Morgen beginnen met testen van Ps schuim fraisen met CNC ,de frees langzaam laten draaien en met wat meer druk. Als de draaisnelheid te groot is smelt het schuim en komen er klonten aan de frees is de gedachte. Er kan tot maximaal 70 mm diep gefreesd worden de gesneden vleugel is op het dikste punt 50 mm dik.
De eerste proef is geslaagd, het fraisen gaat, geeft heel veel statische stof. Er bij blijven en continu de stofzuiger aan en erbij.Wordt vervolgd.
De vakken waar het materiaal weg kan zijn getekend. Ik houd maar een dikte van het restmateriaal aan van 10 mm .Met het freesprogramma kan een repeterende vorm worden ontworpen.
Even storen in dit draadje. Ik ben in contact met iemand die nog gfk rompen heeft, nieuw, van retro F3A modellen. Is er interesse in: Sultan V Blue Angel Zo ja stuur maar een PBtje. GJ
Na een middagje statisch stof verwerken zijn de componenten ingebouwd. Moet alleen nog iets vinden om een tunnel te maken in het schuim met een bocht om de aansluitkabel van het landingsgestel aan te sluiten. De volgende vraag doet zich voor als voor het wegsnijden van het schuim wordt gekozen moet de beplanking worden uitgevoer met 2 mm dik balsa. Als wordt gekozen om niet de vakken weg te snijden volstaat 1.5 mm dik balsa als beplanking.
Als die iemand wat laat posten over deze modellen, welkom. Bij een romp hoort een tekening en bouwinstructie en wat verdere info over het model. Als je iets kijkt over bijzondere voorwerpen, en dat zijn deze modellen,heeft het waarde als dit soort zaken er ook bij zijn.
Licht balsa weegt ongeveer 10 gram per mm dikte voor een standaard plankje. Als je 10 plankjes balsa nodig hebt scheelt dat bij 10 plankjes 1,5 i.p.v. 2mm 10*0,5mm*10g/mm = 50 gram. Dan moet je minimaal 50 gram foam weghalen om dat terug te verdienen en schiet je eigenlijk niks op. Ik zou 1,5mm doen.
Dank je voor het rekensommetje,de grootste besparing is waarschijnlijk het mindere gebruik van de epoxy. Het helpt wel dat je je gedachten kan toetsen. Als met het wegnemen van schuim en epoxy bij een gelijkblijvend gewicht 2 mm beplanking kan gebruiken op de delen waar de krachten op komen te staan heb je dar grotere sterkte.
De uitsnijding voor de wielen is ook gereed,alle sparingen zijn nu gemaakt en het aankleden en vastlijmen kan beginnen. Voor de kabel van het landingsgestelis een trekkabel ingelaten. Nu zowel de sevokabel als de voeding van het landingsgestel door 1 sparing. Ook is er een valse rib ingebouwd welke de krachten , kanteling van het landingsgestel kan opnemen. Eerst alles gelijk met de bovenkant van het schuim maken , dan een stukje 25 gram epoxydoek tijdens het beplanken er overheen maken.
Op een aantal posts over indekken van foam vleugels kom ik 1/32 als dikte voor het balsa tegen, dat is minder dan 1mm. In dit filmpje wordt gebruik gemaakt van Gorille Glue, een lijm die opbruist als je een water mist aan toevoegt voor het samenvoegen. Er wordt ook koolstof toegevoegd op de plek van de "ligger" Met welke lijm ga jij de indekking er op plakken?
Zo heeft eenieder zijn voorkeuren. Mijn voorkeur gaat uit naar epoxy voor lamineren. In de epoxy kan glasdoek worden opgenomen op plaatsen waar extra sterkte gewenst is. Dit is 24 uur epoxy met een open tijd van 60 minuten. Alle componenten worden op het schuim gelijmd met constructielijm. Voor en achtertlijsten ook. Nu met een tijdrovend klusje bezig om alle inbouwcomponenten af te werken in het schuim.
Weekeind vorderingen,de sparingen in de vleugels zijn gemaakt. De mallen voor het stabilo in schuim te snijden hebben de goede vorm. Romp in elkaar gezet en bedacht hoe de verder inrichting van de romp moet komen.
De bereikte besparing is 22 gram per vleugelhelft. totaal 44 gram bespaard op het schuim. De helften wegen nu 109 respectievelijk 110 gram. Er zal ook een besparing komen op de indek epoxy. Alleen niet meetbaar. Doordat de Magic in het oorspronkelijke ontwerp een afneembare bovenkant heeft waarin in vervlogen tijden de resonantie pijp met nademper was gehuisvest is het mogelijk om een afneembaar gedeelte te maken voor het accupakket wisselen. Het is mogelijk om ook rompruggen te snijden uit schuim,Ook hiervoor moeten mallen gemaakt worden. Ik denk aan een vast en een afneembaar deel,en een doorzichtige cockpit. Door ook gebruik te maken van de koelsleuf van de afdekking , de koelopening was bedoeld om de resonatie pijp te koelen, kan de regelaar onder de kap geplaatst worden. Eigenlijk is de Magic een prima ontwerp om van brandstof naar electo aandrijving om te bouwen.
Doordat het landingsgestel een 95 graden slag maakt komt het wiel mooi in de wielkast en is diep in de wielkast verzonken. Hierdoor moet de wielas heel kort zijn en de borging van het wiel kan niet meer met een borgring. Ik heb voor een klemveertje gekozen, een beproefde methode bij huidige F3 A modellen. Een niet meetbaar gewicht en betrouwbaar.Op de draaibank een sleufje gemaakt met een heel dun schijfje van de dremel.Weer een prachtig stukje vakwerk van een vriend.
Zowel het 3200 - als het 4000 6S lipo pakket passen in de romp. De bodem is van een stukje honingraad met glasdoek weefsel gelamineerd wat ik nog had staan.
Ook de servo s voor de hoogteroeren zijn binnen. KST 9 gram zwaar en een stelkracht van 5 kg cm. Ik kende deze servo niet, maar bij ons op het veld zag ik wat 3 D vliegers die dit merk gebruikten. Diep onder de indruk van de nulstelling en de snelheid van deze servo s zag ik de 9 gram servo s. Ongelofelijk.
Ik gebruik zelf al vele jaren schuimwielen van The world models. https://www.stevewebb.co.uk/index.php?pid=PL3111580&area=WMAccs Deze hebben een uitsparing voor de wielcollar, hierdoor steken de assen niet uit en passen de wielen mooi in de wielbak. Een wielcollar is wel iets zwaarder als een klemveertje, dat is dan weer een nadeel. Grt, Arnoud.