Reddingsboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Polite, 2 mei 2010.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @wietze, leuke zwart/wit foto!! Het lijkt op deze foto of het dek van oorsprong veel donkerder is geweest. Maar als ik naar de romp kijk, lijkt het ook of het geen blauw is. Dus geeft al met al een wat vertekend beeld naar mijn mening. Foto van de Zeeleeuw, heb ik al een aantal keren gezien, en ook al eens gepost.

    Vraag me zo langzamerhand af, of er niemand is die ons uitsluitsel kan geven, wat de werkelijke kleuren vroeger waren. Heb de KNRM ook al eens een mailtje gestuurd, maar geen reactie van gehad.

    @Roel, je hebt de Clasina al klaar begrijp ik. Zal inderdaad een lastige schip zijn geweest om te bouwen. Dat neem ik direct van je aan!! Rompsnelheid zal inderdaad niet heel erg hoog zijn. Daar is het model (vlet) ook niet geschikt voor. Het is net of je een boei door het water trekt. Hahaha. Maar daartegen, kan dit model juist wel tegen wat ruwer water. En daar ging het destijds bij de KNZHRM juist om!! Veel vaarplezier met de Clasina!!

    Groet,

    Polite
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.830
    Locatie:
    Salland
    Nee, ze is nog lang niet klaar, maar het werk waar ik het meest tegenop zag wel. Dek op de romp en opbouw op het dek. Nu het leuke werk: alle details aanbrengen en spuiten.
    Opbouw is overigens met magneten op het dek gezet; je hoort een luid en duidelijk KLIK als ik de opbouw er op zet. Werkt perfect!
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Ja, dat is inderdaad het leuke werk, de details. Alleen wordt een beetje gestoord van de kleuren die er van oorsprong gebruikt zijn. Maar daar heb je gelukkig iets minder last van. Haha. Mijn opbouw staat er " los " op. Wat kleine kieren geeft tussen romp en opbouw. Maar eens kijken hoe ik dat oplos.
     
  4. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Ben inmiddels aangekomen, bij de onderkant van de romp. Wat me opviel, is dat de latjes ( weet zo even niet de scheepstermen) afwijken kwa lengte. Nu wil deze aanpassen, en verlengen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?? Wil liever niet "spijkeren" aangezien de romp behandeld is met G4. image.jpg

    Groet,

    Polite.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2015
  5. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Wat bedoel je precies?
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De lange inkorten, en zo gelijk trekken... Anders idd verlengen.
    Je kan met tape langs de bestaande, de afstanden uitzetten. Optisch alles richten en dat langs de tape aftekenen.
    Dan de laklaag wegnemen met een dremeltje. Dan de bestaande mooi recht afkorten en nieuwe latten er kops tegenaan zetten. Latten zouden uit styreen profietjes vervaardigd kunnen worden, anders balsahout, dat zich prima laat richten langs de romp. Verlijmen met 30 minuten epoxy, dan wel alles met tape en elastiekjes borgen. Epoxy houd prima op G4. De latten weer afkwasten met G4 om ze te goed waterproofen. Daarna de gronderingen en plamuur etc?
    Is dat iets?

    Of je haalt de boel weer kaal. Allemaal nieuwe latten er tegen aan, en dan zo strak als je zelf zind?
    Dat geeft het mooiste resultaat. Onderwaterschip geheel nieuw lakken. Spijkeren is dus niet nodig.
    Houten latjes kan je altijd in het gareel stomen. En ja, kan die ook met secondenlijk tacken. De lijm wordt toch weer beschermd door de G4. Die kruipt vast ook iets onder de lat. Daarmee komt het gedroogd dan toch weer goed vast te zitten.

    Gr Bas
     
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @MikeMohawk, het is lastig uit te leggen. Snap ik. Maar de latjes tussen kiel en slingerkielen, zijn niet van gelijke lengte. Ik zou de de kortere latjes dus graag verlengen.

    @H.B.Busking, de lange inkorten, is een optie, maar dat wordt ook geen "gezicht" heb al dunne stroken balsahout in huis, en wou het daar dan ook maar mee vervaardigen. Dat van die tape, en dan uitzetten is wel een goeie!! Kan ik niet het verf, tot aan het G4 weghalen, en dan de latjes lijmen met secondenlijm?? of zou ik beter PU construct lijm van Pattex kunnen gebruiken. Of wordt dat niet sterk genoeg?? Was daarnaast wel van plan, om de latjes af te werken met een epoxy plamuur en daarna alles aflakken met een alkyd lak. Ga er gemakshalve vanuit, dat wanneer je een epoxy plamuur gebruikt in combinatie met aflakken met een alkydlak, de lijm niet meer zou mogen worden aangetast door water.

    Gr. Polite.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, heb ik dan ook... :)

    Ofwel... je was al van plan de boel veel netter te maken :)

    Ja, dat geeft je de mogelijkheid de boel goed te plannen en als de romp niet helemaal zuiver mocht zijn het optisch te richten, uit te tekenen. En als het je niet zind, het snel even over te doen..

    Maar natuurlijk kan dat, helemaal geen probleem. En omdat je met secondenlijm heel snel kunt hechten en niet de hele bende strips af te klemmen hoeft over de gehele lengte, wat bij zo een grote romp nog wel eens lastig zou kunnen zijn. Rollen snoer, elastieken, snelbinders of tapes...
    Kan een gebed zonder en worden wegens de langere droogtijden. Met secondenlijm heb je het snel 'fix'

    Geen twijfels hier, de lijmen zijn alle sterk genoeg. De boot ligt immers niet eeuwig in het water, botsen is ook geen sport. EN je hoeft er niet mee naar het werk te varen. Schaal model? Wordt altijd gekoesterd! PU verlijmd uitstekend met epoxy.

    Epoxy is een stabiele kunststof bij normale (kamer)temperaturen. Autoclaaf, dus in een vacuümtank + verhitting, met speciale epoxies kan er worden uitgehard bij een zeer hoge temperatuur. En kan daar na uitharden ook nog eens tegen. Formule 1 carbon onderdelen worden zo vervaardigd. Overgewaaid uit de vliegtuigindustrie.
    Chemische reacties met epoxy hoef je bij geen van alle verven te verwachten. Wel goed schuren vooraf. De normale huis tuin en keukenepoxies overleven +100 graad. Daarbij wordt de binding boven de 100 heel snel minder. Met een heet gestookt aardappelmes kan je dus heel vlot oude epoxy-verbindingen ongedaan maken. Handig bij restauratie of reparatie. Maar alle lijmen gaan eigenlijk wel stuk boven de 100º.

    Voordat je plamuurt zou ik de latjes eerst even primen met enig lamineer epoxy.
    Met glasparels, micro-baloons in het 2k mengsel kan je bovendien zelf je plamuur aanlengen. Kan je direct ook de dikte en smeerbaarheid bepalen, hoef je niet een grote pot aan te rukken, die op den duur uitdroogt en onbruikbaar wordt. Kan je hele kleine hoeveelheden aanmaken.
    Kan zelfs met 30 minuten epoxy.

    Wel zorgen dat grondverf en aflak op elkaar zijn afgestemd... anders schuur je alle lak met waterproof... in vellen verf weer los. Heeft het ondeling geen goede hechting. Heb ik gehad. Kon het helemaal over. Daarna alles van het zelfde laksysteem.
    Voor mijn model heb ik destijds Flexa 'strak in de lak' lak gebruikt dat ging heel goed. Heb de kleuren laten maken bij Bossina in Groningen op RAL kleur van het schip. Maar kan natuurlijk ook overal. Is ook een alkyd? zo uit m'n hoofd. Staat wel op het internet.
    Bossina heeft ook alle materialen en toebehoren voor epoxy. Zaak is goed gesorteerd.

    Als je met epoxy gaat werken... zorg voor vinyl handschoenen. Geen latex, epoxy gaat er dwars doorheen. Was je handen met schoonmaak-azijn en veel zeep. Niet met Thinner! Dan trekt de epoxy in je huid, en dat is echt niet gezond. Het zuur maakt de onuitgeharde epoxy stuk, daarmee met water en zeep oplosbaar. De manier.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @H.B.Busking, bedankt voor je uitvoerige uitleg!! Hier kan ik zeker wat mee. We gaan er ter zijne tijd mee aan de slag.

    Gr. Polite.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.830
    Locatie:
    Salland
    Gisteren even de neiging gehad om Cornelia Clasiena heel hard in een hoek te smijten... De romp is (na een mislukte poging door siliconen) goed in de verf, dus ging ik welgemoed verder met de opbouw: Primer, toen wit, toen de blauwe strepen op de zijkant... Niks aan de hand, ging perfect. Uiteindelijk het signaal-oranje op het dak: ging ook goed. Gisteren, na een dag droging wilde ik de blanke lak op het dekhuis zetten... Begon dat :mad:o_O:confused::( oranje te bladderen. Grrrr..... de hele zwik er af geschuurd, schoongemaakt, opnieuw begonnen. Zelfde type verf en lak, zelfde primer... Ik word er niet goed van. Enfin, borrel drinken en ontspannen maar.
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Roel van Essen, mooi om te horen dat de romp in ieder geval inmiddels wel gelukt is!! Tja, wat de oorzaak van het bladeren is geweest, heb ik ook zo geen verklaring voor. Als er dezelfde soort verf is gebruikt, miss dat de droogtijd iets tekort is geweest?? Maar neem aan dat de droogtijd wel op de bus heeft gestaan, en je daaraan hebt gehouden.

    Tja, er is altijd wel wat. Bij schuren van de romp, begon het bij de kiel te knitteren onder het schuurpapier. Blijkt dat de plamuur en verf, niet goed gehecht heeft op de G4. Dus ook dat maar kaal gehaald, en opnieuw met plamuur glad gemaakt. Pffff. Snap je gevoel, dat je soms het bootje zover weg wil gooien dat je hem niet weer kunt vinden. :D
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de Schnellboot ook even op de plank gezet Roel, dezelfde reden als bij jou. Primer die niet meewerkt. De langste dag is geweest dus we gaan weer richting de winter dan kijk ik wel weer verder tegen die tijd.
    Had je het ontvet met remvloeistof verwijderaar? Ik had gelezen dat dat wel goed spul is om te gebruiken en ga dat zelf ook gebruiken.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.830
    Locatie:
    Salland
    Ik heb 'm ontvet met thinner. Dat kon, omdat romp en opbouw van polyester zijn gemaakt.
    1e keer thinner, daarna afgewreven met papieren keukendoekjes
    2e keer thinner (om vrijwel alle verf te verwijderen) daarna weer keukendoekjes
    Daarna schuren met staalwol en Jif
    Afspoelen met lauw water, aan de lucht laten drogen
    Alle randjes, kimkielen en stringers nog een keer geschuurd met staalwol
    Afspoelen met lauw water, laten drogen. En toen was ik een dag verder...

    Remmenreiniger schijnt inderdaad ook goed te gaan; de mannen van de plastic (statyische) modelbouw gebruiken dat vrij vaak. Maar dan moet je je model moet je opsluiten in een plastic zak en het spul een tijd in laten werken. Hoe dat zich op hout gaat gedragen, weet ik niet. Zou je eerst op een proefstukje moeten proberen. Op kunststof gaat 't goed, wat ik begrepen heb.
     
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hoor ook vaker dat er remmenreiniger gebruikt wordt. Schijnt goed te werken. Maar vraag me ook af, hoe dit uiteindelijk gaat reageren op/ met hout . Ik doe het nog steeds "ouderwets", warm water en een flinke scheut ammoniak.

    Heb daarnaast de "latjes" verlengt. En gelijmd met seconden gel. Deze gel, zou eventuele ruimtes onder de latjes beter opvullen. Nu kan ik deze plamuren met een epoxy plamuur. image.jpg

    Gr,

    Polite.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2015
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.774
    Locatie:
    Woerden
    Pas op met secondelijm en water. Lang niet alle soorten secondelijm zijn op de langere duur watervast. De lijm wordt zacht als het lang in contact komt met water. Uiteindelijk laat het ook los.
    Er zijn natuurlijk wel watervaste soorten maar dan moet het er op staan. Bijvoorbeeld DEZE lijm is wel watervast.
     
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @ Ernst Grundmann, ik heb secondenlijn gebruikt van Bison. Daaroverheen epoxyplamuur, dit is nu afgelakt met een Alkyd grondlak. Denk persoonlijk niet dat het water tot aan het lijm zal komen.

    Toch heel erg bedankt voor de tip!!!!

    Groet,

    Polite
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo allen,

    De Cornelia clasina nadert zijn einde kwa verfen. image.jpg

    Volgens mij, ziet het er tip top uit!! :D

    Groet,

    Polite
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Strak in de lak :) Die twee poezen op de achtergrond leiden af van je trotse bouwwerk trouwens ;)

    Nu nog een filmpje hoe ze de golven doorklieft op volle snelheid.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.

    Dank voor je compliment !! Tja, die 2 katten, zag ik later pas. :D

    Als de Cornelia Clasina zover is dat hij kan varen, zal ik er een filmpje van maken. Maar zover ben ik nog lang niet. Eerst maar eens wat electronica aanschaffen en inbouwen. Dat wordt nog de grootste klus. Pff. :confused:

    Groet,

    Polite
     
  20. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Zuidhorn.
    De Cornelia Clasina, zit wel heel erg strak in de lak ( al zeg ik het zelf) nu zit ik te denken aan wat wheatering. Maar zou echt niet weten hoe ik dit moet aanpakken en waarmee?? Kluisgaten met "roest" zijn er niet. Om maar een voorbeeld te noemen. De orginele Clasina is van aluminium. Het enige wat ik kan bedenken is slijtage op het dek, en misschien wat roetvorming rond de uitlaat. Misschien hebben jullie nog wat tips/ ideeën ??


    Groet,

    Polite.
     

Deel Deze Pagina