Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen week niet zoveel gedaan aangezien mijn vrouw ziek was.
    Maar vrijdagavond en zaterdag toch nog wat kunnen knutselen tussen de bedrijven door.

    Eerst de luchttoevoerklep voor zover mogelijk afgemaakt.
    Het contragewicht wat aan de hefboom moet komen zal in de praktijk bepaald moeten worden (gewicht en plaats).
    De opening van de klep heeft overigens hetzelfde doorlaatoppervlak als dat van de 2 roosters bij elkaar.

    Hoop wel dat de motor via deze inlaat voldoende lucht krijgt anders zal ik een alternatief moeten gaan zoeken om meer lucht in de kajuit te kunnen krijgen.

    Tevens aan de twee bunkerstations begonnen die in de kajuit moeten komen aan stuurboordszijde.

    Elk station heeft 2 vul en 2 ontluchtings punten.
    Dit is ook wel nodig aangezien een arie visser 2x 3000 liter brandstof kan tanken.
    Kom ik aan met mijn 700 CC of voor de kenners 0.7 liter.;););)

    Aangezien ook nu de 4MM messingbuis op is, en ik toch ook nog wat lampjes bij Krikke moest bestellen heb ik dat vanvond maar gelijk gedaan, hoop dat dit van de week nog binnen is.

    Hier zit dan ook de 3MM buis bij zodat ik ook de laatst stukjes handrailing kan afmaken.

    gr.
    leo.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2008
  2. Botter

    Botter Guest

    Eeehm.. 6000 liter aan brandstof ! Wat er ongeveer een actieradius geeft van 15/16 uur vol gas varen.. Komt dan overeen met 16 x 60 = 960 km.. Wat ze hard nodig heeft.. aangezien het werkbereik van deze boten erg ver de zee in rijkt.. Het is ongeveer gebasseerd op de grens van het werkbereik en weer terug.. en dan nog net wat meer als ze misschien bijvoorbeeld zoekslagen moet maken...

    Maar kerel wat ben ik jaloers.. Zou ook dolgraag zo'n model willen hebben.. :p Veel succes er mee!

    Groetjes
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    jaaaa botter sorry tikfoutje 3000 liter per station.
    Maar toch dat is veel peut, helemaal als je dat zelf zou moeten betalen:D:D:D.

    Zelf heb ik 300 liter in mijn zeevisboot staan dus reken maar uit 300x 1.60 euro. En na 5 uren vol gas varen is die tank leeg !!!!! daar wordt je dus niet echt vrolijk van.

    gr.
    leo
     
  4. Botter

    Botter Guest

    Haha.. Ik moest met de reddingsbootdag mee met het aftanken van de beatrix.. Ging al ruim 400 liter in.. Terwijl de tanks toen nog niet eens volwaren.. Ik vond dat al hartstikke veel :p bij de orca (reddingsboot van elburg) is het 2x 90 en een reserve tank van 60.. maarja.. verschil moet er wezen haha.. Is niet vreemd dat de kosten van een actie al gauw gemiddeld 1500 euro is..
     
  5. Vincent8701

    Vincent8701 Guest

    Zijn er al weer vorderingen met het project? Ik vind het project echt erg mooi.

    gr Vincent
     
  6. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Ja, na de vacantie zijn er weer enige vorderingen, niet veel maar toch wel erg belangrijke nl. het hart van de boot is er.

    Aangezien ik in belgie de orginele PUM260 veel goedkoper kon krijgen dan in NL. en wij dicht bij de grens zaten zijn wij even een dagje naar antwerpen geweest en daar heb ik dit motortje gekocht.

    Bij 2 brothers de koppeling, pompje en extra uitlaat koeling besteld + slangen.
    Vandaag is dit binnengekomen, dus gelijk motortje aangepast (gaatje boren en M5 draad tappen) voor de vacuum van het waterpompje.
    Koppeling gemonteerd en even de waterslangetjes erop.
    Daarna de motor buiten even gestart zonder uitlaat maar met gehoorbeschermers :yes::yes::yes:wat een herrie zeg !!!!
    Maar ja, wat wil je ook zonder watergekoelde/gedempte uitlaat.

    Vanavond de boot even (compleet met bijna alle spullen die erin en eraan moeten komen) achterin de sloot gehad om de juiste positie/gewichtsverdeling van de motor te bepalen zodat de fundatie op de juiste plek komt.

    Tevens zag ik dat de boot al redelijk op de waterlijn ligt en er dus niet veel gewicht meer bij kan.
    Er zou eigenlijk wat gewicht af moeten aangezien de boot ook nog in de lak moet.
    Dus op zoek naar mogelijkheden om e.e.a. lichter te maken.


    gr.
    leo.

    PS.
    om de uitlaat komt nog wel isolatie om de hitte in de uitlaat te houden, zodat deze de boot aan de binnenzijde niet te warm zal maken.
    Het koelwater van de motor wordt op deze uitlaat aangesloten en evenetueel ook nog een extra koeling die van de tweede jet komt.
    Maar dat zal in de praktijk moeten blijken of dat nodig is.



    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. Vincent8701

    Vincent8701 Guest

    Hallo,

    Ik had een vraag waar heb je die zenoah gekocht? Aangezien ik er ook nog een moet hebben over een tijd.

    Gr Vincent
     
  8. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    even op marktplaats kijken en zoeken op PUM.
    Guus uit antwerpen.

    gr.
    leo
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat is 60 liter per uur
    Dan moet jij daar dus zo.n 400 pk in hebben staan:confused:
    mvg
    Frederik:D :D :D
     
  10. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Als het een diesel was geweest had je waarschijnlijk dicht is de buurt gezeten met 400 pk, alleen heb ik een buitenboordmotor en wel een Yamaha 200 pk 4 takt 6 cil. achter de boot hangen.

    gr.
    leo
     
  11. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Dan ook nog even een update.
    Laatste 2 weken niet erg veel gedaan aan de boot.
    Ons huis moet ook aan de buitenkant worden gevefd en dat neemt ook een hoop tijd.
    Dus dan staat de boot maar even stil.

    Maar helemaal niets gedaan is ook niet waar.
    Ik heb de motorsteunen die in de boot worden gelamineerd gemaakt en ook de Aluminium steunen die aan de motor komen.

    De voorste steun moet ik nog buigen alleen moet ik dan eerst de juiste stand van de motor ten opzichte van de jets weten.

    Daarvoor heb ik dus de flexas die er tussen komt nodig.
    Dus afgelopen donderdag eerst maar bij KMB in duitsland een complete flexas-set besteld.
    Als die binnen is kan ik het spul gaan uitlijnen en de voorste motorsteun op maat maken.

    Tevens ben ik dan ook bezig met de getanderiem overbrenging om 2 jets op 1 motor aan te sluiten (daarom is de motor ook uit het midden geplaatst, om deze zo recht voor de bakboordjet te krijgen en gekanteld om het zwaartepunt toch nog een beetje in het midden te krijgen).

    Aangezien het tandriempje er niet in de juiste lengte was, heb ik ervoor gekozen om er een spanrol (bovenste pully) tussen te zetten.
    Zo kun je ook nog mooi de spanning van de riem bepalen.

    Tot zo ver voor deze keer.

    EN natuurlijk nog een paar plaatjes.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    zoals reeds gemeld bij KMB de onderdelen voor de flexas besteld en ja die zijn gisteren binnengekomen.

    Dus vandaag naar mijn zwager geweest waar we bij hem op de zaak de spanrolpully hebben uitgeboord zodat de lagertjes er in passen, de bestelde koppelbusjes doorgeboord met rond 5 MM en van de verlengassen (rond 6 MM) stukje afgedraaid zodat deze weer in de busjes passen.

    Deze asjes zijn redelijk lang aangezien het achterdek van de boot ook groot is en je anders bijna niet bij de spanrol en pullies kan komen.

    Jachtwerf Maronier te Lemmer, bedankt voor het gebruik van de draaibank.

    Vanmiddag thuis even alles snel in elkaar gezet zodat ik nu de motor kan uitlijnen en de voorste motorsteun kan afmaken.

    Op de foto's kun je nu goed zien hoe het in elkaar zit.
    Exacte lengte van de flexas moet nog worden bepaald.

    Nu moet de overbrenging nog vastgezet worden in de boot en dat zal komende week gebreuren, en als het mee zit kan ik ook de motorsteunen in de romp lamineren.

    gr.
    Leo

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Leo,

    Is het niet vestandig om nog een steun aan de schroefaskant zeg maar aan te brengen omdat er erg veel kracht op komt te staan? Al is het alleen voor de bovenste.

    Groeten,

    Justin
     
  14. BigBoat

    BigBoat Guest

    Zeer, zeer mooi project !!
    De benzinetank zou ik vervangen voor een infuuszak van bv 1 liter.
    Het voordeel is dat er geen lucht in de tank zit en dat je motor ook geen lucht kan trekken als je over de golven stuitert.
    Je hebt ook geen last van het het stuiteren van de *aanzuigkogel* in de tank, deze is overbodig bij een infuuszak.
    Tevens wordt het schip stabieler omdat de benzine niet heen en weer kan klotsen.
    Ook het in balans brengen van je schip gaat makkelijker met infuuszakken, je heb nl geen vlakke bodem oid nodig waar je de infuuszak plaatst.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2008
  15. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Justin,

    misschien heb je wel gelijk, maar let wel op dat de jet al aan de achter en voorkant gelagerd is.
    Daarvoor komt dan het lager met de overbrenging.
    Nog een lagerpunt erbij zou betekenen dat er dus 4 lagers in "rij" staan.

    Laten we eerst maar het geheel vastzetten en proefdraaien.
    Er kan later (voordat het dek erop gaat) altijd nog een steunlager bij.

    In ieder geval bedankt voor het mee denken.

    gr.
    Leo
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Kijk op dit soort oplossingen zit iedereen te wachten !!!!!!!!:worship::worship::worship:

    Hoe kom je erop om een infuuszak als brandstoftank te gaan gebruiken, maar ik moet zeggen je hebt helemaal gelijk.
    Alleen maar voordelen of zit er ook nog een nadeel aan ???

    Gelukkig werkt mijn schoonzus in het ziekenhuis dus een zak is snel geregeld.

    Wordt z'n zak na enige tijd niet hard door de benzine of val dat reuze mee.
    Of gewoon ieder jaar vervangen ???

    En als er nog meer van zulke ideeen zijn, kom maar op.

    gr.
    Leo.
     
  17. BigBoat

    BigBoat Guest

    De Xtreme-vaarders gebruiken al jaren deze zakken.
    Het ligt een beetje aan het type zak, maar de meeste blijven zeer lange tijd goed.
    De zakken met zout-oplossing zijn de meest gebruikte omdat deze geen *gevaarlijk* inhoud hebben gehad.
    De zakken waar bloed in wordt opgeslagen zijn iets beter van qualiteit en zijn van zacht plastic.
    Alle zakken kunnen overigens tegen benzine en nitro brandstof.
    Vul de zak dusdanig af dat er geen lucht meer in de zak aanwezig is, dit voorkomt stotteren.
    Een zak met twee tuitjes heeft bij mij de voorkeur omdat je dan het tweede tuitje kan gebruiken om te ontluchten.
    In mijn Zodiac heb ik oa zo'n zak zitten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2008
  18. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    De motor hoef je echt niet zo hoog en zijwaarts te plaatsen. Een flexas kun je ook in een S-vorm gebruiken. Dan hangt de motor niet zo hoog en zijwaarts en kun je carb aansturing en uitlaat ook veel makkelijker plaatsen. Ik denk ook dat de motor rubbers te zwak zijn en dat gebogen alum strippen als steunen op den duur toch vaak scheuren. Dat extra steunpunt voor die spanrol moet je sowieso monteren. Heb zo diverse boten in duitsland zien varen en de krachten op het systeem zijn groter dan je denkt.

    Heb je rekening gehouden met het zwaartepunt van de romp. Voor een jet aangedreven boot houd dan 25% van de lengte van de romp aan (gemeten zonder de overhangen achterzijde en dan vanaf de spiegel naar voren afmeten)
    Dat zwaartepunt (balanspunt) is van belang voor de vaareigenschappen wanneer de boot planeert of in plane moet komen en of je veel of weinig vermogen moet gaan gebruiken om de romp in plane te krijgen.

    Een infuus zak als tank kun je zeker gebruiken alleen maakt dat klotsen in de tank en de clunk niet uit. Infuus zakken kunnen ook makkelijk scheuren met alle gevolgen voor een schaal model als het jouwe. Ik ben inmiddels weer overgestapt op vaste tanks. Je kunt het proberen natuurlijk omdat je ook een omkeerbaar model wilt hebben. Je moet dan wel die kilo (1 ltr benzine) infuuszak wel goed vast monteren en dat is niet eenvoudig. In jouw geval zou ik voor een vaste tank met ontluchting in de boeg gaan. Die ontluchting kun je maken door aan het uiteinde een filmrol doosje te monteren met een drietal gaatjes (met een naald in het dekseltje te prikken). Werkt zeer effectief en je krijgt geen water in de benzine in geval van een flip of rol.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2008
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Heren,

    bedankt voor alle nuttige informatie.
    Als ik dit zo allemaal lees, de voor en nadelen van de infuuszak versus vaste tank, motorsteunen, en flexas denk ik dat het verstandig is om eerst de aandrijving er zo in te plaatsen en langzaam te gaan proefdraaien.

    Infuuszak is trouwens al geregeld dus dat is al weer opgelost (Gea bedankt).

    Let wel, ik zegt absoluut niet dat je geen gelijk hebt over onderstaande maar er zullen ongetijfeld nog vele veranderingen/verbeteringen mogelijk zijn en ook zeker worden doorgevoerd. Met name de extra ondersteuning van de spanrol.

    Ik zal ook absoluut gaan testen met de motor in het midden zoals je zegt, alleen leek het mij eerst beter om de flexas in "lijn" met de aandrijving te plaatsen (gezien het toerental dat de motor gaat halen).

    Trouwens was ik er niet van op de hoogte dat een flexas zelfs in een S-bocht kan functioneren.
    Gaat dit trouwens dan niet geweldig hard trillen ???

    En moeten dan de motorsteunen en rubbers anders, sterker en beter, dan gaan we dat doen.

    En helemaal met dit model zal het voor wat de aandrijving aangaat, gaan met vallen en opstaan en weer doorgaan.

    En gelijk alles 100% goed en klaar zal bij deze modelboot niet gaan lukken.
    Maar dat hoeft ook niet, want het blijft modelbouw.
    Telkens weer experimenteren, verbeteren, en testen dat houd het leuk.

    gr.
    Leo.
     
  20. BigBoat

    BigBoat Guest

    Een flex-as werkt zelfs beter in een S-bocht dan met één bocht, beide bochten houden elkaar dan in evenwicht.
    Zoals je zelf al aangeeft is het een vrij krachtige motor en een aandrijving die veel kracht vergt.
    Wanneer de trilrubber te slap (of te lang) zijn wil de motor om zijn eigen as gaan draaien.
    Het zelfde geld voor de alu-strippen, daar staat straks alle kracht op, des te korter de strippen - des te minder kan de motor gaan torsen / trillen.
    Persoonlijk zou ik voor de verdikte voor en achterplaat gaan en daar de langs bevestiging aan vast maken, dus zo kort mogelijk op de motor.
    Marc weet wel welke ik bedoel, dacht dat ze van Battie waren (?) maar kan het topic niet zo snel vinde.
    Wanneer je de motor ook nog recht monteerd, dan zal ook het zwaartepunt dieper in de boot komen te liggen waardoor hij weer stabieler wordt.
    Tevens komt de lucht inlaat van je carb meer vrij te liggen, iedere verstoring vlak bij de lucht inlaat (kelk) laat de motor slechter lopen.
    Voor de steunrol zou ik gaan omkijken naar iets van 10mm dik, je zal staan te kijken hoe snel deze motor alles uit zijn verband trekt.
    Ook zou ik een (ver)brede onderkant aan de constructie maken zodat de krachten
    van het verdeelblok gespreid worden op de bodem en niet als mes geet werken.
    Bovenstaande zijn allemaal kleine technische aanpassingen die je beter nu kan uitvoeren dan later, je kan er nu nog goed bij en alles is nog schoon.
    Als je straks moet *Dremelen* om de spullen er weer uit te halen heb je spijt dat je het niet direct had gedaan.
     

Deel Deze Pagina