RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

1. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Je moet doen wat je wil, het maakt mij niet uit. Alleen kan je dan niet mee doen. Tis niet anders.
    En over de duidelijkheid van de regels, sja er zijn altijd mensen die proberen de de mazen in de wet of regels te omzeilen, of te gaan mieren…..

2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik heb jaren in de FAI subcommissie gezeten voor F5B. Ook daar waren mensen die regels bedoelden, maar niet goed omschreven werden in de regelementen. Dit leidt altijd tot problemen. Je moet regels maken die je zonder discussie kan handhaven. Met het huidige RES regelement is dit niet het geval. De officiele internationale én de nationale regels zijn op dit punt identiek, en laten volgens dat wat beschreven is zeker ieder materiaal voor de ligger toe. Dat heeft niets te maken met omzeilen van regels maar hooguit met het anders uitvoeren van het toestel dan de maker van de (incomplete) regel heeft bedoeld.

Als dat niet de bedoeling is moeten de regels gewijzigd worden.

Wanneer je een wedstrijd vliegt kan je niet op bedoelingen afgaan, maar alleen op de geschreven regels, eventueel met gecommuniceerde én geaccepteerde afwijkingen daarvan.

flymax vindt dit leuk.
  3. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Doel is om een betaalbare wedstrijdklasse te hebben.
    Mijn inziens heeft schuim geen plek in een F3L model.

Zie tevens het draadje vd RESopenS op RCN.

upload_2024-2-7_14-25-15.png

4. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Zie tevens dit draadje:
    https://www.rc-network.de/threads/baubericht-prime-res-ii-von-clm-pro.11938229/#post-12450137

In het 10e bericht wordt een met carbon roving verstevigde wingtip geïntroduceerd.
    Volgens de regels niet verboden, maar ook niet expliciet toegestaan, en dit leidt tot een eeuwige discussie.

Er is binnen de community best een aardig beeld hoe een RES kist eruit zou moeten zien, en hoe we dat constructief zo vorm geven dat iedereen makkelijk een kist kan bouwen. RES is een hele gezellige klasse, maar het is wel een competitie op het scherpst van de snede. Wil je iets nieuws proberen, met duidelijke structurele- en gewichtsvoordelen, maar wat wel complexer, duurder en arbeidsintensiever te bouwen is, loop je nou eenmaal het risico op kritiek, discussie, mogelijk buitensluiten van de competitie door een jury, en het later alsnog aanpassen van de regels, omdat iets daarin niet expliciet verboden is.

De vraag is of je dat wilt, of zou moeten willen.

5. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    ik heb in een eerdere post al aangegeven dat mijn vraag uit nieuwsgierigheid was ingegeven en niet om discussie los te maken, maar ik ken mijn plaats en ga gauw weer naar de recreatieve draadjes……..;)

6. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    De wat oudere regels waren hier wel duidelijker in:

"Im Flügel dürfen lediglich für die Holme, Flügelverbinder und Nasenleisten GFK/CFK/Kevlar- Rohre oder GFK/CFK/Kevlar-Profile verwendet werden (ansonsten Holz)"

7. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Er lijkt mij toch echt een andere uitleg van de regels denkbaar en logisch.

5.L.3.1. Het model is voornamelijk opgebouwd met houten onderdelen. De volgende methoden zijn toegestaan:
    a. .....................
    b. Alle onderdelen moeten van hout zijn gemaakt met uitzondering van de voorlijst, de ligger(s) en de verbindingsdelen van de vleugeldelen.
    c. .............................

Met de verbindingsdelen van de vleugeldelen worden de vleugelpennen en hulzen bedoeld die het middendeel met de tippen verbindt. Die mogen van andere materiaal dan hout zijn (meestal messing of een dunne glas huls en carbon, fiber of .... pen). Schuim tussen liggers lijkt mij in deze lezing niet toegestaan.

wachten op de volgende mening,

Erik

8. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Schuim als onderdeel van de ligger is niet verboden in het geschreven regelement.
    Er staat nergens dat de ligger van slechts één materiaal gemaakt mag worden, hout carbon schuim of wat dan ook.

Iedere andere bedoeling zal goed beschreven moeten worden.

De draadjes die @prop-er aanhaalt zijn een duidelijk bewijs dat de regels niet eenduidig zijn.

PS, ik zal geen schuim gebruiken in een vleugel die ik aan het bouwen ben.
    Maar ik ben allergisch voor regels die multi-interpretabel zijn.
    Uitspraken als "dat was nooit de bedoeling van het regelement" moeten worden voorkomen.

9. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Maak je niet gek ;)

10. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    nogmaals, voel je vrij om te bouwen zoals je wil. Alleen op competenties is het niet toegestaan. Mocht je het niet eens zijn of je wil het zo zwart/wit hebben, dan moet je je beklag doen bij de organisatie. Veel plezier met het bouwen van je res kist.

11. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Daar gaat het niet om @Lyckele.
    Ik wil alleen aangeven dat het nooit goed is wanneer zaken anders worden beschreven in een reglement dan de bedoeling is.
    In een volgende CIAM meeting zou een voorstel moeten worden ingediend om de beschrijving in de regels aan te passen aan de bedoeling.

12. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    nee lijkt me niet ‘t is hobby toch?:)

oh en dan nog een quasi serieuze nabrander: we zijn met de huidige balsaprijzen wel op het punt aangekomen dat schuim meer helpt om de klasse betaalbaar te houden;)

13. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Het is ook maar de vraag of een opgebouwde ligger zo gunstig is, trouwens. Ten opzichte van een carbon buis mis je een aanzienlijke hoeveelheid torsiestijfheid, niet onbelangrijk bij de lierstart.

Waar bij een F3J kist met opgebouwde ligger de composiethuid onder 45° voor torsiestijheid kan zorgen, heb je die optie bij een RES vleugel niet.

14. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Gelukkig zijn de meeste kits goed te betalen, kwaliteit is ook goed net als het hout. Uitzonderingen zijn er altijd. Zoals vroeger wordt het niet meer. En schuim, dat hoort op bier.

Rick NL en ikonmy vinden dit leuk.
  15. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Dan definieer je "ligger" dus als "cap strip". Ik lees dat als het geheel van cap strips met webbing.
    Maar goed: gezien de lezing van Lyckele (die ik 100% vertrouw, ik heb zelf nog nooit een RES wedstrijd gevlogen) zou ik dan
    als TS maar terugvallen op balsa webbing met CFK cap strips.

Maar eens met RickNL, dit kan wel een verduidelijking gebruiken.

(Persoonlijk had ik die uitzondering voor carbon liggers en lijsten er ook uitgelaten en gewoon hout gekozen. Klaar. ;-))

Rick NL vindt dit leuk.
  16. Rob.M

Rob.M

Lid geworden:
    13 mei 2013
    Laten we de discussie hier bij stoppen. Dit draadje ben ik gestart om te laten zien dat het bouwen van een res ook anders kan dan de gebruikelijke bouw pakketen. Het doel van de resOpen is het opbaar maken van de tekeningen en daar een eigen interpretatie op los te laten, of zelfs dingen aan passen en die bestanden/ideeën met elkaar te delen om zo de hobby mooier te maken.
    Of men de kist voor recreatieve of competitie maakt effe niet uit. Dan leest men de regels wel en bouwt een kist die binnen die regels valt.

Erik Janssen, Hein.z en Rick NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina