Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    Hoe maak je een kubus, van een radius?
    Vrij elementair dit.

    En nee, het zal niet vrij zijn van andere luchtvaart.
    dat kan ook helemaal niet, want hoe zou bijvoorbeeld een ambulance- of politieheli dit moeten vermijden in een noodgeval?

    Zelfde geldt voor burgerluchtvaart.

    Wel hebben de clubs in dit gebied minder beperkingen dan daarbuiten.

    En zijn de vergunninghoudende clubs opgenomen op de luchtvaartkaart. Dus beter vermijdbaar door de rest.
     
  2. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    sambeek
    De vergunning van IL&T gaat voor zover ik weet alleen over het gebruik van het luchtruim.
    Het veld zelf zal via de gemeente in een bestemmingsplan vast gelegd moeten worden.
    Bij ons is dat "sport met als aantekening modelvliegen".
    Als je ooit de kans krijgt probeer dan ook het vlieggebied planologisch vast gelegd te krijgen.
    Een bestemmingsplan (buitengebied) wordt elke 10 jaar geüpdatet .

    Lees van de eerste post van dit draadje het kopje "gebonden clubs" aandacht goed door:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelvliegen-en-verzekeringen.257643/
    Verzekeren bij de KNVVL heeft voor beide partijen (clublid en de club zelf) flinke voordelen.
    Alleen jezelf individueel bij de DMFV verzekeren vrijwaart de club niet van claims als de DMFV onverhoopt niet wil betalen.
    Verzekeringen stapelen werkt ook niet, verzekeringsmaatschappijen wijzen graag naar een ander als het op betalen aankomt.
    Verder verzekerd de DMFV alleen vlgs Duits recht, voor wat dat ook waard is.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2024
    Cropduster en Wilko vinden dit leuk.
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    'Beetje' kort door de bocht deze stemmingmakerij, laten we dat soort uitspraken uit de discussie houden a.u.b.

    Helaas staan de vlieglocaties niet eens allemaal op vliegkaarten vermeld, waardoor men soms niet eens op de hoogte is van de aanwezigheid van een club en er dus ook geen rekening mee houdt.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.205
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ondertussen is het me aardig duidelijk.

    1. Dit hele gebeuren heeft men grotendeels te danken aan de drones, helaas zijn die, zover ik weet, niet totaal gescheiden in de regelgeving van het "gewone" modelvlieggebeuren
    2. als er rond de 130 clubs zijn levert dat de schatkist zo'n 20.000 euro op.
    3. 120 of 300 meter is alleen een papieren regel waar niemand zich aan houdt, het maakt ook totaal niets uit want je bent toch altijd ondergeschikt aan de burger luchtvaart.
    4. Je cluppie kan net zo makkelijk worden verwijderd als voor de vergunning want dat staat weer los van deze vergunning.
     
    Mugen MRX-3 en hobbyist vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.002
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar bij de duitse verzekering kan je ook je model verzekeren tegen een crash, dat kan in Nederland niet.
    En de KNVvL beschermt alleen de bestuursleden tegen hoofdelijke aansprakelijkheid.
    Vroeger heb ik goed samengewerkt met de KNVvL, electrosleepmeetings, F5B wedstrijden.
    Maar ze hebben er een zooitje van gemaakt.
    Mede door de voorzitter, die aan de ene kant geld verdiende met zijn vliegschooltje voor het dronebrevet en aan de andere kant voor de belangen van de modelvliegers op moest komen.
    En Cropduster is ook niet helemaal onpartijdig, die zit bij de KNVvL in het bestuur.
    Wij van WC eend adviseren WC eend.

    GJ
     
    WillydeWoofer en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  6. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    @GJ: de info die ik van Cropduster lees is correct. Daar gaat het om. Iedereen kan vervolgens zijn eigen keuze maken.

    Eb aan allen: wat heeft jullie belet om te reageren op de openstaande KNVvL-vacatures voor bestuursleden voor de modelvliegerij?

    Dan had je van binnenuit invloed gehad op allerlei zaken ipv hier aan de zijlijn commentaar te leveren op mede-hobbyisten die zich vrijwillig en onbetaald voor onze hobby inzetten.

    Doe wat, ipv afgeven op anderen!
     
    prop-er vindt dit leuk.
  7. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    Helaas is het aardig duidelijk dat je er allerlei zaken bijhaalt en vervolgens onterechte conclusies trekt.
    En dat na zoveel jaren ge-oh hier in dit draadje. Met je mede-compagnons in dit draadje die ook hun ‘unieke interpretatie’ op deze materie loslaten met dezelfde dubieuze uitleg.


    Ad 1: drones zijn slechts een katalysator geweest van de nieuwe wetgeving. Niet de oorzaak.

    Ad 2: er zijn meer clubs dan 130. En de vergunning levert de ‘schatkist’ niets op maar kost de overheid zelf een veelvoud van dat bedrag, vanwege systemen die ingericht moeten worden en de menskracht die voor en na de totstandkoming van de nieuwe wetgeving en vergunningen erin gestoken wordt.

    Ad 3: net als alle verkeersregels een papieren regel zijn: je hebt je eraan te houden. Doe je dat niet, dan kan erop gehandhaafd worden. En veroorzaak je een incident doordat je op meer dan 120 meter hoogte vliegt en iets veroorzaakt, zijn de juridische en financiële rapen gaar. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de club, die verantwoordelijk gesteld kan worden voor misdragingen van hun leden.

    Vraag dan gewoon de vergunning aan. Wel zo veilig.

    Ad 4: de vergunning gaat alleen over gebruik van het luchtruim. Waar je de gedachte vandaan haalt dat die meer privileges zou bieden, is totaal onduidelijk. Of om in onze hobby-termen te blijven: uit de lucht gegrepen.

    Conclusie: klepels en klokken, Bertus!
     
    Jonkje en prop-er vinden dit leuk.
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Toch hebben de reacties van sommigen hier een hoog wappie gehalte.
    Het heeft ook niet echt zin om er inhoudelijk op te reageren, want er wordt altijd een manier gevonden om de discussie te laten ontsporen, feiten te verdraaien, ongezouten meningen te verkondigen, mensen te ridiculiseren, de boel te bagatelliseren, en indien toch wordt aangetoond dat ze er naast zitten, beginnen ze vrolijk opnieuw. Er wordt daarbij op geen enkele wijze een zinvolle zienswijze gepresenteerd, of tips gegeven hoe het beter zou kunnen. Daarmee zet je je als modelbouwer eigenlijk volledig buiten de groep. Ga dan lekker kantklossen of magneetvissen.

    Het is net als schaken met een duif. Eerst gooit hij alle stukken van het bord, en daarna schijt hij het bord onder.
     
    Wilko, Jonkje, HeliKoper en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    sambeek
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.205
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij iemand is er in Brussel in zijn hoofd het idee gekomen om het modelvliegen aan banden te leggen.
    Bij wie of welke groepering was dat?

    Het positieve van heel het verhaal is dat er gewoon gevlogen mag blijven worden en er dus eigenlijk niets veranderd is althans in club verband.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2024
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.002
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat mij belet is dat ik in Duitsland woon.
    Maar daardoor zie ik hier dat het wel goed kan gaan.
    EU regels houden ze zich hier niet echt aan.


    Het is niet zo erg dat er regels komen maar doe dat dan voor de veroorzakers, de idioten die met drones op onverantwoorde manier vliegen.
    Daar had de KNVvL op moeten acteren, is niet gedaan.
    Ook niet gelobbied.
    Een tijd geleden zag ik in de aanvluchtroute van Schiphol, waar het vliegtuig een bocht neemt, een drone op gelijke hoogte hangen.
    Zo'n gast moeten ze oppakken en met zijn kop in de straalmotor van die 737 stoppen.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.278
    Locatie:
    Thuis
    post 2049 verwijderd nadat ik gebeld ben door de KNVvL ......

    edit: deze post ook maar verwijderd...
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2024
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.205
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben dat met je eens, maar ik mag dat hier niet zeggen.
    Anderzijds lijkt mij het ook erg moeilijk om boven in de boom te komen en de juiste personen in Brussel te vinden, die dan ook nog naar meetings willen komen zodat ze kunnen zien wat onze hobby inhoud.
    Dat kan jaren duren denk ik voordat je die contacten heb.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2024
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waarom ik geen bestuurslid wil worden van de knvvl, die door sommigen hier zo hoog geprezen wordt.
    Ik noem slechts 1 voorbeeld.

    Men was van plan de contributie te verhogen van 56 naar 88,50. Deze achterlijke verhoging is gelukkig vroegtijdig uitgelekt.
    Enkele leden/vliegclubs die dit ter ore kwam, hebben gezegd dat dit hen leden gaat kosten (lees: de knvvl inkomsten).
    Uit welingelichte bron heb ik vernomen, dat de knvvl hedenmiddag heeft laten weten, dat deze verhoging op een misverstand berust.
    Ongetwijfeld kan iedereen zometeen hier lezen, dat dit allemaal niet waar is.
    Mijn advies aan de knvvl is "ga alsjeblieft jezelf voor de gek zitten houden".
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.002
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In Duitsland zijn ook lobbyisten en parlementsleden die modelvliegen.
    Dat weet ik van een wat hoger persoon bij de dmfv die bij mijn ex club zat.
    De dmfv wilde samen met de knvvl een blok maken.
    Knvvl had geen interesse.. logisch, de voorzitter vulde zijn zakken met brevetjes uitgeven.
    De dmfv heeft wel een pact gesloten met de zwitser en geloof ook de oostenrijkers.

    Ik twijfel of dat wel waar is.
    Via via, bla bla bla...
    Er zijn veel mensen die echt tegen de knvvl zijn en ze zwart maken waar dat kan.
    Dat is al 20 jaar zo.
    Ik heb altijd met eerlijke mensen te maken gehad bij de knvvl als ik ze zag of belde.
    Waren behulpzaam als persoon.
    Als organisatie doet het weinig tot niks voor de leden.
    Ja, de organisatoren van wedstrijden en alles wat er omheen hangt als wedstrijdleiding, juryleden, veld van de club waar het georganiseerd wordt en ook de kosten voor eventuele apparatuur worden betaald.
    Dat zijn best aardige bedragen.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.988
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je weet inmiddels aan wie je het kunt vragen.
     
  17. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    Dat klopt. Dat had allang geregeld moeten/zullen zijn door IenW, maar dat was het nog niet.

    Maar met het aanvragen van de vergunning moet een club ook diens coördinaten doorgeven. Dat zal worden verwerkt in de nieuwe luchtvaartkaarten zodat hopelijk binnenkort dit wél actueel is.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2024
  18. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    Zoals eerder al vermeld: drones zijn niet de veroorzaker van de nieuwe wetgeving. Er zijn meerdere redenen hiervoor. Wel hebben ze die nieuwe wetgeving versneld (want dat doet een ‘katalysator’).

    En hoe weet jij dat de KNVvL (en trouwens ook de andere koepels) hier niet op geacteerd hebben?

    ‘Lobbyen’ is er niet bij. Wél overleg voeren en zaken verduidelijken. Maar dat heb ik hierboven ook al toegelicht.

    Juist daardoor zijn vele zaken die op stapel stonden voor de clubs tegengehouden en mogen we heel blij zijn dat er nu uiteindelijk een relatief eenvoudige vergunningsysteem ontwikkeld is voor de clubs.

    Zonder al die inspanningen had het er beslist beroerder uitgezien voor onze hobby. Maar dat wordt hier niet eens ingezien.
     
  19. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Geen
    Willy, dat is toch juist wél een reden om dan zelf mee te doen met zo’n club?

    Als je zelf meedoet, kan je dat soort voorstellen ook ombuigen of helpen tegenhouden.

    Juist door niets actiefs te doen, laat je dit soort praktijken in stand.

    Daarom: doe iets, in plaats van te hopen of verwachten dat een ander het wel zal gaan oplossen.
     
    Cropduster en verfbrander vinden dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.901
    Locatie:
    Zeewolde
    Zal eens in de gaten houden of dat in de nieuwe versie ergens mei/juni 2025 het geval zal zijn.
     
    Wilko vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina