Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wielbasis)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 20 aug 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag eens gereden met een Lipo, en de auto geklokt op 42,2 km/u. Viel me wel iets tegen, het verschil met NiMh is niet zo groot als verwacht. Wel was de acceleratie een stuk vlotter, de auto voelde lekkerder aan op het gas.

    @savage: had je nog gekeken of die borstels hetzelfde zijn als op de foto?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb de oude body inmiddels met mesje en Displex grotendeels kunnen ontdoen van de overspray spikkels die ik gratis bij deze 2e hands auto erbij had gekregen. Resultaat valt me niet tegen, al zeg ik het zelf:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er inderdaad strak uit!
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Ik had mazzel dat de overspray spikkels zich niet in de stickers hebben "gevreten" en er echt op lagen. Geeft ook wel aan dat Kyosho in ieder geval destijds degelijke stickers had. En nu het lexan ook een beetje is opgefrist door het poetsen met Displex, lijkt het nog best wat. Eerst had ik zoiets van "jammer dat die body groen is gespoten" maar het is zoals de Engelsen zeggen, "it started to grow on me" en nu die gele velgen ipv witte, valt het wel op zijn plaats.

    Ik wil wel nog steeds ook een witte body voor deze auto, met de stickers van de Optima Mid Custom, maar deze groene kan ook weer een tijdje mee zo. Ik twijfel alleen nog of de spoiler dezelfde kleur zal worden, of wit, of zwart.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2013
  5. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ik zou dan wit nemen.
    Past netjes bij witte velgen, en wil je de body nog veranderen naar wit, hoef je niks aan de spoiler te doen.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik had er niet bij vermeld dat ik meteen een paar spoilers had besteld, moesten uit Canada komen, en de verzendkosten werden niet hoger bij meerdere. Eentje wordt er wit met zwarte zijkant, zoals eerder in dit topic te zien was op het plaatje van een witte Optima met blauwe stickers.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    je kunt nog steeds van de binnenkant de groene laag verwijderen en opnieuw spuiten. Wat werk, maar lukt wel als je dat wilt.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Kan, maar ik ben geen ster in afplakken. Bovendien vind ik het metallic groen ook wel fraai, die witte body is voor ernaast, meer voor de show, rijden op asfalt etc. Ga ik echt het terrein in met de Optima, dan pak ik de groene. Ik heb al een blanco repro body in huis.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    groot gelijk
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vind dat groene eigenlijk wel wat hebben.
    Dat lijkt wat ouder :)
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat ik ga proberen om dezelfde kleur te vinden, en dan wordt de spoiler mogelijk groen, met zwarte zijkanten, in hetzelfde patroon als bij de blauw/witte auto waar ik eerder een plaatje van had geplaatst. Ik heb al 1 spoiler uitgeknipt, nog een paar te gaan, en dan de body nog.

    Edit: De groene kleur waarvan ik dacht dat het een close match was, bleek toch duidelijk anders, dus het zal 1 van de eerdere opties worden, wit met zwarte zijkanten, of geheel zwart, of geheel wit. Ik neig naar het eerste, maar de andere varianten laat ik ook spuiten, kan ik kijken wat het mooist staat.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2013
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Spoilers zijn uitgeknipt, en de repro alu wing steun is ook binnen. Straks eens even wegen, en vergelijken met een originele, hij voelt grappig genoeg lichter aan dan ik me kan herinneren van de plastic versie, en meestal is alu iets zwaarder dan kunststof.

    Kijken of ik vanavond de body kan uitknippen en op maat maken, dan kan die binnenkort naar de "schilder" samen met de spoilers en nog wat ander spul.

    Met dank aan Motorsports ook de Tamiya stekkers binnen die op de nieuwe LiPo moeten komen. Deze accu weegt bijna de helft minder dan de NiMh die er nu in zit, en waarmee de auto niet onaardig rijdt. Ongeveer 150 gram minder en meer power, dat moet wel een goed effect hebben op de prestaties.


    Edit: Andere stekker zit op de accu. Ook een paar strookjes dubbelzijdig klittenband geplakt, als bescherming tegen het geklemd zitten op de accusteunen. En dan het "weegmoment", en dat viel nog beter uit dan verwacht. 3000 mAh NiMh, die er eerst in zat, 346 gram. 2650 mAh 2S Lipo, met zelf aangebracht beschermingsmateriaal, 154 gram. 192 gram verschil, bijna 200 gram op het totaalgewicht van de auto. Ik ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2013
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Zo, het werd wel weer eens tijd voor wat plaatjes. Als eerste de nieuwe LiPo, die ik als vervanging voor de 3000 mAh NiMh had bedoeld:


    [​IMG]


    Om de relatief dikke draad in de goede houding vast te zetten, heb ik die met een stukje plakband gefixeerd. De randen klittenband zijn om de accu te beschermen tegen de houder en de grote tie-wraps die de lipo op zijn plaats moeten houden. Bij een "harde" accu als een NiMh stickpack kan dat geen kwaad, maar een lipo is iets kwetsbaarder.

    In de auto ziet dat er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    De repro-kap die wit gespoten gaat worden, is nu helemaal uitgeknipt/uitgesneden/afgevijld, etc. Viel me niet mee, vooral de uitsparingen voor de shocktowers en de spurcover zijn lastig goed te krijgen. En de originele, groene body als voorbeeld nemen ging ook niet echt, er zit een klein verschil in lengte tussen de twee, dus je kan lastig dingen 1 op 1 overtekenen. Aan de voorkant zijn daardoor de sleuven voor de shocktowers wat groter dan origineel, maar met een beetje geluk valt dat niet echt op, en het heeft wel het voordeel dat de kap er iets makkelijker op en af kan.

    Dat levert de volgende "doorkijkjes" op:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Net een beetje een spook-auto...
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  14. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Fijn om te lezen dat ze goed zijn aangekomen ,het spuiten van de delen zal ook ongetwijfeld goed komen .:)
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De borstels die ik heb zijn gewoon helemaal rond :confused:
    Gelukkig hebben ze dat dus lekker standaard gehouden bij de V2's zeg maar , NOT ;)
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Zou dat niet voorzichtig bij te vijlen zijn?
    Met zo'n sleutelvijltje.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik had je ook nog gemaild dat ze er waren, maar misschien heb je die mail niet gehad. Timing was in ieder geval perfect, ik had de accu's net binnen, en kon gelijk een andere stekker erop zetten.


    Inderdaad handig. Dan maar weer verder zoeken naar een redelijk geprijsd setje.


    Moet wel erg precies gebeuren. Bij-vijlen gaat trouwens zeker niet, alleen afvijlen. ;-)


    Vandaag ook nog even gereden, en met de GPS de snelheid gemeten. De auto kwam tot 42,4 km/u. Acceleratie is lekker, hij zit in een seconde of 4 op de top, of nog sneller, is puur een schatting. Ik moet nog wel de vering iets slapper zetten, zelfs met de NiMh accu wilde de auto al een beetje stuiteren, en nu is de auto nog lichter.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2013
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Eerste foto van de gespoten kap, met dank aan Wesley:

    [​IMG]


    Zelfs zonder stickers al een mooi gezicht, dacht ik zo.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  19. Tom_BB

    Tom_BB

    Lid geworden:
    29 sep 2013
    Berichten:
    18
    Mooi ding hoor. Zal je topic eens doornemen als ik wat tijd heb
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    En, al tijd gevonden? ;)


    Zelf heb ik even wat minder tijd, nog wat kleine klusjes in huis hier en daar na omzetten van de slaapkamers, maar het schiet nu wel op.

    Ik heb nog wel iets aan de Optima gedaan, de vering was me te springerig. Nu er een lichtere accu in zit kon de veerspanning omlaag, maar dan nog was de demping te licht. Dus oude olie eruit, waarvan in het getal niet kan achterhalen, maar die bij de Lazer ZX Sport zat, en 350 sct erin. Voelt een stuk beter, bij laten vallen van voorkant of achterkant is het nu meer een doffe plof. Misschien straks voor de buien nog even rijden, kijken hoe de wegligging nu is.


    Update: Ik heb nog even kunnen rijden, de wegligging is echt beter zo met de dikkere olie. De auto stuurt strakker, en reageert beter op oneffenheden. Samen met de betere snelheid en acceleratie door de LiPo ipv NiMh, voelt het nu echt als een vintage race-buggy.

    Binnenkort heb ik de spoilers ook terug, dan gespoten, en kan ik de auto echt compleet maken.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2013

Deel Deze Pagina