Coryl: natuurlijk mosterd vér na de maaltijd, maar: komen er inderdaad rupsbanden onder? Zo ja vraag één: waarom dan 4 motoren? Een rupsvoertuig heeft genoeg aan 1 tandkrans per rups, mits uiteraard de motor/motoren sterk genoeg zijn... Tweede vraag: als er rupsen onder komen: hoe denk je ze te gaan spannen? Bij een Shermantank en afgeleide types gebeurde dat over het algemeen met een spindel waardoor het 'spanwiel' verder naar achteren werd getrokken (mits het spanwiel achteraan zit natuurlijk) Techniek van de jaren '40. Voordeel: simpel systeem, nadeel: moet vaak 'op spanning' gebracht worden. Een ander systeem (minder goed voor je gras) is van de M113-familie: een drukcylinder die je met een vetpatroon op spanning brengt. Voordeel: blijft beter op spanning: nadeel vieze handen van de chauffeur. Bij beide systemen is het nodig om zoveel verschil tussen max op spanning en max ontspannen aan te houden dat, indien nodig er een schakel uit de rupsband gehaald moet kunnen worden om de track weer op spanning te krijgen. (Een stalen rupsband 'lubbert uit' doordat de dubbele ogen, waarmee de schakels aan elkaar vastzitten, slijten. En omdat de tandkrans van het aandrijfwiel ook slijt, waardoor de track in de loop der tijd op het aandrijfwiel steeds verder naar binnen komt te zitten.) Een track die niet op de juiste spanning staat vliegt er vrij snel af, zeker bij krappe bochten. Een 'wat minder aangenaam moment' voor de hele tankbemanning om de track weer op z'n plaats te krijgen, zeker in het veld. Been there, done that, got the T-shirt and dirty hands...
@Roel van Essen : In eerste instantie was ik van plan rupsbanden eronder te doen , maar dan is mij verteld dat het beter is om gewone banden te gebruiken . Met rupsbanden zou het gras/grond meer beschadigen. Cor
het is wel een nuttige bemerking, kon je dit al testen? Met 4 aparte wielen, 2 per 2 aangedreven als een vorm van tankbesturing, heb ik naar ervaring kunnen merken dat de wielen min of meer in een vierkant moeten staan, liever breder dan verder uit elkaar. Anders gedraagt het geheel zich wat raar. Maar wellicht kon je dit testen? Ik heb het dan meer voor een 2 wiel aangedreven setup met een zwenkwiel voor of achter. Is altijd stabiel en wielen "wringen" niet tegen.
Helaas heb ik het nog niet kunnen testen. Ik wacht op de nieuwe ESC , er wordt er een gemaakt met 4 eindtrappen, de vorige 2 ESCs zijn beide doorgebrand. De motoren trekken per stuk in het begin 110-120A, terwijl ze zijn gekocht met de specs "12,5A" . Dit was het resultaat: Er is mij afgeraden om rupsbanden te nemen , omdat dat het gras erg kapot maakt. Dit zou veel beter zijn : Als de banden iets dichter bij elkaar moeten , dan kan ik dat nog veranderen. Een "vierkant" is het nu niet, ik snap wat je bedoel. Goed punt! Cor
@ShadesInBlack : 2 wiel aangedreven met zwenkwiel zal bij mij niet gaan . De weide waar die moet gaan maaien is heel erg steil
Ik denk niet dat dat uitmaakt, maar ik weet het eigenlijk niet. Te testen. Maar ook met de 4 wielen. Moet je zeker testen. Desnoods eerst met een klein autootje. Ik heb het nog getest en was met bolle brede banden met koertere wielbasis dan spoorbreedte. Zoek maa eens de sherp op als inspiratie...
@ShadesInBlack : Testen zal ik doen met de grasmaaier zelf. Hij is in principe helemaal klaar. Alleen nog wachten op de ESC. Sherp: erg vet. Cor
En weer verder..... Afgelopen week is de nieuwe ESC binnengekomen, die zou de 4x 120A ( dat is gemeten tijdens het optouren van de motoren) moeten kunnen beheersen . 20240712_164244 door corvl geplaatst op 14 jul 2024 om 20:13 Wel een andere behuizing moeten installeren , want de ESC was net iets te groot: 20240712_164310 (1) door corvl geplaatst op 14 jul 2024 om 20:13 Het was wel even spannend , of er nu geen explosie, rook of vuur uit de ESC zou komen , maar nee ...... hij rijdt! Video: Het was nu nog in Test-modus . o.a. met " Tank besturing, dus de linker en rechterkant met een hendel apart bedienen. Dat ga ik volgende week dan allemaal moeten instellen op de ESC , dat ik hem kan laten sturen als een auto. Een iets wat niet zeker is, in de test-modus is nu ingesteld dat het remmen heel traag gaat , dit om de ESC te ontzien en te testen of het allemaal werkt , want deze ESC is de eerste die gemaakt is voor produktie; V1.0 Bij het afremmen , komt er een geluid van de motoren: Video: Dit moet nog verder ingesteld worden dat de grasmaaier op een berghelling kan afremmen , zonder dat de ESC oververhit raakt. Maar dit afremmen , dit geluid. Iemand een idee of dat kwaad kan voor de motoren? Volgende week weer verder, Cor
Volgens mij is er niets aan de hand, ik denk dat je de tandwielen hoort. Eerst drijft de motor het wiel aan en drukken de tanden van de tandwielen aan één kant tegen elkaar. Op het moment dat je remt zal het wiel de motor aan willen drijven. De tanden drukken dan aan de andere kant tegen elkaar. Als je de motor draait met de windingen kortgesloten, dat doe je feitelijk als je remt, "voel" je de polen van de motor. De motor maakt als het ware stapjes. Daardoor ratelen de tanden van de tandwielen dus een beetje tegen elkaar en hoor je dat geluid.
Goed nieuws ......slecht nieuws Vandaag proefrit gemaakt , en het zag er allemaal tip top uit, wilde net een videootje maken voor het forum , totdat ik zag dat de dynamo niet meer funktioneerde. Ik zag dat de as niet meer meedraaide. De koppeling was gemaakt van een bus van 20mm, daar een 12mm gat in geboord en op ca 8 mm schroefdraad getapt om het stuk zilverstaal (diameter 12 mm , lengte ca 15 cm) vast te klemmen met een m4 imbus bout. Omdat de as niet meer meedraaide dacht ik dat er iets was met de imbus bout , los , of niet sterk genoeg. Dynamo losgedraaid , en ik zag dat het zilverstaal gebroken was, precies waar de as in de bus komt. Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen , is zilverstaal , minderwaardig als normaal staal? , ik dacht juist dat het sterker was en nauwkeuriger. *edit* , deze staalsoort had ik besteld: Silberstahl 1.2210 Rundstab DIN 175 h9 115CrV3 Silbereisen Iemand een idee? Cor
Zou je misschien een fotootje kunnen maken van de situatie? Om een iets beter idee te krijgen over oorzaak / oplossing.
Gisteren het maaigedeelte afgenomen en eens nader bekeken . De fout gevonden , een domme fout. Toen ik de as maakte , heb ik een inkeping voor de M3 bout gemaakt..... op de verkeerde plek , iets te laag. Daarna nog een inkeping op de juiste hoogte gemaakt. Die eerste enkeping is precies op dezelfde hoogte als de rand van de koppeling. DOM! (verkeerd gefocused , maar als je goed kijk zie je de dubbele inkeping) 20240721_085423 door corvl geplaatst op 23 jul 2024 om 17:36 20240721_081053 door corvl geplaatst op 23 jul 2024 om 17:36 20240721_080915 door corvl geplaatst op 23 jul 2024 om 17:36 Bij de smid langsgeweest en die had nog een stukje titanium liggen. daarmee eens mee aan de slag gaan volgende week en de inkeping iets kleiner maken en op de juiste hoogte.
Nieuwe as , ook een koppeling ertussen om wat vibraties weg te nemen: 20240801_164026 door corvl geplaatst op 2 aug 2024 om 18:48 Alles weer ingebouwd, en gisteravond een proefrit. Er is een probleempje met het sturen bij volgas. Dan stuurt hij niet. Het lijkt erop dat met het afremmen bij de ESC iets anders ingesteld moet worden. Als ik minder als volgas rijdt dan stuurt hij wel goed. Maar zo langzaam aan komen we er wel. Cor
Gisteren de eerste echte proefrit gemaakt: Ging eigenlijk best goed , alleen het sturen valt nog tegen. Bij volgas kan ik niet sturen , heeft blijkbaar iets te maken met de tandwielen in de motoren en het gewicht van het hele apparaat. Maar er wordt nog naar gekeken of er iets in de ESC aangepast kan worden. Dan nog een proefrit op een steilere helling ..... Wat een beetje een probleem is als niet alle 4 de banden op de grond staan. Bij de volgende rit proberen of ik nog wat lucht uit de banden kan laten lopen. Cor
De fout is waarschijnlijk gevonden, met het testen van de eerdere ESC en het doorbranden van de printplaat heb ik de kanalen voor een test omgedraaid , maar niet meer teruggezet. Dus gas en sturen zitten nu op elkaars kanaal. Wonderlijk rijdt hij dus wel en stuurt ook , maar niet optimaal. Komende week ff omzetten en dan zou die wel goed moeten rijden/sturen. Volgende stap in het projekt...FPV. Ik heb er geen ervaring mee , maar het lijkt me erg leuk om hem hiermee uit te breiden. Een probleem wat ik voorzie is het (extreem) schudden , want hij rijdt niet op een vlakke weg. Ook de rijkwijdte, Antenne kan ik erg hoog plaatsen als dat nodig is. Afstand die ik als het mogelijk hebben is een 200-300 meter. Als het enigszins kan dan ook aparatuur wat ik later kan gebruiken/uitbreiden voor op m'n vliegtuigen , met headtracking enzo. Als Zender heb ik een Jeti DC-16 op 2,4Ghz. Zijn er mensen die me verder op weg willen helpen? Bedankt, Cor
Zoals verwacht, de fout is gevonden, snelheid en sturen was verkeerdom aangesloten Toch werkte het redelijk gek genoeg .... maar nu beter. Een volgend probleem is dat al het gewicht op de achterkant zit, met een steile helling op rijden hebben de voorste wielen vrijwel geen grip. Ik ga 1 van de akkus naar voren verplaatsen, dat zal een hoop schelen. En verder voor het FPV kijken. Cor
smallere wielen? in bagger en ijs heb je een hoge gronddruk nodig, omdat de ondergrond glad is. hoge gronddruk, kg/cm2, werkt beter Brede wielen heb je in het zand, ondergrond kan de grip wel leveren, je zakt er alleen in weg. Je ziet in je filmpje ook dat hij zijwaarts eigenlijk gewoon wegglijd. grip probleem / gewichtprobleem in het grind zie je eigenlijk weer wat anders, omtrek wielen wat klein waardoor het net niet lekker over de stenen gaat in combinatie met het gewicht. maar volgens mij doen ook niet alle wielen mee tijdens het sturen.. ik zie er een set stil staan terwijl je stuurt dat zou je in feite wel mee moeten laten mixen, ben je die uitdaging kwijt Rupsen lost dit niet op, waarschijnlijk. Simpel te testen. koker om de wielen. touw erom, keer of 20 heen en weer, straktrekken en knopen. dan zie je OF een significante verbetering, of exact tegenovergestelde. in feite gronddruk verlagen. voor het zand/grind verwacht ik hier wel verbetering, voor op het gras denk ik niet.. of eens zien wat er gebeurt als je de wielen vervangt voor 4 cirkelvormige platen hout.. smal, sterk. misschien tikkie grotere diameter dan nu allemaal voor de test natuurlijk, dit is iig voor de meeste knutselaars makkelijk en snel te testen. daarna kun je kijken hoe je het officieel maakt.
Met smallere wielen , ben ik bang dat hij niet genoeg grip gaat krijgen als hij erg stijl omhoog moet gaan. Dan zullen de banden zeker door rutschen. Probleem dat de de wielen wel /niet meedoen met draaien , dat is inmiddels opgelost , er zat een fout in de aansluiting. Gewichtsprobleem; ja , dat lijkt me ook , ik ga dan ook 1 van de akku's naar voren verplaatsen. Interessant om een keer te proberen. Dat zal helemaal geen grip hebben met het omhoog rijden in het gras op een helling, of ik ga er een soort van tandwielen van moeten maken ..... dat is dan nog wel goed te doen denk ik. Ik ga eerst proberen de akku naar voren te verplaatsen , dat de gewichtsverdeling optimaler is. Als het dan nog niet sterk verbeterd is , zal ik grotere banden moeten vinden en met beter profiel. Ik zag bij de laatste test van de week , dat de profielen op de achterste wielen vol met gras zaten en de voorwielen geen grip hadden omdat er vrijwel geen gewicht op zat. Cor
Dat is het voordeel van platen hout als wielen, snel gemaakt, en je kan er vlot tandjes in zagen Weet je zeker wat werkt, voor je besteld Gewichtsverdeling zal natuurlijk helpen, ik verwacht gronddruk verhogen ook nadeel van tanden op de wielen, is dat je tijdens het sturen het gras uit elkaar gaat trekken Hoe erg, dat kun je testen