Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.404
    Locatie:
    Stein
    Ook getekend .

    Ton
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.298
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    [​IMG]
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Veendam
    Gedaan Screenshot_20210315-180716_Samsung%20Internet.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20210315-200458_Samsung Internet.jpg
     
    jve vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.547
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zou me meer zorgen gaan maken of het modelvliegen nog wel mogelijk is bij "The Hawks in Vught"

    Artikel 6, tweede lid, onderdeel z, komt te luiden:
    51°39'52.42"N 05°15'24.42"E;

    Dat ligt angstvallig dicht bij het veldje in Vught.:(
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2021
  7. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Ravels, België
    Heren zouden we het AUB bij het onderwerp willen houden waar het voor bedoeld is?
    Dergelijke opmerkingen horen hier niet thuis.
    Ik heb ze voor nu verwijderd.
    De volgende keer volgen er maatrelen.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik zag al die getalletjes.....een boel werk voor de gewone man om al die punten op te zoeken en in te kleuren op de kaart......aparte werkwijze.
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is boven de gevangenis.
    Erboven vliegen lijkt me inderdaad geen goed idee......of je moet een vijl droppen met je drone?
    De beroemde bomen staan er ook nog voor.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.547
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja het is er boven en in een straal van 1NM (Nautische mijl) vanaf dat punt wat overeenkomt met 1852 meter en dat is best wel veel.
    Maar ik verwacht dat het clubje een convenant heeft om daar vlak in de buurt te mogen modelvliegen.

    Nu zal zo'n lijstje met coördinaten ook wel bedoeld zijn voor de fabrikanten kant en klare multirotor drone's.
    Dat kant en klaar spul krijg je vlak in de buurt van een vliegveld voor de bemande luchtvaart niet de lucht in.

    En nu als ze het overnemen in de software ook boven of in de buurt van wat andere strategische doelen en in een laagvlieggebied van defensie.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2021
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Screenshot_20210428-002648.jpeg gaat prima!
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.547
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit is de oude situatie voordat het in de kaarten is verwerkt zijn we zo enkele maanden/jaren verder, het boevengilde wilde meer privacy, waardoor de 2 cirkels met ieder een straal van 450 meter, vervangen zijn door 1 cirkel met een straal van 1NM of te wel 1852 meter.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.547
    Locatie:
    Noord Brabant
    Soort van dubbelpost:(
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Huizen
    Nou, daar ga je met de europese regelgeving.

    Duitse dronevliegers in de Open categorie hebben niet lang van hun nieuw verworven vrijheden kunnen genieten. De Duitse Bondsdag heeft namelijk een wetsontwerp aangenomen waarin de nieuwe Europese droneregelgeving op nationaal niveau wordt verankerd. Daarbij zijn nieuwe beperkingen ingevoerd. Zo mag men niet meer boven woningen vliegen als de drone een camera heeft.

    Zones met beperkingen
    De nieuwe Europese droneregels voor de Open, Specific en Certified categorie zijn in principe op alle bij EASA aangesloten Europese lidstaten van toepassing. Overheden behouden echter de mogelijkheid om nationaal geldende uitzonderingen door te voeren. Dat kan op het niveau van algemeen geldende luchtverkeersregels, of door middel van zonering.

    De Duitse Bondsdag heeft die tweede mogelijkheid aangegrepen om de vrijheden van dronevliegers in de Open categorie drastisch in te perken. Zo geldt er nu een algemeen verbod op dronevluchten boven woningen. Alleen als de drone minder dan 250 gram weegt en niet voorzien is van een sensor waarmee gegevens kunnen worden verzameld (zoals een camera), of indien de dronevlieger uitdrukkelijke toestemming heeft van de bewoners, mag men nog boven woonhuizen vliegen.

    Ook komt er een een vliegverbod boven spoor- en snelwegen, ziekenhuizen, overheidsgebouwen, stranden en openbare zwembaden, industriegebieden, waterwegen, militaire installaties en locaties waar zich een calamiteit heeft voorgedaan. Van al deze gebieden moet men minstens 100 meter afstand aanhouden. Daarnaast worden alle natuurgebieden aangemerkt als no-flyzone.

    Ook met een Mavic Mini mag je in Duitsland niet meer boven bebouwing vliegen.
    Domper
    De implementatie is een flinke domper voor dronepiloten die in Duitsland in de Open categorie actief zijn. Niet alleen recreatieve dronevliegers worden getroffen door de restricties, ook professionele operators krijgen te maken met de beperkingen, aangezien er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen die twee gebruikersgroepen. Wie met een kleine drone bijvoorbeeld een dakinspectie in een woonwijk wil uitvoeren loopt al snel vast op de nieuwe beperkingen.

    Ook betekenen de nieuwe Duitse beperkingen dat dronevliegers uit Nederland en andere Europese lidstaten extra alert moeten zijn als ze in Duitsland met hun drone willen gaan vliegen. De algemene Europese droneregels bieden immers geen houvast meer. (Overigens geldt zoiets soortgelijks ook voor Nederland, want ook in ons land werd ervoor gekozen om op nationaal niveau extra beperkingen in te voeren voor dronevliegers in de Open categorie.)

    Privacy
    Zorgen over de privacy is de voornaamste reden dat er in Duitsland nieuwe restricties zijn ingevoerd voor mensen die vliegen met cameradrones. Om diezelfde reden is Google Streetview niet beschikbaar in Duitsland: het maken van opnamen van woonhuizen ligt erg gevoelig in het land, zelfs als dat op ooghoogte vanaf de openbare weg gebeurt.

    Wie in Duitsland toch met een drone met sensoren waarmee persoonsgebonden informatie kan worden verzameld wil vliegen boven de bebouwde omgeving, zal moeten uitwijken naar de (veel duurdere en complexere) Specific categorie en daarbij kunnen aantonen dat alle vergaarde gegevens conform strenge privacyrichtlijnen worden verwerkt.

    (Bron: Dronewatch.)
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij mocht je toch al niet boven bebouwing vliegen en als je het in Duitsland leest staat er niets over huizen maar wel over 1,5 km van luchthavens en 100m van nutsbedrijven en industrie wegblijven, ook niet meer dan logisch.
    Stranden, waterwegen en dergelijke worden niet genoemd.
    Het is dus een beetje aangedikt door dronewatch.nl
    En er staat nog een ding fout in bovenstaande tekst, streetview is gewoon beschikbaar in Duitsland.

    GJ
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Zou onderstaand betekenen dat je dan geen zelfbouw meer kan vliegen?

    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...s/2020/12/17/qa-nieuwe-europese-regels-drones

    20. Heb ik een klasse label nodig voor mijn drone? Vanaf uiterlijk 1 januari 2023 mag u in de subcategorieën A1 en A2 alleen nog met een drone vliegen, als u een Europees klasse label heeft. De klasse labels C0 tot en met C4 garanderen dat de drone voldoet aan de Europese veiligheidseisen.
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dan moet je vermoedelijk volgens de A3 categorie gaan vliegen.
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Maar hoe kom je bij zelfbouw dan aan een klasse label? Keuring RDW? ;)
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je denkt toch niet dat modelvliegers uitsluitend met kant en klare toestellen gaan vliegen... Zelf iets bouwen blijft gewoon een belangrijk onderdeel van de hobby.
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zal het hopelijk wel verkeerd lezen maar straks heb je nog een vluchtvergunning van ILT nodig.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...voor-piloten-die-met-modelvliegtuigen-vliegen
    Modelvliegen in verenigingsverband.
    Tot uiterlijk 31 december 2022 blijft voor het modelvliegen in verenigingsverband de nationale Regeling modelvliegen voor u van toepassing en zijn de Europese regels dus nog níet voor u van belang.
    Vergunningen voor modelvliegverenigingen.
    De Europese regels geven de Lidstaten tot uiterlijk 31 december 2022 de tijd om een vergunningensysteem te ontwikkelen voor modelvliegverenigingen en om die vergunningen uit te geven. De komende tijd zullen de eisen worden opgesteld die aan de vergunning voor modelvliegverenigingen gesteld gaan worden. Die vergunningen zullen dan alleen voor de modelvliegverenigingen in Nederland geldig zijn. De vergunning gaat niet in een andere Lidstaat gelden. Nadat uw vereniging zo’n vergunning heeft, is de vlucht die u maakt met uw modelvliegtuig een operatie in de specifieke categorie. Vanaf 1 januari 2023 komt de Regeling modelvliegen te vervallen.
    Specifieke categorie.
    Onder de Specifieke categorie vallen vluchten met een hoger risico. Bijvoorbeeld vliegen met een zwaarder onbemand luchtvaartuig boven stedelijk gebied. Om in deze categorie te mogen vliegen heeft u een vluchtvergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit kan ook een vluchtverklaring zijn wanneer het een door EASA gepubliceerd Standaard Scenario betref.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina