Restauratie Zwarte Zee IV

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Nyquist, 13 mrt 2025.

1. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Het verwijderen van de oude verf is ein-de-lijk klaar! Wat een verschrikkelijke klus... Het voordek heb ik uiteindelijk ook maar verwijderd, omdat ik er anders niet goed bij kon. Ook de te brede relingen heb ik verwijderd. Om op de dekken en relingen verder te kunnen heb ik nu eerst goede tekeningen nodig. Hopelijk is dat volgende week eindelijk geregeld. Omdat de boel nu zo mooi open is kan ik wel goed bezig met de verlichting. In het boek 'De vier Zwarte Zeeën' staat een mooi dekplan waarmee ik kan bepalen welke patrijspoortjes bij welke ruimtes/hutten horen. Lijkt me wel aardig om niet alleen de bovenbouw, maar ook een paar van die hutten speels te verlichten. Nu heeft mijn vader die patrijspoortjes steeds even ver van elkaar geplaatst en er ook nog te weinig van geplaatst. Ik heb zijn poortjes dus weer netjes gevuld, zodat ik ze later accurater opnieuw kan plaatsen. Om het plamuren van de romp te vergemakkelijken heb ik verder de berghouten ook maar verwijderd. De ergste spleten en gaten zijn met hout gevuld en de eerste plamuur ligt er op! Verder heb ik al het oude scheepsbeslag bij elkaar gezocht en in de reinigingsthinner gegoten. Wonderspul :) Los scheepsbeslag aanschaffen gaat snel in de papieren lopen zag ik al, dus alles wat ik kan hergebruiken is weer mooi meegenomen.

Bovendek-ontdaan-van-verf.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 21 mrt 2025
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Veel werk achter de kiezen , maar je hebt nu wel een prachtige romp als basis waar je iets heel moois mee kan maken.
    scheepsbeslag kan je inderdaad beter recycleren,

Herby63 en Nyquist vinden dit leuk.
  3. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Hoe ontzettend leuk is dit?! Bij het verdelen van de (scheeps)boeken van mijn vader kwam afgelopen weekend een mapje met tekeningen naar boven, met daarin o.a. de originele zij- en bovenaanzichten van Billing Boats, die hij bij het bouwen gebruikt heeft! (En als boodschappenlijstje voor Tjap Joy gebruikt heeft? :)) Die tekeningen maken meteen duidelijk dat de reling op het achterdek inderdaad echt te laag is. Werk aan de winkel daar dus. De boeglijn van beneden naar boven klopt heel aardig met de tekening, dus die laat ik voor wat het is. Volgens het bovenaanzicht had de boeg inderdaad wat ronder moeten lopen dan wat het nu is, maar ik denk dat ik dat 'foutje' maar laat zitten. Wat me bij het plamuren wel opviel was dat tijdens het beplanken de valse kiel bij de boeg niet is afgevlakt. De plankjes liggen hierdoor op de valse kiel in plaats van erlangs, waardoor het schip niet door het water snijdt. Met geduldig schuren en plamuren loopt deze nu weer van onder naar boven van scherp naar rond. Wat me verder opviel was dat de ankergaten in de romp niet netjes op dezelfde plek zitten. Dat is wel storend en wordt nog leuk om weer goed te krijgen. Op de tekening zag ik ook dat de rondingen bij het roer erg slordig gemaakt zijn. Aangezien het roer bij mijn model compleet miste, moet ik daar sowieso nog vol mee aan de slag. Nog genoeg te doen dus.

Originele-bouwtekening-Billing-Boats.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 24 mrt 2025
    HansN, Herby63 en k-k vinden dit leuk.
  4. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het roer. Nu ben ik jammergenoeg vergeten om even een goede foto vooraf te maken, maar ik vond nog een foto waarin de oude situatie nog wel een beetje te zien is. Volgens alle tekeningen die ik inmiddels heb hoort alles daar zo'n beetje rond te lopen, dus ik heb met wat carbonpapier een tekeningetje overgetrokken en deze steeds als mal bij het corrigeren, schaven en schuren gebruikt. Uiteindelijk klopten de rondingen aardig, maar was het schip niet meer… nou ja… geheel en al waterdicht zullen we maar zeggen :) Netjes met hout gevuld en daarna ben ik verder gegaan met de verdikkingen bij de schroefas. Mijn vader heeft deze nooit geplaatst op het schip, maar ze maken het aanzicht op het roer een stuk interessanter. Lastig klusje, maar met veel geduld zitten ze er nu op. Daarna het houtje opnieuw gemaakt waar het roer zelf langs komt te liggen. Ook hier weer allemaal leuke rondingen, maar na heel wat schuren en plamuren denk ik dat de nieuwe situatie een stuk beter is.

Verder ben ik begonnen met het roer en de roerkoning. M'n (oude) tekening is wat onduidelijk, maar laat een situatie zien die wel wat lijkt op die van het roer van de Elbe uit 1959. Dit is een (nog steeds varende!) zeesleper uit dezelfde tijd en van dezelfde rederij. Afgelopen weekend in Maassluis bezocht en het is werkelijk een prachtig schip. Echt een aanrader om te bezoeken! Zie https://zeesleperelbe.nl/. Met de foto's die ik had van de Elbe en mijn tekeningen heb ik zelf wat in die geest proberen te knutselen. Kwamen die iPhone schroefjes van een eerdere reparatie toch nog mooi van pas. Ik ga ze nog vervangen door iets kortere, maar ik vind het idee zo wel aardig eigenlijk.

En tenslotte liep ik op Marktplaats nog tegen een originele Billing Boats 487 beslagset aan! Nog helemaal compleet, nieuw in de doos en precies horend bij dit model van de Zwarte Zee. Hiermee is samen met wat ik heb kunnen redden van het oude model, alle beslag helemaal compleet. Remko, als je dit leest, nogmaals, echt ont-zet-tend bedankt!

Roer nieuwe situatie.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 7 apr 2025 om 11:20
    Herby63 en k-k vinden dit leuk.
  5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Je maakt er wel werk van! En mooi dat je een complete beslagset hebt gevonden. Is het de bedoeling om te gaan varen als de restauratie compleet is? Zo ja, dan zou ik de romp een laag epoxy met keperweefsel geven. Mooi roer heb je gemaakt! De Elbe heeft er twee, maar dat heb je denk ik wel gezien. Zet voor de schroef een borgmoertje en tussen dat moertje en de askoker een rubber ringetje. Als je de boel dan axiaal goed opsluit heb je een goede afdichting. Uierzalf als smeermiddel en dan kun je weer jaren vooruit. Succes verder met de restauratie en het "aankleden" van dit mooie schip. Zie je kans om de foto's in groot formaat te plaatsen? Dat kijkt en leest gemakkelijker. Gr. Klaas.

Nyquist en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nyquist: áls het de bedoeling is om er een varend model van te maken, denk dan goed na hoe je de schroefas uit kan nemen voor onderhoud.
    Achterlangs lukt dat zo te zien niet, vanwege het het schroefraam. Dus zul je de schroefas binnenlangs moeten kunnen verwijderen.
    Dat houdt in: motor er uit en voldoende ruimte naar voren om de schroefas er uit te trekken.
    Je zou kunnen overwegen om 'vals te spelen' en een deel van het schroefraam (in het verlengde van de schroefas) demontabel te maken, dan kun je de schroefas naar achteren toe uitnemen.
    Maar: dan moet ook het roer makkelijk demontabel zijn...
    Dillema's, dillema's...:confused::confused:o_O

Herby63 en Nyquist vinden dit leuk.
  7. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Het is inderdaad een werkje :) Maar wel ontzettend leuk om te doen. Ik heb nu ik 'm zo mooi kaal heb wel even getwijfeld of ik 'm toch niet waterdicht en varend zou moeten maken. Ik heb alleen nog geen enkele ervaring met varende modellen en daarbij wil ik dit model toch vooral ergens mooi neer kunnen zetten. Ik heb ook al wel een aardig idee van hoe dat eruit moet komen te zien, maar eerst het schip zelf maar eens. Die pro tips zal ik zeker onthouden voor als ik ooit toch een varend model ga bouwen! Dank! Die keuze voor een statisch model maakt trouwens ook dat ik, net als mijn vader, een beetje mag 'valsspelen'. Ik hoef geen rekening te houden met draaiende schroeven, roeren en assen, maar vooral met hoe het er zo goed mogelijk uit ziet.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mijn advies is dan om er een mooi statisch model van te maken en er nog lang van te genieten! Succes verder met de restauratie. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  9. M.Osinga

M.Osinga

Lid geworden:
    5 nov 2016
    Dit wordt een mooi gerestaureerd model, Nyquist !
    ZZ4 is een prachtige sleper en een plezier om deze te bouwen.
    Ik volg je bouwverslag met veel belangstelling !

Gr. Menne

Nyquist vindt dit leuk.
  10. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Vanavond nog even verder gegaan met het roer. Die iPhone schroefjes heb ik wat teruggevijld en dat maakt ze net wat subtieler. Verder de roerkoning scheef afgevijld om deze passend op de romp te krijgen. Ik kan 'm nog niet vastzetten in verband met het latere verfen, maar m'n Zwarte Zee heeft weer een roer! Soort van :) Op naar het achterdek!

Nieuwe roer met roerkoning (versie 2).jpg Nieuwe roer op de romp.jpg

Laatst bewerkt: 9 apr 2025 om 12:03
    Jaap Smith, Ronaldp, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Hi Klaas, Nog even over dat keperweefsel. Aangezien ik nu in principe zo'n beetje in dat stadium zit, zou je adviseren om dat toch aan te brengen ondanks dat ik er niet van plan ben mee te varen? Ik zag in het bouwverslag van Gerrit (de andere Zwarte Zee IV) wat opmerkingen van jou om met keperweefsel latere kieren en gaten te voorkomen. Zou toch zonde van al m'n werk zijn als dat later gebeurt. En zo ja, hoeveel lagen zou je adviseren?

12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mijn advies is om het wel te doen. Net als je schrijft voorkomt het opnieuw kieren in de romp en het beschermt de romp tegen puntbelasting. Als statisch model moet één laag met 80 grams keperweefsel voldoede zijn. Om de romp gladder te maken zou je er een extra laagje epoxy overheen kunnen zetten. Dus laag epoxy op de romp, daarop keperweefsel en dat tamponeren. Desnoods wat epoxy toevoegen, niet schuiven en uit laten harden. Zie je de struktuur van het weefsel nog in de vorm van bobbeltjes, dan binnen 24 uur nog een laag(je) epoxy. Dan heb je een mooie sterke romp, die ons allemaal overleeft. De (gewichts)verhouding epoxy / doek is 1:1. Maar raad je aan om 20% extra epoxy aan te maken. Kom je te kort dan loop je klem in de verwerkingstijd. Succes ermee! Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  13. Nyquist

Nyquist

Lid geworden:
    15 nov 2024
    Dat klinkt als een spannend klusje… :confused: Had al wel epoxy in huis voor een ander projectje, maar dit is weer van een andere orde. Nog wel wat vragen dus ben ik bang. Moet ik daarvoor nog flink aan de slag met plamuren en schuren? Of verhullen die lagen de verdere kleine spleetjes die nog in de romp zitten? Moet ik de romp eerst nog lakken, of gaat de epoxy meteen op het hout? Drapeer je het keperweefsel in één keer over de hele romp of doe je BB en SB apart? En als het weefsel erop is getamponeerd dan dus meteen voorzichtig met een kwast epoxy eroverheen? Ik zal me eerst denk ik maar bezig gaan houden met die relingen op het achterdek, zodat die mooi meegaan met die nieuwe lagen. Uitstelgedrag zeg je? :yes:

14. MYANGEL

MYANGEL

Lid geworden:
    6 okt 2009
    Als je er niet van plan bent om mee te gaan varen voldoet epoxy zonder glasweefsel ook. Dit impregneermiddel en zorgt er voor dat het hout niet meer kan werken.
    Epoxy breng je aan op het kale hout.

Deel Deze Pagina