Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wielbasis)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 20 aug 2013.

1. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Tenzij ik me vergis zijn die voor een ander type motor....

Heb als het goed is ook nog ergens v2 borstels liggen.. Zal wel een keertje naar de nummers kijken.

Jij had geen Hara editie motor he :?: Dat was weer een afwijkende maat borstel zo uit mn hoofd...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Nee, geen Hara, maar daar had ik ook niet op gezocht. Volgens de website is dit een Orion SV2 borstelsetje, maar waarom dan die oogjes...

3. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Je zoek/kijkt naar het verkeerde type borstel omdat je van de verkeerde motor uitgaat ;-)

Je moet kijken naar V2 borstels niet de SV2... De SV2 is een andere endbell als de alu V2 bell die jij hebt...

Zoiets moet je hebben :
    http://www.the-border.com/Team-Orion-ORI41090.html

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ah, foutje, dit is mijn eerste en enige V-motor.

5. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Zijn ook niet echt meer te vinden hoor.... Heb er als het goed is ook nog wel wat liggen , of anders in ieder geval onderdelen :rolling:

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb in ieder geval nog 2 koolborstels met veer nodig. Welk type endbell is dan beter? Die dichte V2 lijkt me extra goed te koelen, als ik kijk hoeveel moeite ik had om het overtollige soldeer te verwijderen. Maar borstels wisselen lijkt me bij de SV2, vanwege de oogjes ipv solderen, weer makkelijker.

Edit: de endbell van de SV motor ziet er weer aardig uit. 1 van de borstelhouders was aan de binnenzijde een fractie minder rond, waardoor de ene borstel die ik heb, niet vrij kon bewegen. Daarom kreeg ik die er eerder niet uit via die kant. Voorzichtig het ronde deel van een schroevendraaier erin gestoken, en een stukje omhoog geduwd, net genoeg om het afgeplatte gedeelte van de koker weer iets bolling te geven. Daarna ging de borstel er makkelijk in en uit, zonder weer extreem veel speling te hebben. Het lijkt er dus op dat de endbell, op een 2e schroef, en een setje koolborstels na, (en washers, want er zit vrij veel speling op het anker) weer gebruiksklaar is om ingelopen te kunnen worden.

Afdraaien van de collector laat ik maar even voor wat het is, heen en weer sturen kost waarschijnlijk 2 keer 6,75, en daarvoor heb je al bijna een nieuwe motor. Losse onderdelen, ook niet SV(2) maar gewone endbells bijv., zijn wel zeer welkom. Ik probeer daar al een tijdje aan te komen, soms zie je een leuk setje in zo'n sorteerbakje op eBay staan, met veel borstels, endbells, etc, maar dan is het meestal in de VS, en verstuurt de verkoper het niet naar de EU, of de verzendkosten zijn torenhoog.

Laatst bewerkt: 26 aug 2013
  7. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Even een oproepje, ik heb nog een spoiler nodig voor de Mid, en eigenlijk ook nog een complete steun, waar deze op zit. Heeft iemand daar nog wat van liggen? Spoiler kan ik ook een repro van bestellen, maar ben niet zo sterk met verven. Complete body met spoiler mag ook, als je het niet los kwijt wil.

8. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Heen en weer sturen is als het goed is niet zo duur.... Ze vallen ruim binnen de 30 of 32mm die briefpost maximaal mag zijn ;-)
    Als je een stevige enveloppe/klein plat doosje kan scoren of hebt liggen kost het misschien een euro of 5 heen en weer...

Briefpost is een stuk goedkoper als pakketpost.

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Blijft het dan heel? Zonde als zo'n anker weer tip top is, en dan door een ruwe postbode/sorteerder om zeep wordt geholpen.

10. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Als je een klein doosje weet te fixen of anders een bubble enveloppe moet het wel gaan.

Er is weinig wat er kapot kan gaan , desnoods een stukje karton er omheen zodat de collector extra beschermt is.

De as opzich verbuig je niet 1,2,3 ;-)

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hmm, dat klinkt dan wel redelijk safe. Maar eerst maar eens zorgen dat ik de Mid compleet krijg, met wingsteun etc, anders valt er niet zoveel te rijden. En borstels voor de SV motor, zonder dat ik, met verzendkosten, net zoveel kwijt ben als met een complete motor.

Ik heb trouwens een blanco spoiler besteld, zal die dus moeten verven, maar spuiten heb ik totaal geen ervaring mee, met de kwast vertrouw ik het mezelf wel toe. Is lexaan verf ook nog in potjes te krijgen tegenwoordig? Ik zie alleen maar cans, of in de VS, potjes Faskolor. Is dat trouwens een beetje duurzame verf? Ik las dat die op waterbasis was, en soms is dan de duurzaamheid wat minder, althans is mijn ervaring met huis-tuin en keuken verf.

Laatst bewerkt: 29 aug 2013
  12. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Mijn vader werkt bij een bedrijf wat verf verkoopt voor in de bouw ( de bam gebruikt het bijvoorbeeld ), en die zijn helemaal overgegaan op watergedragen verf.
    Dat werkt net zo goed, maar is beter voor het milieu, en het droogt sneller, en het stinkt niet zo.
    Als ze het in de bouw gebruiken zal het wel goed zijk lijkt mij?

13. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Vraagt het nog eens na bij een echte schilder Ruud ;-)
    Die zal de watergedragen verf vervloeken waar je bij staat :rolling: Het stinkt minder en is beter voor het milieu , maar daar houdt het ook wel op ;-)

Mijn oom is schilder en heb zelf jarenlang in de bouw gewerkt dus heb er wel wat van meegekregen ;-)

Lexaan is inderdaad cans of anders de airbrush verf van b.v. Faskolor...

Ik pak voor lexaan gewoon een can Tamiya PS verf in de juiste kleur , kap/vleugel goed schoonmaken/ontvetten met dreft of iets dergelijks , ruim na spoelen met water , drogen ( zorgen dat er geen vlekken achterblijven! ) en dan in meerdere dunne lagen spuiten en als laatste afwerken met een laagje witte verf om je kleur goed uit te laten komen.

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Bedankt voor de tips. Ik wilde de spoiler in 2 kleuren afwerken, dus zoals deze:

Ik had ook een tip gelezen om de te spuiten kan iets op te ruwen met een schuursponsje, voor nog betere hechting. Maar Faskolor is dan wel goede verf, ondanks de waterbasis?

Laatst bewerkt: 1 sep 2013
  15. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Het wordt veel gebruikt door airbrushers..... Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee en dus ook geen idee hoe goed het spul hecht op de langere termijn...

16. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Airbrushers doen niets anders dan spuiten, dus dat zal wel goed zijn toch?

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    De bestelde schroeven zijn binnen, dus misschien vanavond weer verder sleutelen aan de Optima. :)

18. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
  19. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Goed opruwen met scotsbrite ,van bv in de DHZ winkel te koop is , daarna goed afspoelen onder lauw water , goed laten drogen , voor het spuiten , nog een keer ontvetten met bv klein beetje dreft in de gootsteen, wederom weer goed laten drogen.
    Faskolor , evt 10-20% verdunt met water aan brengen , dunne lagen.
    Tussendoor met bv een verfstripper, föhn drogen, wordt de verf nog harder van , na het spuiten minimaal 48 uur wachten met monteren.
    (Evt heb ik de gehele faskolor kleuren collectie thuis , spuiten in opdracht behoord tot de mogelijkheden )

Mijn ervaring is het tussen drogen met een föhn beter, wordt de lak goed "hard" van , en minimaal 48 uur wachten met monteren.Kwaliteit op lange termijn is prima.
    Suc6

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    1 en 2 zitten ook zo dicht naast elkaar op het toetsenbord. :D

Deel Deze Pagina