Restaureren/ombouw Bell 47 G Graupner (Oldie)

Ok dan is dat duidelijk. De paddel heb ik al met shims uitgevuld om de speling tot het minimum te beperken. Deze beweegt nu spelingvrij. Kijken wat de toekomst brengt. Het wordt toch geen heli die wekelijks zal vliegen dus met de slijtage zal het hopelijk wel mee gaan vallen.

Ok dan is dat duidelijk. De paddel heb ik al met shims uitgevuld om de speling tot het minimum te beperken. Deze beweegt nu spelingvrij. Kijken wat de toekomst brengt. Het wordt toch geen heli die wekelijks zal vliegen dus met de slijtage zal het hopelijk wel mee gaan vallen.

De speling in de paddel krijg je niet weg met shims.... Om de speling weg te krijgen, moet je de ingeperste bronzen busjes vervangen (trust me, been there, done that...). En het slijt véél rapper dan je denkt....
Voor iedere vlucht een drupje olie, of iedere week een likje vet voorkomt een hoop ellende (je kunt de paddel demonteren zonder instellingen kwijt te raken, dan die stift uit de kop, invetten en weer terug. Deed ik voor iedere vliegdag als ik me goed herinner....)

Groet, Bert

Oh oke.... Ga ik dan ook ff naar kijken. De speling die ik bedoelde was de axiale speling die er in zat,de radiale heb ik nog niet naar gekeken maar ga ik wel doen. Eventueel nieuwe busjes maken...

Oh oke.... Ga ik dan ook ff naar kijken. De speling die ik bedoelde was de axiale speling die er in zat,de radiale heb ik nog niet naar gekeken maar ga ik wel doen. Eventueel nieuwe busjes maken...

De axiale speling doet niks.... het is de radiale speling, die er voor zorgt dat de hoofdrotor de paddels niet goed kan volgen. In de paddel zelf zitten twee veertjes die de speling er uit drukken, en dat asje is tamelijk hard, Maar de bronzen busjes lubberen vroeg of laat uit, en dan heb je dus alsnog speling.......

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Tijdens zoektocht naar de drijvers voor de Bell 47 G kreeg ik een tip voor een complete ongebruikte heli incl. drijvers. Aankomend weekend ophalen. ;) Deze gaat misschien als donor dienen of.... wie weet....
7e5uryny.jpg

Laatst bewerkt:
Het is me gelukt!! Ik heb ze eindelijk gevonden. Natuurlijk de drijvers er onder geplaatst. Met de drijvers er onder gevlogen maar toen..... Op een meter hoogte vloog een van de paddels er af..... De heli zakte naar de grond schuddend en wel maar.... geen verdere schade :worship:. De drijvers vingen hem goed op. :D:D Na een zoektocht van een tien minuten de paddel gevonden. Hij was afgebroken dwars op de boutgaten. Ik vermoede direct veroudering en heb dit bij thuiskomst gecontroleerd. Dit bleek bij de andere paddel ook te zijn. Doordat ik gelukkig nog wat paddels had liggen deze eerst gecontroleerd op scheurtjes maar deze waren niet zichtbaar, De rotor weer opgebouwd en getest, de heli vliegt weer goed en heeft gelukkig niets geleden met het voorval. Het blijft oud materiaal......dus proberen heel te houden maar...

full

Tijdens het gesprek met de vorige eigenaar van de "drijvers" kreeg ik te horen dat hij ook nog een Bell 212 Twin Jet had staan en weg deed. Na het zien van het model kon ik deze niet laten staan. Dit wordt het volgende project.

full

De 212 is gebouwd maar ongevlogen. De heli is niet eens helemaal afgebouwd. De materialen zijn als nieuw. Ik ga de heli een complete restauratie geven en wil hem op de electronica na( zitten nog de varioprop lineaire servo's in )geheel origineel gaan vliegen... Maar dat is een ander project.......;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig is het goed afgelopen met je Bell47!

Die 212 is ook een mooi ding. De rotoras steekt wel erg ver uit, wat is daarmee?

Groeten, Marco.

Ja dat klopt inderdaad. Dat komt omdat de rotormast nog niet vast zit. Hij zit er los in gestoken. De heli is nog niet geheel afgebouwd en had ook nog het hoofd tandwiel niet gemonteerd. Gaat weer een leuk projectje worden. Ik zeg; laat de winter nog maar komen...;)

Hoi Danny, Erg leuk om te lezen :) Gefeliciteerd.

Ik heb mijn Bell nu ook goed vliegend. maak nog wel gebruik van de Hochleistungs koppeling van Robbe (die overigens goed functioneert) en twee achter elkaar maar ik wil toch ook wel naar jouw oplossing en ben benieuwd of je hiervoor nog een blauwdruk hebt of evt. voor me kan maken. Ik heb de originele koppeling en het gaat alleen maar om dat tussenstukje:).
Gaaf om de heli weer te zien vliegen. Ik heb ook verschillende keren hekrotor uitval gehad. Talloze malen brak het 1,2 mm staaldraadje gewoon af. kwestie van goed centreren en heb dit (hopelijk blijvend) opgelost met een rubberen kardan van Robbe (RO1445) Deze zit zowel tussen het tandwiel en de as en naar de hekrotor aandrijving. Functioneert vooralsnog goed en met een 1,6 mm asje! :) en draait bijzonder soepeltjes

Problemen met de paddle heb ik nog niet gehad. Inderdaad goed nakijken, oliën enz.

Ben jaloers op jouw vondst van de Bell met drijvers. Vorig jaar heb ik ook een zgan (35 jaar oude) Bell 47 G gekocht met nagelnieuwe canopy! Helaas geen drijvers.
Ook de 212 is mooi, maar dat project laat ik varen.

Ik heb onlangs ook een drijversetje op de kop weten te tikken. Is nog in redelijke staat. helaas alleen zonder plastic verb. stukjes. Als je die voor me weet te vinden ben ik weer blij:)

Groeten, Cor(M Heli)

Ik ben er van overtuigd dat er nog veel op zolders ligt maar ja, zie daar maar eens achter te komen!

Ik ben er van overtuigd dat er nog veel op zolders ligt maar ja, zie daar maar eens achter te komen!

Toevallig was ik afgelopen week bij een "redelijk bekende heli-winkel in het zuiden des lands" waar ik er nog zo een stuk of vier a vijf (in verschillende "staten van ontbinding") aan het plafond zag hangen....

:thumbsup:

Groet, Bert

Ja klopt, ik had ze ook al gezien.... En in de kasten heeft hij nog onderdelen en frames e.d. Indien de nood erg hoog is is daar nog wel wat te vinden.....als hij het weg wil doen...

Jullie bedoelen RC H. :) Ja daar ben ik ook geweest en gesproken met Albertino die weet ook van mijn Bell 47 G.
Op verzoek wil hij je wel aan een onderdeeltje helpen.

Danny, ik houdt mij zeker aanbevolen voor de motorsteun en dat tussenstukje.
Ik heb nog een nagelnieuwe (35 jaar :)) oude fuselage met staart en wil deze als reserve gaan opbouwen (in het geval dat!) Als het kan met jouw steun en tussenasje!
Kun je daar wat betere foto's van maken. Van de steun hoeft niet dat was duidelijk genoeg hier in jouw topic :).

Ik moet zeggen dat mijn oplossing nog steeds goed werkt. Hoewel het schot natuurlijk niet echt sterk is, houden mijn kunststof platen het geheel goed op zijn plek. vergeet ook niet dat de motor van zichzelf al goed vast zit op haar semi starre Hochleistungskoppeling van Robbe naar de originele klok!

@ Cor Ok , ik zal zo'n steun/koppelasje voor je maken. Zodra ik deze klaar heb zal ik je een PB sturen.

Vanmiddag een telefoontje gepleegt met de vrouw van de bouwer van de Bell 47 G. (Hij zelf kan niet goed meer verbaal communiceren) Zij was zeer verblijd met het het geen wat ik met de heli heb gedaan. Er is dan ook direct een afspraak gemaakt voor het voorvliegen van de heli. Dit zal op zaterdag 8 feb. gaan plaatsvinden. Via een mail heb ik linkjes van de eerste run en de eerste vlucht toegezonden. Ik kreeg van de bouwer een leuk en enthousiast berichtje retour met als afsluiter ".......Ik verheug me op de vlieg dag."

Vanmiddag een telefoontje gepleegt met de vrouw van de bouwer van de Bell 47 G. (Hij zelf kan niet goed meer verbaal communiceren) ....
<knip>
.... Ik kreeg van de bouwer een leuk en enthousiast berichtje retour met als afsluiter ".......Ik verheug me op de vlieg dag."

En dat soort dingen is misschien nog wel het meest waardevolle van zo'n project....

Groet, Bert

Thanks Danny, gaaf! Waar ga je die vlucht houden? Lijkt me ook erg leuk om te zien en misschien zelf ook wel om te vliegen. :).
Wellicht moeten we ook maar een Vintage Bell 47 G club oprichten!! ;).

In ieder geval eerst maar eens naar de heli Oldie dag in Eibergen op 24 en 25 mei a.s.!

Zeker te weten..... Daar is het project om begonnen. Hopelijk werken de weergoden ook mee ...........

@ Cor, ik denk dat ik daar ook heen ga.

Ja het moet niet waaien. de vorige keer stond er 5 bft. met vlagen en ik heb met mn Bell 47 G daar niet durven vliegen. Zelfs hooveren durfde ik niet aan. Een beetje windvlaag en de heli gaat zijn eigen weg :(.
Maar ik had veel bekijks en het was reuze leuk!

Back