regelaar verbrand

Ik heb een jaar geleden een poging gedaan om een plezierbootje te maken. Maar dat is een beetje mislukt en het is nu een sloep geworden. En zijn onderkant is heel erg vlak en daardoor moest er erg veel lood (10 kilo) in de boot om hem wat dieper te laten liggen. En toen ik ging varen zat er een Robbe Power 600/21 motor. En een regelaar in (weet niet welk merk. Van iemand gekregen) en die branden door toen ik vaarde. Weet iemand hoe dat kan en wat ik dan voor een andere regelaar erin moet zetten. Hoor het graag.
groetjes Danny.

Beste Danny,

Het soort vragen die je her en der op forum plaatst geeft aan dat er wat basis kennis ontbreekt. De verstrekte info bij die vragen is erg mager, daar kunnen we geen juiste antwoorden bij geven op deze manier.

Mijn advies is om eens wat tijd te besteden aan de basiskennis van motoren, regelingen en accu's , dat zou je een stuk op weg helpen.
Doe wat studie dus.

Succes verder.

Maar ik heb de kennis nog niet. En ik vind het ook erg ingewikkeld en ik heb het op school ook nog niet geleerd want dat soort dingen leer je niet als je 14 jaar oud bent. En ik kom niet uit somige ingewikelde electronice dingen. En dat probeer ik dan hier te vragen want de vragen die ik hier stel heb ik me al in verdiept op google en in boeken enz, maar dan kom ik er nog steeds niet uit en dan vraag ik het aan jullie.

Maar ik heb de kennis nog niet. En ik vind het ook erg ingewikkeld en ik heb het op school ook nog niet geleerd want dat soort dingen leer je niet als je 14 jaar oud bent. En ik kom niet uit somige ingewikelde electronice dingen. En dat probeer ik dan hier te vragen want de vragen die ik hier stel heb ik me al in verdiept op google en in boeken enz, maar dan kom ik er nog steeds niet uit en dan vraag ik het aan jullie.

Begrijpelijk Danny, naast theoretische kennis heb je ook nog praktische/ervaring kennis , dat komt niet aanwaaien hoor, daar gaan wat jaren overheen.
Zonder die kennis en ervaring is het niet eenvoudig, ook niet om concrete antwoorden te geven, elke situatie is anders en kennis en ervaring kunnen wij je niet "aanpraten" , dat groeit in de jaren met meer scholing en praktijk.

Exact vertellen waarom de regelaar van jou is doorgebrand kan ik je niet maar ik heb wel een heel sterk vermoeden. Zo'n regelaar brand door als je hem te zwaar belast. De motor en schroef combinatie die jij gebruikt vraagt meer stroom dan de regelaar kan verwerken.
Wordt de motor ook heet? Zo ja dan ben je de motor ook te zwaar aan het belasten. Om dat op te lossen zal je of een kleinere schroef moeten gebruiken of een accu met een lagere spanning of een andere motor die deze belasting wel aan kan.
Je zal hoe dan ook een andere regelaar nodig hebben, welke dat moet zijn kan ik je niet vertellen. Om te kunnen bepalen welke regelaar je nodig hebt moet ik minimaal weten welke accu je heb, welke motor en hoeveel stroom die maximaal gebruikt.

Waar je heel veel aan kan hebben is naar een club gaan waar mensen zitten die deze hobby al jaren beoefenen. Daar kan je heel veel leren en je alles eigen maken wat je nodig hebt. In Harderwijk zit de Vaargroep Harderwijk. Stuur daar eens een e-mail naar toe en vraag of ze een clubhuis hebben waar je eens een keer langs kunt komen. Alle modelbouwers die ik ken zullen graag anderen helpen met deze prachtige hobby.
Succes.

Bouw een bewezen project met bewezen aandrijfcombinatie. Genoeg discussies hier. Zo is het veel te hoog (en duur!) gegrepen voor jou. Je moet eerst kunnen lopen voor je kunt rennen. Adviseren is ook voor de deskundologen moeilijk(er) omdat ze jouw project niet kennen, geen ervaring mee hebben. En je hebt nog flink wat moeite met begrijpen/inzicht van de antwoorden die je krijgt. Dit is hobby, geen speelgoed.

...In Harderwijk zit de Vaargroep Harderwijk. Stuur daar eens een e-mail naar toe en vraag of ze een clubhuis hebben waar je eens een keer langs kunt komen. Alle modelbouwers die ik ken zullen graag anderen helpen met deze prachtige hobby.
Succes.

Ehhh.... Volgens mij bestaat Vaargroep Harderwijk al een tijdje niet meer...
Maar in Biddinghuizen zit Vaargroep Flevoland:
VaarGroeP Flevoland
Springlevend.
Vanaf mei tot september elke woensdagavond en zaterdagmiddag geopend.
Zie de site.

Ik heb een jaar geleden een poging gedaan om een plezierbootje te maken. Maar dat is een beetje mislukt en het is nu een sloep geworden. En zijn onderkant is heel erg vlak en daardoor moest er erg veel lood (10 kilo) in de boot om hem wat dieper te laten liggen. En toen ik ging varen zat er een Robbe Power 600/21 motor. En een regelaar in (weet niet welk merk. Van iemand gekregen) en die branden door toen ik vaarde. Weet iemand hoe dat kan en wat ik dan voor een andere regelaar erin moet zetten. Hoor het graag.
groetjes Danny.

Als er 10kg lood in die boot ligt is het niet vreemd dat de boel niet heel blijft ;)
Dan heb je het al gauw over een kilo of 13 (waarschijnlijk meer) aan boot die aangedreven moet worden , met een Robbe 600 size motor :nooo: Het kan wel , maar dan zit er geen gang in...

Wil je er wel gang in hebben ga je de motor en regelaar flink overbelasten en fikt de boel uit.

Zoals Ron ook al zei , zoek eens een bewezen bootje op met een bewezen aandrijving en ga dat netjes bouwen.

Het andere project kan je zien als een leermomentje , op het moment dat je de dingen niet serieus aanpakt en onderzoekt kost het je geld..... Er komt meer kijken bij een bootje bouwen dan je in eerste instantie denkt...

daar ben ik achter. En ik weet nu waardoor het komt en ik denk dat ik daarom het project opgeef anders gaat het veel kosten

met hoeveel boten ben je ondertussen bezig?
bij je albums zie ik zoiezo al 2 boten en daar komt die sloep/plezier jacht nog bij

maak anders een springer tug. die kun je naar je eigen smaak maken zeg maar.

Wat je nu hebt netjes aan het plafond in de garage hangen, of onder je bed. Ziet er goed uit, voor zover ik als niet-botenman vanaf foto's kan beoordelen. Kun je t.z.t. mee verder, als je meer ervaring en weekend/vakantie-baantje hebt.
Laatste tip: laat je vader lezen wat we hier allemaal geschreven hebben.

Ehhh.... Volgens mij bestaat Vaargroep Harderwijk al een tijdje niet meer...

Dat is een nadeel van het internet. Er is nog van alles over te vinden waardoor ik dacht dat het nog steeds een actieve groep is. Als zo iets verdwijnt moet dat ook op het www duidelijk gemaakt worden en de website verdwijnen op z'n minst duidelijk worden aangegeven dat de groep niet meer actief is.
Zo zijn er ook nog veel winkels op het www te vinden die al lang niet meer bestaan, soms al jaren niet meer.

Back