Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ik vraag me dan af hoe je bepaalt war het optimum ligt. :confused:

    Wel weer goed bezig!

    (Fijne potloden zijn dat hè! :) Heb er ook twee.)


    jan.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jan, lastig om uit te leggen, ik doe een poging! :) Met een bepaalde compressor formaat (Inlaat diameter/oppervlakte versus compressor uitlaat diameter/oppervlakte) zou je bij maximaal toeren een voorspelde berekende stuwdruk moeten kunnen halen. De rest van de motor wordt er eigenlijk omheen bedacht. Nu heb ik inmiddels na meer dan 25 jaar turbinebouw een redelijk verwachtings patroon wat een turbine wiel zou moeten kunnen hebben. (Deze drijft namelijk de compressor aan ;)) Ik begin dus eigenlijk mijn ontwerp bij het turbinewiel omdat ik deze niet zelf maak en moet kiezen wat er beschikbaar is. In dit geval een Ø74mm turbine wiel. Daar probeer ik dan een zo groot mogelijke compressor op de vinden (Uit de auto turbocharger industrie) wat het turbinewiel nog aan kan drijven. Daarna begint het spelletje om er een zo efficient mogelijk diffuser bij te bedenken, hoeken komen heel er nauwkeurig. Hoe test je dat dan, simpel, de vlam er in en kijken wat de drukken en stuwdrukken bij bepaalde toeren zijn. Ik heb een iets grotere compressor in mijn 2016 motor gedaan die al 23kg bereikt heeft. Ik was eigenlijk al bang dat de oude diffuser niet zou werken, te steile hoeken. Bij testen kwam ik daar luidruchtig achter, boven de 90.000 toeren een erg luid gebrom en getril, compressor stall/surge. Volgens mijn berekeningen zou ik maximaal 114.000rpm moeten kunnen halen, daarboven bereiken de compressbladen tippen de geluidssnelheid en dan neemt efficiënte ook rap af dus safe tot 112.000rpm. Maar 90.000 is nog veel te laag dus daar moeten we aan werken. Nu zijn er allerlei CFD programma's om dit te voorspellen maar dat kost me weer een heleboel tijd om die ingewikkelde programma's te leren en het laatste stukje is toch vaak trial&error, ik begin daar gewoon meteen mee! :)

    eigenlijk een discussie in turbine forum, zal daar tzt ook posten.

    Grtz,
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Aha!

    Dus je neemt wel een bepaald uitgangspunt (turbinewiel), en gaat van daaruit optimaliseren.

    Helder.

    Succes!


    jan.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Schitterend om je freeswerk te zien, zoals altijd!
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Toch niet normaal dat freeswerk, en ook nog gewoon uit het handje, tart alle verbeeldingen!!!!
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    953
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ik reken de AMT turbines door met GSP11 van het NLR. Eenvoudig tool en redelijk betrouwbaar (What you put in generates the output). Echter je neemt een aantal zaken aan omdat meten, turbine laten draaien, op veel getallen achter de comma veel, heel veel tijd en geld kost. Dus ook wij doen veel trail/error testen wat soms openbaringen oplevert. Zo zijn de motor door geëvalueerd en paste alles t/m 800N. De 1600N motor doet gewoon alles anders. Dus weer opnieuw trail/error testen totdat je de juiste combinatie hebt.

    Nu is het wat anders voor AMT omdat ze er geld mee verdienen en dus kan er veel aangepast worden in een korte tijd. Nieuw ontwerp in CAD, dan naar de 5-assige CNC freesbank en opnieuw testen.

    Toch zeer veel respect voor je werk Gerald.
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zucht......:(

    Catastrofale failure zoals ze dat in het echt zeggen. Bij mijn grote 25kg motor tijdens een test is het achter lager vastgelopen op bijna vol vermogen, helemaal vast gelopen. Compressor, turbine wiel, lagertunnel, verbrandingskamer en nozzle guide vanes naar de gallemiezen! Kost me te veel tijd om dit seizoen nog opnieuw te maken dus dat schuif ik even verder... Dus dan de aandacht maar verder aan de Streak, even wat anders! Ze zeggen dat het er ook bij hoort maar is toch altijd een taaie gebeurtenis, vergelijkbaar alsof je een model crashed.


    Nog steeds druk op werk met training maar zo nu en dan tussendoor toch wat knutselen. Hopelijk rond de zomer wat meer rust en wat meer hobby tijd. Schaal afwerken en in de kleuren spuiten gaat dit seizoen niet meer lukken maar we rommelen lekker verder.

    Verder aan de speedbrakes, de schaal verlichtings gaten er in;
    [​IMG]

    Er moeten nog wat schaal details op, wat stripjes en klinknagels maar ik laat het even zo, ze zijn functioneel.

    Als laatste moet ook nog de binnenkast gemaakt worden. Deze heeft een aparte gecurvde vorm. De vorm is een beetje het negatief van de speedbrake zelf, ronde curve en van voor naar achteren in 4 verschillende hoeken. Die ga ik maken met de verloren mal methode. Eerst uit schuim de mal links en rechts zo goed als schaal op maken. De eindschotten uitgezaagd en deze gebruikt als mal om met hete ijzerdraad te snijden;
    [​IMG]

    Daarna op het oog en met foto's op maat schuren, ouderwets beeldhouwen ha ha ha!

    [​IMG]

    Tussendoor passen en meten of het de goede vorm heeft en of de remklep weer dicht past met de cilinder uitsparing;
    [​IMG]

    Eenmaal tevreden heb ik nog 1cm extensie schuim strippen bij geplakt zodat de mal iets overmaat is. Daarna glasdoek en epoxy er op.
    [​IMG]

    Na het harden volgt schuren, nog een keer epoxy en daarna glad maken en het schuim verwijderen / uithollen.


    Bij het testen gingen de speedbrakes niet gelijk naar binnen, één ging altijd eerder. Ik vermoed een stroevere lucht cilinder van UP maar het is wel rete irritant! Ik moest sowieso nog luchtslang houders maken omdat ze anders té dicht bij de hete straalpijp komen. Deze heb ik gelijk gecombineerd met zelf gemaakte M3 restrictors zodat ik de cilinders onafhankelijk kan afstellen;
    [​IMG]

    [​IMG]

    De twee M3 imbus schroefjes zitten straks flush en mooi weggewerkt in het achterspant. Zo kan ik er ook altijd nog bij, handig!

    En zo zit het zaakje dan ingeklapt:
    [​IMG]


    En hier een klein filmpje van de speedbrakes samen;
     
    jan brilman, jmk1, Vale Ouwe en 19 anderen vinden dit leuk.
  8. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Keurig werk weer Gerald.
    Langzaam, maar wel zeker richting een eindproduct!
    Bert
     
    Gerald Rutten en kvlasblom vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Langzaam maar zeker is nog altijd beter dan helemaal niet! :)

    Remkleppen zijn voorlopig af!!!:banana:

    Ik wilde ze eind vorig jaar effe snel inbouwen maar vanwege omstandigheden liep het wat vertraging op. Ook laat ik voor nu wat geplande details achterwege, ik wil de kist eerst weer zo snel mogelijk de lucht in krijgen. Afgelopen jaar nog maar handjevol aan vluchten en ken hem nog niet goed genoeg voordat ik hem ga afwerken.

    De binnenbeplating zoals gezegd met de verloren mal methode, de buitenzijde glad gemaakt en het schuim er weer uit snijden en pulken;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Passen, schuren en meten voor de uiteindelijke pas maten. Ik kan ze vast lijmen maar ik vind het eigenlijk wel handig dat ik een paar extra toegangsluiken heb om ergens bij te kunnen zoals later de remparachute. Dus heb ik ze vastgezet met 4 x kleine verzonken schroefjes van 1,2 x 5mm.
    [​IMG]

    Zo zien ze er dan uiteindelijk uit;
    [​IMG]

    Na spuiten;
    [​IMG]

    En na installeren;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze week alles weer inbouwen en vliegklaar maken, volgende weken daarna weer erg druk met werk.

    Eenmaal vliegende ga ik dit seizoen ook alvast voorbereidingen treffen voor cockpit ramen voor en achter en interieur layout, dat kan ik ook tussendoor inbouwen. Daarna volgen de laatste wiel deuren, nog wat andere details zoals kanon gaten in de neus, paneel lijnen/klinknagels inslijpen en dan langzamerhand voorbereiden voor spuiten in de komende winter.

    Nog genoeg te doen, houd je van de straat!

    Grt,
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2023
    ramses, Hans Rijkuiter, jmk1 en 13 anderen vinden dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, je bent weer lekker bezig Gerald :yes:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Superstrak!

    Mvg,

    Bart
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    Bizar mooi gemaakt :kwijl:.

    Groeten, Eddy
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  13. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Kun je die remmen ook tijdens de vlucht gebruiken?
    Verder super streak hoor!
     
    Gerald Rutten en E.hof vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, dat is juist de bedoeling, om de vaart er uit te krijgen na een high-speed pass maar nog belangrijker tijdens de nadering voor landing.

    De Streak is eigenlijk best wel aerodynamisch gestroomlijnd en wil zijn snelheid lastig kwijt. Dan moet je tijdens de nadering de turbine op idle of laag vermogen hebben staan anders remt hij lastig af. Daar zit hem nu de crux, als ik op laatste moment merk dat de landing niet uitkomt moet ik snel door, maar op idle wil de turbine niet onmiddellijk naar hoger toerental en dan kan het te laat zijn. (Turbine optoer karakteristiek) Met fors meer weerstand kom je op 1/3 tot zelfs half gas binnen. Vanaf dat punt kan de turbine bijna onmiddellijk naar hoger vermogen. Ook als je tijdens doorstart de kleppen simpelweg inklapt zou dat al bijna genoeg zijn om door te starten.

    Altans, dat is de theorie! ;)

    Bij mijn grote F16's zitten iets kleinere kleppen maar daar merk ik dat verschil al. Ik heb een Avonds F15 gehad met grote remklep op de rug, die was super effectief. Veel vermogen er op tijdens nadering zodat bij inklappen het model al vooruit schiet. Dat hoop ik bij de Streak ook een beetje met zijn relatief grote kleppen.

    Ik vlieg tussendoor ook een kleinere turbine Rafale zónder remkleppen en ook geen flaps. Die kan ik soms heel erg lasting afremmen en de landing is ook meestal 1 kans omdat effe gas geven te laat is. Die verrast me nog steeds wel eens bij de landing.o_O


    Maar los daarvan vind ik het ook erg mooi er uitzien, markant detail wat er gewoon op hoort!:koud:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Remkleppen tijdens landing van mijn Dual F16;
    [​IMG]
     
    jmk1, ramses, strutter en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Ok, duidelijk
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.270
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat een prachtig draadje.
    Ik heb het helaas helemaal gemist.
    Weer aardig wat leesvoer om alles nu te lezen.
    Gelijk even een abbootje.
     
    Gerald Rutten en kvlasblom vinden dit leuk.
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Even weer melden na poosje afwezig.

    Erg weinig gedaan afgelopen maanden, drukte op werk bereikte hoogtepunt, nu weer wat rustiger dus tijd om project af te stoffen. Hopelijk volgend jaar iets meer tijd...

    Na inbouw van de speedbrakes nog een paar keer gevlogen. Dát was een enorm verschil, ik heb ineens remmen in de lucht!

    Hoewel de Streak er in het echt wat lomp uitziet is het een hele aerodynamische kist, komt snel op snelheid en houd deze graag vast. Ook bij aanzetten tot nadering! Nu met de kleppen open remt dat af als een beest. Eenmaal afgeremd dot gat er op en zo binnen vliegen. Over de baan drempel of ongeveer 1 meter hoogte gas idle en dat ding staat bijna meteen aan het dek, precies zoals ik het wilde hebben, operatie geslaagd!!!
    :banana:

    Maar daarna paar maanden geen tijd, nu bezig met verdere voorbereiding om te gaan spuiten. Dat hoop ik nog steeds ergens in de winter te gaan doen hoewel dat waarschijnlijk meer richting voorjaar zal gaan, nog een hoop te doen.

    Ondertussen ook nog weekendje Brussel gedaan met gezinnetje.....daar staat héél toevallig een Streak in het militair museum in het centrum. :rolleyes: Deze heeft als weinigen de externe tanks en pylons, op de grond waar je makkelijk bij kan. Die had ik nog niet opgemeten dus samen met Boet half ochtendje meten en foto's maken. Kunnen we die ook ooit nog bouwen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Deze items staan minimaal nog op mijn lijstje alvorens de lak er op kan;
    - Paneel lijnen en rivets inkrassen/slijpen
    - Schaal Auxiliary hulp inlaat kleppen onder de romp uitslijpen en opbouwen werkend
    - Mitrailleur / kanon gaten in romp en vleugels buisjes inbouwen
    - Cockpit ramen uitslijpen en inlijmen
    - Hier en daar lucht happertjes uitslijpen en bouwen


    Afgelopen week begonnen aan de paneel lijnen en klinknagels. Zowel Marijn als ik hebben honderden foto's en metingen aan de Full-size gedaan....maar toch kom je altijd wel iets te kort. Soms pak je dan simpelweg een foto op de PC, vergroot deze uit tot 1/1 en dan simpelweg meten op het schermpje. (Vandaar de meetlint op de meeste foto's, dan heb je een referentie)

    Eerst alles met 0,5mm vulpotlood op tekenen en checken. Krassen doe ik met kraspen en lineal. Soms knip ik uit karton een radius waarlangs ik de kraspen kan laten gaan. Voorzichtig inkrassen en gemiddeld 4-6 keer inkrassen. Beetje feeling voor ontwikkelen, oppassen dat je niet te diep gaat en de glasvezel raakt of door krast. Hierom bewaar ik altijd uitslijp stukken waar ik het iedere keer op kan testen en proberen. De flush klinknagels en schroefjes slijp ik met bitje in dremel, de uitstekende nagels (Zijn er hier niet zoveel) zal ik me de houtlijm pipet methode doen.

    Paar weken geleden bij de Aldi een prijsgunstige lazer uitlijner gekocht, ideaal ding!!!
    [​IMG]


    Foto's, diverse linealen, kras garnituur etc....
    [​IMG]

    En dan tekenen en krassen maar;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerste aanleg lijkt al wat! :cool:
    [​IMG]

    En verder;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit lijkt al op iets...al zeg ik het zelf :)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Komende weken flink door krassen :koud:
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2023
    jmk1, Hans Rijkuiter, Cropduster en 13 anderen vinden dit leuk.
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.941
    Locatie:
    Velserbroek
    kras je dat in de gelcoat / top-laag van je romp? of in de primer?
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    In de gelcoat en toplaag, dat blijft sterk genoeg.

    Voor de vleugels zal het in de primer moeten. Deze set is nog van piepschuim en balsa, later wil ik lichtere GFK vleugels gaan bouwen.

    Over de balsa zit 25gram glasdoek maar dat is té dun om in te krassen, daar zit je zó door en gaat de balsa vervormen plus dan word de vleugel veel zwakker en gevaarlijk structureel zwak. Dus hier zal het wel in de primer moeten.
     
    jmk1, Hans Rijkuiter, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend weer Gerald :thumbsup:
     
    Hans Rijkuiter en Gerald Rutten vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina