Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het hangt er maar van af waar u mee vliegt.
    Het was ook meer bij wijze van spreken.
    Maar slepen gebeurd nog altijd tot rond 800 meter.

    Wat mij betreft zou het geweldig zijn als de beroeps luchtvaart niet in de buurt van modelvliegvelden mogen komen.
    Dan is er vooruitgang geboekt en mag men trots zijn.

    Zelf word ik wat moe van alle regeltjes die door niemand worden nageleefd.

    Bij ons in de Krimpenerwaard komen volgens mij de sportvliegtuigen ook veel lager dan is toegestaan.
    Regelmatig komen ze onder de 10 meter over de weilanden.
    Zeer zeldzaam 10 meter over het dak van ons huis.
    Een aantal jaren geleden 1 neergestort in een boom.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  2. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben wel benieuwd waar je dan mee vliegt als je 800 meter omhoog moet.
    Is de nieuwe regelgeving (overigens is die 300 meter limiet er al jaren) een goede aanleiding om eens naar de aerodynamica van je zwevers te kijken ;-)
     
    Wilko vindt dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vlieg al 8 jaar niet meer maar sleepte met een ¼ schaal piper en zweefde met een ⅓ ash 26
    Overigens heb ik met een standaard charter ook de 880 meter aangetikt.
    Zelfs met een robbe hot shot heb ik een filmpje van boven de wolken.
    Met gezonde ogen zit je vaak veel hoger dan je denk.

    De 300 meter is er inderdaad al jaren maar als je daar werkelijk niet boven zou kunnen komen is de hobby al aardig kapot.
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Vroeger had je geen exploitantennummer nodig in je toestel, daar mag je nu jaarlijks voor betalen. Men had ook kunnen verplichten om je naam en telefoonnummer in je toestellen te plakken, dan had het niks gekost. Naam en nummer deed ik overigens al. Die hele registratie is een wassen neus en biedt ook geen bescherming tegen misbruik.
    Behalen van A1/A3 vliegbewijs heb ik op zich minder moeite mee, het is alleen jammer dat het in NL ondergebracht is bij commerciële bureaus die daar weer veel geld voor vragen. Gelukkig zijn er buitenlandse alternatieven waar je het gratis kunt doen. Voor vliegen op clubs heb je A1/A3 niet nodig, maar als je een keer buiten de club wilt vliegen is het wel noodzakelijk.

    Dat er een uitzondering komt op de standaard regels voor clubs is uiteraard fijn, maar dit zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van de Europese wetgeving. En ja, ik heb de diverse consultaties hiervoor ook ingevuld/beantwoord, maar veel heeft dat helaas niet teweeg gebracht (in algemene zin, over alle reacties die daarop gekomen zijn). Het aantal mensen dat reageert is vaak ook zeer beperkt.

    Ik heb geen moeite met goede en noodzakelijke wetgeving die goed onderbouwd is, maar wel aan wetgeving die steeds strenger wordt omdat er mensen zijn die zich er niet aan houden. Het argument was dan dat de wetgeving strenger moest omdat men zich er niet aan hield... Op een gegeven moment heb je dan wetgeving die niet meer uit te leggen is en waar niemand zich nog wat van aantrekt... :frustie:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Amersfoort
    Waarom is dan de "hobby kapot" ? Wat kun je boven de 300 meter met een modelvliegtuig wat je niet onder de 300 meter kunt doen?
    ( Behalve opscheppen dat je wel 1000 meter hoog gevlogen hebt)
     
    hobbyist, Wilko en coen_l vinden dit leuk.
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik vind 300 meter ook wel genoeg, vind het dan al snel erg klein worden allemaal. Maar ik vlieg niet met grote kisten, dat scheelt. ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je met grote zwevers wil vliegen (waar nog steeds mijn liefde ligt) wordt je minimaal tot 500 meter maar liefst tot 800 meter gesleept.
    Dat is geen bluf.
    Ik heb met mijn piper tot 300 meter gesleept dan kreeg ik kommentaar.
    Met iedere grote zwever of bijvoorbeeld een jet zit je zo boven de 300 meter.

    Ik durf de discussie wel aan te gaan met de f5b dat die boven de 300 meter gaan.

    Nu ik gestopt ben met vliegen kan ik vrij spreken.
    Daarvoor moest ik mijn mond houden of moest ik via een pb mijn bericht aanpassen om dit niet in het openbaar te zeggen.

    Nogmaals met grotere kisten of zwevers zit je meer boven dan onder de 500 meter.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Boven de 1000 is me nooit gelukt al heb ik dat wel geprobeerd.
    Misschien ooit nog eens met een verrekijker.
    Maar dan moet ik eerst weer beginnen met vliegen.
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bertus,

    De krimpernerwaard is een laagvlieggebied, daar mogen ze echt laag op diverse plaatsen.

    Gr
    Arie
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als de verjaringstermijn is verstreken van een overtreding, ja dan kun je vrij spreken.
    M.a.w. na 8 jaar inactiviteit, kun je al 3 jaar de hoogte rond tetteren.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha idd
    Eigenlijk diep triest dat dat tijdens het beoefenen van mijn (nog steeds geliefde) hobby niet mocht doen.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2024
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Klopt ja tot 30 meter en niet 5 meter.
    Het lastige is dat ik niet continu met mijn camera paraat sta.
    Als je belt met het vroegere zestienhove bagatelliseren ze het.
    Van af nu ga ik proberen te filmen en ga ik 112 bellen.
    Ben heel benieuwd wat die doen.
    En leuk project.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    In de EU wetgeving 2019/947 waar het modelvliegen in terecht is gekomen, zit een artikel 16.
    Elke lidstaat kan voor modelvliegclubs / verenigingen, een uitzondering maken t.o.v. de algemenen EU regels in 2019/947.

    Voor Nederland houd dat in dat modelvliegclubs na het aanvragen en toekennen van een vergunning op de oude voet verder kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
    alm en Bertus vinden dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat staat niet in wet, het is fictief.

    De wet is daarvoor veel te ingewikkeld en het te ontlenen recht uit de wet is nog veel en veel ingewikkelder.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben me wel eens laten vertellen dat de f5b 300 kmh vertikaal klimt.
    Hoe lang die klimmen in de eerste run weet ik niet
    Maar vraag me af hoe hoog die dan zitten.
    Even de regelgeving en het programma van de f5b koppelen.
    Zomaar even 2 zaken koppelen.


    Ik wil maar even zeggen dat de 1 op 1 en de schaal beide een totaal andere hoogte aanhouden dan de wet voorschrijft.
    Wat milieu aangaat zouden beter de 1 op 1strenger aangepakt moeten worden. ( als tenminste de klimaatverandering echt zo is zoals die ons voorgesteld wordt) ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2024
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.239
    Locatie:
    Gouda
    Een F5B model haalt op het einde van de klim inderdaad gemakkelijk 300 km/h, maar dan vlieg je al niet meer vertikaal.
    Maar zelfs dan, 300 km/h is 83 m/s maal 2.6 sec voor de langste stijgvlucht (voor 6 rakken) komt op 216.7 meter wanneer je meteen op de 83 m/s zou zitten en constant met die snelheid recht door klimt.
    In de praktijk zul je tijdens de rakken niet wezenlijk boven de 150 m uitkomen.
    Voor de zweefvlucht wordt wel vaker de 300 meter aangetikt, maar gezien het formaat van de modellen zullen ze niet veel hoger gaan.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is duidelijk.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.306
    Locatie:
    Rotterdam
    ff chargerend, spieken naar andere hobby's.
    want als je zegt dat de hobby kapot is, of door regels kapot gemaakt, vind ik dat je ook naar de rest moet kijken.
    Nederland is nu eenmaal een land wat nogal vanuit de overheid gestuurd wordt, en de overheid trekt veel naar zich toe.
    Amerika (FREEDOM!!!) is het (kort door de bocht) andersom.
    wil je wat doen, waarom zou het niet mogen?
    Alleen, maak je een ongeval, ben je ook in je eentje 100% verantwoordelijk
    inclusief claims.
    dat hebben ze hier dan weer wel afgevangen.

    maar..
    piano. speel dat s een poosje in een flat.
    zal 1 a 2 weken duren, buren klagen, vrij kort erna politie of brief op de stoep dat je moet stoppen.

    karten/motorcross etc etc.
    hoeveel banen hebben geen last van de wet en omgeving?
    of al moeten sluiten. zij hebben er zo mogelijk nog veel meer last van..

    Wij als vliegers mogen in de basis best wel wat.
    Wil je meer, moet je gewoon een club opzoeken waar dit mag.
    wil je motorcrossen, moet je ook ff een tijdje de auto in voor je bij een baan bent..
    alles net naast de voordeur, dat zou prachtig zijn.
    maar dat lukt nergens.

    woon je in een laag vlieg gebied, moet je natuurlijk niet raar opkijken als ze laag voorbij komen.
    die gasten weten niet dat jij daar bezig bent.
    en zestienhoven gaat niet voor iedere particulier een vrije kolom opzetten.
    of je moet zelf een vliegclub in je achtertuin starten, en een convenant met 16hoven maken. wie weet..


    Ik heb het zo in mijn achterhoofd staan
    volgens mij kwam dat uit de rechtspraak vandaan, jurisprudentie
    bij particulieren wordt daar nog wel ruimte gegeven, bij bedrijven niet.
    al is het bij particulieren wel zo dat ze wel ernaar moeten leven

    bijvoorbeeld, een uitbouw aan je huis moet je ook vergunning aanvragen volgens de regels van jouw gemeente
    doe je het niet, verwijzen ze toch naar die regels : 'had je moeten weten, had je jezelf in moeten verdiepen '

    in het kader, de meesten zullen best snappen dat een honda civic 1500 pk geven volgens de wet niet geheel legaal is
    maar doe je het lekker toch, krijg je toch om je oren geslingerd dat je dat had moeten weten.
    wegenwet is weer een los ding, waarschijnlijk krijg jij artikel 5 en een wok melding mee naar huis
    maar het idee zal duidelijk zijn

    onze regels voor de lucht ook..
    in feite hoor jij jezelf in de wet te verdiepen, wat wel en niet mag voor je het luchtruim in gaat.
    het niet (willen) lezen is geen reden om de wet te mogen overtreden..
    doe je alles met een gezonde blik richting veiligheid en netheid, zullen weinig handhavers serieus mopperen
    maar ga je als een pannekoek met een drone fpv vliegend naar 1500 meter hoogte, zullen ze niet geheel blij zijn met je
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ondanks dat er in de VS veel meer ruimte is, is de wetgeving daar behoorlijk beperkend als ik de berichten op YouTube mag geloven. Als je video's maakt en die op YouTube zet val je al onder de commerciële wetgeving voor drone-vliegers en ben je verplicht voor elk toestel apart een Remote ID unit aan te schaffen. Die zouden 50 dollar worden, maar de prijzen zijn bijna het dubbele daarvan... Nog los van alle nadelen die het verder heeft. Hopelijk krijgen we hier als clubvliegers een uitzondering voor (ze weten immers waar we vliegen en bemande vliegtuigen kunnen die info toch niet rechtstreeks uitlezen of zien).
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zelfs in een niet laagvlieggebied komen ze laag aan zetten.


    Waar het vandaan komt maakt niet uit, ik heb zoiets ook ergens tussen de watermoleculen staan, maar weet dat het nergens in de wet staat geschreven.
    Dus vandaar de opmerking.

    Yep en dat mag dan ook nog geheel naar eigen kennis en kunde geïnterpreteerd worden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina