Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

1. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Leo, zelf heb ik geen ervaring met die Ansems. Bel effe met Peet van 2brothers, dan weet je zo meer.

2. BigBoat

BigBoat Guest

En Leo, hoe was het gisteren.....veel open vallende en kwijlende monden gezien ?
    Heb je nog kunnen varen of heb je het zekere voor het onzekere genomen ?

3. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hey Rob,

ja, een geslaagde dag met best veel publiek.
    Ook temeer de politie, brandweer, ambulance, en reddingsbrigde met materieel en stands aanwezig waren.

En ja er was veel interesse in de Koos van Messel.
    Had de boot "open" op de stand staan zodat de mensen ook konden zien wat er nou in zo'n boot zit.
    Veel positieve reactie gehad.
    Zelfs mensen die speciaal naar Katwijk waren gekomen om deze boot in het echte te zien i.p.v. op de foto's.

Heb trouwens wel een "oudere man" op een nieuwe / oude brommer gemist.:D:D:D

En nee, ik heb niet gevaren al was de verleiding best wel groot om toch even de zee op te gaan met de andere bootjes.
    Maar mocht dat fout gaan dan vergeef je je zelf dat nooit weer.
    Dus nog even sterk zijn en hopen dat komend weekend ze "los" mag varen.

Heb nu de kill relais (2x) naar voren gebracht, en zal morgen een nieuwe failsafe halen.
    Heb vanmorgen even met 2brothers gebeld en Peter gaf gelijk al aan dat mijn failsafe niet geschikt is voor verbrandingsmotoren met ontsteking.

Dus morgen een nieuwe halen die de gasservo aanstuurd en ook de motor killed bij zenderstoring.

Even voor de goede orde.
    Er zitten dus 2x kill relais in de boot.
    1x voor als de accu spanning wegvalt.
    1x voor als je ontvangststoring heb of laag voltage in je accu.

Tevens zit er via de zender/gasservo een motorstop op.

gr.
    leo

Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  4. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    afgelopen woensdag het nieuwe relais opgehaald en donderdag ingebouwd.
    Was even wat werk om alles weer netjes op z'n plaats te krijgen en de connectors en tussen te plaatsen, zodat ik het servoblok er vrij snel uit kan halen zonder alles los te hoeven knippen.

Tevens een antennerietje geplaatst op het servoblok om de antennedraad in de boot zo hoog mogelijk te krijgen.
    Zit nu net vrij onder het dak van de kajuit.
    Vrijdag nog een afdichtingsstrip onder de kajuit geplakt om het geheel waterdicht te maken.

Toen was het dus bijna zover voor haar maiden trip :D:D:D
    Zaterdagmorgen eerst de afdichting (kajuit op romp) op de kant getest door er van de voorkan in 1x 10liter water in te storten.
    Resultaat: water liep tot over de tube heen en binnenin was het droog.
    Dit tot 3x toe gedaan en nog steeds alles binnenin droog.
    Dus naar het kanaal gelopen, motor gestart en eerst de veiligheids relais getest.
    Motorstop via zender: ok.
    Motorstop met zenderuitval: ok
    Motorstop met stroomstoring/geen spanning: ok

Alles functie via de zender getest: ok

Toen kon de kajuit erop en mocht ze los !!!:p:p:p

Was wel even spannend maar goed dat zullen jullie ook wel begrijpen.
    Beetje gas geven en daar ging ze.
    Eerste wat me opviel was het lage geluidsniveau als de boot normaal vaart.
    Tweede was dat de roeren meer uitslag moeten hebben.
    Ik heb de roeren nu (via de zender) zo afgesteld dat bij max. uitslag de buckets ook nog vrij naar beneden kunnen.
    Nu is haar draaicirkel +/- 3 meter bij iets meer dan stationair gas en dat moet veel scherper.
    Bij +/- 1/6 gas moet het motortje er even aan trekken om op toeren te blijven. Daarvoor en daarna gaat het als een speer.
    Dit kan natuurlijk ook nog aan de afstelling liggen die nu op de standaard fabrieksinstelling staat en de motor moet nog inlopen.

ALs ze net in de planee gaat en de keerkleppen gaan naar beneden ligt ze binnen haar eigen lengte stil. :D:D:D.

Het is wel even wennen met jets te varen aangezien je stuwing moet hebben om te kunnen sturen.
    Bij een "gewone" boot werk je roer ook nog wel zolang de boot maar vaart heeft, bij jets dus niet.
    Tevens ben je geneigt om het gas eraf te halen als het bijna fout gaat.
    Dat moet je dus niet doen, maar sturen en de keerkleppen gebruiken.

Heb heel even op een recht stukje bijna 1/2 gas gedraaid en ze gaat als een speer, schatting 20 km/uur.
    En bij een jet geldt hoe hoger het toerental hoe meer rendement uit de jet.
    Dus wat ze gaat doen bij 3/4 tot vol gas .............

Na +/- 10 min. varen begon de rubberen afdichting het van het uitlaatspruitstuk naar de demper te roken.
    Had kunnen weten dat het rubber er niet tegen kon, dus eerst maar een nieuwe bij 2brother bestellen.
    Dus einde maiden trip.

Aaangezien de afdichting van de kajuit op de romp redelijk waterdicht was, kon ik ook nog de kantelproef proberen.
    Maar omdat de kantelklep nog niet in de luchtsluis was gemonteerd kon ze niet 360 graden over de kop.
    Dus de boot met de hand tot +/- 140 graden gekanteld en ...............
    ze komt keurig netjes weer terug.:worship::worship::worship:
    Dit tot 6x toe herhaald en alles ging volgens het boekje.
    Nou bijna dan, toen de kajuit eraf ging lag er +/- 50 ml water in de boot.
    Dus moet de afstelling van de afdichting nog wat beter.

Nou komt natuurlijk gelijk de vraag:
    WIJ WILLEN EEN FILMPJE !!!!!!!!!!

Dat was zaterdag een beetje lastig als je alleen aan het proberen bent en er niemand bij is met een camera.
    En varen en filmen tegelijk heb ik maar niet geprobeerd.
    Maar zodra het nieuwe koppelstuk van 2brothers binnen is en alles draaid weer zal ik wel een filmpje maken.

gr.
    leo

5. Frans Heinsbroek

Frans Heinsbroek

Lid geworden:
    12 jan 2005
    Altijd mooi als na een lange bouwperiode de proefvaart redelijk tot goed geslaag is.

6. BigBoat

BigBoat Guest

Hi Leo,

Ik ben blij voor je dat na al het vele werk dat je ervan hebt gemaakt de maidentrip als zeer geslaagd genoemd kan worden, GEFELICITEERD !!
    Als je een stuk siliconenslang haalt, vraag dan om een gevlochten slang.
    De ervaring heeft geleed dat deze langer meegaan dan de normale slang, die wil nog wel eens scheuren op de koppelingen.

7. Solingned34

Solingned34

Lid geworden:
    25 feb 2009
    Beste Leo,

Ik ben vast niet de enige die dit vind, maar je hebt een uitzonderlijk resultaat behaald!!
    Ik heb de afgelopen maanden met veel interesse je verslag gevolgd, en bewonder je secure manier van werken en oog voor detail.
    Heb vroeger in de werkplaats van de KNRM in IJmuiden gewerkt tijdens vakantie en dergelijke en kwamen veer bekende dingen voor mij langs. toentertijd zelf met een van de eerste tochten van de koos van messel mee gevaren.
    Helaas was ik niet in de gelegenheid naar katwijk te komen anders had ik dat zeker gedaan. wellicht dat we op een ander moment eens kunnen praten.

Ben benieuwd naar je filmpjes,

Groeten
    Solingned34

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Leo, proficiat. Eer van je werk!
    En een stukje slang wat niet goed is... ach, d'r zijn ergere dingen op de wereld.

9. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Aan een ieder: alvast bedankt voor de positieve reacties :D:D:D

Ben zelf ook zeer tevreden met het behaalde resultaat tot nu toe.
    Het was natuurlijk altijd een gok of alles zou passen en werken zoals je in gedachten hebt.
    En als dan naar +/- 18 maanden bouwen dit als resultaat uit de bus komt en het werkt ook nog met name het kantelen/zelfrichten van de boot dan mag ik zeker niet mopperen ;);).

Maar goed het testen is nog niet klaar alsmede de boot ook nog niet.

Afgelopen zondag getest met de luchtinlaatklep die in de luchtsluis zit en sluit als de boot kanteld (meer dan 120 graden).
    Het hefboompje dat aan de klep zit loopt net voor de motor langs en er moest een gewichtje aan van 90 gram.
    Met dit gewicht mag de hele luchtsluis vol met water staan (wat in de praktijk niet gebeurd) en blijft de klep net nog gesloten.

Als de boot terug kanteld zal d.m.v. de zwaartekracht de klep weer open gaan.
    Er moet nu nog getest worden met draaiende motor.
    Aangezien er tijdens het kantelen dan geen lucht in de kajuit kan komen en de motor even op de lucht die zicht in de kajuit bevindt moet draaien.
    De klep is wel zo gemonteerd dat als het vacuum te groot wordt de klep open gaat en zich niet vast zuigt aan de luchtsluis.

Tevens is het stukje AL. tranenplaat binnen, dus kan het opstapje van het bakdek daarmee bekleed worden.

BB en SB verlichting is bijna klaar (staat in de verf) kan dan gemonteerd worden in de bakken en aagesloten worden.
    Ook zullen de werklampen functioneel worden.

Daarna is de verlicht in de mast aan de beurt.

Groot gemis is nog de bestickering op de boot.
    Met name de blauwe bies met KNRM.
    Had net de maatvoering van Leendert gekregen toen hij belde met de opmerking dat de Koos van Messel de nieuwe bestickering krijgt :confused::confused:
    Hoe die er precies uit komt te zien ???? wordt nu door hem onderzocht.
    ALs we dat weten kunnen we de stickers laten snijden en de boot beplakken.

De siliconenslang voor de uitlaat is besteld bij 2BR. dus dit weekend kunnen we weer gaan testvaren en kantelen.
    Tevens heb ik de afdichting nog iets verbeterd dus hoop dat ze nu wel (bijna) 100% waterdicht is.

gr.
    leo

Laatst bewerkt: 12 mei 2009
  10. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ziet er strak uit zeg!

Bart

11. Timsol

Timsol Guest

zo.. petje af
    hoelang ben je dr nu in totaal mee bezig geweest? minder als 2 maanden?
    ziet er echt heel strak uit
    kan niet wachten op filmpjes/vaar foto's en high res foto's

keep up the good work

gr Tim

12. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Mooi hoor Leo, keurig allemaal.

Om je slang te sparen, moet je de uitlaatgassen een heel klein beetje koelen. Dat kun je bereiken door druppelgewijs wat koelwater (na de koelkop aftakken) in de uitlaatbocht te sturen. Gewoon een nippeltje op hardsolderen, doorboren en verbinden met wat siliconenslang. Met een kraantje van de aqauriumwinkel kun je die toevoer keurig regelen (dus druppelsgewijs).
    Je zult zien dat de siliconenslang veel langer mee gaat.

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Stond niet zo heel veel hoger :cool:

@Leo
    Krijgt ze misschien dezelfde "bestickering" als de nieuwe boot van Scheveningen?
    Of krijgt de "Koos" ook de blanke aluminium look?

14. Timsol

Timsol Guest

@ adam
    haha ik zie het nu .. overheen gelezen -.-'

15. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    @Leo
    Krijgt ze misschien dezelfde "bestickering" als de nieuwe boot van Scheveningen?
    Of krijgt de "Koos" ook de blanke aluminium look?[/quote]

Hallo Adam,

dezelfde als de Kitty kan eigenlijk niet aangezien de Koos van Messel in de kleur blijft (gelijk antwoordt op je 2e vraag).
    De oranje stickers van de kitty lopen over de machineluiken heen, bij de Koos is het complete voordek van de kajuit al oranje.

Maar misschien laten ze de oranje band alleen omhoog lopen tot aan het oranje van de kajuit.

Zal morgen nog wel even bellen met de PR van IJmuiden, misschien weten zij al wel iets.

gr.
    leo.

16. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Hallo Marc,

bedankt voor de tip.
    Inderdaad werd de uitlaatbocht wel erg heet.
    Terwijl je de demper gewoon met de hand kon vastpakken.

Ga het alleen een beetje anders oplossen.
    Water in de uitlaatbocht druppelen met het risico dat bij terugslag er water boven de zuiger komt ????

Ga nu voor de siliconenslang aansluiting een extra koeling aanbrengen d.m.v. een RVS bus (10 MM breed, rond 32 MM uitlaat is rond 22 MM) om de uitlaatbocht heen te zetten (lassen).
    Hierop een inlaat en uitllaattule schroeven en deze weer aansluiten op de demper.
    Hierdoor heb ik wel extra geforceerde koeling op het einde van de hete uitlaatbocht, maar geen risico dat er water in de motor komt.

Heb vanmiddag op het werk de bus al afgestoken en zal die morgen tig lassen aan de uitlaatbocht.
    Moet alleen nog wel even 2 tules zien te ritselen.

gr.
    leo

17. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Adam,

vandaag nog geen contact met IJmuiden gehad.
    Maar het zou mij niets verbazen als ze dezelfde look als de Koopmansdank krijgt.
    In de kleuren en met de nieuwe bestickering.
    Zij zag er voorheen voorwat de bestickering betreft net zo uit als de Koos van Messel nu.

Vindt persoonlijk de oranje stickers op de tube een beetje te.
    Maar oke over smaakt val te twisten. :p:p

gr.
    leo.

18. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Leo, zo ingewikkeld hoeft echt niet. Er komt geen water in de motor omdat er maar druppels geïnjecteerd worden. Die druppels verdampen meteen in de hete uitlaatgassen en brengen zo de temperatuur in een range waarmee je de flexibele slang kunt behouden. Zo doen "wij" het al jaren zonder enig probleem. Geen risico dat er water in de motor komt.

19. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Zou inderdaad meer voor de hand liggen, zeker als ze ook "geverfd" blijft rond varen.

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Gisteren de lader en siliconenslang van 2 brothers binnengekregen.
    Dus lader aangesloten en acuu van boot en zender vol geladen.

Koelbus voor de demper gelast ( bus met 2 plaatjes) maar vond dit niet "mooi" genoeg.
    Ga er nu een uit een stuk RVS staf draaien en die op de uitlaatbocht lassen.

Vanmorgen de slang op de uitlaat gezet en weer wezen testvaren.
    Ging goed, roeruitslag vergroot en ze gaat nu redelijk scherp door de bocht.
    Noodstop gaat ook goed bij half gas blijft de neus van de boot nog boven water.
    Er komt dan alleen wel veel spatwater over de voorkant van de tube :D:D:D.

Alllen na +/- 15 min. stopte de motor opnieuw; slang kapot, net gescheurd na de slangklem.

Dus motor eruit en nieuwe slang gemonteerd met nu als "klem" nog een stukje slang van 4 MM breed er om heen.

Weer boot in het water en weer gevaren, resultaat; slang begint te smeulen waardoor de motor er weer mee kapt :mad::mad::mad:.

goedkope siliconen slang van 2brother misschien, 5,- euro voor een halve meter ???
    De gevlochten uitvoering hadden ze niet meer, maar deze die ik nu heb gaat wel erg snel kapot.

Oplossing .............wie het weet mag het zeggen.

Aangezien de kantelklep nu wel in de luchtsluis gemonteerd was kon de boot voor de eerste keer 360 graden over de kop............om daarna weer netjes rechtop te komen.
    Dit 2 keer gedaan en daarna de kajuit eraf gehaald met als resultaat: geen water in de boot. :D:D:D
    M.a.w. de klep werkte met een niet draaiende motor.

Helaas nog geen foto's of filmpje van de testvaart.

Dan ook nog maar even de draadjes aan de werklampen en nav. (BB/SB)verlichting gesoldeert en vanavond even getest.

gr.
    leo.

Deel Deze Pagina