Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    En dan gaat het ook wel eens mis !!!!

Het PU schuim dat in de buis moest heb ik in een stuk buis van 50 cm geprobeerd.
    Het schuim stijgt wel goed en zet ook goed uit in de buis, alleen het bovenste stuk droogt sneller op zodat het een soort van bal wordt die weggedrukt wordt.
    En dit was nog maar over 50 cm terwijl de boot 140 cm lang is.

Dan het belangrijkste van allemaal het gewicht.
    Ik had gerekend met alleen het gewicht van de PP buis 1800 gram.
    Maar daarbij komt het schuim van 350 gr., al. strips 100 gr. polyesteren deklaag 300 gr. en dan nog het hypalon rubber van 1 MM dik dat ook nog eens 850 gr. weegt.
    Dus alles bijelkaar 3400 gram en dat is veel te veel voor deze boot.

Zo ga ik ver over het totaal gewicht heen dat de boot mag wegen.
    Als de boot op z'n waterlijn ligt mag alles in totaal +/- 11 kg wegen.

Dus moest er voor de tube een andere oplossing komen, 2 weken werk naar de filistijnen.:nosmile::nosmile::nosmile:
    Maar ja dat is ook modelbouw niet alles gaat in 1x goed.

De oplossing kwam uit een vreemde hoek.
    We waren een weekendje in centerparks en daar zag ik kinderen met van die ronde drijvers in het zwembad spelen.
    En raad eens, natuurlijk van schuim gemaakt dat geen water opneemt sterk,taai,flexibel,ligt en de juiste diameter.
    Gelijk 2 stuks gekocht, 1 stuks was precies voldoende voor 1 kant.

Voor de bevestiging van de tube aan de romp heb ik kunststof gipsplaatankers gekocht (zeg maar een soort wokkel) daarin schroefdraad getapt.
    Deze om de 10 cm in de tube geschroefd met wat kit.

De tube wordt vanuit de binnenzijde van de romp aan het dek vastgeschroefd.

Het schuim kon ik vrij snel op maat maken met de oude PP buis als voorbeeld.
    Daarna het schuim op het dek geschroefd en een laagje 3/4 rond polyester erom heen.
    Toen de hars droog was had de "tube" de juiste vorm en ronding aangenomen.
    De "tube" van het dek gehaald om vervolgens nog een laagje polyester er helemaal omheen te doen.
    Resultaat een lichte tube 700 gram (zonder hypalon) die ook nog in te duwen is.
    Dus de werkelijkheid van de "echte" tube wordt hiermee dicht benaderd.

gr.
    leo

2. rescue

rescue

Lid geworden:
    13 apr 2007
    ziet er heel echt uit men complimenten
    ga zo door

3. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Zoals reeds eerder gemeld is de trekpaal van de boten gewijzigd.
    Reden: heel simpel, als de trekpaal belegt is met een aantal slagen van de sleeptros wil de deur niet meer goed open en dicht.
    Vandaar dat de trekpaal en steunpaal van positie zijn gewisseld.
    Ook is de diameter van de trekpaal groter geworden.

Van Jaap (KNRM man werkzaam bij Aluboot) de maatvoering doorgekregen.

Na enig snij en soldeerwerk (en een aantal uurtjes verder) was een trekinstallatie voor onze boot klaar.
    Nog een verstevigings blokje onder het dek gelijmd, gaten geboord en de trekpaal stond op het achterdek.

PS.
    jullie zullen zien dat e.e.a. nog niet is afgewerkt.
    Reden is dat we eerst alles passen en uitdokteren en daarna de gehele afwerking + spuiten doen.

gr.
    leo

4. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
    Altijd grappig om te zien hoe "wij modelbouwers" oplossingen vinden in onverwachte hoek ;-)
    Kijk bijvoorbeeld zelf ook altijd in de rommel/-eurobak van de plaatselijke winkels, omdat je daar soms ook leuke "oplossingen" tegenkomt :D

5. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Gaat er goed uit zien hoor.

Ik had zelf ook al aan die tubes gedacht maar zijn qua diameter te groot voor mijn boot.
    Heb zelf eigenlijk nog nooit zo met glasvezel en epoxy gewerkt maar als ik dit zo zie denk ik toch maar eens iets te gaan experimenteren. Het is de moeite meer dan waard!

grt,
    Roelof

6. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Ziet er zeer fraai uit maar ik vraag mij nog steeds af of die brandstofmotoren wel een goed idee zijn. Het zal wel varen "als de brandweer" maar die herrie en die rook en hoe zit het trouwens met het soepeltjes manoeuvreren?
    groeten
    Hawser

7. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hawser,

dat varen als de brandweer zal wel gaan...... voluit, langzaam varen, en manoeuvreren ook wel denk ik.
    Maar dat zal blijken tijdens de eerste proefvaart (wanneer dat dan ook is).
    Let wel er komt een koppeling tussen zodat we ook stil kunnen liggen.
    Hoe snel de koppeling dan oppakt en hoe hard de boot dan vaart ?????
    We kunnen natuurlijk de boot afremmen door de buckets iets te laten zakken waardoor niet de gehele waterstraal als voortstuwing wordt gebruikt.
    En de jets kunnen natuurlijk onafhankelijk van elkaar worden bediend.

En daarbij komt nog dat kehrer aangeeft dat min. 1 pk per jet nodig is,
    de jets een stuwkracht hebben van max 8kg/per jet.
    Voor een snelheid van +/- 40 km/uur je gewicht stuwkracht verhouding ongeveer 1:1 moet zijn.
    Onze boot gaat ongeveer 11 tot 12 kg wegen, dus afwachten maar voor wat dit betreft.

Herrie....... er komt een dubbelwatergekoelde uitlaat op, hoeveel lawaai dat uiteindelijk zal geven, wederom afwachten wat de praktijk doet en daarna eventueel aanpassen.
    Het varen met deze boot wordt hoofdzakelijk gedaan op "groot" water.

gr.
    leo

PS.
    wat voor electrovoorstel zou je dan in gedachten hebben ???

8. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Ik volg dit verslag op de voet, het is prachtig om te zien dat je niet alleen een groot en stoer model wil neerzetten, maar ook veel oog voor detail hebt. Ik kan niet wachten om deze boot te zien varen later.
    Dat moet echt een mooi pak herrie geven met die benzine motoren. Gewoon benzine motoren gebruiken hoor! Electro is zooooo saai...

Gr. Kees

9. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hoi Leo,

Ik weet niet of dat wel een heel goed idee is om vanuit volle kracht de buckets te laten zakken. Zouden ze dan niet afbreken? Op de Frans Verkade (schaal 1:1 ;))is het mij in ieder geval erg af gewezen omdat te toen, ze kunnen afbreken..

Justin

10. jpjedi

jpjedi

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Prachtig project en op zo`n boot kan toch geen elektro?? :confused: Moet klappen en lawaai geven en de boot moet doen waar hij voor gemaakt is... raggen!

Gewoon lekker brandstof erin is mijn advies..

11. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Justin,

volgens kehrer (zelf met hun gesproken) zijn deze jets erop geconstrueerd dat je ze met vol vermogen van de voor in de achteruit kunt zetten, en de boot dan binnen 1 scheepslengte stil moet liggen.

Let wel op dat de neus van de boot dan waarschijnlijk onderwater verdwijnt !!!!:p:p:p

En ja, ik zal dit natuurlijk niet gelijk gaan uitproberen (maar ben wel nieuwsgierig of het kan en wat er dan met de boot gebeurd).

En Justin ik bedoelde met het varen met de buckets een klein beetje naar beneden als de koppeling net aangrijpt.
    Dus als de koppeling aangrijpt (bij laag toerental), zal het toerental iets zakken door de weerstand van de jets en daarna de staal een beetje knijpen.

Je moet zelf. met bv half vermogen op de jets met de buckets iets naar beneden (zodat de straal recht naar beneden wordt geblazen) met de boot stil kunnen liggen !!!!

Maar dit is natuurlijik allemaal therorie, praktijk zal e.e.a. uitwijzen.

gr.
    leo.

12. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Nog een klein stukje en dan ben ik bij met mijn verslag op dit forum.
    De tube is 2x in de polyester gezet geschuurd, geplamuurd, enz, en is nu glad.
    Hypalon rubber (1 MM dik) binnengekregen en op maat gesneden.
    Er komt in het lange stuk 1 deelnaad, anders is het bijna niet de doen het stuk er in 1x goed omheen te krijgen.
    De deelnaad komt precies op de plek waar een "trekbandje" om de tube komt zodat je er achteraf niets meer van ziet.

De rechte stukken gingen redelijk gemakkelijk, voorste stuk ging 1x fout.
    Het rubber plakte te snel op de tube met als gevolg niet meer goed te corrigeren, er zaten vouwen en rimpels in het rubber (vooral in de voorste holling) niet mooi dus.
    Snel het rubber incl. lijmlaag er weer afgetrokken (kon nog net) alle lijmresten verwijderd met aceton.
    Volgende dag met 2 handjes extra erbij het rubber er wel goed omheen gekregen.
    Resultaat een bijna "echte" rubberen tube.

Zelf de mannen van Aluboot waar we afgelopen vrijdag geweest zijn om ons model even te laten zien, stonden ervan te kijken.
    En natuurlijk om even te zien hoe ver de boot van Scheveningen is.

Hier komt volgende week de tube omheen.
    De schilders waren er om het "plakgedeelte" van de tube en het dek in de primer te spuiten.

Ben nu bezig om een houten malletje voor het voordek te maken.
    Tevens bezig om de uitsparingen (handgrepen) uit de al. achterzijstukken te halen.
    Deze worden later in de kajuit verzonken/gelamineerd.

Zo dat was dan de inhaalslag bijna 5 maanden werk in 2 weken op dit forum.
    Ik kreeg al de opmerking "het lijkt wel klussen met kijkers daar doen ze alles ook in 1 uitzending !!!!!"

en dan ook nog even de laatste foto's tot nu toe.
    En natuurlijk de kleine en de groooooooooooottttttttte. :D:D:D:D

En ja, ze blijft netjes op haar kielbalk staan zonder ondersteuning !!!!

Laatst bewerkt: 14 apr 2008
  13. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Dus voor de mensen die het gemist hebben:

volgende week zaterdag 26 april vanaf 10.00 uur open dag KNRM Lemmer.

waar ook deze modelboot te bezichtigen is en men ook kan meervaren op een echte reddingboot.

Naast Reddingbootdag van de KNRM is het inmiddels traditie geworden dat de ook het Zeekadettenkorps van Lemmer haar opendag viert. De huisvesting van de kadetten, de voormalige mijnenveger 'Ms Roermond' is te bewonderen. Tevens is er een realistische reddingsoperatie van een vermiste duiker te zien welke wordt uitgevoerd door duikclub Lemmer, geassisteerd door de KNRM.

Dus reden genoeg om volgende week even langs te komen.
    Hoe kom ik bij het KNRM station van Lemmer?

gr.
    Leo

14. Botter

Botter Guest

Welke Arie Visser bouw je eigenlijk? De Arie Visser? Of een andere uit deze klasse..

15. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Botter,

zoals het er nu naar uit ziet wordt het de Koos van Messel, in de kleuren blauw/wit/oranje (vinden we mooier dan de Al. look van bv. de Anna Margaretha).
    En ja, de railing achter moet dan iets aangepast worden en de bevestiging van de lange antennes moeten hoger komen (naast het achterste ruit).

gr.
    leo

Laatst bewerkt: 19 apr 2008
  16. skyhigh

skyhigh

Lid geworden:
    24 apr 2007
    misschien een beetje laat, maar is brusless geen beter idee? heb je ook geen
    lawaaierige dingen als brandstofmotoren nodig waar de buren gek van worden
    (en de zielige eendjes)

[URL=" brushless[/URL]

Grtz

Skyhigh

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    vorige week begonnen met het voordek (bakdek) te maken.
    Eerst geprobeerd om van hout een malletje te maken en daarna hiervan een dek te maken van +/- 2 MM dik.
    Aangezien de vorm en hoeken dusdanig moeilijk zijn en het dus niet uit een stuk gemaakt kon worden heb ik het anders gedaan.

Op het werk hadden we nog een stuk polyesterenplaat van 2,5 MM dik (afvalplaat wel te verstaan).
    Deze in de juiste rondingen gezaagd/geschuurd.
    Het bovendek uit laagjes opgebouwd en daarna de binnenkant uitgeholt, zodat je niet een dek krijgt van 15 MM dik.
    aan de binnenzijde verstevigd met watervast multieplex.
    De overgebleven holtes worden later volgeschuimd.
    Al met al een hele week zoet geweest met een voordek dat nu bijna klaar is.
    Dit weekend een dremel van mijn zwager geleend en de ramen uit de kajuit gehaald, het was een prutswerkje om alles netjes te krijgen maar ja dat moet je er maar voor over hebben.
    Een babyvijltje kwam er nog aan te pas om de laatste tiendes van MM 's eruit te halen.

Tevens uit de polyesteren plaat de luiken en het deurtje gehaald die ik er achterop plak.

tot zover maar weer.

Nu moet ik eerst nog een presentatie maken in powerpoint voor aanstaande zaterdag: de opendag van de KNRM.

gr.
    leo.

Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  18. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Vandaag 26-april met ons model op de open dag van de KNRM in Lemmer gestaan.
    Vanochtend was het nog vrij fris (zeg maar gerust koud op de wind) maar na 11.00 uur kwam de zon erbij en werd het toch nog een mooie dag.

Veel positieve reactie gehad vooral op de tube (mensen moesten er gewoon even aan voelen en in knijpen :rolleyes:) en reacties als "daar zitten al heel wat vrije uurtjes in", en de mannen van de KNRM waren er zeer over te spreken zo "echt" als de boot leek.

Ik hoop volgend jaar er weer te staan maar dan met de boot in het water i.p.v. op de kant. ;);)

Zelf natuurlijk ook nog even mee wezen varen met de reddingboot en natuurlijk weer met een natte broek terug gekomen, maar ja dat hoort er bij.

gr.
    leo

PS.
    Ik heb de foto's nog niet zal ze er later wel bijplakken.

Laatst bewerkt: 27 apr 2008
  19. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    ben benieuwd, volgend jaar ben ik er ook weer als het goed is, ik zit wel eens op de Roermond. ;)

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Foto's zijn bijgevoegd.

gr.
    leo

Deel Deze Pagina