Regelaar opt zonder plus??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Han, 8 mei 2008.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Han,

    Ik zat nog eens na te denken over je info, het zijn dus 5 stuks Elco van 470u 63 volt parallel?
    De lengte van 95cm :confused: van de draden tussen accu en regelaar is volgens mij zorgelijk lang, moet dat echt zo lang? :(:(:(
    Kunnen de regelaars niet wat dichter bij de accu, het is veiliger voor de regelaar is als de accudraden korter zijn, de draden naar de motor langer is minder erg, geeft hoogstens wat meer storing, in elkaar draaien helpt daartegen.
    Natuurlijk helpen die elco's ook tegen het probleem, maar kan toch te weinig zijn, eigenlijk moet je eens iemand met een oscilloscope laten meten op de accuaansluitingen bij de regelaar..................
    Wat is de accuspanning van de Beech?
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2008
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet bij stil gestaan. Het is altijd beter om lange motorkabels i.p.v. lange accukabels te hebben. Dan zijn er minder extra condensatoren nodig.

    Hier nog een keer de vuistregels, mochten jullie die over het hoofd gezien hebben:
    [post6]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  3. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Han,

    Misschien is het complete onzin wat ik zeg, maar ik wordt even getriggerd door wat Corien zei, vandaar een reactie.

    Zelf heb ik een paar CastleCreation Phoenix 25 controllers welke ook zijn uitgebrand op alle 3 de fases. Gelukkig zonder crash. Deze regelaars werden ook niet overbelast (in mijn geval 15Amp volgas voor een 25Amp regelaar). Op rc-groups is over deze regelaar een nogal lang draadje geweest. Het kwam erop neer dat sommige motoren (met name lage kv outrunners) niet goed willen werken met die regelaar. De regelaar wordt zeer warm, met name tijdens deellast 25-50%. Volgas had je er nauwelijk last van.
    Dit is het draadje:
    Phoenix 25 Getting Awful Hot - RC Groups
    In het draadje wordt ook uitgelegd waardoor het door (iets met verzadiging van magneten).

    Wat niet klopt aan mijn verhaal is dat je andere regelaar niet warm is geworden. Draaiden de regelaar wel dezelfde software versie? Bij de Phoenix 25 controller gaf verschillende software versies verschillend resultaat.

    Groeten,
    Bart
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.960
    Locatie:
    groningen
    Ik vind het reuze interessant, snap er de ballen van, maar dat zinnetje viel mij op.

    Ik denk dat je dit enigszins 'wetenschappelijk' moet gaan aanpakken, met een testopstelling, veel meetapparatuur, en dan verschillende variablelen en parameters variëren, totdat helder wordt wat de oorzaak geweest kan zijn / was.

    Maar daar ben je wel een tijdje zoet mee, want er zijn veel variabelen / parameters, met elk veel zinvolle waarden.

    Ik noem maar even wat:
    - type cel: 2 mogelijke waarden
    - hoeveelheid gas: 2 mogelijke waarden (volgas / halfgas)
    - lengte kabel: bv. 3 mogelijke waarden (?)
    - hoeveelheid elco's: geen idee hoeveel mogelijke waarden :confused:
    - instellingen op de regelaar = geen idee hoeveel mogelijke waarden :confused:
    - en nog zo het een en ander . . . ;)

    Vervolgens gaat het om het aantal zinvolle combinaties, en dan maar testen . . .


    jan.
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hallo allemaal.

    Alles is nu naar kontronik.:banana:
    En nu maar afwachten.
    Ik heb waarschijnlijk niets verkeerd gedaan.:banana:
    Ander probleempje.
    Jullie horen later meer.
    O ja bij de regelaar zijn 2 faces uitgebrand.

    Groeten Han.
     
  6. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Wat bedoel je met 2 faces Han??
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Sorry ron maar dat is heeeeeeel erg fout. Elke fabrikant zegt juist dat je de motor draden niet mag verlengen, dan vervalt je garantie zelfs! De regelaar kan dan de timing niet goed meer volgen ivm inductie in de draden. Niet doen dus.

    Lange accu kabels hebben mij nog nooit problemen op geleverd...... nu had ik ze ook niet zo lang maar toch, moet geen probleem zijn, hooguit wat meer storing op de ontvanger.

    Wil je dit probleem voorkomen kan je wellicht beter een extra accu of zekering gebruiken voor de + draden richting de opto. Als de regelaar dan gaat branden en de opto voeding kortsluit gaat alleen je zekering eruit (wel iedere regelaar een aparte ;))

    Ik zou voor 2 mooie kontronik regelaren gaan :) Die regelen zelf de timing edg, je hoeft niets in te stellen. Jazz 80-10-32 x 2 en de beech zal heerlijk vliegen :) Kontronik jazz heeft ook een vrij hoog rendement door de variabele timing.......

    EDIT. Naar kontronik? Het waren toch Hacker regelaren?
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2008
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier een stukje tekst uit een Schulze handleiding:

    Nur in Ausnahmefällen dürfen die Motorleitungen
    verlängert werden - was in der Regel keine
    Nachteile für den future selbst bringt, aber eine
    verringerter Reichweite zur Folge haben kann.

    Motordraden liever niet verlengen dus, zegt Schulze, maar voor de regelaar kan het geen kwaad.
    Voor de veiligheid van de regelaar zelf kun je beter de motordraden verlengen, inductie van de draden zal wel meevallen, de motorwikkelingen zelf hebben meer inductie.
    Schulze waarschuwt wel voor verminderde reikwijdte i.v.m. de storing die de motordraden veroorzaken.

    Lange draden naar de accu zijn veel gevaarljker voor de regelaar omdat er dan hoge piekspanningen op de regelaar kunnen komen, daarom worden vaak extra elco's toegepast.

    Han gebruikt accudraden van 95cm, wat wel heeeel erg lang is, het zou mij niet verbazen dat, ondanks zijn extra elco's, dat toch het probleem is geweest :(
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2008
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Toch lees je vaak dat de motor draden niet mogen worden velengd. Verschilt per merk blijkbaar....
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Inderdaad, je leest ook altijd dat de accudraden niet mogen worden verlengd ;)
    De fabrikanten hebben liever dat alles blijft zoals zij het gemaakt hebben, maar soms heb je geen keuze ;)
    Ik heb ook wel eens gelezen dat je bij erg lange draden dan beter met de regelaar ongeveer in het midden gaat zitten, dus motordraden en accudraden even lang en bovendien ook extra elco's dichtbij de regelaar toepassen.

    Liever alle draden zo kort mogelijk, natuurlijk, dat is elektronisch gezien het beste, maar soms moet je wat........................
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2008
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inductie van de motordraden is verwaarloosbaar t.o.v. inductie van de motoren zelf. The AC component is low frequency, harmless. [Uit een RCGroups reactie van mij gekopieerd] There are no switching spikes in/on the AC current, the motor side, the motor inductance already takes care of that. Just a light current ripple due to switching. The DC side however, the battery side, has spikes but the input capacitors take care of that. However, when the battery wires are too long, the capacitors have a tough (read: warm, hot and short) life, hence the necessity of extra capacitors in that case.

    Brushless controllers and long motor-/battery-wires.
    • Schulze controllers and battery lead length
    http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/tips_e.htm
    • Castle Controllers and battery lead length
    RC Groups - View Single Post - Extending Brushless Cables
    RC Groups - View Single Post - maximum recommended wire length
    RC Groups - View Single Post - Extending Brushless Cables
    • Bob Boucher (Astrobob, Zen Cart!, The Art of E-commerce) on long battery leads
    RC Groups - View Single Post - What's better? Long battery lead or motor lead.
    • As a rule of thumb, for every 4inch/10cm extra length/distance between battery and ESC, add an extra 220uF capacity near the controller (electrolytic condensators, voltage the same as the capacitors already installed, low ESR type) (Ludwich Retzbach, German e-flight author, the 'R' in LRK).
    • How to add extra capacitors (English and German)
    http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gfutc-de.pdf
    • In depth discussion
    Extending Brushless Cables - RC Groups
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.924
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Han,

    De Beech is al weer bijna klaar, maar heb je al een oorzaak en/of oplossing voor de regelaars?
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En om oppikken van storingen te voorkomen, kun je de motordraden één of twee slagen twisten, daarmee zijn de door jou genoemde fabrikanten ook weer blij :)
     
  14. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo,

    Ik ga met Wouter mee. De Beech is idd. weer bijna klaar maar wat mij ontzettend zou tegenstaan als mij dat zou overkomen, is dat ik niet wist wat de oorzaak is. Hier ben ik erg benieuwd naar. Bovenal Han complimenten voor je doorzettingsvermogen!!

    Alex
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Misschien een volgend inbouw syteem toepassing, hetgeen ik van plan ben te doen met een grote electric acro kist.

    voor het motorgedeelte een aparte ontvanger gebruiken, met eigen voeding.
    je besturing krijgt ook een eigen ontvanger met eigen voeding.

    Zo heb je in Han zijn geval nog altijd totale controle over je toestel omdat alles gescheiden is. Een extra ontvanger (of hier 2) maakt niet de kostprijs of gewicht in zulke kisten.

    In ieder geval veel succes Han.
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok

    Kijk deze optie leefde hier ook al.
    Of een gescheiden stroomcircuit voor de regelaars.

    Verder is hier nog niets bekent.


    Groeten Han die het nu druk heeft.:p
     
  17. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Han nog steeds niets bekend?
     

Deel Deze Pagina