Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Blij te horen en te zien dat er veel mensen dit project volgen.
    En ja, na weer wat uurtjes "prutswerk" zijn we weer wat verder gekomen.

    De bevestiging voor de vacuum koelwaterpomp zit op z'n plek, en het pomp(je) erop geschroefd.

    De servoplaat, waar de 6 servo's op/in komen zit op z'n plek.
    2 servo's voor de roeren, 2 servo's voor de keerkleppen (liggend), 1 servo voor het gas, 1 servo om de drenkelingenklep op en neer te bewegen.

    De achterzijde heb ik bevestigd aan de dikke AL. plaat van de aandrijving, en de zijkant d.m.v. een AL. hoekprofieltje aan de fundatie.
    Deze radioplaat moet demontabel zijn om bij de aandrijving te kunnen komen.

    Tevens de messing aanzuigleiding (stuurboord) voor de koeling van de motor pas gemaakt, deze wordt met zadeltjes en tyraps op z'n plaats gehouden.
    Zelfde geldt voor de retourleiding (bakboord) waar het overtollige koelwater (gaat eerst wel door de motor maar niet door de uitlaat) door naar buiten gaat.

    Vanavond nog even het bandje (met dubbel klitteband) welke de brandstoftank op z'n plek moet houden gemaakt.
    Ook het beugeltje met de vulnippel in de brandstofleiding gemaakt/gemonteerd.

    En foto's zijn natuurlijk veel leuker dan alleen maar tekst en spreken voor zichzelf, dus bij deze nog een paar plaatjes.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  2. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Gaat goed Leo, leuk het allemaal te zien groeien. Twee puntjes;
    - de vaccuum leiding naar de pomp beter zo kort mogelijk maken en dan een stijve slang gebruiken (tygon brandstofslang oid)
    - de vulnippel opnemen in de retourleiding ipv de aanvoer naar de carburateur. Mocht die gaan lekken (zand oid in de afdichting) zuigt de carburateur lucht aan. In de retourleiding maakt dat niet uit.
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Marc,

    de meegeleverde slang van het pompje was net te kort en past eigenlijk niet goed over de aansluiting van het pompje, slang is net iets te dun of de aansluiting van de pomp net te dik, vreemd maar waar.
    Dus om toch even de motor te laten draaien heb ik er maar even een stukje sileconenslang tussen gezet.

    Deze moet natuurlijk worden vervangen door een hardere slang aangezien de pomp op vacuum werkt.
    En ja, ik zal hem zo kort mogelijk houden (drukverlies).
    Heb op het internet ook vacuumpompjes gezien die rechtstreeks op de motor geschroefd waren.

    Dat wat je schrijf over de vulnippel kan ik inkomen en zal de vulnippel in de retourleiding plaatsen.
    Toch staat op de instructie dat de vulnippel in de brandstofleiding geplaatst moet worden van de tank naar de carb. toe !!!!!:confused::confused:
    Maar goed dit zal zich bij jullie in de praktijk al bewezen hebben.

    gr.
    leo
     
  4. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Ik zelf gebruik ze niet, vind ze wel heel mooi om te zien. Er varen velen die ze tussen tank en carb gemonteerd hebben en dat kan ook prima werken als alles heel en schoon blijft.
     
  5. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even een update.
    aangezien de servo's ver weg staan van de jets/roeren +/-33 cm, dit komt door het grote achterdek van de Arie Visser, ben ik bang dat de stangetjes (2MM dik) die de roeren en de kleppen gaan aansturen zullen gaan doorbuigen.

    Om dit doorbuigen zo veel mogelijk te voorkomen laat ik de bedieningsstangetjes door een buisje (rond 5MM) lopen, deze werken dan als een geleiding en sluiten als het ware het bedieningsstangetje op.

    Aan de buitenzijde van de spiegel steken deze buisjes 5 MM uit zodat ik hier de afdichtingrubbers op kan monteren.

    Bijna op het einde van dit buisje een ringetje gesoldeerd zodat deze straks met wat sikaflex gemakkelijk te monteren/afdichten is in de spiegel van de boot.

    De bed. stangetjes heb ik gemaakt van RVS spaken (van fietswiel) deze zijn erg sterk en hard, willen dus slecht doorbuigen.
    Nadeel van dat harde is dat je er eigenlijk geen schroefdraad op kunt snijden.
    Dit heb ik opgelost door op het uiteinde van het stangetje een stuks messingbuis (rond 3 uitwendig en iets afschuren naar 2,7MM) te lijmen welke weer in een standaard buisje past van een M3 klip (zie foto).

    Je kunt op de foto zien dat het bed.stangetje (van het roer) maar net vrijloopt over de liggende servo (voor de klep).

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    leo,

    Als het messing nou toch nog los laat, (als je er een hebt / kunt gebruiken) kun je op een draaibank de stangentjes afdraaien tot 1,9mm. Door het snijden met een snijplaat stuikt het materiaal iets op waardoor je snijplaat zwaarder snijt. Als je er een tiende af haalt zal het zeker wat makkelijker gaan! Gebruik ook snijolie dat scheelt ook weer iets!


    Groeten Justin.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  7. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    De "hardware" in de binnenkant is nu zo goed als klaar.
    Afgelopen vrijdag nog een lipo accupack besteld zodat ik daar nog een plaatsje voor kan zoeken en een houder hiervoor in de boot kan maken.
    Als dat klaar is kan de binnenkant in de verf en kan daarna het dek met de tube erop !!!!!!:D:D:D:D

    Dit is een accupack van 2150 mili amp. daar moet ik ongeveer 3 uur op kunnen varen.

    Tevens ook de 4 servo's voor de buckets en de roeren besteld, 13 kg/cm dus sterk genoeg, advies is minimaal 6kg.

    Rest nu eigenlijk het testen van de gehele aandrijving in het water maar waar doe je dat met deze weersomstandigheden.:confused::confused::confused:

    Nou, gewoon in verwarmde garage.

    Ik heb een paar schotten in mijn aanhangwagen gemaakt en hier een dekkleed in gelegd zodat je een dichte waterbak krijgt.

    Hier 20 cm water in later lopen en klaar is je testbak.

    Vanmorgen heeft de motor ongeveer een half uur gelopen, heeft alleen wel wat moeite met de stugge aandrijfriem van 15 MM breed.
    Er is redelijk wat kracht nodig om het geheel op gang te brengen.
    Als de jets een keer draaien is het goed.

    Zal morgen een riempje bestellen van 10 MM breed en daar eens mee proefdraaien en kijken of dat een stuk lichter gaat.
    Op het riempje van 15 MM zat immers een veiligheidsfactor van 2,5 dus 10 MM zou ook moeten kunnen.

    Krijgt de koppeling ook wat minder voor zijn kiezen.

    De jet stuwen er behoorlijk wat water doorheen, bij ongeveer 1/3 gas spoot het water al achter uit de kar, laat staan bij vol gas :p:p:p.

    Helaas was dit niet mogelijk bij deze opstelling aangezien de boot ook nog eens stil ligt.
    Enige nadeel was een beetje veel rook in de garage (extra smering in de benzine voor het inlopen).

    En een paar foto´s van de waterbak.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    We willen een FILMPJE !!!
    Goed te horen dat alles nu al redelijk werkt, hoewel het zich natuurlijk in de praktijk echt moet bewijzen.
    Over dat riempje zou ik me geen zorgen maken, na een tijdje wordt deze vanzelf wat soepeler.
    Heb je nog een spanner op het riempje of is het precies pas ?
     
  9. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Rob,

    Jaja, toe maar weer een filmpje zegt hij, zijn foto's al niet meer voldoende tegenwoordig ;);)

    Als deze week de lipo (voor gewicht en plaats bepaling) en het 10 MM riempje binnen zijn ga ik zaterdag nog een keer proefdraaien in de kar.
    Zal dan eens kijken of ik ook een filmpje kan maken en op utube kan krijgen.
    En ik hoop dat het dan buiten kan !!!!!!

    Riempje zal best wel wat soepeler worden maar toch.
    Hoe minder weerstand hoe beter voor de koppeling en motor.

    Spanner was niet nodig meer (zit het ook een keer mee) riempje had met uitgelijnde jetsassen precies de juiste lengte/spanning (2,5 tot 3.0 MM indrukking in het midden).

    Tevens gaat nu al het koelwater door de demper/uitlaat en dit gaf tot nu toe geen problemen met optoeren/smoren van de motor.
    Zelf niet met nog steeds de bocht in de uitlaatpijp.

    Laat wel de bypass/overstort in de boot zitten voor het geval dat.

    Nog even een plaatje van de buckets (keerkleppen) met het bedieningsstangetjes hiervoor.
    (Bedankt voor het lassen chiljon).

    Tevens de koelwateraansluiting op de SB jet, als de jet draaid zal deze het koelwater zelfs in de leiding persen.

    gr.
    leo

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2009
  10. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    gisteren de lipo en het nieuwe riempje opgehaald.
    Riempje is inderdaad een stuk soepeler, dus die gemonteerd.
    Vanmorgen de waterbak weer in de kar gemaakt en de arie erin.
    Plaats voor de lipo bepaald i.v.m. recht (waterpas) liggen van de boot in het water.

    En een filmpje gemaakt voor de liefhebbers !!!!! (rob :):)).

    gr.
    leo.
    YouTube - Broadcast Yourself.
     
  11. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    985
    Locatie:
    st Michielsgestel
    het lijkt erop dat dit model sneller zal gaan dan het echte schip!
    ziet er allemaal top uit!

    groeten,
    Jan
     
  12. Botter

    Botter Guest

    Heb veel modellen gezien van de Knrm.. maar deze spant toch echt de kroon!!! :thumbsup:! Prachtig!
     
  13. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    ziet er goed uit!
    ben benieuwd met opbouw erop!
     
  14. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    bedankt voor de complimenten, en dan moet de boot nog in de lak !!!!!!:D:D:D

    Vanmiddag aan het stoeien geweest om de lipo op z'n plaatst te krijgen.
    Deze moet aan stuurboord zijde naast de motorfundatie komen.
    Dit lukte eigenlijk niet goed, pomp en leidingen zitten in de weg.
    Het zou wel passen maar de kan je niet gemakkelijk de lipo verwisselen.

    Heb je een boot van 140 cm past het er eigenlijk nog niet in.

    Dus moest de pomp een ander plaatsje krijgen.
    Na een uurtje tobben en passen was ik eruit: op z'n kant naast de motor.
    Voordeeltje was ook nog dat de leidingen een beter loop krijgen, de vacuumleiding korter werd en ik hierdoor de harde standaard meegeleverde leiding er weer op kon zetten.

    De pomp is bevestigd aan een AL. beugeltje aan de motorfundatie.
    1 bout van de ophanging gaat er ook nog door heen dus die zit wel vast.

    Het houten plaatje waar de pomp eerst op zat kan er dus weer "uitgesloopt" worden.

    De lipo komt op een AL. hoekprofieltje aan de motorfundatie, met klitteband en bandjes zet ik deze vast.

    gr.
    leo.

    [​IMG]
     
  15. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Stapje voor stapje Leo, het ziet er allemaal prachtig uit.
    Balanceren ivm die lipo, je zult toch ook de opbouw/dek etc er nog op maken?
    Motor lijkt nog erg te viertakten of hij wordt zwaar belast. Kun je eigenlijk nog niets van zeggen zo in die testbak, maar zou wel willen weten wat het allemaal dadelijk op het water doet.

    Tipje nog; borg al die waterkoeling slangen met een stukje extra slang (als een slangklem als het ware). Dan komen ze zeker niet los.
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Mark,

    dek en opbouw zijn voor wat het gewicht betreft bijna in balans.
    Gezien de uitlaat en demper aan bakboord en de vacuumpomp aan stuurboord moest ik met de lipo (120 gram) het zaakje een beetje in balans zien te krijgen.
    Later gewicht toevoegen om de boot netjes horizonaal te krijgen wil je liever niet.

    Alles gaat natuurlijk weer uit de boot om ook de binnenzijde in kleur te spuiten.
    Daarna volgt definitieve montage, dus ook het vastzetten van de koel/brandstofleiding.
    Ga dit waarschijnlijk doen met kleine tyraps of speciale klemmetje hiervoor.
    Heb ze al wel in boten gezien maar weet nog niet waar ik ze kan krijgen.
    heb nog niet bij 2 brothers gevraagd.
    Maar dat komt wel eerst de romp en dek opelkaar en in de kleur.

    Bedoeling is om volgend weekend het dek en bakdek, trekbolder, achterrailing in kleur te spuiten, daarna kan ik dan de tube monteren.
    Dan is het dek gereed voor montage op de romp.
    Ga dan eerst de romp en binnezijde van de boot compleet klaar maken.
    Daarna verder met de kajuit.

    Motor moet nog worden afgesteld en ja, hij had het vrij zwaar in de bak met maar 6cm water onder de kiel en in stilstand.

    gr.
    leo.
     
  17. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Ah, de zijdelingse balans, nu snap ik het.

    Kleine tyraps drukken de slang ovaal en snijden op den duur in de siliconen (of drukken de scherpe randen van de tules in de slang). Gewoon een stukje van dezelfde slang afsnijden (3-5mm dik) en dat er overheen schuiven.
     
  18. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Marc,

    oke, bedankt voor de tip.
    En die (speciale) klemmetjes hiervoor, ken jij ze wel.

    gr.
    leo
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    zoals reeds vorige week gemeld is het de bedoeling dit weekend het dek, bakdek, trekbolder en achterrailing in de lak te krijgen.
    Zodat ik kan beginnen met het monteren van de tube alvorens het dek aan de romp bevestigd wordt.

    Dus van de week alles gedemonteerd, laatste plekjes geplamuurd, geschuurd, en ontvet.
    Van de week alle ral kleuren laten maken (bedankt voor de service Wilmar:D:D:D).

    Vanmiddag de binnenzijde van de romp, dek, bakdek en bolders, in de primer gespoten.
    Vanavond het bakdek al voorgespoten met blauw, dan morgen de bolder en railing monteren en nog een keer met blauw afspuiten.

    Dan morgenavond of zondag het dek in de grijze kleur !!!

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even een update over het spuitwerk van dit weekend.
    Zaterdagmorgen de handrailing en de bolder in het voordek gelijmd.
    De trekbolder op het achterdek ook vastgelijmd en geschroefd.

    Zaterdagavond het voordek afgespoten in blauw (op de eerste foto lijkt het licht blauw, komt door de flits, maar het is toch echt ral 5010, laatste foto geeft een betere kleur.)
    Volgorde van het spuitwerk iets aangepast, heb vandaag eerst de trekbolder en de achterrailing in de witte kleur gespoten i.pv. het dek in de grijze kleur.
    Hierdoor hoef ik straks alleen maar de trekbolder en het voordek af te plakken i.p.v. het complete dek.

    Dus komende dagen dek opruwen en in de grijze kleur spuiten, daarna de tube monteren.

    En natuurlijk nog een paar plaatjes.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina