgelopen week wat Youtube videos bekeken en wat ingelezen over dynamos. Hoe ik het begrijp kan ik de dynamo eenvoudig onderbreken met een relais. Op de dynamo zit wat electronika en ik kan die rechtstreeks op de 2 akkus aansluiten. Een extra onderdeel voor "accu sturing" gaat niet nodig zijn, omdat beide akkus gelijktijdig geladen moeten worden. Afgelopen dagen druk bezig geweest, onstoringscondensatoren in de motoren gebouwd: 20240326_164837 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 Met de plasmasnijder de rest van de schijven gemaakt voor de opname van motor naar wiel: 20240327_175728 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 Alles uit elkaar gehaald , geplamuurd en gespoten: 20240329_143249 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 En hij staat op eigen benen: 20240329_180211 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 Voor de dynamo ga ik de aandrijving gebruiken waar vroeger de aandrijving voor de wielen op zat: 20240329_154116 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 20240329_160055 door corvl geplaatst op 29 mrt 2024 om 20:15 Alleen de as dan vervangen voor een langere zodat de dynamo buiten de maaier komt. Op het ebay lijstje voor volgende week staat dan nog: -nood-stop knop -BEC 24V/15A -start relais 24V/300A -waterdichte electriciteits box -2 ventilatroren met filter -Volt/ ampere meter En dan zijn we denk ik compleet.
Wat bezig geweest met de dynamo aandrijving: Nieuwe Zilverstaal as: 20240410_163642 door corvl geplaatst op 6 mei 2024 om 15:11 De schijf voor de keilriem en de keilriem weer geinstalleerd: 20240410_171203 door corvl geplaatst op 6 mei 2024 om 15:11 Een koppeling gemaakt voor de as naar de dynamo: 20240428_184555 door corvl geplaatst op 6 mei 2024 om 15:11 Daarmee is het mechanische gedeelte van de grasmaaier klaar. Volgende week bekijken of ik het gevaarte aan de praat en in beweging krijg. Cor
Hij doet het een beetje: Elektronica ingbouwd: 20240521_181847 door corvl geplaatst op 23 mei 2024 om 18:40 Moet dan komende week de ESC programeren dat het model als een pantser draaien kan en bekijken hoe ik de dynamo moet aansluiten. @AHoogendijk & @Alex Talsma En de lineaire aktuator , daar loop ik nu een beetje mee vast: 1 door corvl geplaatst op 23 mei 2024 om 18:40 Deze module heb ik gekocht, maar snap niet hoe ik deze moet aansluiten. De Lineaire aktuator schuift uit of in als de + en - wordt omgedraaid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat met deze ene module de + en - wordt omgedraaid? met een dezelfde 2e module kan ik het me wel voorstellen, alhoewel en dan wel wat gevaarlijk wordt als ik m'n zender verkeerd programeer en er een kortsluiting wordt veroorzaakt. Iemand die me uit de brand kan helpen met het aansluiten? Bedankt, Cor
Met deze schakeling kan je omkeren. Je moet er nog wel 1 voor hebben voor aan/uit. Maar je kan zo geen kortsluiting maken. Gr Arie
Schakelen bij de aangeschafte module de relais gelijk of afzonderlijk? Bv bij 1.5 ms beide inactief, bij 1 ms de ene actief en bij 2 ms de andere actief? Dan kun je met de + van de voeding op beide C aansluitingen en - op beide NC aansluitingen en de motor zoals bij Arie op de COM zowel aan/uit als de richting schakelen.
@martin_12 & @AHoogendijk : dank voor de hulp. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit. de 2 relais kan ik afzonderlijk aansturen met m'n zender. Tenminste , zo begrijp ik deze handleiding: ****************************************************** (Nehmen Sie den Drosseldurchgang als Beispiel) Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf Vollgas, und ein Relais wird geschlossen (d. h. der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene). Terminal sind getrennt). Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf Halbgas, und die beiden Relais sind nicht geschlossen (d. h. die gemeinsame Klemme und die normalerweise offene Klemme sind getrennt und die gemeinsame Klemme und die normalerweise geschlossene Klemme sind verbunden). Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf die minimale Drosselung und das andere Relais auf Schließen (d. h. die gemeinsamen und normalerweise offenen Anschlüsse sind verbunden und die gemeinsamen und normalerweise geschlossenen Enden sind getrennt). (Nehmen Sie den dreistufigen Schalterkanal als Beispiel) Drehen Sie den Dreisegmentschalter auf der Fernbedienung in die hohe Position, und ein Relais wird geschlossen (d. h., der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Klemme und die normalerweise geschlossene Klemme sind getrennt). Drehen Sie den Dreisegmentschalter an der Fernbedienung in die neutrale Position, und die beiden Relais funktionieren nicht (dh der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind getrennt, und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene Anschluss sind verbunden). Drehen Sie den dreistufigen Schalter an der Fernbedienung in die niedrige Position, und das andere Relais wird geschlossen (dh der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene Anschluss sind getrennt). ******************************************************* Hoe ik de beschrijving lees: gasstick naar boven > 1 relais wordt gesloten. in het midden > beide relais zijn open. gasstick naar beneden > het andere relais is gesloten. Gaat dat dan werken, als ik jullie beschrijving goed lees , wil ik juist hebben , beide relais open of beide relais dich ? Dus zoals op de tekening en beschreven: -op de COM komt 1 draad van de aktuator , op de andere COM komt de andere draad van de aktuator. -op beide C de + -op beide NC de - en op de + draad nog een aparte schakeling om hetgeheel uit te schakelen. Bedankt, Cor
Als je het aansluit zoals Arie aangeeft met de daarbij beschreven functionaliteit van de relais dan dan is de actuator in werking als de stick neutraal staat en stopt deze bij de stick naar onderen of boven. Door het op de door mij beschreven manier aan te sluiten heb je dan wel aan/uit en beide richtingen voor de actuator. Als de relais niet bekrachtigd zijn dan staat op beide kanten van de motor de plus en draait de motor dus niet omdat er geen spanningsverschil is. Als relais 1 bekrachtigd wordt dan heb je een stroomkring van +, via 2-nc, 2-com, motor, 1-com, 1-c, naar -. Als relais 2 bekrachtigd wordt heb je een stroomkring van +, 1-nc, 1-com, motor, 2-com, 2-c naar -. Als, om wat voor reden dan ook beide relais bekrachtigd zouden worden dan staat op beide kanten van de motor de min en draait de motor ook niet omdat er geen spanningsverschil is. Ik heb alleen heel handig het net andersom getekend dan dat ik in de eerste post beschreef. Het nadeel van als je het plaatje aanhoudt is dat in rust de + met de motor verbonden is. Het kan veiliger zijn om in rust de min met de motor verbonden te hebben dus zoals ik eerst beschreef en jij daarna ook aangaf. Ik had alleen geen zin (wat een heel slecht argument is) om de tekening en beschrijving aan te passen.
Ik was zelf even druk met andere dingen, maar mooi dat je de schakeling met hulp van Arie en Martin werkend hebt gekregen.
Einde is in zicht. Deze grasmaaier had een mand om het gras in te zamelen .... nu niet meer . gaatje is dicht: 20240528_144135 door corvl geplaatst op 5 jun 2024 om 23:05 Het was een flinke uitzoekerij hoe een auto dynamo funktioneert en alle bekabeling van de elektrische starter van de benzinemotor , maar hij doet het , en de dynamo geeft 28,2V af aan de accu's Dan me bezig gehouden met het instellen van de maaier en de lengte van het gras , en hoe dat te programeren op m'n zender , en ook een gasservo ingebouwd, i.p.v. een "automatische" halfgas , kan ik nu ook "volgas" geven Komende week , de ESC inbouwen , daar zat een storing in en moest worden teruggestuurd , en de opname voor de velgen nog iets aanpassen. Cor
Is het niet nodig om een opening aan de zijkant of achterkant te maken zodat het gras weg kan? Als ik te lang gras maai en het kan niet weg loopt de boel vast.
Ik ga het gras mulchen: https://www.stihl.nl/nl/tuinadvies-inspiratie/tuinonderhoud/gazononderhoud/mulchen Als het gras te lang is en de motor loopt vast, dan kan ik hem wat hoger instellen , ook een servo op de carburateur/gas-hevel gezet zodat ik "vol-gas" kan geven indien nodig. Wat tegenslag , de ESC is nu 2 x doorgebrand , blijkt niet tegen de aanloopstroom van de motoren te kunnen . Er wordt nu een speciale ESC"op maat" voor me gemaakt. paar weekjes geduld.