Renovatie Kyosho Fairwind 3

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Lex Verkuijl, 25 dec 2024.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.728
    Locatie:
    Lelystad
    Het montagebord zit weer in de boot, nu met Arduino erbij. (Onder rode kapje)

    [​IMG]

    En de lussen voor de genua zitten er vast in.

    [​IMG]

    Hierbij blijken de goedkope lieren best wel een verschil in slag te hebben. Gelukkig kan ik dat in de Arduino compenseren.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2025
    pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Volle bak!
    Hoe heb je de beweging van de genua schoten geprogrammeerd?
    Eérst de lijschoot een stuk vieren vóór je de schoothoek naar de andere kant trekt?

    En de grootschoot en genua samen op één knuppel, voor het bedieningsgemak?

    Groeten, Jan.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.728
    Locatie:
    Lelystad
    Net iets anders: De loef-schoot staat volle slag uit, en de lij-schoot wordt bedient binnen (voor nu) 2/3 van de slag tot strak aan de wind. De loefschoot blijft bij bediening van de lij-schoot onveranderd vol uit (voor nu). Bij overstag gaan wisselen die twee. Idee is dat met de loef-schoot vol uit de genua maximale bewegingsvrijheid heeft om goed uit te kunnen gaan staan. Én de genua soepel door de wind kan omdat hij vrij genoeg staat.

    Bediening is inderdaad beide schoten met hetzelfde kanaal strak trekken en vieren. Maar geen knuppel maar de gashendel van een pistoolzender. 'Gas geven' is de schoon aantrekken, 'remmen' is schoot vieren. Bij niet bewegen, met een kleine deadband, blijven de schoten staan zoals ze staan. Dat is het idee in ieder geval, eens kijken of dit in de praktijk prettig werkt.

    Voordeel van de Arduino: mocht iets niet lekker werken kan ik alles weer anders programmeren
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2025
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.728
    Locatie:
    Lelystad
    Het kan nog iets drukker, de grootschootlus zit er nu ook in.

    [​IMG]

    En een demo van hoe de lussen lopen:



    Bij overstag gaan lopen de genuaschoten ineens tegengesteld, waarna de schoot die dan de lij-schoot geworden is samen met de grootschoot bedient wordt. Bij de genua is van voor naar achter aantrekken, bij de grootschoot is van achter naar voor aantrekken.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Vernuftig!

    Ik ben benieuwd, hoe zich dat straks in de praktijk ontwikkelt tot een eenvoudig te hanteren zeilboot.

    Ik heb zelf nooit goed met een pistoolzender overweg gekund, ook niet bij speedboten, maar ik moet zeggen dat een zeilboot besturen met een pistoolzender me bijzonder ongemakkelijk voorkomt, vooral het bedienen van de zeilen met een trekker, die zelfcentrerend is.

    Als je anders gewend bent zal het ongetwijfeld gemakkelijker gaan, maar lange stukken vóór de wind zullen onhandig blijven...

    Groeten, Jan.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.728
    Locatie:
    Lelystad
    Lang voor de wind moet geen probleem zijn, zolang er water voor de boeg zit in ieder geval. En wat voor koers dan ook. Met de trekker zet ik de zeilen in een bepaalde stand. Als de trekker dan losgelaten wordt blijven de zeilen in die stand staan.

    Ik ook! ;):thumbsup:
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Ah! Dat had ik niet begrepen uit je uitleg, dan is het inderdaad geen probleem.

    Groeten, Jan.
     
  8. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    92
    Locatie:
    weesp
    beetje off topic vraagje over je model - wat zijn die (rvs?) dek fittings? kan daar een zeereling in? En waar heb je die vandaan? zat dat er standaard op?
    Ik ben voor mijn model nog op zoek naar een zeereling oplossing.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Als je regelmatig zeilt en je model in de auto vervoert, is de reling één van de eerste dingen die sneuvelt bij het uit de auto halen van de romp. Als je pech hebt breekt er een scepter uit het dek en kun je gelijk weer op huis aan, omdat er een gat in het dek zit.

    Haal je het water zonder schade, dan zijn er altijd de mede zeilers, die bij een onhandige manoeuvre in je zeereling blijven hangen en mogelijk de zaak uit het dek rossen...

    Bij de Modelzeilgroep Noord met (destijds) véél Graupner Saphirs waren er een aantal die hun boot een super realistisch aanzien hadden gegeven, met een preekstoel en reling, enz.
    Daarvan was na een jaar alles van dek (gehaald, of gevaren) en de andere zeilers bleven er ver uit de buurt, omdat je er 'altijd' in bleef hangen toen de reling er nog op zat.

    Cap Maquette verkoopt messing scepters:
    https://www.newcapmaquettes.com/Stanchions.html
    Ik heb gezocht, maar er geen dekbeslag voor kunnen vinden.

    Groeten, Jan.
     
  10. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    92
    Locatie:
    weesp
    haha, jaa, ik twijfel ook hoor, maar de preekstoel is wel echt beeldbepalend voor mijn boot.
    Nog even over nadenken :)
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Op tien meter afstand zie je daar niks meer van en is het het silhouet van romp en tuigage dat het beeld van je Taling model bepaalt.
    Onhandig om te maken, maar praktisch op het water zou een preekstoel en reling zijn, die je er af kunt halen voor het zeilen en weer in prikt voor op de schoorsteenmantel.

    Groeten, Jan.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.728
    Locatie:
    Lelystad
    Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Op het dek zijn inderdaad de voetjes van de reling scepters, preekstoel en achterreling. Die heb ik er nu afgehaald omdat ik er steeds aan bleef hangen bij werk in de romp. Maar als ik Jan zijn verhaal zo lees kan het best wel eens zo zijn dat ik de reling er niet meer op zet ... :rolleyes: Maar deze kunnen er wel heel makkelijk in en uit geprikt worden, dus maar even kijken wat het wordt.
     

Deel Deze Pagina