RES 100 inch VINTAGE

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 okt 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Waar is dat, de locatie in dat filmpje dat Aurectar gisteren geplaatst heeft?

    Ook al is het maar eens in m'n leven, lijkt me zo fantastisch om daar een keer te vliegen . . . :kwijl:


    jan.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Speel het filmpje af.
    Klik op het Youtube-icon rechts-onder (de film wordt nu in een apart venster afgespeeld).
    Iets onder de film zie je wat tekst staan, en daaronder "Meer weergeven ...".
    Klik daarop en de volledige tekst wordt weergegeven:
    Lijkt me duidelijk.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Is ook duidelijk.

    Domweg langs de 'meer weergeven' button gekeken . . .

    Hier ergens, daar links bovenin?

    [​IMG]

    Mooi hoor.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi toestel.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Een toestel met mogelijkheden wat betreft persoonlijke touch.
    Het wereldkampioen-model 1977 van Skip Miller was ook geen bouwdoos versie.
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Vleugel begint langzaam zijn ware dimentie te onthullen.

    [​IMG]
     
    Johaver en Theo P vinden dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.596
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig dat zo'n vleugel binnen mega groot is en als je buiten kijkt valt het toch weer mee.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Groot genoeg als je het in je wagen moet stoppen.
    Ben even aan het kijken voor de spoilers.
    Heb hier iets gevonden op internet.

     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Klopt zijn redenering mbt. belasten van de servo nou wel of niet? :hammer:


    jan.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Ja, in de uiterste stand klopt het en dat is ook alles wat hij beweert.
    Halverwege de slag of bij gedeeltelijke uitslag is er wel zoals normaal een (rotatie) belasting op de servo.
    Als de kracht in lijn is met de servo arm zal er geen moment op staan, de tanden en motor worden niet belast, allen is er een belasting op as en lagers.

    Rick
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Hij heeft nu op bv. 4:40 een ingewikkeld verhaal, en het lijkt alsof dat stangetje van bovenaf op de servoarm drukt.

    Maar volgens mij had 'ie ipv. die ingewikkeld staaldraadfiguur ook gewoon een (recht) stangetje kunnen nemen dat A en B direct aan elkaar verbindt, en dan zie je dat de kracht dus helemaal niet in lijn is met de servoarm.

    Of snap ik er nou niks van? :hammer:


    jan.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je hebt volkomen gelijk Jan, je ziet dat ook aan de beweging, bij het sluiten gaat de klep nog lichtjes meer open, servo staat voorbij de max opening.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Door de 'lus' in de staaldraad zal bij volledig geopende klep de kracht niet via het draaipunt worden overgebracht, dan zou de kracht inderdaad een flinke hoek maken met de servo arm. Maar omdat er een extra kracht via het begin van de 'lus' wordt uitgeoefend zal er een moment ontstaan dat het moment van draaipunt op de klep zal tegenwerken. Hierdoor zal de kracht op z'n minst meer in lijn met de servo arm komen te staan.
    De 'lus' zal ook wat vering geven bij het dichttrekken waardoor de afstelling dan wat minder kritisch is.

    Of het allemaal de moeite waard is wil ik zeker niet beweren. Het kan zeker simpeler. De servo wordt ook niet op moment belast op het moment dat de draaipunten wel in lijn liggen én de klep nog niet tegen de draad komt.

    Rick
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Interessante inbreng.
    Ik ben nog even gaan grasduinen op internetfora en heb nog enkele zaken daaromtrent opgepikt.
    Vooreerst een de vleugeldoorsnede van het oorspronkelijk ontwerp.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Niet dat ik dit gebogen staaldraadje afgezworen heb.
    Maar wat divers reflectiemateriaal kan maar de juiste keuze helpen bepalen.
    Een niet onbelangrijk voordeel van het gebogen draadje is in ieder geval dat je de webbing onaangeroerd kunt laten.
    Wat een pluspunt voor de sterkte van de vleugel betekent.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
  15. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Drenthe
    een heel eenvoudige oplossing voor de stoorklep ,een 2 mm boutje door een servo armpje , deze borgen met een moertje . Dan het boutje door een sleufje die in het triplexplaatje gemaakt is en gelijmd is aan de stoorklep stoorklep.JPG
     
    Vale Ouwe en aurectar vinden dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Dat ga ik in overweging nemen.
    Hartelijk dank.
    Mvg,
    Aurectar
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Het hoeft echt niet ingewikkelder dan dit:

    Gesloten klep, scharnier: oracover.

    Oracover zo gestreken dat de klep neigt tot sluiten,

    positie gezekerd met magneetjes
    upload_2016-4-27_10-58-37.png

    Klep geopend om positie servo in rust te laten zien: verlengt servoarmpje
    upload_2016-4-27_10-59-31.png

    Klep in werking: arm kan vrij, zonder links en dergelijke bewegen.

    upload_2016-4-27_10-57-51.png


    Onnozele maar simpele en effectieve constructie: wekt feilloos.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Clever thinking, Peter!

    Kun je de magneetjes laten zien?

    Hoe sterk moeten die zijn?


    jan.
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    :)
    Ik gebruik veel deze magneetjes: http://www.ebay.nl/itm/131059964819?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
    Soms lijm ik er 2 op elkaar.
    Ook magneetjes uit een afgedankt brushless motortje werken goed.
    (gebruik ook deze magneetjes om dekseltjes en kapjes te sluiten.)
    magneetjes weerszijdig toepassen.
    Door het scharnier of heel soepel te maken (winddruk), of (oracover) zo te strijken dat hij bijna dicht gaat sluiten de magneetjes hem definitief.
    Als je het toch niet vertrouwd kan je natuurlijk ook een eenvoudig torsieveertje of elastiekje extra toepassen.
    Kist uit mijn avatar is de SQARES 100 (2,50mtr) met twee kleppen.
    Mijn SQARES 80 (2mtr ) heeft een centrale klep maar is hier ongeveer aan gelijk.
    Als het moet komen ze met 60* klepuitslag al als een baksteen naar beneden (wat ook de bedoeling is).
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Die magneetjes ( . . . ) ken ik wel.

    Ongelooflijk sterk. :eek:

    Die krijgt zo'n servo toch nooit van elkaar?


    jan.
     

Deel Deze Pagina