Scratch build inderdaad. Sta aan het prille begin van de bouwfase dus moet nog het een en ander uitzoeken. Wat aandrijving betreft; de heren Rombaut hebben onlangs een oude SupraStar succesvol omgebouwd naar elektro. Hiervoor hebben zij de nieuwe Dualsky XM5060 EA 9 550kV en bijbehorende 120A Summit ESC gebruikt op 6S. Op hun YouTube kanaal Rombaut RC hebben zij 3 maanden terug een aantal leuke videos geplaatst van deze installatie en de vliegeigenschappen na de ombouw.
Ziet er goed uit met een 14x10 APC propeller een goede setup. De 120 Ampere regelaar is een beetje overkill, zal ongeveer 65 Ampere op d eklok brengen.
De snijmallen voor de hoofdvleugel zijn klaar. CNC gefreesd en gemaakt van formica een reststuk van de interieurbekleding van een casino. Ook het boutje zit in de kop van de neuswielpoot van verenstaal. Met heel voorzichtig boren,7x een iets groter boortje gebruikt en daarna nog een tap in gedraaid.Hier heb je vrienden voor met uitzonderlijke vaardigheden. Ook de motorbevestiging plaat is nu van koolstof plaat, scheelt weer 10 gram. Het orgineel is 20 gram , de koolstofplaat 10 gram. Op de foto ook een propeller bevestiging ,deze is van M10 M 8 gemaakt. Is wat universeler in het gebruik. Het materiaal is volkern dus dit was een standaard klusje voor de draaibank.
De gehele motor opstelling getest,is volkomen stabiel en zorgvuldig gespoten in stemmig zwart. Voor de propeller heb ik voor een APC 14x10 gekozen, de brandstof motor variant, de E variant is wat slanker en dunner. Een stoere propeller past wat beter bij het model. Een zelfde motor gebruik ik in een wat recenter F3a model met een 15x10 APC E variant. Nu mis ik alleen nog de stabilo buis en verstelblokjes. Als de neuswielpoot is uitgericht kan ik de bevestigingplaat voor het neuswiel uitmeten. Soms moet het landings gestel wat uit het midden gemonteerd worden om de hartlijn van het wiel op de goede plek te krijgen. 1370 watt 8800 RPM 69 Ampere
Je verwijst naar een E-prop van 15x10, heb je die ook al eens gemeten op dezelfde motor/accu/regelaar? Ik verwacht dat die E-prop veel minder stroom nodig heeft.
Klopt,de 15X10E komt met 1260 watt en 65 Ampëre uit de meting. Ik kan niet meer dan een 14 x10 prop kwijt op het model vanwege de grondspeling.
Dan zou ik vanwege het rendement toch voor een e-prop kiezen. Hoe hoger het rendement hoe minder warmte in je motor en regelaar.
Propeller wisselen is zo gedaan ,met de 12x10 E APC zal het wattage nog wat meer zakken. Het geluid van de Brandstof 14x10 is heel erg mooi. Het vliegen zal het uitwijzen.
Vanmiddag ,het regende toch de doorsequenser aangesloten en getest. De sequenser doet zijn werk prima.Dit is nu het enige component wat 6 volt is ,de BEC van de regelaar gelijk maar op 6 volt gezet. Eerst gaat de deur open , dan komt het landingsgestel.Omgekeerd gaat het ook goed, eerst de deur open en dan komt het landingsgestel. Ook het landingsgestel omgedraaid, reverse, de gehele set is nu reverse.De actuator lag onder de landingspoot, waardoor het wiel tegen de stekkerverbinding aanliep. Dit soort modellen hebben relatief korte poten ,95 mm vanaf de onderkant. Het is een wat ingewikkeld verhaal geworden, ikzal er in een volgende post wat foto s bijdoen.
https://imageshack.com/i/pmuYYSUXj Nu met de actuators op de juiste plaats.De poten van het landingsgestel moeten nog op de juiste lengte worden ingekort.
Het neuswiel past nu ook in de romp. Om zoveel mogelijk ruimte te maken in de neuswiel ruimte om een zo hoog moglijk landingsgestel in op te bergen moet de vleugel bevestiging pen vervangen worden voor een hoofdvleugel bevestiging met 4 bouten zoals is toegepast bij de Oalys. Hierdoor kan de neuswielpoot 25 mm hoger woirden.
Met een 15X10 propeller krijg ik 17 mm grondspeling.Denk dat maximaal 14X12 haalbaar is. Het is model is ontworpen voor een 12X12 propeller.
Uitgedaagd door je opmerking ,kan ik het schot waartegen de vleugel loopt nog 25 mm naar achteren zetten en nogmaals nagemeten ik heb ik nu 50 mm grondspeling met een 15X10 Propeller. Voldoende voor een 3 been landingsgestel.
Kijk nu komen we ergens. De governor zal in de stijgvlucht van een looping het snelheidsverlies van de kist compenseren door een tandje bij te schakelen om de propellor op hetzelfde toerental te houden. Spoed heeft geen meetbare invloed op dit tandje bij, diameter wel, hoe groter de prop hoe hoger het extra vermogen om je snelheid constant te houden. Hoeveel dit extra vermogen is kun je terugvinden uit je logging door naar het ampere verloop tijdens een looping te kijken waarin je geen extra gas geeft.
In de Magic ga ik de govenor regelaar niet gebruiken.Hierin komt De YGE 95 LVT . De govenor regelaar is af fabrikant afgesteld voor de Plettenberg Advance 30-10 deze regelaar krijgt een 12X13 propeller. In het draadje lief en leed met E regelaars heb ik een Youtube filmpje gezet.