Dat was een rubber latex lijm, frenken boardlijm genoemd. Hiermee heb ik ook een vleugel gemaakt. Er zijn betere methoden. Ik prefereer het lijmen met lamineer epoxy, onder de beplanking kan je op gewenste plaatsen 25 grams doek aanbrengen op het schuim en onder de beplanking. Ook vleugel buizen en stabilisatie schotten van het landingsgestel kan je bijna zonder gewicht toename veel sterker inbouwen. Als je even geduld hebt komt alles voorbij. Mijn snijdraad is 1 m1 lang en het voltage is 34 volt. Ik heb voor hetstabilo een kleinere beugel met 0.5 m1 draadlengte.
Er zijn nog geen regelementen en toestemmingen misschien kunnen we iets opzoeken. In Duitsland en Frankrijk staat in de uitnodiging ontwerpen van RC1 vliegtuigen van 35 jaar oud. Ik ben dit draadje begonnen om wat interesse te polsen en iets te publiceren van de bouw van een retro RC 1 model . Er zijn er kant en klaar te koop en veel mensen hebben nog wel iets uit die tijd, ook xtra s ( 1995-1996) Als er genoeg belangstelling is kunnen we nadenken over een meeting, mijn model maak ik elektrisch omdat op vele velden de hoogtoerige 2 takt methanol motoren niet meer zijn toegestaan.
klinkt goed, Die ouwe meuk blijft fantastisch, zeker vergeleken met het china arf spul een hoogtoerige 2 takt past ergens wel in dit spul, maar een mooie 4 takt erin kan ook prima
Was al begonnen met een spanten stabilo, heb toch maar alvast de vorm gesneden in schuim. Dit schuim is het beste wat ik ooit hen gehad, snijdt fantastisch en geen harde stukken.
De motoropstelling, moet nog wat borgingen aanbrengen zodat de boel echt goed vast zit. Ga wat koolstof pennen als dowels in de schotten lijmen.
Dank voor de link, ook hier zie je modellen van 1960 tm 1986. Minimaal 35 jaar oud. Al deze modellen zijn ontwikkeld voor 2 takt motoren, de eerste F3A 4 takten kwamen zo rond 1985. Mij eerste 4 takt in die periode was een Enya 120 R ( 1986) Een motor die onwaarschijnlijk mooi stationair liep en later veel in schaalmodellen werd gebruikt. E aandrijvingen zijn toegestaan met maximaal 6 S.
Gisteravond de bevestiging gemaakt voor het hoofdlandingsgestel. Vanmorgen bezig geweest met de mallen voor de vleugel en het stabilo. Met het uittekenen van de mallen stuiite ik op een bijzonderheid. De achterlijst is bij het tipprofel dikker dan bij het wortelprofiel. Er onstaat hierdoor een verdraaiing van het profiel bij de tip alleen aan de achterzijde. Een soort ingebouwde winglet.
Op You Tube staat een leuk interview met Hanno Prettner. Het heet Hanno Prettner world champion. In het interview ook uitleg over de Magic.
De dikte van de achterlijst bij de tip is dikker dan die bij de wortelrib. De voorlijst loopt wel gelijkmatig af. Hierdoor ontstaat er een verloop van het profiel op de achterlijst. Een soort verdraaing.S slag aan de tip.De tips zijn schuin afgesneden. Naarmate ik maar naar de tekening kijk en allerlei verlopen van lijnen tegenkom krijg ik het gevoel dat een banaan aan het bouwen ben.
Dat haal ik niet uit de tekening. De koorde van de tiprib is kleiner dan de root rib. Daarmee is de tiprib ook dunner. De flaps zijn even breed, de dikte van de achterlijst ontstaat door de ribben op een vaste afstand van de achterlijst af te snijden. Afhankelijk van het gekozen tiprib profiel en de tipkoorde ontstaat dan de dikte van de achterlijst. Dit maakt het lastig om de flaps echt netjes te laten aansluiten. Je kunt de flaps taps maken maar dat ziet iedereen meteen. Makkelijker is om de foam vleugels in te dekken en daarna de achterlijst zo te snijden dat deze overal dezelfde dikte heeft. Dan een achterlijst er tegenaan plakken met strip ailerons zodat de maatvoering overal hetzelfde is. Het kan zijn dat je achterlijst dan een paar mm meer of minder naar voren staat maar dat lijkt me geen probleem. De tip heeft een afgeplatte onderkant, op een foam vleugel makkelijk te maken als je schuurklos met grit 80 groot genoeg is.
Als je naar de mal ( W1) zie je dat de rechte kant van de voorlijst groter is dan de W12 voorlijst. Aan de achterzijde zie je het omgekeerde.daar is de rechte kant van Mal W1 kleiner dan die van W12. Als je gaat sniden komt er een verloop in het profiel.
Dat is juist, de voorlijst is niet zo'n probleem omdat je die op maat schuurt. Aan de achterkant moet je dat verschil ergens wegwerken. - gebruik je voorgefreesde strip profielen van constante breedte dan past de achterlijst niet, oplossing is om de achterlijst van de tip een aantal mm verder naar achteren te leggen. De negatieve pijlstelling van de achterlijst wordt dan een haartje minder, lijkt me geen probleem. - Een flap op maat schuren die zowel in lengte als breedte aansluit op het profiel lijkt me lastiger. Overigens mag een flap best dunner zijn dan de achterlijst. De wereldkampioen LB vliegt met flaps die 3mm dunner zijn dan de achterlijst (1,5mm sprongetje aan elke kant). Dit is een mechanische oplossing van een stukje dode slag rond het nulpunt.
De ailerons heb ik gemaakt van 2x 6 mm op elkaar gelijmd . Het laten oplopen van de aileron passing is niet een probleem. Ik vroeg mij in eerste instantie af of deze afwijking correct is. Zowel bij de schuim mallen als bij de houten rib mallen komt dit voor.Dus bewust, geen afdruk kronkel. Er is voor een soort verloop gekozen. Mogelijk maakt het onderdeel uit van de afgeplatte onderkant van de vleugel filosofie on tipwervelingen te vermideren.
Leuk draadje! Zelf ben ik van plan de EZ SupraStar 60 in elkaar te knutselen de komende maanden. Ook weer zo'n fraai ontwerp van Hanno Prettner uit 1987. Tekening is al geplot. Elektro setup op 6S en uiteraard met retracts.