Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ah, het model in wording van geert stond er ook zie ik ;) schaal 1:10 van een 47 meter schip...
     
  2. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    we zijn weer een klein stukje verder.
    Het bakdak afgemaakt met de schuine hoeken van de opstap, en de binnenkant geschuimd met PU schuim.
    Dit voorkomt dat er eventueel later water in deze holte komt/blijft staan.

    Nu bezig met de achterste stijlen van de kajuit waar de handgrepen in zitten.
    Deze kon ik niet in de mal meenemen dus worden ze nu toegevoegd.
    Om extra stevigheid aan deze stijlen te geven worden ze deels in de kajuit gelamineerd (beetje half om half verband).
    Eerst de stijlen uit de polyesteren plaat (2,5 MM dik) gezaagd en deze als mal gebruikt om de uitsparingen uit de kajuit te halen.
    Daarna eerst de stijlen ingesmeerd met PVA vervolgens deze in de kajuit geklemt, en met yellcoat en hars aan de binnenzijde gelamineerd.

    De stijlen liggen iets dieper dan het oppervlak aangezien deze er later ingeplakt worden en dan exact gelijk met de buitenkant van de kajuit moet liggen.
    De stijl in de knik ingezaagd zodat deze met de knik van de kajuit meebuigt.

    Het is wat lastig om dit allemaal exact te omschrijven dus kijk maar naar de foto's.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even een kleine update (valt ook niet mee met dit mooie weer).
    En onze eigen boot moet ook hoognodig het water in a.s. weekend dan maar.

    Misschien hadden jullie het al gezien maar bij de tweede stuurstand zit ook het kapje ervoor.
    Deze heb ik eerst van karton geknipt en inelkaar geplakt dat alle hoeken juist waren.
    Daarna het malletje overgenomen op een stukje Al. plaat (2,5 MM) en uitgezaagd.
    Met de brander het geheel verhit en in de bankschroef in de juiste vorm/hoek gebogen.

    De achterstijlen zijn ook klaar met de handgreepjes eruit, en deze in de kajuit gelamineerd.

    Vorige week bij een bedrijf uit Leeuwarden (gespecialiseert in acrylplaat en alles wat hiermee te maken heeft) een stuk acrylplaat besteld, donker getint voor de raampjes van de kajuit.

    Deze netjes uitgetekend en heel voorzichtig (i.v.m. kassen) uitgezaagd.

    De bevestiging van het achterste gedeelte van de jets (waar de bucket aan vast zit) worden normaal rvs parkertjes gebruikt.
    Voor de sterkte (met name bij vol vooruit naar vol achteruit) en het eventueel doldraaien van de parkers leek het mij beter om er gewoon boutjes in te zetten met verzonken kop.
    M3 past er precies in en er moet heel wat gebeuren wil je de verzonken kop door het ABS heen trekken.
    In de flens wel even schroefdraad getapt en innotechkit gebruikt zodat de boutjes goed blijven zitten.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    985
    Locatie:
    st Michielsgestel
    w
    o
    w

    een heel mooi verslag tot nu toe!
    het ziet er geweldig uit!
     
  5. gdh

    gdh Guest

    leo?!

    nog vorderingen of is het te mooi weer?;)

    gr,
    Geert
     
  6. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Ja Geert, het is/was mooi weer maar toch nog wel wat gedaan.

    Afgelopen vrijdagmiddag naar hindeloopen/Aluboot geweest om nog wat foto's en maten op te nemen.

    Met name de antennemast die niet volledig op tekening staat.
    Ook de maat van de deurtjes voor in de kajuit en in het bakdek stonden niet op tekening.
    Tevens nog gekeken naar de extra verstevigingen die op de rubberen tube zijn aangebracht + stootstrips en een opstapmat die net achter de kajuit op de tube is geplakt.
    Ook de bevestigingspunten van de lange antennes achterop de kajuit opgenomen.

    Van de week de antennemast compleet gemaakt, en de antennes radio's,GPS,e.d. gemaakt en op het dak geplaatst.
    2 boldertjes op de kajuit gemaakt, en deurtjes voorin de kajuit+bakdek.

    Ook de 4 antennes op de antennemast vervangen door dunnere sprieten.

    Gisteren de tekening + maatvoering van de nachtkijker (holland nautic) die op het dak staat gekregen, zodat ik die ook in het klein kan namaken.

    Dus al met al gaat het nu wat langzamer maar gestaag verder.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. michel1969

    michel1969 Guest

    leo wat een te gek mooi project, zit ook hier met bewondering naar te kijken
    benieuwd hoe hij er uit gaat zien als hij klaar is
     
  8. Vincent8701

    Vincent8701 Guest

    mooie boot, zijn er al vorderingen?

    gr Vincent
     
  9. mijn-kotter

    mijn-kotter

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    friesland
    hallo leo

    een mooi projekt ik heb zelf ook eens een kleine valentijn klasse gebouwd misschien ,ga ik ooit een grote bouwen een mooie boot ik zou hem weleens willen zien varen dat gaat vast snel :cool:
    en de motor klinkt als :music:in je oren

    PS inmiddels weer een tekening besteld voor het bouwen van deze boot

    mv.gr ron
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2008
  10. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    OK, even een update.
    Laatste tijd iets minder gedaan maar alles wat ik moet doen is dingen uitdenken en uitproberen.
    Dit gaat met vallen en opstaan en vele uurtjes werk.

    als eerste nog de bakjes voor de boordverlichting gemaakt.
    Heb deze uit 0.4 MM messing gemaakt.
    Eerst uitslag gemaakt geknipt, gezet en daarna 2 bakjes inelkaar gesoldeert dus totale dikte 0.8 MM.
    Dit geeft een solide bak.

    De borging van de kajuit op het dek heb ik met een snelsluiting van de brandstofleiding van een buitenboordmotor gemaakt.

    Deze sluiting centreerd en sluit zichzelf, kikt over z'n eigen dodepunt heen dus je kunt hem niet lostrekken, en met een pennetje door de deur heen kun je hem gemakkelijk weer openen.

    Aan de voorkant haakt de kajuit onder een taps toelopend blokje.

    De lange antennes omhoog gebracht en demontabel gemaakt (je schroeft de antennes uit hun houder.
    Dit omdat anders de boot incl. kajuit niet in de auto past (totale hoogte incl. stanaard is 95 cm).

    Achterrailing maak ik nu compleet incl. trekoog, ringetjes om de voetje (dit is om de railing later gemakkelijker te monteren/lijmen), en er moet nog een plaatje van de railing naar de tube.
    Dit is omdat in de praktijk het gat wat er tussen zit te groot is zodat drenkelingen er de voeten tussen kunnen krijgen als de klep omhoog gaat.

    Ook zaterdag nog even naar Krikke groningen geweest om wat dingetje op te halen, verlichting, radar, werklamp, messing buis 3 mm voor de handgreep om en op de kajuit.

    gr.
    leo

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  11. michel1969

    michel1969 Guest

    slimme zet met die snelkoppeling,top project
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen weekend begonnen met de drum op het achterdek voor de sleeptros.
    De zijkanten maak ik weer van 2 MM dik polyesterplaat incl de houders die aan en in de kajuit vast komen (vandaar dat de ene houder een bev. plaatje aan de onderkant heeft).
    De as gemaakt van 5 MM messing buis waardoor een messingbuisje van 4 MM komt zodat de drum ook echt kan draaien.
    Aan bakboord zijde het opstapje gemaakt om bij de tweede stuurstand te komen ook weer van die polyesterplaat.

    Zoals je op de foto's kunt zien is de achterrailing afgewerkt en zijn de messingplaatje er achterin gelijmd.
    Ook de antennemast is afgewerkt, er moet alleen nog een plaatje op voor de zwaailamp.
    Als het goed is krijg ik die deze week van Krikke binnen zodat ook deze afgemaakt kan worden.

    Ook is het drukstiftje in de deur gemaakt voor het ontgerendelen van de kajuit.

    Dat was het dan weer voor zover.

    gr.
    Leo

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2008
  13. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even de laatste foto's.
    vanavond de houders voor de drum en het opstapje met 2K lijm aan de kajuit gelijmd.

    Zal hierna gaan beginnen met de dakrailing van de kajuit en alle overige opstapjes en handgrepen die op deze boot zitten.
    Deze worden gemaakt van 3MM messing buis.

    Over de luchtroosters die voorin de kajuit moeten komen ben ik nog niet uit.
    Kopen kan (in aluminium) maar dan moet ik er 2 aan elkaar plakken om de juiste maat te krijgen.
    En dat vind ik minder mooi dan uit 1 stuk.
    Kleiner laten kan ook niet anders ben ik bang dat de motor straks te weinig lucht binnen krijgt.

    Dus als iemand hier ervaring mee heeft of andere sugesties, dan hoor ik dat graag.

    gr.
    leo

    [​IMG]
     
  14. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Zoals gezegt nu begonnen aan de handrailing/pre-wetting systeem op en om de kajuit.
    De messing buis (3MM) gebogen en om de 30 MM komt een bevestigingspunt naar de kajuit toe.
    De bevestigingspunten zijn 6 MM lang en steken net door de kajuit heen zodat ik deze aan de binnenzijde kan vast lijmen.

    Het valt erg tegen deze punten in de juiste hoek en afstand en in lijn van elkaar te krijgen zodat ze precies in de gaatjes vallen.
    Vooral in de ronding van het voordek.

    Maar goed, beter lastig en moeilijk te maken dan niet te maken.

    HEEFT ER IEMAND NOG EEN IDEE HOE IK HET BEST DE LUCHTROOSTERS KAN MAKEN DIE IN DE KAJUIT MOETEN KOMEN.

    Zie foto van de originele luchtroosters.

    gr.
    leo.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  15. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Adembenemend mooi, heb er geen woorden voor.
    Ben jaloers hoor.... ;)

    Bij mij ligt de bouw sinds 5 mei een beetje stil, is mijn 2e zoontje geboren, maar wil deze zomer eigenlijk nog wel gaan varen.
    Moet dus toch tussen alle bedrijven door maar tijd zien te vinden om te bouwen...

    Jij succes met de afbouw,
    Blijf dit supergave topic volgen.

    grt,
    Roelof
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Roelof,

    gefeliciteerd met je zoon hoop dat alles (goed) gezond is (je vrouw ook) , ik dacht al, wat is het stil vanaf jou kan, maar ja een baby kost veel tijd en energie (weet er alls van heb zelf een zoon van 4 en dochter van 7) en inderdaad dan is er eerst weining tijd voor de hobbies.

    Maar goed, even dit draadje 's avonds volgen moet lukken, en natuurlijk ook van al die andere mooie modellen die hier te zien zijn.

    gr.
    leo
     
  17. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo,
    aangezien ik jammer genoeg geen enkele reactie heb gehad op hoe ik het best de luchtroosters voor deze reddingboot kan maken ben ikzelf maar aan de klus gegaan (de 3MM buis voor de railing was toch op dus dan maar op de zaterdagnamiddag even wat proberen).

    Eerst even bij verschillende bouwmarkten/instalateurs geweest om te kijken of zij ook iets geschikst hadden dat als luchtrooster kon dienen.
    Dit was niet het geval alles was te groot of the fors.

    Dan zelf maar uit een plaatje aluminium van 1,2 MM (2 boven op elkaar, heb je gelijk 2 dezelfden) de luchtroostertjes proberen te frezen.

    Eerst het luchtroostertje uitgetekend en daarna met de bovenfrees de sleufen gemaakt.
    Daarna met een vijltje de ronde hoeken vierkant gemaakt en de omtrek uitgezaagd.
    Braampjes weg vijlen en met fijn schuurpapier het luchtroostertje verder afwerken.

    Al met al een paar uurtjes werk maar dan heb je wel een luchtroostertje wat redelijk op het echte luchtrooster lijkt.
    Let wel dit luchtrooster moet wel functioneel zijn anders krijgt de motor straks te weinig lucht.

    Nu nog uitvogelen hoe ik de luchttoevoer afsluit als de boot over de kop zou gaan, en weer open gaat als hij weer rechtop staat.

    En natuurlijk nog een paar foto's van het luchtrooster.

    gr.
    leo.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen zaterdag heeft mijn vrouw nog even wat messing buis uit groningen meegenomen dus konden we verder met de railing e.d.

    aan stuurboordzijde moet ik nog de handrailing solderen.
    Eerste trapje aan de achterkant om naar de tweede stuurstand te klimmen is ook klaar.

    Tevens begonnen aan de luchtsluis die achter de luchtroosters komt.
    Het water wat eventueel door de roosters naar binnen stroomt komt in deze luchtsluis en kan daardoor niet gelijk in de boot lopen.

    Boven in deze sluis komt een luchtinlaat met een klep die dicht moet gaan als de boot over de kop.
    Punt wat dan overblijft is dat de benzinemotor dan de kajuit vacuum gaat zuigen en de klep zal dan niet uit zichtzelf weer open gaan.
    Hiervoor zal dus een z.g. bypass in de luchtsluis moeten komen.
    Hoe die eruit gaat zien en als de luchtsluis de juiste plaatst voor deze klep is moet ik nog bekijken/ondervinden.
    Dus wordt vervolgt.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  19. borkumrif

    borkumrif Guest

    Zo dat ziet er mooi uit. Geen kwaad woord over te zeggen... Gewoon prachtig.

    Winkel uit groningen...... die aan de nieuweweg??

    Groetjes,

    Peter
     
  20. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen zaterdag nog een trapje een de handrailing voor achter op de kajuit gemaakt.
    Klein foutje; op mijn foto's van de boot van scheveningen (gemaakt bij aluboot) zit de horizonale handgreep bovenin haaks op de vertikale handgreep en in het midden gerekend bovenzijde dak en bovenzijde raam.

    Bij de Koos van messel loopt deze handrailing met de schuinte van het dak mee en zit hoger.
    Dus dit maar weer aangepast.
    Ook de handrailing aan stuurboord afgemaakt

    Ook de luchtinlaat op maaat gemaakt en de gaten in de kajuit gezaagd.

    De klep (waar ik nu mee bezig ben) die de luchttoevoer moet afsluiten als de boot over de kop slaat komt op de bovenkant van het luchtkanaal.
    Deze klep zal worden gesloten d.m.v. een hefboomsysteem welke werkt op de zwaartekracht. (foto's hiervan volgen nog).

    Ik heb ervoor gekozen de klep bovenop het luchtkanaal te plaatsen om de volgende reden:
    als de klep sluit zal de motor een vacuum in de boot creƫren.
    Als de klep dan aan de binnenzijde van het luchtkanaal zou zitten wordt de klep
    als het ware vastgezogen en zal bijna niet meer open willen gaan.
    Tevens zal dan ook vrij snel de motor uitslaan i.v.m. te weinig zuurstof.

    Nu de klep aan de bovenkant zit zal de motor als het ware door het vacuum dat er ontstaat de klep open willen trekken wat gecompenseerd wordt door het hefboomsysteem.
    Kans bestaat wel dat er door deze constructie iets water in de boot kan komen.
    Dus het vacuum trekt de klep sneller open dan dat het water uit het kanaal kan stromen.
    Maar dat moet in de praktijk blijken.

    Tevens heb ik nu waarschijnlijk geen bypassklep meer nodig.

    Ik verwacht overigens dat het zelfrichten vrij snel verloopt (als de boot dit gaat doen :eek::eek::eek::eek:).

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina