rc parachutespringen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door trampo, 3 dec 2008.

1. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Hallo,

Sinds een paar dagen volg ik dit draadje. Ik ben zelf een DLG en vlieger fanaat.
    Nu ben ik erg gecharmeerd van paragliders.
    Laatst heb ik dan ook met de hulp van 'Surfplan' een chute gemaakt met spanwijdte 1m.
    Het onderdek is van parachutestof, de ribben en het bovendek van vliegerdoek (Chikara geloof ik). Het parachutestof voelt prima aan en is heerlijk soepel, maar...
    Ik vindt het een stuk lastiger netjes te naaien dan vliegerdoek.
    Is er een truuk om te voorkomen dat het scheeftrekt enzo tijdens het verwerken?

Erik

p.s. mijn Surfplan files:
    http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/ParapenteMini.sle
    http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/Parapente.sle

p.p.s. wat voor profiel(en) gebruikt een rc parachute? Lijkt me een leuke uitdaging er eens een keer een in Surfplan te maken..

Laatst bewerkt: 9 dec 2008
  2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    in een aantal berichten terug staat een link naar een hele uitleg over het maken van een pop en chute. hier staat ook het profiel van de chute in.

4. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    Wordt dan toch weer eens tijd dat jullie er weer eens 1 organiseren. voor 2010 zijn nog data beschikbaar in de european para trophy..
    Komen we op 3 wedstrijden in Nederland.

5. looping

looping

Lid geworden:
    5 mei 2005
    Ja daar ben ik wel een voorstander van dan hebben we tenminste meer wedstrijden in de omgeving.

6. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    foto's waarschijnlijk morgen, ik hebnet pakketje van de parkmaster binnen:)

7. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Naaien gladde ripstop parachutestof

Crins,

Om, bij naaien, het verschuiven van het gladde ripstop parachutestof te voorkomen, "lijm" ik de zoom eerst op elkaar met een Pritt Lijmroller. (Dus geen Pritt-stift maar zo'n rood houdertje met een rol erin.) Daarna stik ik de delen op elkaar.
    Nadeel ervan is dat de lijm aan de naald van de naaimachine gaat zitten. Indien je de naald niet regelmatig schoon maakt loopt je draad moeilijk door het oog en/of trekt de naald de dunne stof mee het gat in naar de onderspoel.

De maker van parachutestof vliegtuigvleugels (zoek maar op "Kuip" ) naaide de zomen overigens helemaal niet maar lijmde ze met één van de UHU-lijmen. Of dat sterk genoeg is voor de "openingsklap" van een parachute, durf ik niets over te zeggen.

mvg,

Jeppie

8. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    @ PieterVisser: Daar had ik overheen gelezen. Dank voor de link. Grappig dat er welving in het profiel zit. In één van de modelparagliders die te vinden zijn op youtube zit juist een profiel dat lijkt op MH93, met een s-bocht. Geeft wel weer een superstabiele vleugel.
    Misschien is welving toch veilig toe te passen in een rc-paraglider...
    Ik hoop van het weekend mijn eerste vlucht met de mini-uitvoering van 1m. spanwijdte te maken (en een AR van 4.5)
    @ Jeppie: de truuk van Pritt kende ik nog niet. Ik heb wel hier en daar dunne tweezijdige tape (soort vliezige lijmlaag, lijkt misschien wel veel op de Pritt die je bedoeld) van 6mm breed gebruik. Er dan net naast naaien voorkomt lijm in de naald.
    Mijn resultaat:parapent-28
    (Het oranje witte ding halverwege de pagina.)
    Lijmen heb ik wel gedaan met Icarex doek... Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe goed parachutestof houdt, er lijkt een silicone achtige laag op te zitten...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. looping

looping

Lid geworden:
    5 mei 2005
    De stof gewoon nat maken met de lippen dat is lang genoeg om het voetje van de naaimachine op het stof te zetten en de naald in het stof te prikken en de aanzet te maken voor de zoom.

10. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    hier de foto's!

eerst alle "benen" uitprinten, wat ik eerst ontworpen heb op rhino 3d.

2 keer de onderdelen 1 t/m 7. in totaal waren het 34 depron onderdelen en 2 triplex onderdelen

de delen 1 t/m 10, de binnenkant van de benen als het ware. dit komt op het triplex

hier de delen 1 t/m 10 aan het triplex geplakt. dat loopt door naar het torso van de pop.

de delen 12 t/m 18 erbij. het begint al echt op benen te lijken!:)

na het schuren van de 2 benen zag het er zo uit...
    ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, het is ook erg stevig.

de armen zijn ondertussen ook af. daar moet ik nog even foto's van maken.

Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  11. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    de laatste tijd heb ik niet heel veel gewerkt aan de mini parapop. niet zoveel zin en andere dingen te doen.

vandaag ben ik er weer mee aan de slag gegaan! ik ben aardig gevorderd.
    hier de foto's:

hier de armen. 2 plaatjes, met daartussen een blokje, zodat de armen niet verder naar boven kunnen als dit.
    één van de twee armen loopt nog niet helemaal soepel, is niet zo erg denk ik. de servo trekt dat denk ik wel, zo stroef loopt ie nou ook weer niet.

het plaatje boven aan (de schouder). er zitte 2 van die haakjes in waar de parachute aan komt. zeer belangrijk dat die goed vast zit.
    hier komt denk ik nog best wat G op te staan als de parachute opent. door het grote gat gaat het parachute-open pinnetje. beetje groot,
    maar er komt een plaatje bovenop met het goede dikte gat. dit, omdat ik de servo's en dergelijke nog niet heb ingebouwd.

alles aan elkaar gelijmd. hout op hout met epoxy, het depron op hout gewoon met UHU por.

straks ga ik de buik maken. dat zal wel even duren denk ik. uiteraard wordt dat ook netjes geschuurd. daarna doe ik er glitsa over.
    ik heb de voeten even op sterkte getest en het valt me niet tegen! ze zijn zeer sterk. ik denk dat het zelfs kan zonder glitsa, maar ik doe er 2 laagjes over om
    het een beetje glad te maken. is mooier als dat stroefe geschuurde depron....

ike

Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  12. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    zo, de buik is af:

de "buik" bestaat uit 2x 3 mm depron. 6 dus op elkaar. het eerste deel zit op de romp, het andere deel zit er in, zodat het steviger is.

hier de zijkant. ik dacht laat ik er gaatjes inboren dat maakt het lichter, maar
    eigelijk is dit water naar de zee dragen. ik denk dat ik er maar 2 gram op heb
    bespaard. als je goed kijkt kan een klein gaatje zien op de arm dicht bij het draaipunt. daar komt straks het stangetje aan die naar de servo gaat.

de binnenkant van de pop. ook zie je hier de 2 gaatjes voor de stuurstangetjes goed, in de armpjes.

straks maar is in de glitsa ermee:)

ike

13. Pietvelaers

Pietvelaers

Lid geworden:
    25 mrt 2006
    Super mooi gedaan,
    zo te zien is het ook een vrouw :p

14. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    ligt eraan wat voor hoofd erop komt.
    ik zit nu op 80 gram, ik denk 85 met glitsa.
    dan het bergingssysteem (de afdekkap) er nog bij, elektronika erbij. ik hoop dat de pop 250 weegt zonder de parachute hoooguit.

Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  15. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Mooi hoe je het triplex diagonaal door de benen laat lopen.
    Niet bang dat de voeten er bij de eerste landing afbreken?
    Of komt hier ook nog versteviging voor?
    Ik volg dit draadje al even omdat ik voor een paraglider misschien ook een popo wil bouwen (momenteel ligt er een 'Actionman' klaar)
    Deze mag dan wel weer wat aerodynamischer onder de canopy hangen.
    Meer in een zithouding en misschien met zo'n paraglider 'harnas' dat in een punt eindigt.

Erik

16. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    ziet er mooi uit, ga ik ook volgen ;)

grtz

17. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    ja, ik denk dat de voeten nogal slap zijn, maar daar komt glitsa overeen.
    maar: met een landing valt hij toch naar voren en niet met z'n volle gewicht op de voeten?

er komt zowiezo glitsa overeen. ik moet ook alles nog even mooi schuren met een schuurpapiertje. nu kan ik eigelijk weinig doen, ik heb nog geen elec besteld, dus het kan
    nog een tijdje duren. in de tussentijd ga ik goed nadenken over het afdenkklepje.

18. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    niet altijd. als je netjes land zal hij eerst op de voetjes landen. dit kan je wel voorkomen door iets te hard te remmen waardoor de pop op zijn rug zal vallen.

vergis je niet in de krachten. bij mijn pop zijn de benen uitgevoerd in een doosconstructie van 6 mm vliegtuigtriplex (pop weegt 1500 gram) en die breken bij een verkeerde landing gewoon af.
    daarom hebben wij nog rubbers in de enkels en knieen

maar de pop ziet er al goed uit. begint al ergens op te lijken. nu nog een mooie chute en dan kan je mee gaan springen.........

19. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    nou, ik heb een regeletje voor de parachute!
    ik keek even naar gewicht en oppervlak van de ihl junior.

gewicht 250 gram
    oppervlak 24.4 dm2

je ziet dat het oppervlak in dm2 ongeveer 10x zo klein is (10.2 ofzo)
    dus m'n pop Bv. 350 gram, moet dus een chute hebben van ongeveer 35 dm2

uiteraard zou een pop van 2 kilo waarschijnlijk naar verhouding tot een kleinere pop, een kleinere chute hebben?? (grote en snelheid heeft ook een factor lijkt mij?)
    als de pop af is ga ik eerst een ronde oorlogsparachute maken van vuilniszak

ike

20. svenv

svenv Guest

Zeg trampo, wij willen hier wel graag anoniem blijven OK???

Deel Deze Pagina