Restauratie Turbo Optima, hernieuwde kennismaking met een legende

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 19 mrt 2014.

  1. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Netjes.

    Mooi werk he een auto kopen, strippen, schoonmaken en weer rijdend maken..

    Het liefst tegen zo weinig mogelijk kosten.

    Zijn van die leuke winterprojecten.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, en zeker als het niet zomaar een auto is, maar een stukje geschiedenis, waar je jaren geleden verlekkerd naar hebt staan kijken, naar de plaatjes in de gratis catalogus die je bij de modelbouwwinkel mee had gekregen.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Zijn de foto's nog zichtbaar? Ik kreeg in het botengedeelte te horen dat foto's die op RcGroups stonden niet zichtbaar zouden zijn.
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi Hoor !,

    Het " schilderen" gaat je goed af en het resultaat is mooi !8O

    De foto's zijn op OS X gewoon zichtbaar , anders had ik wel geroepen mooi opgaand in de achtergrond .:cool:

    Petje af dat je het toch weer flikt ......toppie
     
  5. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.255
    Locatie:
    Rotterdam
    ook met IE zijn de foto's zichtbaar....
    maar indoor, ik mis nog wel de voorbumper op de auto...
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je, Rob. Het blijft een beetje knutselwerk, maar gelukkig ziet het er aan de buitenkant wel goed uit.


    Jan, je hebt gelijk, ik heb de bumper ook nog liggen, maar persoonlijk vind ik zonder iets mooier.


    Wat betreft de vraag over de foto's, ik had elders op het forum ook gelinkt naar foto's op RC Groups, waar deze plaatjes ook staan, en die waren niet te zien. Maar ik had daar blijkbaar iets fout gedaan.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Vanochtend even gereden met de Turbo Optima. Hij spoort mooi zuiver, stuurt goed, en de snelheid ligt net boven de 35 km/u op 2S. De auto rolt lang uit bij loslaten van het gas, een teken dat de transmissie soepel draait. Valt me niet tegen voor zo'n "oudje".
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.359
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is een teken dat je het goed doet :)
    Maargoed, anders zijn we niet van je gewend :)
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Dank ja, al kan ik niet volledig de eer opstrijken, aangezien ik deze auto niet zo heb gestript als de andere Optima's. De interne transmissie en diffs heb ik ongemoeid gelaten, omdat ik tot nu toe nog geen Optima diff heb gevonden dat intern echt slecht was. En ik had geen reserve onderdelen van dat gedeelte, zoals de achterste gearbox, mocht er iets sneuvelen bij het demonteren, door mijn onervarenheid met dit type Optima. Maar alles daarbuiten is wel uit elkaar geweest.

    Voor de proefrit heb ik de wielen met schuimbanden trouwens verwijderd, en Optima Mid velgen, voorzien van Schumacher 2.0 inch Full Spike banden, gemonteerd. Uiteraard zo goed mogelijk gebalanceerd, wat bij deze Schumacher banden helaas wel eens nodig was. Hier en daar heb ik van de extra ribben aan de binnenkant van de band wat weggeknipt, totdat de balans een stuk beter was. De wielen zijn nu zo goed als trillingsvrij, bij elk motortoerental. Voor een bash-auto minder belangrijk, maar dit is een stukje fijne techniek van jaren terug, wat ik zo mooi mogelijk wil laten lopen.
     
  10. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.255
    Locatie:
    Rotterdam
    Indoor, de techniek van de optima is gelijk aan die van de Mid.
    het enige verschil is de ketting waarvoor er een andere kap op de diff zit.
    inwendig zijn ze gelijk.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Klopt niet helemaal, de Mid heeft een compleet andere serie tandwielen tussen motor en het diff. Zo heeft de Mid een groot spur, de gewone Optima heeft een serie kleinere tandwielen, en daardoor ook een tandwiel meer. Ook zit de motor bij de Mid voor de achterwielen, terwijl de Optima de motor achterop heeft, net als bij een klassieke 2WD buggy. De ketting loopt bij de Optima volledig horizontaal, de belt van de Mid gaat onder een hoek van achteren naar voren. Ook het frame is compleet anders, bij de Mid heb je een bodemplaat en top deck, verbonden door de gearboxen en wat steunen, bij de Turbo Optima een frame van alu staven, dat o.a. met verticaal geplaatste alu platen aan elkaar geschoefd zit.

    Je kan de Turbo Optima wel voorzien van de diffs van de Mid, en de ketting vervangen door een belt, en wat onderdelen van de ophanging zijn gelijk, maar de transmissie en chassis zijn compleet anders van opzet. Download anders maar eens de manual van de Turbo Optima, dan zijn de verschillen snel duidelijk. ;)

    Deze plaatjes laten ook wel het verschil goed zien, dat het niet alleen in de gear box zit:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Gr. Henk
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    2 korte filmpjes van de eerste proefrit:







    Voor als de embedded filmpjes niet werken, hier zijn de losse links:



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Op de phone zijn de filmpjes niet zichtbaar zowel via tapatalk als op safari (IOS)
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Even de losse links erbij gezet, hopelijk werkt het dan wel voor iedereen.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Inmiddels de filmpjes wel voor iedereen benaderbaar, hetzij via de losse links of anders direct in het bericht?
     
  16. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ja Henk, mijn dank, alles nu wel te zien ....;)
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi zo. Op het 2e filmpje is trouwens ook te zien dat de auto goed reageert bij plotseling uitwijken, "elandproef" zeg maar, als ik even voor een putdeksel wegstuur, en de auto niet uitbreekt.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2014
  18. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Hallo Henk, ben een tijdje onder de radar geweest ivm mijn gitaarbouw activiteiten. Maar wat een lekkere Optima weer!

    Ik ben nog steeds tevreden met mijn Turbo, hoewel ik stiekem ook een Optima body wil scoren. Op de een of andere manier zijn ze dan toch meer "eighties" verantwoord (pun intended). Marwan heeft ze voor $40,- incl. decal sheet.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Leuk dat je weer je hoofd om de hoek steekt. Ik zie trouwens dat ik nog niet de foto's heb geplaatst met andere banden en wielen (de "schuimpjes" leken me toch te kwetsbaar om mee te rijden) en de bumper, die er ook op hoort natuurlijk:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En hetzelfde maar dan met de repro classic Optima kap:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze kap is van Team Bluegroove, en zoals veel van hun kappen, aan de krappe kant qua maatvoering, maar met even opletten met uitknippen, merk je dat later niet echt. Marwan heeft wat steviger kappen, en qua maat ook beter, maar de stickers zijn wat stug, en willen bij gebogen ondergrond nog wel eens ietsje loskomen. De stickers van MCI Racing (eBay, blijkbaar familie van TBG, gezien dezelfde achternaam), die ik op mijn "Optima Mid ZX" heb gebruikt, zijn dunner, en volgen beter de contouren van de body. Van dichtbij lijken deze stickers wel iets minder scherp, maar van normale kijkafstand valt dat niet meer op, en heb ik zelf een lichte voorkeur voor de stickers uit Canada.
     
  20. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Niiiiice!

    Took the plunge, één Optima Mk. I body onderweg naar NL !

    Het wordt uiteraard een klassiek jaren 80 schema, maar dan in zwart, wit en orange sparkle. Dat zal vast lekker blenden met die oranje motor/ESC combo van mij. De Turbo body heeft inmiddels flink wat battle scars, dus die blijf ik gebruiken als het beestje weer eens naar buiten mag. De Mk. I wordt echt zijn zondagse pak, zeg maar...

    En het blijft een sexy industrieel ogende wagen. Hier in de straat en het op het trapveldje loopt er steevast een stoet kids (en een paar sentimentele papa's :D) achter me aan.

    edit:
    Voor mijn Turbo heb ik ook de decals van MCI besteld, maar ik vond de witte backing echt waardeloos gecentreerd. Scheelde bijna een halve mm met de print...
     

Deel Deze Pagina