Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Volgen mij lees ik dat je als een modelvereniging een vergunning nodig hebt.
    Een registratie (bij het IL&T) van het modelvliegveld is daar een onderdeel van. Ik denk dat de staat ook als eis gaat stellen om een brevettensysteem te hanteren. Maar dat moet nog blijken.

Dat laatste rode stukje tekst is niet meer dan normaal denk ik. Niemand wil in stedelijk gebied met een zwaarder toestel gaan vliegen. Dat is nu ook al verboden of je moet een roc(light?) vergunning halen.

2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Even onder het stof vandaan.

Als ik 78 pagina's doorneem kom ik het misschien ook tegen, maar wie weet waar ik de regels vind waar we (als ik goed ben ingelicht) per 1 september 2023 aan moeten voldoen?

jan.

3. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Even het draadje ontstoffen.

Regeling vergunning modelvliegverenigingen.

Als het goed is en je bent lid van een modelvliegvereniging, dan zou je een e-mail van het bestuur hebben ontvangen of de mail is nog onderweg.
    M.b.t. een internetconsultatie.
    Linkje: https://www.internetconsultatie.nl/regeling_vergunning_modelvliegverenigingen

De consultatie eindigt op 5 maart.

Iedereen mag op deze consultatie commentaar leveren.

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Klopt, heb 'm gehad. :thumbsup:

We zullen eens kijken . . .

jan.

5. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik kreeg de regels gisteren ook binnen. Als je dat allemaal moet bestuderen, ben je een paar weken bezig.
    Hoe gaat iedere club dat aanpakken? Het is erg taaie stof.

6. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Ik zie een eerste reactie uit Den-Bosch al binnen, niet echt inhoudelijk dus dat zal beter moeten.

7. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik overweeg te reageren, dat ik als eenvoudige muzikant eerst even een juridische studie ga doen. En dat allemaal voor 5 maart.
    Of is er ook een versie voor dummies? Of een schrijven met ondertiteling?

8. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Europese regelgeving?
    Ik heb namelijk nog niets gehad via de DMFV...
    Hoewel volgens mij alle administratie door de DMFV gedaan wordt en de leden niet lastig gevallen worden.

Ik liep al maanden geleden dat een officieel modelvliegveld geregistreerd moet zijn bij de IL&T en als je dat niet bent dan val je niet binnen de kaart van de IL&T en ben je geen vliegveld.
    Maar dat riepen bepaalde mensen weer af als dat ik negatief dacht en zo...

GJ

9. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Ik zie eerlijk gezegd niks schokkends. Eén en ander gaat afhangen van 2 dingen:

- Vinden clubs de kosten overkomelijk (lijkt mij wel, voor een éénmalige vergunning zonder verlooptijd, hoewel
    misschien "zuur geld" voor iets wat nu al mag).
    - Hoe streng gaat IL&T zijn bij het interpreteren van de nieuwe regels in de vergunning?. Als standaard 300 m plafond
    met ongeveer de huidige veiligheidsregels wordt geaccepteerd, is er niet zoveel aan de hand. Als ze daar heel streng
    in worden of inconsistent tussen clubs, kan het vervelend worden.

Enige wat mij wat zorgen baart is dat er nergens aangegeven wordt wat de huidige regels zijn en waar clubs dus
    op zouden kunnen mikken in een aanvraag om te behouden.

Als dit er zo door komt, is het een kwestie van handboek voorbereiden en vergunningaanvraag indienen.
    Ik ben wel benieuwd of IL&T alle 150 clubs tijdig door dat proces geloodst krijgt.

Cropduster vindt dit leuk.
  10. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als het IL&T echt de regels aan gaat houden dan kunnen ze een plafond van 300 meter makkelijk aanhouden.
    Einde grote zwevers, einde bepaalde wedstrijdklassen.
    Maar ze kunnen al niet eens personeel krijgen om normale dingen te doen, dus ze zullen eerst minimaal 50000 bruto per jaar moeten gaan betalen om mensen te vinden die dit werk willen doen.

GJ

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    DMFV is Duitsland, die doen het op hun eigen manier.

12. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Dat van die wedstrijdklasses lijkt me niet relevant in NL omdat er toch al een plafond was van 300 m.

Maar het ging me niet om handhaving, maar om de vergunningsaanvraag en interpretatie daarvan:
    het is van belang hoe streng IL&T gaat zijn omtrent de gegevens (zoals plafond, afstand tot wegen) die clubs nu
    opgeven bij de aanvraag van hun nieuwe vergunning. Als ze in de praktijk toestaan dat clubs met dezelfde condities
    door mogen als voorheen en daarvoor een vergunning krijgen, is er niet veel aan de hand. Als bij de vergunningaanvraag
    opeens strenger wordt omgegaan met die getallen wordt het lastiger.

13. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hoe vaak moet je op bepaalde wedstrijden op een bepaalde hoogte zitten om de taak te halen?
    Triangle zit al hoger dan 300 meter (Ja ja, ook al mag het niet).
    Ik gok dat F3J ook al hoger zit.
    En in F5B zaten we echt gemeten boven de 800 meter.
    F5F ook.
    En dan nog de sleepmeetings... Zet jij maar eens een 7 meter zwever op 300 meter hoogte neer, dan is er geen lol aan.
    Afstand tot wegen is in Nederland ook al bijna onmogelijk, er lopen overal wegen.
    De hobby wordt dus de nek omgedraaid.
    En dat de DMFV het anders doet weet ik, hier zitten we ruim op 1000 meter hoogte boven dal, vliegen ook boven wegen.
    Door de goede lobby in Europa.

Maar ik zie weer handel voor Stefan Merz Modellbau.
    IPV een limiter op motortijd kan hij een limiter maken die de hoogte beperkt.
    Elk model zou dan van zo'n ding voorzien moeten zijn...weer een paar tientjes verdiend.

GJ

Laatst bewerkt: 5 feb 2023
  14. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat ik in de gauwigheid gelezen heb is dat er door een club "handboeken" en dergelijke aangeleverd moeten worden, en dat die handboeken beoordeeld moeten worden door iemand.
    Dat gaat geld kosten, en dan praat je zomaar over 500 Euro.

Voor een vliegclub met leden en contributie en een bestuur (wat vaak mensen met toch wel enige bestuurlijke ervaring zijn) nog wel te doen.

Voor de helischool is het gewoon een nekslag: Begint al met dat wij gewoon drie simpele boerenpummels zijn, géén idéé hoe je zo'n manual schrijft.
    Want dáár heb ik dan wél weer voldoende ervaring mee: je kunt zo'n manual volschrijven met de grootst mogelijke onzin, maar het gaat hoofdzakelijk niet eens over wát er in dat manual staat, het gaat om dingen als document-controle en hoe wijzigingen in het manual geadministreerd worden en zo... Pagina nummers en datum laatste revisie en hoe je kunt controleren of je wel de laatste versie van het manual hebt. Zelfde gelul als bij mijn baas, dat je twee nagenoeg identieke checklists hebt (de verschillen zijn schrijffouten en verkeerd geplaatste komma's en punten) maar als je niet de laatste revisie gebruikt, word je opgehangen aan de hoogste boom alsof je de meest levensgevaarlijke fouten gemaakt hebt, want je hebt een tsjeklist gebruikt in plaats van een checklist...

Dus als dit doorgaat, dan is het per september 2023 afgelopen met in ieder geval het outdoor vliegen van helischool Oldeberkoop. Dan komt er dus een einde aan 20 jaar mensen helpen...

MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    @brutus

Er stond volgens mij in het kader toegelicht dat er een voorbeeld handboek komt, en dat er wordt gelet op reduceren van de administratielast. Kosten blijft wel een ding voor zo'n kleine vereniging.

Ik zou dus in ieder geval goed kijken of je het a) nodig hebt en of het b) niet gewoon te doen is. Ook hulp vragen bij knvvl als je daar bij aangesloten bent.

Je kunt ook beslissen onder de normale europese regels te gaan vliegen, dus "wild" en beperkt tot 120 m, als je terrein dat toelaat.

16. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Dat zou een trieste bedoening zijn Bert o_O

MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    @GJVO volgens mij gaat het hier over een vergunning om de uitzonderingspositie te behouden die we nu al hebben. Om dan te spreken van om zeep helpen lijkt me wat kort door de bocht, dat is dan al door de europese regelgeving gebeurd.

Eerst maar eens zorgen dat we als clubs allemaal een vergunning krijgen zoals hier bedoeld wordt.

Overigens wordt er bij ons niet boven de 300 m gesleept (hooguit eens 300.1 :)) en is dat in de praktijk tot 6 m kisten nooit een probleem of beperking. Ik kan me voorstellen dat dat op andere velden met wedstrijden wel speelt.

Cropduster vindt dit leuk.
  18. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Er moet een echte Europese wetgeving komen,
    Hier in Duitsland is nog echt van alles mogelijk, ook als de man van de DMFV erbij zit,
    Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben goed gelobbied,
    Maar als ik nu weer de afzender van de brief zie dan weet ik alweer genoeg, de man met de 2 petten zit nog steeds bij de KNVvL.
    Ik had hoop dat iemand als Tonnie daar het geheel eens op de schop zou nemen.
    Wat betreft 300 meter slepen... ik weet dat er niet boven de 300 meter gesleept word bij juliie maar het model zit niet aan een touwtje... beetje thermiek en je ziet op 350, 400.. tot 1000 meter als je de diverse varios hoort.

GJ

19. jakenl

jakenl

Lid geworden:
    22 aug 2022
    13 pagina's. Stelt toch niets voor? De helft is toelichting. Leg huidige reglement ernaast en het is zo gepiept.

Ik vlieg zelf met vliegtuigjes onder de 250 gram, die in de categorie A1 vallen. Het is lastig om uit te zoeken wat allemaal verboden is, naast wat je met gezond verstand zelf al niet doet. In deze nieuwe regels (voor clubs) zie ik voor het eerst dat je 150mtr van vitale infrastructuur moet wegblijven, hoogspanning en watervoorziening. Bij ons in de polders om de stad lopen nogal een paar van die hoogspanning lijnen. Ik ga toch maar eens op Maps kijken wat zo'n strook van 2x150mtr betekent.

20. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Kan makkelijk, succes met de studie.

Het verschil tussen oude en nieuw is niet zo heel groot.
    Als je de oude regels niet kent, zou ik de nieuwe komende regels ook maar laten voor wat ze zijn.

Eigenlijk veranderd er helemaal niets, tot er een incident heeft plaats gevonden, dan pas moet de modelvliegvereniging waar het incident heeft plaats gevonden en waarbij één van hun leden of gastvlieger bij is betrokken.
    maatregelen nemen om een dergelijk incident in de toekomst te voorkomen.

Nu gebeuren er niet zo heel veel gekke dingen met fatale afloop in de klassieke modelvlieger. de grootste brokkenmakers zijn de commerciële bemande en onbemande luchtvaart jongens en meisjes en defensie heeft er ook een handje van om spulletjes van een ander stuk te maken.
    De ene keer blijven ze met zo'n wentelwiek in een hoogspanningskabel hangen en een andere keer jagen ze de monteurs de stuipen op het lijf.
    En dan moeten wij 150 meter van de touwtjes vandaan blijven?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina