Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. KNRMFREAK

    KNRMFREAK

    Lid geworden:
    6 mrt 2008
    Berichten:
    37
    hallo,

    ik vind dat gezwam over shipsimulator 2008 een beetje nutteloos!:mad: dit is toch een bouwverslag!

    GR. Dick
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Vroeger kon je het in het bouwverslagen gedeelte je eigen topics editten.
    Dit is een optie die ik op het nieuwe forum met node mis :(
     
  3. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    of deze post van jou zo nuttig is...

    Ik denk dat Arie Visser, de eigenaar van dit topic, daar over beslist en als hij het niet goed vind haald hij het wel weg, daar hoef jij niet bij te gaan babyzitten.

    Weer een nutteloze post, mijn oprechte excuses arie Visser
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    En als je goed gelezen zou hebben is dat nu net niet mogelijk meer op het forum "nieuwe style".
     
  5. Botter

    Botter Guest

    Kallem.. Hij heb gewoon al het recht.. En Leo kan ook wel aan geven als hij het wel of niet prettig vind ;) Denkt trouwens niet dat Arie zich aangesproken zal voelen met je post.. Gaat beetje moeilijk..
     
  6. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    waarom moet iedereen reageren op de reactie van een ander.
    Zowel positief als negatief, leuk of niet leuk.

    Iedereen heeft zijn eigen mening en vindt iets wel of niet mooi, maar laat dat alstublieft in het midden en ga er geen commentaar op geven.

    En als er iemand commentaar geeft ben ik het wel aangezien het ook mijn bouwverslag is.

    Zoals al vaker gepost mag een ieder reacties/advies/commentaar/opbouwende kritiek of wat dan ook maar geven.
    Maar laat het daar dan ook bij.

    gr.
    leo
     
  7. gdh

    gdh Guest

    de Arie visser wordt mooi Leo..

    Groeten,
    Geert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2008
  8. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Bedankt Geert,

    en hoe staat het met jullie project, zal binnenkort even langskomen om de vorderingen te aanschouwen.

    gr.
    leo
     
  9. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Laatste week niet zoveel gedaan te weinig tijd en te mooi nazomer weer.
    zaterdagmiddag nog even een paar uurtjes geknutseld aan de motorfundatie, en plaats bepaling van de motor.

    Ik laat de fundatie zover mogelijk doorlopen om de krachten over de romp te spreiden.
    Tevens dwarsverbandjes aangebracht voor de sterkte en om bevestigingspunten te hebben om de buitenmantel van de flexas aan vast te maken.

    Ook maar een bakje er aan vast gemaakt voor de "vaste" tank.
    Voordelen van de infuuszak zie ook ook (deze heb ik ook al liggen) maar kies eerst voor de veilige kant (infuuszak kan gemakkelijker stuk gaan en is kwetsbaarder).

    Foto's volgen zodra imageshack meewerkt.

    gr.
    leo.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2008
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je hoeft niet bang te zijn dat de infuuszakken stuk gaan, wij scheuren met 100km/h over het water en slaan regelmatig met die zelfde snelheid over de kop.........en zover ik weet is er nog nooit één zak kapot gegaan.
    Wat ik wel weet is dat vele tankjes als ongeleide projectielen door de boot zijn gevlogen met alle gevolgen vandien.
    Daarbij heb dan toch liever een zachte zak die door de boot vliegt dan een knetterhard tankje.
     
  11. gdh

    gdh Guest

    we hebben een zomerstop gehad. eind september/ begin oktober gaan we weer verder.
    denk weer elke maandagavond.
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    vanavond maar weer eens even in de pen gekropen.
    Laatste 2 weken niet erg veel gedaan aan de boot, ben 1 week ziek geweest en thuis moest ook nog het een en ander gebeuren.

    Na veel overleg en telefoontjes voorwat de aandrijving betreft ben ik/wij (bedankt Rob (big boat en Bert (Firma Optibelt)) er nu wel uit.

    De aandrijving met een blok met tandwielen erin vond ik te duur om zo aan te schaffen ( werd trouwens ook lastig om een 1:1 verhouding te bestellen) en zelf maken werd ook niet goedkoop met een hoog risico dat het tijdens het varen stuk zou gaan met alle gevolgen van dien.

    Optie die dus over bleef was een aandrijving met riemen.
    Oplossing was om 1 as in het midden te plaatsen met 2 rollen erop welke op hun beurt de bakboord en stuurboord jets zouden aandrijven.

    Aangezien de hartafstand dan maar 41 MM was kon de Firma optibelt hiervoor geen goede oplossing leveren aangezien de "riemlengte" te klein werd.
    Ook gezien het vermogen en het toerental was dit niet de oplossing.
    ALs men meer riemlengte kreeg was het wel mogelijk.
    Dus terug naar de eerste oplossing:
    stuurboord jet direct aandrijven en deze d.m.v. een rol met riem aan de bakboord jet verbinden.
    Na een hoop gereken van Optibelt (dank voor de service en de tijd die je erin gestoken hebt Bert :D:D:D) is er dan toch uiteindelijk een oplossing gekomen (let wel op hier zijn we nu al 6 weken mee bezig).

    Eerst zouden we de riem uitvoering Omega HP 3M 15 nemen maar deze wordt alleen op bestelling geproduceerd en was de juiste lengte helaas niet op voorraad.
    Daarna nogmaals berekend met de 5M uitvoering.
    Deze riem met een lente van 265 MM ligt wel standaard op voorraad en kwam glansrijk door de berekening heen, zelfs met een veiligheidsfactor van 2,5.

    Dus deze set besteld via de Firma Brammer in Joure welke dealer is van Optibelt.

    Rest nog het probleem van de aandrijving van de motor naar de stuurboord jet, hartafstand verschil van 41 MM.
    Oplossing zou kunnen zijn dit te doen met 2 homokineten welke ook in 1:5 wagens gebruikt wordt voor de achterwiel aandrijving.
    Nadeel is dat deze homokineten in auto's veel minder toeren maken dan in mijn boot.
    Zeg maar +/- 3000 rpm in de auto tegen 10.000 rpm in mijn boot.
    Dus zou deze koppeling veel sneller slijten en dan maar afwachten hoe lang hij het houdt.

    Dus toch nog maar weer een keer de beroemde (of zal ik zeggen beruchte) flexas tegen het licht gehouden.
    In de vorige postings werdt mij dit afgeraden omdat de lengte van de flexas te kort was ten opzichte van de S-bocht die deze zou moeten maken.

    Na overleg met Big Boat zou het nu wel moeten kunnen aangezien de motor veel verder voorin komt te staan dan ik verwacht had.
    Na een half uurtje in de sloot te hebben gestaan met mijn model komt de motor op eigenlijk exact dezelfde plaats als deze ook in het echt gemonteerd staan.
    Wat inhoud dat de flexas +/- 25 cm lang moet worden en dan een jet moet aandrijven die 41 MM uit het midden staat.

    Dus gaan we de komende weken proberen dit alles in de boot te knutselen en daarna te gaan testen of alles goed werkt.

    Nog even een plaatje van de servoplaat die ik al wel gemaakt heb.

    Te verduidelijking:

    voor beide jets
    liggende servo is voor de bediening van de bucket.
    Staande servo voor beide roertjes (er zitten er 2 in 1 jet).

    Staande servo die in het midden komt voor bediening van de drenkelingenklep.
    staande servo die aan bakboord komt voor bediening van het gas.

    gr.
    leo.

    [​IMG]
     
  13. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    We zijn dus nu druk bezig met de aandrijving.
    Tegenslag was wel een beetje dat de rollen voor dit riempje alleen standaard in staal uitgevoerd zijn, dus zwaar.
    Heb nog even rondgebelt om ze toch in Alu. te krijgen maar dat ging alleen op klant aanmaak van ......... stuks.
    Oplossing: stalen rollen voor zover mogelijk uitdraaien en deze om de Alu. verlengbus lijmen/borgen.

    Dus afgelopen week op het werk achter de draaibank rollen uitboren en Alu. verlengbussen maken.

    De verlengbussen zijn redelijk lang: 75 MM aangezien ik anders deze roldiameter niet in de boot kwijt kan.

    Tevens de schuivende aansluiting voor de flexas gemaakt.
    Heb een verlengde dop 10MM gekocht deze uitgegloeid, afgedraaid, gat rond 10 erin geboord, stukje staf rond 10 eringelast, in de draaibank gat rond 6,0 MM erin geboord (voor as naar de jet) en bus weer gehard.

    Hetzelfde heb ik met een inbus zeskant 10 MM gedaan.
    Hierdoor heb je nu een schuivende aansluiting gekregen, zodat de flexas tussen 2 vaste einden (motor en jet) wel vrij kan krimpen en uitzetten.

    Volgende week de tweede verlengbus draaien en de rollen erop lijmen,
    tevens nog de gaatjes voor de stelschroefjes erin boren en draad tappen.

    Tevens is ook het rooster (voor in de drenkelingenklep) welke ik besteld had binnen.
    De vierkantjes zijn 3x3 MM en de tussenstukjes 1 MM dus precies de juiste maat voor mijn schaal.


    gr.
    leo

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. BigBoat

    BigBoat Guest

    Blijkbaar heb ik wat gemist de afgelopen weken, maar ik ben weer helemaal bijgelezen.
    Zo te lezen zit er weer de *vaart* in, de aandrijving begint vorm te krijgen.
     
  15. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou ja de vaart erin......... we blijven bezig en gaan rustig verder.
    Het verleden heeft ons geleerd dat je beter rustig en weloverwogen te werk kunt gaan dat snel alles erin, en dat blijkt het later toch niet goed te zijn.
    Kun je weer overnieuw beginnen.

    Zoals reeds gemeld is het rooster voor de drenkelingen klep binnen en heb ik afgelopen week de stukjes geknipt en erin gelijmt.
    Was even een priegelwerkje maar nu zit het er wel netjes in.
    Moet nog wel even een paar lijmrestjes wegschuuren.
    Tevens de hoestukken op de drijver geplakt.
    Nu alleen nog de rubber flappen van de drijver op lengte knippen, maar dat doe ik als laatste bij afmontage.

    Nog een kleine wijziging aangebracht aan de aandrijving.
    In de alu. verleng bus zat toch nog een kleine afwijking/slingering als hij gemonteerd was op de as van de jet
    Bus was dan ook 75 MM lang.
    Dus terug naar een asje met daarop de rol voor de riem en verloopbus van dit asje naar de jet.
    Alles vast gelijmd met loctite 638.

    Stuurboord zijde is nu klaar, zodra de lijm hard is kan ik de juiste positie van het bakboord lager in de alu. plaat bepalen en op maat boren en lager erin lijmen.

    Morgen komt het uitlaatdempertje binnen die ik heb besteld bij 2Brothers.
    Dan kan volgende week het geheel misschien in elkaar en proefdraaien :D:D:D.


    gr.
    Leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. KNRMFREAK

    KNRMFREAK

    Lid geworden:
    6 mrt 2008
    Berichten:
    37
  17. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Nog even een update voorwat de aandrijving betreft.
    bakboord gat voor het lager ook in het blok geboord en lager erin gelijmt.

    rest van de aandrijving gemonteerd en flexas ertussen gezet voor het bepalen van de kromming van de buitenmantel.
    Deze kan ik nu in de juiste ronding buigen om deze vervolgens met 2 klemmen op de fundatie vast te zetten.

    Tevens de demper gemonteerd op de uitlaat.
    Deze past perfekt, en loopt net vrij van alles.
    Nu nog de uitlaatbocht op maat maken, de fundatie vastzetten en we kunnen proefdraaien.
    Ben zeer benieuwd hoe dit gaat............wordt vervolgt.

    gr.
    leo.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  18. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je zxal de flex-as iets langer moeten maken dan dat hij nu is.
    De flex buigt nu (vooral) te strak achter de koppeling en de aansluiting op de gearbox.
    Als je water injecteert in de uitlaat zou ik persoonlijk de pijp achter de demper anders maken zodat het water makkelijker de weg naar buiten kan vinden.
    [​IMG]
    De uitdrukking *natte uitlaat* heeft alleen te maken dat de uitlaat onder water uit komt, maar niets met het koelwater wat door de uitlaat naar buitenkomt, dat is een bijkomend iets.
    Demper zou ik wel goed in beugels ophangen en aan de binnenkant voorzien van hittebestendig teflon, te koop bij Blokker onder de naam bakmat.
     
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik ben er even een tijdje tussenuit geweest, maar we zijn weer wat verder met de arie visser.

    De motorfundatie en steunen van de aandrijving in de romp gelamineerd, de buitenbuis van de flexas in de juiste ronding gebogen, flexas op maat gemaakt.
    Tevens AL. steuntjes voor de flexas gemaakt en aan de fundatie bevestigd zodat deze stevig in de boot zit.
    Ook rvs uitlaatbochtje gemaakt zodat deze strak op de demper past, en binnen de rand van het dek blijft.

    Gisteren waterpompje op de motor aangesloten (steuntje moet er nog in), benzine in de tank en even de motor laten lopen.
    Ging tot zover allemaal goed, motor heeft +/- 10 min. rustig gedraaid, met de koeling erop bleeft de uitlaat handwarm.:p:p
    Nu nog uitproberen hoeveel water er door de uitlaat kan, voor de max. koeling.
    Ook met de bocht nog in de uitlaatpijp liep de motor goed, ook met een beetje gas geven smoorde de motor niet.
    Viel mij ook reuze mee dat ook met al het koelwater door de uitlaat de motor alles zonder problemen eruit blies.

    Nu bezig met de servoplaat, deze moet op maat gemaakt worden en alles moet precies passen.
    Tevens moet deze demontabel zijn om bij de aandrijving te kunnen komen.
    Zoals jullie op de foto's kunnen zien is er bar weinig ruimte meer over om alles een plaatsje te kunnen geven.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]







    [​IMG]
     
  20. Robbert89

    Robbert89

    Lid geworden:
    11 jul 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Capelle a/d Ijssel
    hey leo,

    Gaaf om weer is wat van je te horen, je vordert al aardig zie ik.

    keep up the good work ik vind het een geweldig project.

    Mvg.

    Robbert
     

Deel Deze Pagina