Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. BigBoat

    BigBoat Guest

    Volgende week kom ik kijken hoe hij vaart :)
     
  2. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Nou, Rob dat kan maar dan wel in de kar (waterbak) en zonder motor, en je moet zelf duwen en motorgeluidjes maken!!! :p:p:p

    gr.
    leo
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Maandagavond het bakdek en de trekbolder afgeplakt en het dek geschuurd met korrel 400 en scotch bright.

    Ook binnenkant van de romp geschuurd om deze in de grijze lak te spuiten.
    Het is wel de binnenkant maar het oog wil ook wat. :):):)

    Gisteravond het dek (ook de onderzijde) en de binnenzijde van romp gespoten.

    En ja wat zal ik er nog meer over zeggen, kijk zelf maar.

    Tevens nog een plaatje geschoten van de gehele boot met nog niet gemonteerde tube, kajuit en railing.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. BigBoat

    BigBoat Guest

    Mag ik een doekje voor het kwijlen.........wat wordt ze mooi he !
     
  5. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Volledig mee eens! grote klasse!
     
  6. Nick007

    Nick007

    Lid geworden:
    30 sep 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Enschede OV
    Een doekje?
    Je bedoelt een emmer.

    WOW

    Gr, Nick
     
  7. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Ziet er werkelijk prachtig uit. Mooie afwerking.
    Ben benieuwd naar de rest!
     
  8. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Afgelopen woensdag zat het even tegen.
    Bij het passen van de tube zag ik tot mijn vebazing dat de bolder op het voordek niet recht stond t.o.v. de trekbolder op het achterdek:bad-words::bad-words:
    week ongeveer 2 tot 3 MM af.
    Net alles mooi in de lak en dan heb je dit.

    Ik weet van mijzelf dat als ik dit zo zou later, daar later spijt van zou krijgen.
    Het is even klo........maar goed, bolder er weer uit gehaald 180 graden gedraaid i.v.m het gaatje voor het borgschroefje onder het dek.
    Dit gaatje opnieuw geboord en bolder er weer ingelijmd.
    Nu natuurlijk wel mooi recht !!!!!

    Gisteravond en vandaag de romp, jets, drenkelingenklep en div. onderdeeltjes geschuurd om gespoten te worden.
    Vanavond de delen in de primer gespoten en de deeltjes die blauw moesten worden netjes in de lak gespoten.
    Ook het voordek met bolder is nu (voor de tweede keer) weer blauw.

    Om ook de binnenkant van de boot er netjes uit te laten zien spuit ik de Al. onderdelen ook in de blauwe lak.
    Dus motorsteunen, aandrijfunit, een helft van het koppelingshuis, geleidebuisjes, steuntjes flexas, ed.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Donders, hij heeft zelfs een professionele spuitcabine met verwarmingslampen.
    Vergeet je niet dat je met benzine vaart en dus alles, na het blauw, in de 3k-lak moet zetten ?
    Doe je dat niet, dan heb je grote kans dat je hele veronder straks blauw is !
    Autolakken uit een spuitbusje lossen nl op zonder aflak.
     
  10. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Verdorie dat is inderdaad een mooie spuitplek met afzuiging etce...
    Doe je dat spuiten op je werk of thuis??
    Dat spuiten vind ik verdraait mooi en het geeft een goed resultaat!
     
  11. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Ja, Rob gemakkelijk is dat, even een halfuurtje de lampen aan en droog is je lak.
    Zo krijg je ook veel minder stof in de lak.

    En ja, ik weet dat ik met benzine vaar, maar ik gebruik dan ook geen spuitbussen met autolak, maar prof.lak 2K lak van sikkens (voordeeltje als je een eigen spuiterij op het werk hebt, ook voor al die verschillende kleurtjes en gelijk de juiste RAL kleur).
    En heb natuurlijk ook even een profi. spuitpistool geleend.
    Ik zeg maar zo, goed gereedschap is het halve werk.

    Alleen het schoonmaken na het spuiten is nog het meeste werk.

    gr.
    leo.
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Helaas geen afzuiging, maar wel een warmtelamp.
    En het spuiten doe ik thuis in een verwarmde garage (20 graden)
    Heb even een kleine cabine inelkaar geknutseld met plastic zeil, werkt goed.
    Zo houd je het meeste stof buiten de deur en ligt er niet overal spuitnevel in je garage.
    Gebruik met deze profi. lak wel een koolstofmasker voor de dampen.
    Voor een mooi resultaat is het zaak dat je een goede lak gebruikt, juiste hoeveelheid verdunning, goede temp. en een goed spuitpistool.
    En een vaste hand wel te verstaan, of een losse pols :p:p

    gr.
    leo.
     
  13. Ha die Leo, eindelijk heb ik even tijd om rond te kijken op je site, het ziet er erg mooi uit, als hij helemaal klaar is zou ik wel willen komen kijken met mijn kidz, die vinden het ook erg mooi, dan moet zij natuurlijk wel in het water om te laten zien hoe snel hij vaart.
    Leo ik zie je morgen weer op het werk.

    Groeten cheffie paint Wilmar
     
  14. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou Wilmar dat kan, en zal ik je iets verklappen ?????

    Ze hoeven echt niet in het water te staan, ze mogen dat wel even met een rib op ware grote mee (5,5 meter)
    Dit is ook nog een project waar ik nu mee bezig ben, ja 2 dingen tegelijk ??? dat kan een man toch niet.
    Inderdaad, dus gaan ik volgende week weer bezig met de grote rib.
    Romp en binnenzijde staan 2x in de lak, nu moeten de bodemplaten , stuurconsole en bank nog in de verf.
    Daarna het spul weer "even" inelkaar zetten.


    fijne zondag, tot morgen.

    gr.
    leo

    PS.
    Deze foto is van de vorige eigenaar.
    Dus die persoon op de foto ben ik niet !!!
    En om nou in nederland te gaan varen met een duitse vlag op je boot, mij niet gezien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2009
  15. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even snel een update van afgelopen week.
    Niet heel erg veel aan de boot gedaan maar toch.

    Tube op het dek gelijmd en geschroefd, romp geschuurd met korrel 400 en oneffenheden geplamuurd.
    Gespoten "blauwe" onderdeeltjes inelkaar gezet voor zover mogelijk was.
    Wat ik reeds definitief in de romp kon monteren erin gezet.

    Van de drenkelingenklep de roosters afgeplakt en in de grijze kleur geverft, onder en achterkant van deze roosters uit de losse hand geverft.
    Afplakken was eigenlijk niet te doen, en in de hoekjes kruip altijd wel wat verf onder de tape door.

    Vanmiddag nog het tube(je) op de klep gelijmd.

    gr.
    leo.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Het schiet al echt op Leo.

    Even off-topic. Hier een paar foto's die ik gisteren heb genomen. Jer is ook al een eind opgeschoten. Kan het oude bouwdraadje niet meer vinden, dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik ze hier plaats. Voor alle reddingsboot liefhebbers. 3 meter lang, ook kompleet zelfbouw en voorzien van een twee cilinder jetski aandrijving. Met de trotse bouwer er naast;
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Marc,

    ja, dit draadje al een paar keer gezien en volgens mij is jer er ook al een paar jaar mee bezig !!
    Wat een joekel, mij iets te groot hij past niet eens meer in de auto en je zult hem dus altijd op een trailer moeten hebben staan.
    Is deze ook zelfrichtend :lol::lol:

    Om te varen moet er dus een slibway in de buurt zijn.
    Hij kan er beter zelf in gaan zitten, heb je ook geen zendapparatuur nodig!! :):):) en beleef je het varen ook echt.

    Hoe wil Jer trouwens met die jetski aandrijving achteruit gaan varen ???
    Ik zie geen keerklep, en een achteruit op zo'n boot lijkt mij een must.

    Maar goed ziet er allemaal ook erg mooi uit.
    Hoop wel dat Jer het hout goed behandeld heeft, zou zonde zijn als de boel gaat werken, en er scheuren in de boot komen.
    Weet jij trouwens welke RAL kleur hij op het onderwaterschip heeft staan??
    Zit zelf te denken aan RAL 3003, heb een proefstukje en moet dat maar even bij de echte boot houden om te zien of het een beetje in de buurt komt.

    gr.
    leo
     
  18. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Leo, hij is lekker bezig. Het leek er even op dat hij, als een van de velen, een onhaalbaar project had gepland. Kompliment voor zijn inzet en doorzettingsvermogen. Geen idee over die Ral nummers, ik zal je even zijn email pm-en. Dan kun je het hem zelf vragen.
     
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    vorig weekend de uitlaat en de geleidingsbuisjes voor bediening van de jets eringelijmd.
    De geprimerde romp geschuurd en de laatste plekjes geplamuurd en weer geschuurd.

    Toen was het eindelijk zover :D:D:D het dek kon op de romp gelijmd worden.
    Na nog wat passen meten en schuren paste alles perfect op/inelkaar.
    Eerst in de dekrand rups innotec (broertje van sikaflex) gelegt.
    Daarna de 2 helften opelkaar en met een stuk of 12 M3 schroefjes (6 aan elke zijde) met carosserie ringetjes de 2 helften op de rand tegenelkaar geknepen.
    Om te voorkomen dat je het dek omhoog duwd 2 spanbandjes eromheen getrokken.
    Dit zo 2 dagen laten staan zodat de kit/lijm goed kon uitharden.
    Daarna de oneffenheden van de rand vlakgeschuurd en de deelnaad waar nodig was geplamuurd zodat alles mooi strak is.

    Als alles een beetje meezit gaat de romp midden deze week in haar uiteindelijke kleuren.
    Ook worden de jets en keerkleppen dan gelijk in de rode kleur gespoten en kunnen we hopelijk volgend weekend een begin maken om de boel inelkaar te zetten.

    wordt vervolgt.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  20. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    zoals gezegt zou de romp deze week in de kleur komen.
    Probleem was alleen nog welke rode kleur.
    Ik zet er nl. geen echte antifouling op aangezien mijn boot meer op de kant staat dan in het water ligt.
    Zou ik er wel echte antifouling op zetten dat gaat deze verf kapot door uitdroging, antifouling moet in het water.
    Antifoulingverf is ook veel ruwer dan gewone lak en staat dus minder mooi op een modelboot.

    Eigenlijk kon niemand mij vertellen welke RAL kleur deze verf heeft.
    Oplossing: kleursticker van de bus antifouling opgestuurd gekregen van Hans Westenberg (bedankt voor de service hans) station Lauwersoog.
    Deze kleursticker gemached met de kleurenwaaier, en die kleur; karmijnrood, laten maken.
    Deze kleur kwam in de buurt van de RAL3002

    Woensdag de boot afgeplakt en nog een keer met scotchbrite geschuurd.
    Spuitcabine weer klaar gemaakt, en gisteravond de romp, jets, keerkleppen en aandrijfassen in de rode kleur gespoten.

    Vanmiddag de waterlijn afgetekend en met fineliner tape afgeplakt.
    Morgen de boel verder afplakken, scotchen, schoonmaken en blauw spuiten.

    gr.
    leo.

    PS.
    rode kleur op de foto's vertekend wel iets door de flits.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina