Restauratie verslag Grunau Baby van Krick.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door SRS, 27 dec 2011.

1. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    :D

Soms kun je oefening stofwolk na werktijd doen en sta je om 1730 op het veld .

2. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Allemaal bedankt, nog even en dan ga ik er nog slecht van slapen ook...

3. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Even schaapjes tellen Douglas!!

truste!!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    succes morgen Douglas , and sweet dreams;)

groet

Terence

5. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik heb écht genoten, samen met 't ''mooitje''... En van de gastvrijheid van Louis zijn club.

Straks meer...

6. enterprise

enterprise

Lid geworden:
    1 dec 2008
    2e pinksterdag

Tja Douglas,,

Nou nog zorgen dat je 2e pinksterdag komen kan.

Gr Ton:rolling:

7. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Zojuist alle filmbeelden naar de laptop gecopieerd, het monteren kan beginnen!!:rolleyes:

8. robertje-11

robertje-11

Lid geworden:
    30 apr 2009
    En hoe vloog die? :)

9. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Douglas ligt nog na te genieten van zijn tantratisch hoogtepunt :D .

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Vanmiddag kreeg ik een enthousiaste SMS (20 minuten!!), dus ik verwacht spoedig goed bericht.

11. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    nog even geduld jongens, de film is uitgemonteerd en is nu aan het renderen...

Hou het puntje van je stoel maar vast warm!!!!:D

klein tipje van de sluier; mijn toestel (de cessna) kwam er stukken slechter vanaf dan die van Douglas....:(

12. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    En toch moedig ik je aan om de sleper te reparen. De sleeps gingen meer dan uitstekend! Mijn Sagitta wil ook nog een keer omhoog;)

(mijn verhaal ligt ook al klaar)

13. robertje-11

robertje-11

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Jullie maken het wel spannend zeg ;)

14. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hij wordt ook zeker gerepareerd Douglas, en dan gelijk versterkt!
    Die 62 cc is blijkbaar toch wat veel, voor de standaard bouw....:rolleyes:

Komt goed!

Het renderen is inmiddels voor 1/3 gedaan, nog 2/3 te gaan...:rolleyes:

15. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Nog maar 1/3e? Ik denk dat ik zo maar eens naar bed ga...

Nou, een filmpje dan maar... (van hetzelfde toestel maar dan voor de restauratie, om jullie ff te pesten... ;))

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    potdorie...het zit je ook niet mee met die kist.

is het een idee om een tipje van de sluier op te lichten, er hebben erg veel mensen meegeleefd en ik persoonlijk zou wel willen weten hoe het is gaan vandaag....

17. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hoi Arjan,

Inderdaad, die kist is mij blijkbaar niet gegund, eerst al die trammelant met de motor en nu dit....

Maar goed, om de dag in het kort te verslaan voor diegene die moeten gaan slapen; de grunau baby deed het geweldig achter de sleepkist! De maiden ging van een leien dakje en hij maakt zijn naam zeker waar; vliegt als een baby!!!

Ook de asw27 heeft de maiden goed doorstaan, maar dit is toch een toestel van een ander kaliber, die heeft z'n snelheid nodig! Dit toestel heeft uiteindelijk maar 1 vlucht gemaakt omdat de maidensleep tevens de laatste vlucht was van mijn Cessna...
    Door het verkeerd inschatten van de snelheid bij de landing is het toestel vanaf een meter hoogte voorover tegen de grond gekwakt en is de motor compleet met motorschot uit de romp gebroken....

Maareh, Douglas, toppie die kisten van je!!:D
    Was gezellig en heb erg genoten van de dag!

grt, Louis

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    jammer zeg. Ik hoop dat je hem weer vliegend krijgt, als sleper is het wel een fraai ding natuurlijk.

Welterusten allemaal

19. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Spannend hé, dat wachten....:rolleyes:

Het renderen is inmiddels klaar en de film wordt ge-upload as we speak...:D

Het resultaat: maidens grunau baby en asw27 van Douglas!

Veel kijkplezier!

Douglas, laat je story maar komen!!

grt, Louis

20. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    De maiden, altijd spannend na een grondige restauratie/opknapbeurt. Dit is een van de modellen waar ik tijdens de bouw aan gehecht ben geraakt, bij het zien van het model in het echie weet je waar ik het over heb. Genoten heb ik van de bouw, die op de een of andere manier bijzonder te noemen was. De belofte aan Raymond heb ik waar kunnen maken, in een (achteraf bekeken) korte tijd. Ik had niet gedacht dat ik zoveel plezier in bouwen kon hebben. Op de een of andere manier heb ik mij weer kunnen vinden in het plezier wat bouwen heet. Zelfs bij mijn vrouw viel dit op.

Wat een kleine gift al niet los kan maken.

Goed, de Grunau Baby heeft zijn/haar maiden gehad. Na montage alles goed nagelopen en gecheckt waarbij ik een 2 tal splitpennen vergeten was om te zetten van de struts aan de vleugels. Na dit nog een dubbelcheck en de Grunau Baby was klaar voor de eerste handstart. Marcel gooide de Baby weg en na een kort zweefvlucht was ook zijn conclusie dat de sleper ervoor kon.

Na een kort overleg met Marcel de Baby achter de sleper de lucht in! Tijdens de sleep viel mij op dat ik een correctie moest geven om de Baby vlak te houden. Dat was ook wat ik verwacht had, daar 1 vleugel wat meer washout had. Verder ging de sleep probleemloos en was ik op een hoogte om de koppeling zijn werk te laten doen. Na de ‘’verlossing’’ direct een bocht gemaakt en wat trimwerk verlicht op de aileron en richting. Hoogtetrim was minimaal en de Baby kon nu eindelijk doen waar ie voor gemaakt was, zweven….

De 1e vlucht bleef ik tussen de 20-25 minuten weg! Mijn zender (met timer) had ik op 0 gezet, en na de vlucht stond deze op 30 minuten. Ik tel daar voor het gemak 5 minuten af (ik neem het wat ruimer) maar man wat heb ik genoten van deze vlucht! Hoger en hoger ging ie tot ik wat capriolen moest uitvoeren om lager te komen. Om vervolgens weer een bel te pakken die de Baby overigens perfect aangeeft! Het weer was natuurlijk super maar van wat ik van deze kist gehoord heb klopte niet echt met het geen wat ik meemaakte.

Het is een heerlijke kist wat goed vliegt, niet te langzaam maar precies goed. Ik had de prestaties slechter verwacht maar niets van dat. Het is gewoon een fijne kist die gewoon goed vliegt. Ik kon er overigens enorm kort mee draaien. Niks geen rare dingen als je m afknijpt, hij geeft alles mooi rustig en goed aan. Geen verassingen of plotseling wegdraaien, alles hele goedmoedig. Voor mij een teken dat mijn inspanningen die ik in de vleugels heb gestoken niet voor niets zijn geweest. Wat dat betreft ben ik er wel een klein beetje trots op…

Het vliegbeeld is fantastisch, en als ie boven je vliegt zie je mooi de zonnestralen door het doek een schijnen. Das echt kicken!!!! De eerste landing ging goed, maar bij de 2e landing ik werd verast door zijn (toch wel) enigszins goede glijhoek. Om niet de paaltjes te raken of de sloot in te vliegen (want dat heb ik wel eens eerder meegemaakt) was deze landing enigszins spannend te noemen. De 2e vlucht duurde 15 minuten en de 3e nog geen 5 omdat ik simpelweg gewoon naast de bellen vloog ipv erin…

Raymond, ik denk dat ik je letterlijk ga verassen als jij met deze kist gaat vliegen. Het verschil is echt groot! (Als je jouw en mijn filmpje gaat vergelijken kan je het denk ik al zien) Ik wil Louis bedanken voor zijn gastvrijheid (en ook zijn club)en veel succes met het herstel van zijn sleper. Na een wat ongelukkige landing heeft hij wel wat werk erbij. Neemt niet weg dat ik Louis een goede sleper vind waar ik graag mijn zwever achter hang. (maar dat geld ook voor Marcel)

Ik ga hier nog f een biertje op drinken en nagenieten van deze dag. (die is inmiddel al op en was ik vanmorgen vroeg mijn bed weer uit voor m'n werk) Deze bouw en vlucht geven mij echt een voldaan en tevreden gevoel…

On voor de volledigheid maar f het filmpje wat ''zichtbaarder gemaakt. Het verhaal over de ASW 27B schrijf ik wel in het desbetreffende draadje op. Moet wel zeggen dat ht een erg leuk filmpje is geworden!

Er hebben idd veel mensen meegeleefd, iets wat ik vóór de bouw niet had verwacht. Ik wilde persé wachten op het filmpje van Louis, voor de volledigheid van het verhaal. De volgende keer komt er wel een piep klein mini verslagje.

Ik vind de naam ''sneeuwwitje'' overigens wel een toepasselijk naam voor deze zwever.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina