RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ah ja! 18500s -herstel 14500s- kan natuurlijk ook. Ik had er gisteren nog twee in mijn handen maar desalniettemin gewoon niet aan gedacht. Soldeer je aan die cellen, gezien liploos?

    Ja, is inderdaad een heel kleintje, maar wel sterk naar mijn ervaring. Ik had ze jaren in een DLG en de hengsten die ze bij single pull met het gooien te verduren krijgen zijn -vooral op het roertje- niet mis.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2024
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    D47 gaat prima verwacht ik. Op DLG hoogteroer nooit enig probleem mee gehad.
    Ik gebruik 2S 300 mAh lipos (nog van Hobbyking) in DLG en RES kist. dat gaat goed (mits HV servos),
    maar let wel op dat je ongeveer met een uur vliegen aan een nieuwe batterij toe bent. < 20 g per stuk.
     
  3. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Dank je! Ook een prima optie

    Ik heb juist even gekeken; de HEPF 47 ('baugleich' aan de D47) mag op 7,4 volgens de spec. De oude D47 van Dymond werd gespecificeerd voor 4,8. Voor wat ik terug kan vinden op i-net kunnen de D60s wel weer 8,4V aan.
     
  4. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Wellicht ten overvloede omdat het al gesneden koek voor de mensen in dit draadje is maar ik kwam een interessante link tegen, die ik wel in het RESopenS project vind passen. De link verwijst naar een korte samenvatting van een windtunnelonderzoekje naar enkele kandidaat profielen voor dit soort RES kistjes. Er komt overigens nauwelijks verrassende informatie uit, maar ook dat is informatie. En het is interessant om een keer iets te zien wat niet uit X-foil alleen komt.

    https://akamodell.hg.stuvus.uni-stuttgart.de/wp-content/uploads/2019/01/Windkanal_RES.pdf
     
  5. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Intussen ligt het middendeel van de vleugel op de bouwplank. Ik bouw 'vrij' naar de tekening van de eliptische vleugel, paste een wat dunner profieltje toe en maak de vleugel uit één stuk om zo licht mogelijk tot voldoende sterkte en stijfheid te komen.

    Ik het een vraag over de dimensionering van de ligger.

    Ik gebruik voor het middendeel CF sparcaps van 10 x 0,5mm en dacht aan zo licht mogelijke shear webbing (wie weet hier nederlandse woorden voor?) van 8 a 10mm breed. In de buitendelen komen CF kapjes van 6 x 0,5 en pro rata smallere webbings.

    Ik baseerde dat op hetzelfde recept wat ik op een 1,5 mtr kistje toepaste, waar die shear webbing 6mm breed is, tussen navenante spar caps. Dat kistje weegt met rolroeren c.a. 250 gram, dus leek me een goede opbouw bij het streven naar een startgewicht van < 450 gram voor deze kist.

    Nu mijn vraag: Tot mijn verbazing zie ik in de plannen 3mm shear webbing staan. Ik vind dat nogal smal en vrees uitbarsten of afschuiven onder startbelasting, met name in het middendeel.

    Wat passen jullie toe?
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Het handigst is als de webbing de breedte van de cap strip heeft. Dat is niet per se nodig (zeker niet met hout) maar met CF 0.5 mm zou ik dat denk ik wel doen.
    Ik denk eigenlijk dat je met 10x0.5 al wel eens behoorlijk overkill zou kunnen hebben, maar kan het niet zo 1-2-3 inschatten. Uitproberen maar. Je zou richting de tips over kunnen gaan van kops balsa naar lichter schuim als sheer web. Balsa in de lengterichting werkt overigens ook prima, is alleen iets minder optimaal qua druksterkte maar dat zul je vermoedelijk niet merken.

    Bij de verbinder voor het tip paneel de spar caps even omwikkelen met dun kevlar roving zodat het niet uit elkaar kan spatten.
     
  7. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ja, die toer zat ik op, tot ik zag dat ze dus 3mm (nota bene inderdaad met de draad in lengterichting) in de tekening hadden staan. Bij mij komt er sowieso kops in en ik dub dus over de breedte omdat die kapjes 10mm zijn. Dan heb je toch een aardig hompje hout in je vleugel gestopt Misschien maak ik wel een sandwich met 3 mm kops balsa tussen twee laagjes schuim aan de buitenzijde. Dat maakt dat dunne laagje balsa iets stabieler en de hele ligger wordt redelijk torsiestijf.

    Ja, mee eens. Deze maat komt alleen in het middendeel om daar een maximum aan buig- en torsiestijfheid te verzorgen. Daarna wordt het 6 x 0,5. In het laatste stukje zou het nog weer lichter kunnen maar daar heb ik niks voor liggen.

    Goed idee. Daar kun je ook weer wat gewicht besparen op een plek waar het er ook nog eens toe doet.

    Hm ja. Nog niet goed over nagedacht hoe ik dat er in krijg. Ik verbind de vleugeldelen weliswaar op een andere manier maar in dat knikje kunnen gekke dingen gebeuren inderdaad.
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ter illustratie: voor mijn supra (3.4 m, 1.7 kg, kan hard gelierd worden) bestaat de sparcap uit schuim, het geheel wel omwikkeld met koolstof/glasvezel.
    Er zit alleen kops balsa in het midden en bij de uiteinden (verbinders tippanelen). Voor de rest is de drukbestendigheid van het vleugelkern-schuim
    voldoende.

    Als je dus een beetje fatsoenlijk schuim gebruikt is dat waarschijnlijk ruim ruim ruim voldoende voor een RES model.
    Je zou ook een vierkante doos kunnen maken met 2x 2 mm, dat is waarschijnlijk ook ruim voldoende.
    Kops hoeft in jouw geval waarschijnlijk niet, maar is technisch natuurlijk mooier.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
  10. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    :thumbsup:

    Dank voor alle inbreng! Daarmee wordt het nu: eerste vakken kops balsa over de breedte van de spar cap en dan (al dan niet met een tussenstapje bestaande uit schuim/balsa/schuim) over op schuim. Jullie overtuigden me en het gewichtsvoordeel is ook niet te verwaarlozen.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tuurlijk, dat klopt. Punt is even wat hier nodig is of overkill wordt. Een res kistje van 400g is wel wat vergevingsgezinder dan een supra vol aan de lier :)
    Mijn X-dream heeft volgens mij gewoon liggend balsa tussen de grenen liggers, en die houdt het ook uit. Ik vermoed dus dat, als je naar een (bijna) vol balsa ligger
    gaat van 10 mm breed met carbon als cap strip, je een "unkaputtbar" ligger aan het bouwen bent, zelfs als het balsa liggend is.

    Ofterwijl: oplossing van Peytr met de eerste vakken kops balsa en daarna schuim gaat waarschijnlijk wel werken.
    Goed letten op een degelijke verlijming van de carbon strips aan het schuim, en ook aan de ribben. Mocht je nou het gevoel hebben dat dat
    schuim niet stevig genoeg is, dan zou ik verder uit het midden toch maar dunnere balsa cap strips gebruiken en eventueel
    de ligger taps toe laten lopen richting de knik.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.169
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Maar is het de intentie om deze bij wedstrijden in te zetten? schuim valt toch niet binnen de toegestane materialen?
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    5.L.3.1. Het model is voornamelijk opgebouwd met houten onderdelen. De volgende methoden zijn toegestaan:
    a. .....................
    b. Alle onderdelen moeten van hout zijn gemaakt met uitzondering van de voorlijst, de ligger(s) en de verbindingsdelen van de vleugeldelen.
    c. .............................
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maar schuim is niet toegestaan.
     
  15. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ik mis iets: waar staat dat?
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.169
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik zie het ook niet
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.169
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ja ik weet waar het staat, maar daar staat nergens dat er geen schuim in de ligger gebruikt mag worden;

    3.1. Het model is voornamelijk opgebouwd met houten onderdelen. De volgende methoden zijn toegestaan:
    a. Vleugels gebouwd met ribben, open of bedekt met hout, "D-box", massief houten vleugels of een combinatie van massief hout en ribben.
    b. Alle onderdelen moeten van hout zijn gemaakt met uitzondering van de voorlijst, de ligger(s) en de verbindingsdelen van de vleugeldelen.

    ik vroeg dit overigens uit nieuwsgierigheid, niet om de regels ter discussie te stellen…….
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2024
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Alles moet van hout zijn, liggers en neuslijst mogen ook van carbon of glas zijn. Andere materialen zijn niet toegestaan. Voel je natuurlijk vrij om schuim te gebruiken alleen kan je dan niet mee vliegen in de competitie.
    En ja, schuim wordt niet specifiek genoemd maar het is niet toegestaan.
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Een opgebouwde ligger bestaat uit 2 gordingen en een lijfplaat, waarbij de laatste soms of vaak of gedeeltelijk wordt weggelaten, hoewel dat ten lostte gaat van de efficiency van de ligger.
    Indien de ligger niet van hout hoeft te zijn geldt dat mijns inziens voor alle onderdelen van de ligger, dus ook de lijfplaat.
    Nergens in de regels is er sprake van het verbieden van schuim of wordt er aangegeven wat het materiaal voor de ligger moet of mag zijn. Dit geldt wel voor de staartboom waar wel aangegeven wordt welke materialen zijn toegestaan, indien niet van hout.
    Als je wilt of bedoelt dat schuim nergens is toegestaan dan moet dat worden beschreven, zolang dat niet zo is moet de geschreven regel worden gehandhaafd, en die is duidelijk.

    Wanneer ik eea niet korrekt beschrijf, verneem ik dat graag.
     

Deel Deze Pagina