Reborn of the CH-54B / Skycrane USA

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Heli59, 24 apr 2011.

  1. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Heel mooi ding, Kan hij ook nog daadwerkelijk een mooi stuk gewicht tillen? zijn uiterlijk lokt het uiteraard behoorlijk uit :)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    HAd dit draadje nog niet gezien.... Zeer mooie machine!

    Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Vario de 6-blad rotor en 4-blad tail afraad voor de benzine variant. Maar feit is dat als Vario zoiets zegt, dat ze daar dan een zéér goede reden voor hebben die voor de eenvoudige bouwer zoals ik niet altijd even evident is. Ik heb mijn Bell 47 G destijds ook tegen aanraden in met een 15 cc viertakt uitgerust, en dat heeft achteraf toch wel hoofdbrekens gekost voordat alles technisch goed was (zelf de motor passend moeten maken voor een geschikte overbrenging, en alles af moeten stellen op een veel lager rotortoerental)

    Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. En gezien de foto's blijkt dat ook zo te zijn, dus ik ga dan eerder denken in de richting van het vermogen wat nodig is bij grotere stuuruitslagen (er moeten opeens 6 bladen cyclisch bewogen worden in plaats van 2)
    En om dat te vertalen: bij mijn 4 blads BO-105 weegt het rotorsysteem een hele dikke kilo, met vier bladen die elk cyclisch bewogen moeten worden. De 2 blads uitvoering heeft een rotorsysteem waarvan het cyclische gedeelte maar 800 gram weegt, en dat scheelt nogal. Ik kan bij grote cyclische uitslagen merken dat het toerental wat inzakt.
    Mogelijk dat dat de reden is voor het afraden van 6-blad in combinatie met benzine.

    Ik weet het niet, ik uit maar een vermoeden, maar ik denk wel dat het aan te raden is, om bij het rondvliegen toch heel voorzichtig af te tasten waar de grenzen liggen. Ik weet niet of je stabilisatie gebruikt, maar pas op dat dit wel alle eventuele problemen in het sturen volledig verduistert.

    Maar het is wel een heel imposant gezicht, die 6 grote bladen:yes:

    Heel veel succes bij het voltooien van dit project.

    Groet, Bert
     
  4. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Air-crane Sikorsky

    Hey Guido,

    Ja hoor vliegen doet hij met de 6 blads wat een pracht :proost:
    Mooie uitlaat die Zimmerman!!
    Hop naar de afwerking laat de foto's maar komen!!

    Gr Peter
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ziet er geweldig uit! :yes:
     
  6. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    WAT EEN PRACHT VAN EEN MACHINE.:D

    Ik heb hem gezien bij ons in Genk en toen vond ik het al een beest.

    Ook als je de foto langs achter ziet dan zie je dat dit een echt werk paard is.

    Ik heb deze heli eenmaal in full scale gezien en hij is best wel groot.
    Ik dacht dat hij van evergreen was en in blus uitvoering.
     
  7. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Prachtige machine, erg imposant met de zes bladen!
    Veel succes met de afbouw :)

    Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
    Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
    Daar komt bij de extra massa van het geheel.
    Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
    Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.

    Gr, Roy
    (Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard gaat het niet in het oneindige op, maar met rotors is het net zo iets als met meercylinder motoren. Uit een 1 liter 1 cylinder haal je minder als uit een 1 liter vier cylinder. Ergens is een grens, want uit een 1 liter 100 cylinder zal niet echt veel winst meer komen denk ik :p

    Massa doet niet ter zake als het toerental constant blijft, eventueel het bladoppervlak wel (wrijvingsweerstand), maar in principe moet een meerblads rotor met het zelfde vermogen meer lift op kunnen wekken dan een "minderbladsrotor". Geld bijvoorbeeld ook voor scheepsschroeven en vliegtuig props, maar het is wel een beetje afhankelijk van de toepassing (vgl 2blads speedschroef versus veelblads werkschroef)

    Hoe dan ook, mijn 12 kilo BO 105 met 4 blads rotor en 23 cc Zenoah lijkt makkelijker te klimmen dan mijn 10.5 kilo Cobra met 2 blads rotor en identieke motor. Lastig te zeggen omdat er meer verschillen zijn zoals overbrenging, uitlaat, rompvorm en zo nog wat variabelen, maar toch....

    Groet, Bert
     
  9. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    PotJan dikkie dat is inderdaad een mooi apparaat zeg :cool:
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Schitterende heli inderdaad Guido!!
    Ga hem vast een keertje life zien :)

    (P.s. het is rebirth i.p.v. Reborn, maar is minder van belang ;) )
     
  11. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    Bedankt aan alle voor de commentaar , is altijd leuk te horen .

    Hallo iedereen , via deze weg bedank ik je voor de commentaar . het doet deugt . ok , nu zaterdag heb ik op de plein in de smac voor het eerst en kleine 6 minuten gevlogen en het was supper hoe deze stabiel is alsook de motor die ondanks de sterke wind niet liet afweten of van toeren veranderde !! ik heb hier allerhande voorstellingen gelezen die op zich wel kloppen maar deze blijkt toch een andere houding te hebben ten opzichten van de of het voorgestelde .het maakt niet uit als alles goed draait . nu we hebben alles nagezien na de vlucht en er was niets abnormaal ook niet ondanks de 29 graden buiten . ok ik ga er nog en paar foto's opzetten van dit weekend samen met een andere skycrane vriend die de normale uitvoering heeft , nogmaals bedankt en tot later. guido
     
  12. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hele gave foto's, die twee grote machines gebroederlijk naast elkaar.

    En je hebt gelijk: iederen kan kletsen wat ie wil, als jouw machine goed vliegt, dan vliegt ie goed en daar veranderd alle gezwets niks aan.

    Veel plezier met deze indrukwekkende machine!

    Groet, Bert
     
  16. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Swalmen
    Prachtige machines, gelukkig hebben we er binnenkort ook 1 vliegend bij ons op de club.
     
  17. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Dat zie je niet vaak 2 Aircranes tegelijk.
    Hele mooie fotos en ik ben benieuwd naar de afwerking een maat van ons is de turbine versie aan het bouwen.
     
  18. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    dikke proficiat met je maiden. Ziet er allemaal gecontroleerd en soepel uit. Nu nog afbouwen en dan vliegen maar hé.

    Suc6 met je heli,
    ronny
     
  20. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dat ziet er goed uit hoor!
    Prachtig gezicht zo'n Skycrane :worship:
    En een straf windje voor een maiden ook, ik had ermee gewacht tot windkracht 1 ;-)

    Succes met afbouwen,

    Gr, Roy
     

Deel Deze Pagina