Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Ik weet niet goed hoe ik de uitspraak van:tempo zit er goed in moet opvatten.:p
    aangezien je heb kunnen lezen dat ik met een inhaalslag bezig ben op dit forum.
    Als je bedoeld dat dit het resultaat is van 3 maanden bouwen (want deze foto's zijn nl. van eind januarie) ja, dan mag ik niet mopperen.
    Maar bij modelbouw is het voor mijn niet de bedoeling om zo snel mogelijk klaar te zijn !!!!

leo.

2. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    om nog even verder te gaan, nu was de kajuit aan de beurt.
    Ik hoe nu niet meer te vertellen wat de werkvolgorde is want die weten jullie nu wel.
    Vandaar alleen de foto's.

En foto's zeggen meer dan .......... woorden.

De deur moet er later worden ingezet, anders is de mal nl. niet meer zelflossend.
    En natuurlijk het eindresultaat.

Zo eerst maar weer even.

gr.
    leo

Laatst bewerkt: 2 apr 2008
  3. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Nu het meeste polyesterwerk achter de rug was kon ik nu beginnen aan de rest van de boot.
    Ben samen met mijn zwager naar Krikke groningen geweest en heb daar een paar meter messingbuis rond 4 MM gehaald voor de antennemast en de achterrailing.

Tekeningen van de mast en railing weer naar de juiste schaal gecopieerd.
    Bij de gamma een kleine pijpensnijder gekocht (werk perfect) voor het op maat maken van de buisjes.

In een houten plank boor rond 13 MM gezet waaromheen ik de buisje buig.
    Eerst goed verwarmen met de hobbybrander, daarna in de juiste hoek buigen.

In eerste instansie met dezelfde hobbybrander geprobeert te solderen.
    Dit ging op zich goed alleen had deze teveel vermogen, wat reeds gesoldeert was werd te heet en viel er dus weer af.

Op mijn verjaardag een mooi klein brandertje gekregen voor het fijne werk.
    Dit ging perfect, bij soldeerverbindingen kort op elkaar de reeds gesoldeerde verbinding even afdekken met een nat doekje.

Het was een hoop gepruts om alle kleine buisjes op de juiste maat, in de juiste hoek/ronding te krijgen.
    Maar met een beetje geduld lukt dat allemaal wel.

Nu nog even de nieuwe maatvoering van de trekpaal op het achterdek opvragen en dan kunnen we die ook maken.
    Op de tekening van de arie visser staat nl. dat de trek en steunpaal even dik zijn en dat is nu niet meer zo.
    Ook zijn ze onderling van positie gewisseld.
    Vanaf de deur naar de spiegel gezien komt nu eerst de steunpaal en daarna de dikkere trekpaal (gemakkelijk hoor een KNRM man die bij Aluboot werkt, bedankt Jaap).

gr.
    leo

4. Botter

Botter Guest

Whaaah..! ik begin echt te kwijlen als ik zo'n kunstwerk zie.. Ik vond het varen zaterdag op een KNRM boot al mooi! ( zie me avater :D) Maar dat is niks vergeleken bij dit !! Zou wel willen dat ik ook ooit nog eens zoiets kan bouwen :D Want me eerste zelfbouw zal zowie zo al een Arie Visser worden :wink: Was eerst van plan de orca te bouwen... De knrm boot hier in elburg waar mijn vader op vaart.. Maar daar heb ik geen tekeningen van kunnen vinden.. En een tornado dealer kon me er ook niet aan helpen :( Maar goed.. Blijf doorgaan zo! :)

5. Daan Bart

Daan Bart

Lid geworden:
    4 apr 2007
    ziet er echt goed uit :D

6. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hoi

Ziet er erg mooi uit, je gaat wel erg snel zeg pff;)

@botter,

Deze is toch niet van de KNRM zelf, bij ons op het station ligt nu de Martijn Koenraad hof ter vervanging van de Frans Verkade die komt overigens 8 april terug maar deze lijkt er wel op het type Antje. Je hebt Pb.

Groeten Justin

7. Botter

Botter Guest

Justin.. Er zijn er 3 type antjes.. De antje zelf.. De martijn koenraad hof.. en de jacoba elisabeth.. Alle 3 zijn ze naar de nederlandse antillen geweest.. De martijn koenraad hof is blijkbaar opgenomen in de reserve vloot.. Maar de jacoba elisabeth is naar texel gegaan.. Daar is die opgeknapt en door de werf naar elburg gevaren.. Hij komt dus van de nederlands antillen.. Wat je goed kan zien.. er zit nog een soort van zonne scherm op :lol:

8. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Justin,

het lijkt misschien erg snel te gaan maar ik doe dan ook een inhaalslag op dit forum, en ja een beetje doorwerken kan geen kwaad.

Hoe ver ben jij eigenlijk met je Frans Verkade vordert dat als een beetje ???

gr.
    Leo

9. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Brushless

Leo,
    't Ziet er heel mooi uit, knap gedaan, alleen het railing werk lijkt mij een beetje aan de forse kant.
    Waarom overweeg je trouwens niet om er twee brushless electromotoren in te zetten?
    groeten
    Hawser

Laatst bewerkt: 3 apr 2008
  10. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Hawser,

railing lijkt misschien een beetje fors op de foto, dit komt denk ik ook omdat de tube er nog niet omheen zit.

Even exact, de railing is gemaakt van 50 MM buis.
    Mijn schaal is 1:13,8 dus 50/13,8=3,62 MM.
    Ik heb de railing van 4 MM messing buis gemaakt dus ja 0.38 MM te dik !!!!

Ik heb voor een brandstofmotor gekozen omdat:
    we iets langer achterelkaar willen varen dan 15-20 minuten.
    zonder elke keer accu's te wisselen/laden.

Onze boot zal +/- 11 kg gaan wegen en moet in ieder geval 40 tot 50 km/uur gaan halen.
    Ik weet niet of dat wel haalbaar is met electro (denk ongeveer 3 tot 4 pk hiervoor nodig te hebben).

Als er iemand is die weet hoeveel vermogen ik voor deze boot nodig ben dan hoor ik dat graag.
    Mijn bedoeling was om dit gewoon in de praktijk maar uit te proberen.

En ik heb de ruimte en het draagvermogen voor een brandstofmotor dus waaron niet !!!

PS.
    Maar er is nog niets definitief over de motor !!!
    Dus als je met sterke argumenten komt waarom ik geen brandstof moet toepassen maar electro dan hoor ik het wel.

gr.
    leo

11. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Leo,

Ja het gaat rustig aan, ik ben nu voornamelijk bezig met stage en dat neemt gewoon veel tijd in beslag. Ik heb onlangs de tekeningen binnen gekregen en wil deze binnenkort in AutoCAD uit gaan tekenen dus voordat ik kan gaan zagen duurt het nog wel even;)

Groeten Justin

12. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Ziet er super uit hoor!

Mocht ik zo'n romp willen hebben, kan ik dan bij jou een bestellen? Je hebt de mal al.... ;)

Denk er wel om dat als je met benzine gaat varen er diverse verenigingen zijn waar je dan niet mag varen i.v.m. millieu regels etc.
    Is misschien de overweging elektro wel waard.

Zoals ik al zei, het ziet er werkelijk schitterend uit en dat de jets demontabel zijn is goed bedacht.
    Zelf heb ik ze vast ingebouwd zitten, mocht er één kapot gaan dan heb ik wel heeeeel veel werk om dat te verhelpen.

Blijf het volgen...

grt,
    Roelof

13. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Roelof,

ik denk dat wij weinig bij verenigingen gaan varen maar meer bij de open dagen van de KNRM, shows, ed.

Electro motoren.
    Zie mijn antwoordt hiervoor ook over een electromotor in deze boot.
    Ik sta open voor suggesties !!!
    Maar vooralsnog ga ik voor benzine.
    Heb je wel eens het geluid gehoord als je op het achterdek staat van een Arie Visser met draaiende (2x 1000 PK) motoren !!!!!!!
    Dat lukt je met elctro echt niet.
    En ik ga geen speaker inbouwen met motorgeluidjes.

gr.
    leo

14. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    we hebben in eerste instansie even getwijfeld of we dit bouwproject op het forum moesten zetten.
    Waarom ???
    precies waar jij nu eigenlijk om vraagt.
    Ja, we hebben de mallen, maar zoals je kunt lezen is het veel werk om er een compleet schip uit te halen, en we zullen ongetwijfeld nog (veel) meer van deze vragen krijgen.
    Het is niet gezegt dat we het niet willen /zullen doen, maar laten we eerst dit schip afmaken, kijken hoe het vaart, en misschien trekken we dan nog wel een aantal rompjes uit de mallen.

Dus nog even afwachten.

PS.
    Een arie visser bouwen zoals wij doen is niet goedkoop, ook al doe je alles bijna zelf en hoef je alleen maar het materiaal te betalen.
    Maar daar heb je waarschijnlijk wel ervaring mee.

15. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Daarom had ik die ;) er ook bij staan.
    Dat het veel werk is weet ik ook, maar door er een paar rompen van te trekken krijg je ook weer iets van de kosten terug.
    Tot nu toe maak ik alle rompen van balsa wat ik met G4 behandel.

Zijn jullie met de boot ook dit jaar bij de open dag van de KNRM? Ook al is hij nog niet af, het is en blijft meer dan de moeite waard om het te zien.
    Misschien is dat zelfs wel weer een lokkertje voor het volgende jaar om weer de open dag van de KNRM te bezoeken en dan te zien hoe de vorderingen zijn. :)

Jullie hebben er goed aan gedaan om wel een verslag op het forum bij te houden. Van jullie bouwwijze zullen velen van ons weer heel veel leren.

Ik hoop jullie mooie creatie eens te mogen bewonderen bij een van de opendagen!!

Vriendelijke groet,
    Roelof.

16. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Roelof,

JA, de boot zal tijdens de open dagen (26 april 2008) bij het station Lemmer te bezichtigen zijn in de staat zoals zij dan is.

Of dit een publieks trekker wordt......... we zullen het zien.
    En apeldoorn / Lemmer is toch te doen voor zo'n mooi model (geintje).

En voor de open dagen van volgende jaar moet zij toch wel compleet af zijn.

gr.
    Leo.

Laatst bewerkt: 6 apr 2008
  17. xxman

xxman

Lid geworden:
    6 sep 2003

Maar dat geluid ga je niet nabootsen met een benzine motor.

Ik heb zelf een 1:5 rc auto met een 23 cc benzine motor, maar dat is net een opgefokte brommer met veel te luide uitlaat.

Met een demper kan je het geluid waarschijnlijk wel om laag krijgen, maar een realistisch geluid zal denk ik moeilijk worden. Maar misschien heb je hier al over nagedacht en heb je hiervoor al een oplossing?

18. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Heb je wel gelijk aan, het geluid zal niet hetzelfde zijn als van de echte boot.
    Verschil is dan ook diesel tegen benzine 2 takt.
    Maar met electro dus helemaal stil tegenover wat lawaai met benzine, dan ga ik toch voor benzine of niet dan...............

gr.
    leo

19. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    vervolgens ben ik met de tube aan de slag gegaan.
    Zoals reeds vermeldt willen we deze van PP-buis maken.
    Deze buis heeft een dikte van 3 mm is sterk, enigsinds flexibel en veerkrachtig en scheurt niet snel.

Dus buis op overlengte gezaagd, mal van hout voor de ronding gemaakt en dan maar verwarmen met de brander en in de juiste ronding zien te krijgen.
    Het ging een heel eind goed todat de buis zover moest buigen dat hij ovaal werdt.
    Dit was niet mooi, het moest een ronde tube worden.
    Oplossing: de buis in de ronding om de 5 cm 3/4 inzagen.
    Zo ging het wel, alleen moesten we de inkepingen weer wegwerken.
    Dit gaan we doen door de buis vol te schuimen en daarna een laagje polyester erom heen (wil het hypalonrubber ook wat beter plakken)

Aangezien PP niet wil lijmen en de buis uit in totaal 7 delen bestaat, en hij wel tegen een stootje moet kunnen hebben we binnenin de buis al.stipjes
    geplaatst.
    Deze stripjes aan de buitenkant met popnagels vastgezet zodat het een stevig geheel wordt.
    Na 2 weken klussen was de tube bijna klaar.

En het begin nu toch al aardig op te lijken al zeg ik het zelf.:D:D

gr.
    leo

20. xxman

xxman

Lid geworden:
    6 sep 2003

Er kan een aardig geluid uit een electro boot komen. Kijk maar onder aan deze pagina EPV Class 1 (1.30m)

Deel Deze Pagina