Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Dit komt nu eenmaal voor bij elke sport en hobby dat er een vorm van weerstand is tegen bepaalde nieuwe ontwikkelingen mede gezien de striktere regels die nu opgelegd gaan worden. Rij je met een stil Dafje op een circuit, komt er opeens een F1 auto bij om te vernieuwen. Door de geluidsoverlast en gebrek aan veiligheid zorgt dit er voor dat het circuit geen vergunning meer krijgt iets waar de rijders van die Dafjes vooraf allang bang voor waren, zijn zij dan te conservatief?

Recreatieve Drone vliegers moeten wel eerst laten zien dat zij ook hun verantwoordelijk kunnen nemen anders worden zij niet geaccepteerd door de klassieke modelvliegers en ook niet door de serieuze beoefenaars van deze Drones.

Drones moeten natuurlijk ook een kans krijgen maar zij mogen nooit gelijk gesteld worden met de klassieke modelbouw mede omdat men al tientallen jaren vliegt zonder grote incidenten.

alm en Jonkje vinden dit leuk.
  2. pascall

pascall

Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Wat doet de KNVL nu eigenlijk?
    Een behoorlijk gedeelte van het geld wat je jaarlijks aan contributie betaald aan de club gaat naar de KNVL, je zou verwachten dat ze voor die centen iets meer hadden betekend voor modelvliegend Nederland, of zeg ik nu iets raars?

Mvg,

Pascal.

3. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    J
    Ja natuurlijk is het vliegen met een drone totaal anders dan het vliegen met een klassiek(liefst met verbrandingsmotortje) vliegtuig, daarom zijn er nu regels die vanaf 1 januari gaan gelden. Nog even een ander probleem waar modelbouwclubs in de regel tegenaan lopen: Namelijk het teruglopende ledental en het verouderde ledenbestand. Velen zitten dik boven de zeventig en ja, nu chargeer ik. Hier in Huizen heeft de modelbouw club, zover mijn info strekt, het clubhuis al moeten verlaten omdat ze de huur niet meer op konden brengen. En als ze er nog inzitten zitten ze ertegen aan. Als je als nieuw lid met je zelfgemaakte drone of helikopter komt aanzetten wordt je bijkans met de nek aangekeken.

Als dit forum zich aan zijn naam zou houden dan had het forum allang niet meer bestaan. Juist door met zijn tijd mee te gaan en helikopters en drones een eigen subforum te geven bestaat het nog.

De Gooi's modelbouw club is in de jaren zeventig van de hei bij Bussum verdreven. Kan je nagaan, ze vlogen gewoon tussen de wandelaars en zo nu en dan stortte zo een model ter aarde. Gelukkig is, zover ik weet, er niemand gewoond geraakt, maar toch! Tot het Gooi's natuurreservaat de club verbande naar een andere plek, namelijk Zeewolde. Kijk dat is met de tijd meegaan. Vliegen met brandstofmotortjes op de hei!!! Dat verzin je toch niet, maar toch was het zo. Alleen al die herrie......................geweldig.........!

Laatst bewerkt: 14 nov 2020
  4. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Nee, natuurlijk is dat niet raar wat je zegt, maar niets gaat vanzelf.

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Interessant om te weten dat de drone vliegers op ons clubveld gewoon geaccepteerd worden, ondanks dat ze in principe alle dingen doen die we de "wildvliegende" drone piloten kwalijk nemen.
    Het verschil is dat ze dat doen boven het clubveld, en niet boven bebouwde kom of in de buurt van 1:1 vliegvelden...

Cnn vindt dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk dat dát schromelijk overdreven is....

7. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    @helixer , je brengt zo het een en ander naar voren, maar als ik het mag samenvatten:
    Persoonlijk:Ik denk dat wij/zij denken verre van mij staat en conservatief?, ach...
    En of klassieke modelbouwers vaak erg conservatief zijn ? mijn ervaring is dat in ieder geval niet. (bouwers: die zouden dan allemaal uitsluitend nog met vurenhout en tissue moeten werken)
    In zoverre er al meningen tussen zuivere klassieke modelvliegers en drone vliegers uitgewisseld worden zijn die dikwijls uitermate geprikkeld, helaas.
    Zo geprikkeld dat wanneer je eenvoudig in gesprek probeert te komen je al bij voorbaat verdacht bent.
    Zo ben ik ook verbaasd dat de hobby drone wereld zo weinig moeite schijnt te hebben met de nieuwe regelgeving en al helemaal geen moeite met het feit dat de regelgeving de klassieke modelvliegerij zwaarder treft dan, kennelijk, het drone vliegen.

Dit laat onverlet dat ik volledig van de klassieke modelvliegerij ben en vind dat andere takken van sport hun eigen pleitbezorgers in de strijd moeten zetten.
    Ik vind het een beetje raar wanneer ik mij moet verantwoorden voor het feit dat ik mij niet inzet voor de belangen van bijvoorbeeld het drone gebeuren.

Even de historie: bij het verschijnen van de drones, is door frequente overtreding van het staande modelvliegregelement , enigsinds panisch, de regelgeving in beweging gekomen.
    Let wel: alle incidenten waren en zijn overtredingen van de toenmalige regels. Je zou denken dat er vooral maatregelen tot betere handhaving zouden komen, maar helaas wordt er een opzet gekozen die vooral, zoals het Zwitserse parlement fijntjes opmerkt een ineffectief en contra productief administratief gedrocht optrekt. (parafrase)..

Tegen de toezegging dat de bestaande klassieke modelvliegerij zo min mogelijk belast zou worden is het argument van de drone wereld komen te staan: als zij iets mogen , dan mogen wij het ook, gevolg: we gaan dus gezamelijk de pierekuil in.

De kruks die je noemt dat je je ontsnapping ziet met de 250gram (zonder kamera!) en 900 gram is geredeneerd van uit drones: voor klassieke modelvliegtuigen zijn dit onhanteerbare grenzen.
    Als je al (scheve ) vergelijkingen wilt trekken zou je kunnen zeggen dat een 250gr drone enigsinds vergelijkbaar is met een vastvleugel modelvliegtuig tot 900 gram en een 900 gram drone met een vastvleugel vliegtuig tot 5kg.
    Tja, dat vraagt meer om een extentiele gedachtenwisseling; maar eens ben ik het daarmee niet.

Overigens tref ik nogal veel aan: ik kan er voor mijn speciefieke situatie mee uit de voeten of ze controleren mij toch niet dus voor mij valt het wel mee.
    Met zo'n opstelling heb ik wel een beetje moeite.

Het idee dat ik de enige op het forum ben die zich hier serieus mee bezig heb gehouden is onterecht, ik heb nogal wat contacten onder andere via PB en met clubbesturen die mij ,buiten beeld, steunden en adviseerden: ik mag meer de kop van jut spelen.
    Ja natuurlijk is dat rijkelijk laat maar de overheid gaf daar pas nu de mogelijkheid toe.
    Het is overigens pas vrij recent dat de voorliggende regelgeving concreet gemaakt is en die is nogal wat strakker dan wat bij de laatste besprekingen waar ik nog bij was voorgelegd was.
    Ik had het overigens al bijna opgegeven, ware het niet dat Zwitserland in feite voor een precedent gezorgd heeft.

8. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Door die herrie daar ben ik wel gaan modelvliegen @helixer, ik fietste namelijk na het voetbal altijd effe de heide op. :)
    Maar toen werd het op de Bussumse heide ook wel heel erg druk zo populair was het modelvliegen daar, ook voor de lijnbesturing. Maar wat ik mij nog kan herinneren was er altijd oog voor de veiligheid.

Maar heb jij nooit die Molenaar horen klagen dat die Drones maar eens weg moesten blijven bij zijn Molen en tevens huis? Ik heb nog nooit gehoord dat een RC Heli dicht bij een molen kwam. De reden is dat vooral recreative Drones over camera's beschikken en als je die camera's zou verbieden dan is waarschijnlijk al 50% van de overlast en het gevaar opgelost.

Cnn vindt dit leuk.
  9. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik denk dat de klassieke modelvlieger niet conservatief is, tenminste niet de mensen die ik ken.
    Maar als je ziet, en dat zie ik al een jaar of 5-6 dat de dronevliegers, en dan met name de wildvliegende FPV-er dingen doet die niet verantwoord zijn en je daar tegen verzet dan word je in een hoekje gedrongen.
    Ik ben zelfs hier op het forum uitgemaakt voor NSB-er omdat ik een melding had gedaan bij het ILT over een lid dat op grote hoogte vloog met zijn FPV modellen, en zonder spotter.
    Zelf heb ik een jaar of 20 geleden al met cameraatjes aan boord gevlogen en ook met autopilots.
    Maar wel allemaal vanaf een modelvliegveld.
    En ik heb er ook niets tegen als iemand met zo'n FPV met spotter op een modelvliegveld, of ergens afgelegen gaat vliegen zolang hij maar geen gevaar veroorzaakt voor anderen.
    Alleen is het nu eenmaal de praktijk dat drones zo makkelijk vliegen dat echt elke gek er mee kan vliegen.
    Voor een modelvliegtuig of een modelheli moet je nog wat kunnen, het is niet op een knopje drukken en hij gaat omhoog, of je zet waypoints uit en hij vliegt die route.
    Omdat het zo makkelijk is is de drempel laag dus iedereen die 100 euro neer kan tellen kan een multicopter kopen die ze bij Schiphol op kunnen laten en dan vliegtuigjes filmen.
    Of je gaat naar een stad en gaat lekker de tuin van de buren filmen
    En helaas is dat gebeurd en komen er daardoor strengere regels.
    Ik ken niemand die dat met een modelvliegtuig of modelheli zou doen.

GJ

10. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    +
    Steunen en adviseren is mooi, maar hebben jullie het ooit landelijk opgepakt? In de zin van alle modelbouw clubs bij elkaar? Zo te bezien heb jij er dus toch alleen voorgestaan.

En hoewel ik niet val onder de noemer klassieke modelbouw draag ik jullie wel een warm hart toe. Ik hoop oprecht dat er voor jullie nog een grote verandering(uitzondering)komt.

Cnn vindt dit leuk.
  11. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De KNVvL is landelijk.
    Maar de KNVvL had contact moeten opnemen met andere verenigingen in Europa en dan hadden we als Europese modelvliegers een vuist kunnen maken>
    De duitsers, oostenrijkers en volgens mij zwitsers hebben wel contact met elkaar en zijn sterker.

GJ

12. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Als Ik het over recreatieve Drone vliegers heb dan bedoel ik eigenlijk diegene die zijn Drone vliegt als speelgoed en niet als een luchtvaartuig, :)

Cnn vindt dit leuk.
  13. SNMV

SNMV Guest

De KNVvL opereert landelijk, maar vertegenwoordigt vooral de belangen van de KNVvL-clubs. Daarnaast is er nog de Limburgse Federatie, die haar 19 aangesloten clubs vertegenwoordigt.

Peter Den heeft de afgelopen jaren de belangen van de ‘ongebonden’ clubs goed verdedigd, en deed dat in samenspraak met een aantal anderen.

Om dat meer gewicht te geven, is enkele weken geleden de SNMV gelanceerd (Samenwerkende Nederlandse Modelvlieg Verenigingen).

De SNMV komt op voor de belangen van álle modelvliegverenigingen.

In onze visie maakt het niet uit of een vereniging bij een bond, federatie of niets is aangesloten.

We delen immers allemaal dezelfde hobby en hebben hierin dezelfde belangen.

In de afgelopen twee weken heeft al meer dan de helft van de ‘ongebonden’ clubs zich achter deze doelstelling geschaard. En ook een enkele KNVvL-club.
    Maar hoe meer clubs zich hierachter plaatsen, hoe beter dit is!

De SNMV neemt nu, in plaats van Peter, deel aan de overleggen met het Ministerie en de KNVvL/FLRCV.

En we willen de onderlinge samenwerking met de KNVvL/FLRCV hierin verstevigen.

Zo verbinden we de belangen van alle clubs zoveel mogelijk met elkaar!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2020
    Arnold 85, houtjesplakker en Helikapoter vinden dit leuk.
  14. Helikapoter

Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Ik hoor en lees telkens dat Zwitserland eigen regelgeving heeft die rekening houdt met de "klassieke" modelvliegers .
    Vergeet niet dat zij geen deel maken van de EU , en zodoende andere regels hanteren

15. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Klopt dat Zwitserland geen EU is maar volgens mij is het wel een voorbeeld.
    Als het daar kan dan kan het ook in de rest van de EU.
    En samenwerkende nederlandse clubs...
    Dat stelt niks voor, dat kleine landje van ons, dat word gewoon opzij gezet.
    Enige manier is europees optreden, dus dan zou de SNMV in contact moeten treden met de duitse, belgische, oostenrijkse en franse verenigingen.
    Maar de landelijke organisatie is de KNVvL, die hadden al lang actie moeten ondernemen, waar betaal je anders voor als club en lid?

GJ

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Binnen het "systeem" waar nederlandse wetgeving op gebaseerd is, is het niet mogelijk dat onderscheid te maken.
    Hoe Zwitsers dat willen gaan handhaven is my een raadsel, maar ik ben bang dat de praktijk gauw zal uitwijzen dat opeens iedere drone vlieger een "klassiek modelvliegtuig" blijkt te bezitten en daar toch "drone dingen" mee gaat doen.

17. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Opereert landelijk ja, maar het is een "brede organisatie" die kennelijk de belangen voor modelbouw clubs uit het oog heeft verloren.

Kijk, dat ziet er voortvarend uit. Beetje laat misschien, maar toch, ik hoop dat het nog wat kan uitmaken.

18. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    En nou iedereen even wakker schudden.
    Je betaald per nummer 22 euro voor het eerst, daarna 11 Euro per jaar.
    Nu zul je maar gemiddeld gezien 10 vliegwaardige toestellen bezitten, dat is dan gelijk 220 Euro armer.

Hartelijk dank knvvl!

19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Schat eens in wat de inkomsten zijn van de KNVvL afdeling modelvliegen, (aantal leden x contributie,) vraag je je eens af of dit budget geheel ten goed komt van de modelvliegerij en vraag je eens af of je daarmee een deuk in een pakje boter kan slaan.
    Het maakt misschien iets duidelijk van de keuzes die de KNVvL in dit debat heeft gemaakt.

Ik heb momenteel 12 vliegklare toestell en bouw gemiddeld 4 toestellen perjaar en dank er gemiddeld zo' n 4 af per jaar.
    Ik ben geen uitzonderlijk geval (in deze zin dan:weetnie:)
    Er is een lid op mijn club die 50 vliegklare modellen heeft.

Hoezo niet dan of wil je dat niet.

Zwitsers staan er nu niet om bekend dat ze totaal achtelijk zijn, hier is echt wel over nagedacht.

Zwitserland is lid van de EASA en neemt het EASA advies aangaande drones, zover ik weet, wel over alleen niet voor de klassieke modelbouw.

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is iets wat in die consultatie vermeld moet worden: Dat de situatie veroorzaakt is door de drone vliegers, en dat dus de kosten ook op hun verhaald moeten worden.
    Modelvliegers worden op kosten gejaagd door iets waar ze part nog deel aan hebben.

ALS je iets in die consultatie wilt zetten, zet DAT er dan in.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina