Dit setje is nog steeds te koop,kan nu een afneembaar verstelbaar stabilo maken. Dit is van Gator. Moest even graven in mijn geheugen.
Bij deze wat plaatjes van de modellen. De Curare (40) uitgerust met een Saito 72 viertakt (vanwege het geluid) met een 11X11 prop. Retracts op lucht. Originele "Prettner" brakes in de vleugel. (Niet op de foto) Het model vliegt sinds 2012 en heeft vele honderden vluchten gemaakt. Op de foto nog met 35 Mhz apparatuur, inmiddels omgebouwd naar 2.4 GHz. De Mach 1 (Ontwerp van Norm Page mid jaren 70) voorzien van een YS FZ 110 en lucht retracts. Inmiddels ook voorzien van 2.4 GHz : De Aurora 60 (ontwerp van Gichii Naruke) eerst voorzien van een OS Hanno Special en nu een OS 65 AX (lucht retracts) : Mogelijk komt er nog een vierde bij, een Supra Fly van Hanno Prettner. Wel een kleine versie, de hangaar is nu wel erg vol. Grt, Arnoud,
Dan moet ik eerst even uitvogelen hoe ik hier een plaatje getoverd krijg ... De Flash light is ontworpen door Peter Wessels die er in 1984 het WK mee vloog
Wat ik erover gelezen heb... De Magic heeft retracts gecombineerd met remmen om op korte pistes te kunnen landen. Een volledig geïntegreerd uitlaat systeem, niemand dacht dat dit kon, Hanno Prettner plaatste echter op de juiste positie luchthappers waardoor de lucht goed door de romp stroomde. De airbrakes en landingskleppen waren gecombineerd en werden tijdens de landing en vlucht gebruikt. Hanno prettner gebruikte hiervoor een zelfontwikkelde elektronische box die de brakes / flaps bediende. Een verstelbare propellor die bijdroeg aan constant speed vliegen. Het model was dusdanig "ingewikkeld" dat het voor de meeste modelvliegers te moeilijk was. Als antwoord hierop ontwierp prettner later de calypso, supra fly, supra star en mystic. Deze modellen waren bereikbaarder voor de gemiddelde modelvlieger. Een bijzonder model....de Magic. Ik ben benieuwd hoe die van Ed gaat worden. Grt, Arnoud
Mijn voorgestelde set up. Een EF E motor 1500 watt met een 14x10 APC propeller. Een YGE 90 LVT regelaar met telemetrie en proportionele F3A rem 2 Hoogteroer servo s 2 aileron servo s 1 neuswielpoot servo 1 richtings roer servo 1wielklep servo met sequenser.1 airbrake/ landing klep servo, totaal 8 servo s 1 intrekbare neuswielpoot 2 intrekbare wielpoten als hoofd landingsgestel Elektron ER 30 EVO stroombron voor de landingsgestel 500 Ma 2 celen. kan tot 3 cellen lipo. Een afneembaar en verstelbaar stabilo. De motorkap van epoxy ,zelf een mal van modelleren. en hiervan een afdruk maken. De Lipo is nu bedacht op de plaats van de methanol tank , van boven af bereikbaar door de cockpit en de romp rug afneembaar te maken. Doordat het spant een opening heeft waardoor de lipo geschoven kan worden kan het zwaartepunt wat later in het bouwproces worden afgesteld. Een 4000 ma pakket volstaat , gebruik dezelfde motor en lipo in een Axiome 70 met dezelfde afmetingen. De richting roer servo wil ik zo ver mogelijk achter in de romp plaatsen. Vleugels bekleden met papier en spanlak , de romp met 25 gram glasdoek en G4. Het model te spuiten in een baselak en afwerken met een matte blanke lak.
Plaatje van Mystic30 Rechts onder de de box waar je je tekst zet gebruik je de functie Upload Bestand om je verkenner te openen, zoek het plaatje op en kies "open" Plaatje verschijnt in miniatuur onder je reactie, kies voor Miniatuur of Volledige afbeelding of verwijder aan de rechterkant als je het verkeerde plaatje gekozen hebt Kies Plaats Reactie om reactie met plaatje te publiceren
Vanmiddag mijn snijinrichting uit de prehistory weer opgezocht, een variac transformator uit 1954 met een grooooot vermogen een snijbeugel gemaakt van een fiberglas buis , het bovenste deel van een vishengel en een heuse snijdraad van Graupner. Om de draad strak te spannen is een gitaar spanner ingezet. Deze week de mallen maken en het snijden kan beginnen.
zou het echt zo simpel zijn ?? (waarom ben ik dan altijd aan het klooten om foto's eerst ergen te upoloaden )
jaaa, gelukt nu ik dit ook kan zal ik gelijk maar een plaatje van de Flash-Light neerzetten, ik heb hem even op de hobbyzolder in elkaar gezet voor de foto,
De linkerhelft in in vorm gesneden, de geleiding kan je met spijkers of met spaanplaatschroeven vastzetten. In dit geval is de geleiding een stukje restbalsa van 5 mm dik. Als de temeratuur van de draad goed is kan je het schuim op nul uit laten lopen.
motor is een vrijwel nieuwe Rossi 10cc achter uitlaat deze heb ik gekocht en gemonteerd omdat ik dacht dat de OS 61 RF te weinig compressie meer had wat simpelweg aangekoekte ricinus bleek te zijn.... dus qua aandrijving kan ik nog wel even voort ik krijg steeds meer last van het "old skool F3A verzamelvirus" (vandaag weer een doos met X-TRA 60 delen, tekeningen, instructieboeken en een hagelnieuwe Hatori 675) Dat thuiswerken is niet goed voor de portemonee
Kunnen 'we' de Xtra-2000 niet gewoon toestaan als sub-klasse ? er vliegen er nog voldoende in de rondte volgens mij
Dat ziet er goed uit Ed, Dat piepschuim snijden moet ik ook eens gaan proberen, gaat veel sneller dan spantenbouw waarmee lijm jij de beplanking op het EPS, ik heb in het verledens eens gesneden Curarevleugelkernen gelijmd met Melklijm van Dennis, of dit nog bestaat weet ik niet. met welk voltage stook je de draad ongeveer heet ?