###RcRallyCup winter rally seizoen 2014/2015###

Discussie in 'Electro offroad' gestart door drift-junkie, 14 okt 2014.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Mijn dank is groot. :thumbsup: Heb een setje besteld, die knutsel ik mooi in de RS4 rally. Komt het brushed setje in de M-06. :) Als er 'veel' grip is kan ik de M-06 wel pakken voor die dag. maar als het erg slecht is dat je met 2wd helemaal niet van de plek komt, is het iig fijn om een 4wd auto achter de hand te hebben om er iig een leuke dag van de maken. :D
     
  2. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    Thats the spirit Klamath.:D
     
  3. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    enige probleem met sensored is.. dat is niet waterproof..
    geprobeerd, bij ERCE, ik moest zon outerware motorhoes om de motor doen om de sensor droog te houden.
    met 'plassen water' viel de sensor steeds uit, en dan sloeg de regelaar op 'safe' oid, dus langzaam rijden ineens..
    dus een waterproof regelaar werkt wel, regelaar blijft werken, maar senored motor niet..
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    En toch denk ik daarvoor een oplossing te hebben. Onlangs nog meegemaakt met een schakelingetje waar het niet lekker ging.

    Een sensor heeft een vrij hoge impedantie middels een interne pull up weerstand van veelal 10kohm. Vocht heeft hier invloed op om het signaal omlaag te trekken of onbetrouwbaar te maken. Ik denk dat externe pull-up weerstanden van 1k of hooguit 560 ohm het signaal weer beter maakt.

    Ik moet het nog even proberen maar moet ik eerst een set hebben. Mijn Corrally motor lijkt al een lagere impedantie te hebben gezien deze in de testen van mijn projectjes wel altijd werkt.
     
  5. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Auto heeft een volledig gesloten binnenbody, daar ben ik dus niet zo bang voor. Ga wel de sensor kabel afdichten met een kloddertje Molykote 111 compound. heeel taai watervast vet op siliconen basis. Ideal als je water ergens buiten wilt houden. Een minimale hoeveelheid op het stekker is iig al genoeg. (met duikbootjes bezig zijn heeft ook z'n voordelen. :D )
    Maar eens kijken of het ook toepasbaar is met de autotjes.. daar kom ik maar op 1 manier achter.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Leuk als je de sensorkabel wilt afdichten maar als het water door de motor stroomd zullen de sensoren toch nat worden.
     
  8. Patrick artc112

    Patrick artc112

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik was degene met het sensorloze setje van HK, 2080kv met een 35amp regelaartje erachter.
    Maar mede door stukken in eerste quali genoodzaakt om een ander setje banden te lenen en zo niet echt een goede indicatie kunnen doen al is het setje me toch wel goed bevallen wat betreft driveability ondanks de lage grip van de bandjes.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Tja.. je kunt niet alles hebben. Voordeel is dat de motor ook helemaal opgesloten ligt in de auto. we zullen zien of het blijft werken of niet.
    Heb de motor en regelaar gisteren binnen gekregen. de motor is inderdaad wel erg open. maar eens kijken hoe het gaat. :)
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837

    Ik zie in youtube video’s, waar men ook het sensorboard waterproof tracht te maken, zelfs met een anti corrosie middel!! Iemand bekend hiermee (ervaring), ik zie veelal nl coatings voorbij komen, met eigen meltingpoint van slechts max ongv 90 graden Celsius, (technisch datasheet)

    Momenteel ben ik bezig om mijn SP Citrix Stock waterproof te maken, maar dan volgens een ander principe, dan waar ik voorheen een brushed regelaar waterproof had gemaakt, of 1 van mijn ontvangers!! Sommige configuraties hebben maar beperkte mogelijkheden om het waterproof te maken, denk aan instelbare potmeters of condensatoren, hoge temperaturen!!!

    Hmmm nu bedenk ik ineens dat ik mogelijk een ander middel had kunnen gebruiken, waar ik vroeger (meer dan 20jaar geleden) temperatuur sensoren mee vast hechten, of andere sensorboardjes mee ingoot om onder vloeistof te functioneren, deze had een super goede warmte overdracht, hoog meltingpoint en was zuur en waterproof…dit was een 2 componenten hars…echt tuig om mee te werken, je bracht het dik aan, en daarna ging het vloeien :( , en op het moment dat het weer ging stollen kon je het gemakkelijk in allerlei “leuke vormen” scalpen…hahaha…het werd glashard. Het was ook de enige lijm destijds, waarmee je legosteentjes kon verlijmen en weer re-shapen in de oorspronkelijk vorm…eens kijken of de handel dit nog heeft...:confused:... Misschien te laat voor dit project, maar nu ik toch bezig ben…!!!
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Plastic spray was vroeger een prima oplossing maar lijkt toch lichtelijk op te lossen in het water. Plasti-dip lijkt vandaag de dag een prima oplossing te zijn. Maar zoals ik al zei is het op zeker een impedantie probleem en als je die lager maakt maak je het minder water gevoelig. (water heeft bij lage spanningen nog een redelijke hoge weerstand)
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Plastic 70 spray van ContactChemie, gebruikte ik vroeger ook voor (zend) antennes of voor ander elektronica buiten (er was niets anders), helaas leven we hier aan die kustlijn, waar kennelijk de zilte lucht al afbraak deed aan die bescherming!!! Ik was eerst ook van plan om het te gebruiken voor het sensorboard (heb het nog liggen nl), maar toen ik het datasheet er even op nasloeg, zag ik 60 graden C max en kortstondig 100 graden C + de ervaring zegt… het beschadigd heel erg snel!!!

    Plasti dip kan evt tot ongv 90 graden C max, maar motoren kunnen erg heet worden, we meten al soms aan de buitenkant 70 graden C en hoger, de silicone ring die er soms in zit, houdt het dan al niet meer!!! Alleen ik heb geen ervaring met plasti dip!!
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn idee is:

    [​IMG]

    Als weerstand zou ik dan beginnen met 1 kohm om te proberen maar voor veel hall sensoren kan je tot een 560 ohm gaan.

    Om wat achtergrond te geven ziet een gemiddelde output van een hall sensor er zo uit:

    [​IMG]

    De interne weerstand is veelal 10 kohm. Mocht bv. vocht over de transistor ook een weerstand van 10 kohm geven zal de uitgangsspanning nooit hoger komen dan de halve spanning.
    De pull-up weerstand kan je middels een externe weerstand verlagen. Veel sensoren kunnen zeker een 5 tot 10mA hebben vandaar de weerstand van 1k. Dit kan een verschil maken in vochtomstandigheden.

    Maar ik moet dit nog proberen op een motor of een los sensorplaatje......
     
  14. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    fdr

    Allo Jungs !
    Voor de techneut-piloten onder ons.
    HPI RS4 Rally- Losy Excelleron 17,5 t - pinion 39 - spur 86. Gaat dat em worden met een FDR van 4,85 ?
    Als ik de beide tandwielen op elkaar deel zit ik op 2,45 ?
    Hoe werkt dat FDR gebeuren ook al weer. Hier voor over de straatklinkers gaat het redelijk vooruit maar als daar een 18t pinion op moet om eenfdr van 4,85 te verkrijgen sta ik bijna stil. Los van het feit dat ik dan niet bij elkaar kom met de tandjes in de motormount.:confused:

    edit: Did some research........
    32/15 = 2.1 internal ratio.
    86/39 = 2,2 gear ratio
    multiply makes 4,63 is dit dus legaal ? nl. < 4,85

    Zie ik dit goed?

    Dus om op de maximale FDR van 4,85 uit te komen moet ik mn gear ratio op 2,3 zien te verkrijgen.
    (4,85/2,1=2,3) bijv. 86/37

    Kan de Losy dit aan ?
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2014
  15. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij moet het getal juist boven de 4,85 komen anders ga je wel heel zwaar vertanden.
    De interne reductie kan je niet zomaar veranderen.

    Ik heb op mijn yokomo een interne reductie van 2,2. De voor en achter pulley zijn 33t en de middenpulley is 15. De interne reductie is 30:15 is 2,2.

    Ik heb een gearing van 78/35 waarmee ik op een een ratio uitkom van:
    2,2 * (78/35)= 4,9

    Als ik nu een kleinere spur pak, bijvoorbeeld 70, dan komt de gear ratio op 4,4 uit. En dat is dus te zwaar vertand volgens het het reglement.
    De beperking van 4,88 lijkt mij te zijn ingevoerd om juist het enorm zware vertanden tegen te gaan. De brushless motor die kan dat wel aan.

    De rs4 heeft volgens mij een interne reductie van 2,1. Met een 86/39 kom je op 4,6 uit. Met een 37t pinion kom je precies op 4,88 uit.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2014
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    HPI RS4 heeft een IR van 2.13:1..!! Excelleron?? Kan niet zo snel een motor vinden onder deze naam, dus ook geen data!!

    Er zijn natuurlijk genoeg online calculators om het 1 en ander te berekenen, zelf gebruik ik meestal deze Welcome to GearChart.com waar genoeg functies op zitten!!

    Men dient een “hoger getal” of gelijk aan, voor de totale FDR te rijden, deze is vastgesteld op 4.85:1…veel rijders halen dit niet eens, omdat het niet past bij hun motor, of het circuit waarop gereden wordt!!

    In tegenstelling tot misschien in de touring, is het gezever over een paar tienden totaal verloren tijd, zo ook het onderling vergelijken, mits hetzelfde materiaal wordt gebruikt. Sommige rijders gebruiken bv geen inserts of smallere velgen waardoor de banden aanzienlijk meer ballonneren dan een band met een brede velg of een voorgevormde insert, hierdoor kunnen uiteindelijk grote verschillen komen in de loopafstand!

    We rijden ook allemaal verschillende motoren met alle hun eigen karakteristiek en verschil in het aantal Kv, IR van allerlei verschillende modellen heeft invloed op de keuze van spurs en pinions, ondanks hetzelfde FDR! Het zijn allemaal misschien geen super grote verschillen, maar toch beïnvloed het allemaal het eindresultaat, dit was al zo bij de brushed motoren en bij brushless is het echt niet anders, het optimale punt bij een brushless is wel een stuk moeilijker te vinden, omdat de motorkarakteristiek meer afgevlakt is, tenminste zo lijkt het!!

    Waarom de FDR regel:
    Ik ben van mening dat we hier in de toekomst nog meer mee te maken gaan krijgen, zeker als het motorreglement nog ruimer zou moeten mbt de toegankelijkheid of strakker om andere redenen, wellicht de FDR in samenwerking met een max Kv (rpm??), tezamen moet dit voldoende wezen voor een stabiel reglement over vele jaren, waar iedereen voordeel bij heeft, net zoals de 27t, die we op het ogenblik nog steeds draaien!

    Veel rijders denken dat een brushless tot het oneindige is te vertanden, wat natuurlijk niet zo is, dus om overenthousiaste rijders een beetje in te tomen…!!! Bij onze oosterburen, die al vele jaren ervaring hebben met reglementen waar meerdere 17,5t motoren naast elkaar uitkomen, wordt vaak een FDR van 4,5:1 opgenomen, wanneer we hier een gemiddelde correctie op los laten, door toedoen van een grotere maat band die wij gebruiken, ben ik uiteindelijk op een FDR van 4,85:1 uitgekomen. We hopen hiermee een veilige marge aan te meten, dit om teleurstelling te voorkomen!!! Rijders met extreem hoge Kv motoren, die zullen denk ik nog hoger moeten gaan zitten, dan de FDR vastgesteld in ons reglement!!

    Helaas is er geen enkel reglement wat wij effe kunnen “pikken”, daar tegenover staat dat we ook niet meteen worden afgestraft als we iets te ruim hebben afgebakend, we kunnen hierdoor wat makkelijker “trail and error” veroorloven ;) !!!
     
  17. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
  18. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    HPI Ratio

    Hey Blabo,

    onder de 4.85 is niet legaal. De ratio van de RS4 is 2.133, dus dit betekent dat als je met een spur van 86 wil rijden is de rekensom als volgt :

    86/37=2,32x2,133=4,95 want met een 38 pinion kom je uit op 4.82

    greetzz
     
  19. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    Bedankt jongens.:p
    Of een 90t spur op 39t pinion dus. Kom dan uit op 4,95. Gelden dezelfde waarden ook voor en 27t brushed? Bijvoorbeeld die van Robbert. Als het goed is heeft ie nog eentje achter de hand voor mij.
     
  20. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    ESC: brushed vrij, brushless vrij (blinky setting aub) advies voor de esc: “vochtbestendig”.
    FDR (Final Drive Ratio): maximale FDR: 4.85:1.

    dus ja....
     

Deel Deze Pagina