Ik heb geen referentie getallen voor F3A maar wel voor F2B. In vlakke vlucht trekt de motor met 1,2kg trekkracht (weerstand) om met 90 km/h te vliegen, ga ik vertikaal dan komt daar 1,8kg (eigen gewicht) bij als ik net zo hard omhoog wil vliegen. Ik heb dan een propellor nodig die bij het maximale toerental 3kg kan liften om geen snelheid te verliezen. Op de website van APC staan alle prop data met per toerental en vliegsnelheid de trekkracht, eens kijken of de theorie overeenkomt met de praktijk.
Een fijn vliegend model is van veel meer factoren afhankelijk dan stuwdruk, remmend vermogen in downlines is minstens zo belangrijk. Ik heb de Mystic gekozen vanwege het mysterieuze van het model. er is geen tekening van, en er is voor zover ik weet ook geen kit van te koop. Het is het Model waarmee ik in Oostenrijk ( Notsch )Hanno Prettner wereld kampioen zag worden. Er is weinig van dit model bekend en over geschreven. Bij retro F3A modellen is het aantal cellen maximaal 6 (bij wedstrijden). Het te vliegen programma is ook retro en is afgestemd op de ontwerpen van 35 jaar en ouder. Voor mij de uitdaging om met een Retro F3A model het huidige F3A programma te vliegen. Met de Magic gaat het net niet, of je moet met veel snelheidsoverschot de verticale figuren inzetten. De Mystic nam deel in een competitie waarin een aantal modellen waren uitgerust met de legendarische YS 120 AC ( airchamber) Deze motor gaf de modellen een voortstuwing en doortrekkracht vergelijkbaar met de moderne F3A modellen. Ja de Kontronik Pyro kan veel grotere propellers aan en ook meer cellen. De grondspeling is dan de doorslaggevende factor bij een retro model. Hierbij de eerste berekening in E Calc met de uitgangspunten. Hierin is de ratio gewicht vermogen ratio van 2.17 met een 17x 12 propeller.
Leuk speeltje, met mijn LB setup kom ik tot een factor 2,2 geen wonder dat die zo makkelijk door de wingover gaat.
De spanten en mallen van de Mystic zijn uitgetekend en op elkaar afgestemd. De romprug wordt van schuim gesneden en met 2 mm balsa beplankt. De snijmallen voor de romprug zijn weer in formica voorzien. De zijkanten van de romp worden van 2x 3 mm balsa opgebouwd.
Altijd leuk als tekenwerk wordt omgezet in iets wat je vast kan houden en verwerken.. De spanten voor de romp van de Mystic zijn nu gereed. Nu zo snel mogelijk de cockpit mal maken. Voor de afdrukken ging ik altijd naar Hobby in . Ik begreep dat Hobby in gaat stoppen na de zomer.
Dualski, voor mij een nieuwe motorfabrikant heeft een hele interessante lijn van motoren voor Retro modellen. Voor de Mystic wilde ik een lichtere motor dan de Kontronik Pyro 750 41 BM De Kontronik past beter in een ander project. Het is de Dualski GA 2000 .4 400 KV geworden. Een motor van 350 gram, waar de Kontronik 435 gram weegt. De Dualski kan een 18x 8 propeller draaien. Met een YGE 95 HVT regelaar een goede match. De YGE is maximaal belastbaar tot 114 Ampere. Met de APC 18x8 komt de stroom op maximaal 84 ampere, uitgelezen in de regelaar. Eerst nog even wat gedoe met de firmware van YGE, in de instructie staat dat door een softwarefout de autotiming niet werkt. Geadviseerd wordt een oneven timing in te stellen rondom 24 graden. Natuurlijk werkt dit niet goed. Maar in afwijking van de waarschuwingstekst is er een nieuwere versie waain de autotiming wel werkt. De volgende test verliep tadeloos. Een prachtig lopende motor met een excellente trancitie. Duitsers en gebruiksaanwijzingen is geen goede combi.
Dualsky is al jaren een zeer goede fabrikant van motoren. De prijzen verschillen nogal per leverancier, dus goed zoeken kan tientallen euro's opleveren. Zoek vooral in tjechie. Dat doe je door je zoekonderwerp in google in te voeren en daarachter site:.cz te zetten. YGE zit vol met soft en hardware fouten. Heino Jung laat de regelaars in China bouwen en zet dan zijn eigen firmware erop, dat vol met fouten zit. Waardeloze regelaars, ook volgens de specialist van het vroegere Schulze. Je kan beter een Sunrise ice regelaar kopen. Die firmware klopt wel, heb ik namelijk geschreven, en de prijs is stukken beter. Goedkoopst te koop bij www.F3X.de Artur geeft ook prima service en advies. GJ
Er zijn bij mij een aantal YGE regelaars in gebruik, als ze eenmaal zijn ingeregeld heb je er geen omkijken naar. Over de firmware heb je gelijk, er is altijd gezeik, het is jammer dat je altijd als je de regelaar aansluit de nieuwste firmware moet hebben. Het kan nog erger, ik heb een Garmin sport horloge, wanneer ik het ook aansluit er is altijd een upgrade nodig. Ik heb naar de Sunrise ICE regelaars gekeken. Aantrekkelijk geprijsd, maar dat onhandige programmeerkaartje. Wat een regelaar aantrekkelijk maakt zijn de volgende uitgangspunten. In de basis De regelaar aansluiten. De regelaar ziet de eindpunten De regelaar volgt PWM per wijzigend toerental. De regelaar ziet het aantal polen van de motor. De regelaar stelt de timing automatisch in. Stelt telemetrie zelf in ( Basis functies) De regelaar kan met het volle vermogen 100 RPM draaien. ( Freewheel) Governor werking voor vleugel modellen met een spin up van 0,3 seconden. De overige functies of uitgangspunten te programmeren via een interface systeem. Al deze eigenschappen zijn in de D3 F3A regelaar. ( Geen telemetrie) Ik ga in ieder geval een 80 of 90 Ampere Sunrise ICE regelaar bestellen ter vervanging van een YPE 80 Ampère regelaar. Deze YPE 80 Ampère regelaar is totaal mislukt. Ik heb er een aantal geprobeerd in te regelen maar wat met alle YPE regelaars wel gaat gaat met de 80 Ampère regelaar niet. Nog even en dan komt er misschien een 6 S D3 regelaar voor retro- modellen
Hoi Ed, je kan de huidige D3 regelaar ook op 6S gebruiken, ik zet 'm samen met de Dualsky 5060 in een 6S F3A model, wel instellingen aanpassen aan motor via de USB connector, maar dat is eenvoudig te doen
Dank voor de tip,ik heb alle D 3 versie 2 regelaars in gebruik voor F3A. Ik heb nog een versie 1 D3 regelaar liggen. Adam Debowski pas deze versie op verzoek tegen betaling van alleen de verzendkosten op specificatie aan. De YGE regelaars hebben een freewheel functie ,altijd hetzelfde toerental door deze halve governor regeling. Geen rem meer nodig. Als nu de Sunrice ICE regelaars ook deze functie hebben is er een alternatief.
de V2.2 D3 regelaars kan je zelf instellen, misschien kan je een v1 laten updaten naar v2.2 en dan zelf spelen/instellen
Ja, de Sunrise ICE hebben ook active freewheel optie. Compatible with a programming card to change and set parameters easily and conveniently * Super fine and smooth touch of speed controlling, first-rate accurate linearity * Soft Start-up mode and Constant RPM mode (Governor mode) * adjustable F3A brake. * 3 steps adjustable regular back EMF brake. * High capability of anti-interference * Low-voltage cut-off protection for per cell battery * Under-voltage cutoff * Under-voltage can be disabled * Under-voltage with automatic adjustment for NiCd/NiMH/Li-Ion/LiPo/LiFePO4 * Variable cutoff voltage / cell * Slow down instead of cutoff * Active freewheeling circuit * LED status display * Timing of motor ranges from 0° to 30° * Blocked rotation protection * Over-temperature protection and Overload alarm * Anti sparkling circuit: reduces connection sparkles(for HV ESC) * Throttle signal lose protection. When the signal loses for 3 seconds, the power will automatically cut off. * Safe power-on. The motor won’t start no matter which position the throttle stick is when battery connected ** GJ
Heb geprobeerd een Sunrise ICE regelaar te bestellen, en een account aan te maken. Account maken gaat niet Arhur Shop levert niet naar Nederland. De Himlische Hollein levert wel naar Nederland regelaar is daar 30 % duurder. Nog goedkoop maar toch.
Heb al 1 150 ampere 6S met een BEC van 7.2 volt besteld bij de Himlische Hollein, maar bedankt voor het aanbod. Als deze regelaar goed is, is dit het waard. De regelaar is voor een T motor AM 670 480 Kv. Een heftige jongen.
Hier word je heel blij van op een door regen doordrenkte ochtend. De 3 D exploded view van de cockpit van de Mystic een retro project kan je niet allen. Voor sommige specialismen heb je je vrienden nodig.Paul bedankt. De cockpit mal wordt met een 3D printer gemaakt. glad afgewerkt en met een vacuüm machine een afdruk van gemaakt. Mogelijk hoeft er geen gips mal van worden gemaakt, Het printmateriaal kan de warmte van de PVC aan.
Een model is pas bruikbaar als de transportbescherming ook af is. Voor de Dalotel vleugelhoezen gemaakt van een prachtige skai kunstleer. Het kunstleer heeft een schuimlaag en is aan de binnenzijde gevoerd. Het beschermstuk voor het richtingsroer en het kielvlak is het sluitstuk.
Weer niet vliegen in het weekeinde, maar het bouwen gaat door, de cockpit mal van de Mystic komt na vele uren printen uit de printer. Wij zijn aan het onderzoeken om de mal voor motorkap ook door de printer te laten maken.
Mogelijk heb ik hulp nodig. Vandaag de Surise ICE regelaar binnen gekregen. Gelijk maar de connectoren er aan gesoldeerd en geprogrammeerd. In de gebruiksaanwijzing staat een programcard 2 aanbevolen. Ik heb een programcard 3 van YGE.waarmee je ook YPE kan programmeren. Heb ik dan toch een programcard 2 nodig? Na een keurige toon van de motor gaat de regelaar niet over in de 6 piepjes van de 6 cellen. De regelaar ziet de eindpunten niet! Alle instellingen + en - 100 staan goed en de servo richting is reverse ( Futaba) Trim op nul en offset op nul. .