Renovatie Kyosho Fairwind 3

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Lex Verkuijl, 25 dec 2024.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.964
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb eenzelfde katrol in de rondlopende snaar in mijn SeaWind, helaas zit die vóór onder het voordek; niet onder handbereik, zonder het hele circus uit te bouwen, dus die is in de loop van de tijd droog gelopen en piept nu zo nu en dan (messing op messing).
    De jouwe is bereikbaar, dus is smering geen probleem.

    Groeten, Jan.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    De lagertjes zijn er ook, dus alles in CAD nagemeten en laatste dingetjes gecorrigeerd. Toen het printfile samengesteld:

    [​IMG]

    Hopelijk morgen tijd om de printer aan te slingeren, en dan kijken of het daadwerkelijk past.
     
    k-k, Bert V en pompebled vinden dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Onderdelen zijn geprint

    [​IMG]

    Nu nog een dagje of 2 goed laten doorharden, en dan afwerken en eens proberen eens proberen.

    Altijd leuk als je iets vanaf je beeldscherm voor het eerst echt in je handen hebt
     
    HeliKoper, k-k, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    De Saildrive is als proef nu gemonteerd:

    [​IMG]

    In ingeklapte toestand:

    [​IMG]

    Morgen eens een kommetje water vullen en testdraaien.
     
    pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    De complete Saildrive unit voor de test:

    [​IMG]

    En hier de test



    Het inklappen lukt heel goed door de werveling in de kom, moet straks onder de boot geen probleem zijn. Dit was nu 15-20% vermogen.... Hoeveel het uiteindelijk zal moeten worden zal blijken, en of de in hars gedrukte schroefbladen het uithouden ook.

    Straks wordt de staart van onder in de romp gestoken, en dan de motorsteun daar bovenop vastgeschroefd met de twee draadeindjes. Tussen romp en steun dan een schuimrubber pakking met vaseline, de as naar beneden heeft een afdichting onder het lager. Dan zou alles dicht moeten zijn. Het huis onder loopt gewoon vol water, voor de watergesmeerde lagers.
     
    k-k, HeliKoper, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.069
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuke set Lex! Ben benieuwd wat het schroefje op achteruit doet. Dan moet de middelpuntvliedende kracht de bladen naar buiten slingeren om enig effect te hebben. Hoeveel toeren maken motor en schroef? Mijn ervaring met een 1:1 klapschroef is dat je op achteruit relatief veel toeren moet maken. Misschien loont het de moeite om metalen bladen te maken. Hierbij een plaatje van de Gori klapschroef die achter, of onder mijn boot zat. Wel een apart ding, want op vooruit tegen de aanslag klapten de bladen door de 90 graden heen. De motor was een Volvo MD11C van 23 PK. Gr. Klaas.

    2005 RIMG0638.JPG
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je. Ik denk dat achteruit zo goed als niets doet. De bladen drukken zichzelf dan plat. Ik laat hem dan ook alleen in vooruit draaien. Op zich moet de draaicirkel van de boot bij vol roer klein genoeg zijn om geen achteruit nodig te hebben. Het is niet zo dat je netjes aan moet leggen, zoals bij een echte.
     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.069
    Locatie:
    Oostvoorne
    Snap wel dat het een soort "thuiskomertje" is en dat er meestal wordt gezeild. Niet bang dat die buitenloper de boel de boel "molt" in die zin dat de tandwielen de kracht niet aan kunnen? In de "Yarra" had je destijds regelaars die bij een geblokkeerde schroef c.q. motor niet aan wilden lopen. Maak er nog steeds dankbaar gebruik van. Was destijds mijn aanloop naar brushless. Succes verder met de renovatie! Gr. Klaas.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    De tandwieltjes onderin het huis zijn inderdaad het zwakke punt. Maar er komt maar weinig vermogen op, de outrunner is zwaar overkill en draait op sterk beperkt vermogen. Of bij blokkeren dan de bladen eerder afbreken dan dat de tandwieltjes op de as gaan slippen moet zich uitwijzen. Maar het huis is zo ontworpen dat de tandwieltjes altijd vervangen kunnen worden.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2025
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.964
    Locatie:
    Sneek
    Een prop onder een zeilboot is inderdaad op z'n best een "Flautenschieber", als het waait heeft een schroef bitter weinig in te brengen tegen de kracht van de zeilen.

    Bij een demo op de Leien (bij Rottevalle) met een aantal model skûtsjes van 140 cm met een dikke elektromotor en een Ø60 cm schroef, met gaas zeilen (ooit gemaakt voor een openlucht spel) was een nog niet zo ervaren schipper zo handig om vóór de wind op een rietkraag aan te varen en in plaats van te wenden, de motor achteruit te laten slaan.
    Het skûtsje verdween volledig uit het zicht in het riet en de voorzitter van de club is er in z'n ondergoed achteraan gegaan om de boot weer op te halen.
    Ik was mee voor technische ondersteuning en voer zelf ook een skûtsje en heb me kapot gelachen...

    De onfortuinlijke schipper heeft wel een kwartier herhaald, dat 'ie toch écht vol achteruit sloeg...
    Kostelijk.

    Groeten, Jan.
     
  11. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    weesp
    Wat een leuk project en cool gedaan met de saildrive!
    gebruik je een raisin printer hiervoor?
    En hoe krijg je de supports onder de print zoals jij ze hebt in je cad tekening?
    ik gebruik Cura en dan hebb je de keuze uit 'boom' of 'normaal' maar das toch anders dan in jouw voorbeeld.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je Jeroen,

    Ja is een resin print. Resin print is anders als met filament. Daar is ook een andere slicer voor nodig, ik gebruik Chitubox. Zulke prints gebruiken dat soort 'pinnetjes' waar de print dan aan hangt. Het printbed hangt ondersteboven in de resin, waarbij het object in de resin laag voor laag wordt opgebouwd, en naar boven toe uit de resin getrokken wordt.
     
  13. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    weesp
    grappig. Ik ben net een paar maandjes bezig met gewoon 3d printen met PLA. Is wel verslavend en daar kun je al leuke dingen mee doen, loop alleen wel tegen het punt aan dat je tot een bepaald niveau aan detail kunt bakken.
    Maar voor het maken van grote dingen perfect en leuk.
     
  14. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    weesp
    Maar dat is eigenlijk ook best realistisch. Als je dat met een echt skutsje doet zal een motor ook bar weinig uithalen...
    overigns is een 60cm schroef onder een model van 140cm wel een beetje overkill :p
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2025
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, dat hele 3D spul is verslaven, en kan een hobby op zich worden als je niet oppast :D. Voor mij is het 'slechts' gereedschap.

    De volgende stap is SLA (Resin) drukken. Resultaat is dan gedetailleerder en beter als de oude spuitgiet onderdelen.
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag is de testrun van de saildrive in de romp geweest.

    Gemonteerd in de romp:

    [​IMG]

    Binnen heb ik er van een stuk petfles een kapje overheen gemaakt. Dan kan een slap vallende schoot niet in de riemaandrijving komen. Die outrunner draait anders geheid van alles in de soep.

    [​IMG]

    En dan op het water, met dank aan Ruben voor het filmen:



    Er zijn twee standen; langzaam, dat is het mooiste schaalbeeld, en snel voor als er wat tegenwind is. Snel is rompsnelheid, vanaf 0:12 in de video. Ik heb meer vermogen getest (snel is rond 15% vermogen), maar dan wil de romp alleen maar tegen de boeggolf opklimmen en het achterschip zuigt zich naar beneden zonder noemenswaardige snelheidswinst. Rompsnelheid heet niet voor niets rompsnelheid ... :rolleyes: Alles blijkt nu heel, en geen druppel water in de romp, de afdichting is goed.

    Inklappen gaat ook probleemloos. Als je de romp tegenhoud en dan de saildrive stopt is de resterende snelheid in het naar de schroef stromende water al voldoende om deze in te laten klappen.

    Test geslaagd, modelbouwer blij! Dan nu verder met de ringleidingen, en dan de zeilen maken. Dat laatste wordt voor mij een nieuwe ervaring, ben benieuwd hoe het gaat.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  17. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    weesp
    Gefeliciteerd!
    Ziet er realistisch uit inderdaad.
    Wat zijn de ringleidingen?
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je!

    Lussen die door de boot lopen, door de zeillieren aandreven. Daar haak je dan een schoot aan om die te bedienen. Voorbeeld bij een totaal andere boot, maar hier is het principe goed te zien:



    De schoot hang je aan het zwarte lusje dat heen en weer getrokken wordt. De loop blijft door een veer onder spanning, kan dus niet van de poelies aflopen. De schoot wordt meegenomen, en als die een keer slap valt door het wegvallen van de winddruk is geen probleem, die kan nergens af lopen.
     
  19. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    weesp
    Ohhh, dat bedoel je.
    ja dat ben ik ook aan 't maken :)
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.726
    Locatie:
    Lelystad
    Wat verder gebouwd met de RC componenten. Het montagebord is nu voorzien van de lieren en verdere componenten:

    [​IMG]

    linksboven een UBEC voor 6,5 volt voor naar de lieren, en daaronder de aan-uit schakelaar die door een magneet van buiten de romp geschakeld wordt. (die dunne groene draadjes naar links gaan naar een reed-contact onder dek.) Rechts de ontvanger.

    [​IMG]

    Onder de middelste lier de ESC voor de saildrive.

    Het bordje voor de Arduino Nano is ook klaar.

    [​IMG]

    Met de uitgangen voor de lieren, aansluiting voor de 6,5V uit de UBEC, aansluiting voor een signaal-LED, input van de accuspanning voor onderspanningen herkenning, en trimpotjes voor de drie lieren.

    Onderzijde

    [​IMG]
     
    Jeroen_dh, pompebled, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina