"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 6 mrt 2007.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ger,

    Ben idd blij met NGV experiment, hoef nu denk ik niet zo'n duur gietstukje meer te kopen. Moet alleen nog effe zien hoelang hij het uithoud....
    De diffuser is origineel gehouden en de uitlaat iéts groter dan normaal, beetje conservatief zeg maar. Bij de originele uitlaat die ik had (49mm) begon hij heel af en toe te sputteren en ploffen wat leek op een beginnende stall/surge. Heb toen de intree hoek van NGV iets platter gebogen omdat deze vrij scherp was. Daarnaast heb ik een andere uitlaat erop gezet met een diameter van 51mm om hem meer vrijheid te geven. Wellicht kan ik met die temperaturen nog wel wat winnen maar da's voor een later stadium. Nu zit ik iets lager in vermogen, ongeveer 7kg bij volle sjas.

    Orbit nét aan de lijn gehad (was bang dat de ecu misschien niet eens aangekomen was....) en ze hadden hem binnen. Volgens Arno hadden ze echter ook een paar feestdagen achter de rug en de werktafel lag vrij vol met opdrachtjes maar eind deze week zou hij hem proberen op te sturen......we zullen zien, ik klaag niet echt daar het foc is en er een nieuwe rpm sensor bij krijg....tis nog steeds hobby hoor :lol:

    ....hmmmm, misschien hou ik je daar nog wel aan, niemand had trouwens ook deze droogte zo vroeg in het jaar voorwacht....tsja....

    :oops: ....ben bang dat ik er niet bij zal zijn.....begin dit jaar is onhandig om een reden het wedstrijd schema gewijzigd alwaar ik ook niet echt blij mee was.....op diezelfde datum valt ook een schaalwedstrijd........balen.... Dit jaar is wél kwalifikatie jaar voor de wereldkampioenschappen te Polen volgend jaar dus ik ben bang dat mijn keuze al gemaakt is.....

    Groet,
    Gerald
     
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Jij? moet je je echt nog kwalificeren dan? :wink:

    Wel jammer, maar van mijn kant succes 6 mei en 10 juni. :D

    Grtz Ger.
     
  3. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Gerald,

    Ga je dat helemaal in Dordrecht halen Gerald???? In de Hasselststraat in Tilburg kun je het ook gewoon aan de pomp krijgen! :lol: En kost ook niet veel..................................

    Groetjes Robert
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heu...Robert, dat was Ger..., ik heb zelf m'n contactjes bij vliegtuigonderhoud.....zo goedkoop heb ik nog nooit gevlogen.... :lol:

    Zie je binnenkort vaker op GR, als Rafale ingevlogen is zal ik er geregeld te vinden zijn.

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

    Inderdaad heb ik weer zitten slapen Gerald :oops: . Maar Ger, ook voor jou hebben we hier in Tilburg petroleum aan de pomp mocht je eens in de buurt zijn :lol: .

    Groetjes Robert
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Is die Rafale onderhand geremaidend :?:

    Zo ja, vertel :yes:

    Ger.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ger, Rafale staat er helemaal klaar voor. ECU is onlangs binnen gekomen en getest, alles ok. Wacht echter op een momentje dat ik tijd heb voor de maiden, heb namelijk hoopjes andere dingen op stapel staan. Zo heb ik komende weekend die wedstrijd alwaar ik met de F16 wilde vliegen, echter......afgelopen weekend te Deelen te kampen gehad met een falende hoogteroer servo tijdens take-off. Start afgebroken maar kon hem niet meer op tijd stoppen, gevolg neuspoot aan barrels, inlaat lip moes en main gear los gerukt....tsja, leven van modelbouwer.... :lol:
    Zal dus wedstrijd met F15 gaan vliegen maar heb de F16 ook beloofd voor een expositie dus die moet ook af. Tussendoor moet er ook wel eens gewerkt worden...... Laat nog wel weten.

    Grtz,
    Gerald
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dat is zwaar kl.... komt altijd op het verkeerde moment en je MOET hem repareren begrijp ik.
    Er al achter wat er precies met die servo loos is? of een falende lead ernaar toe?
    Als je had geweten dat je op Delta Oss met de turbine mocht vliegen, had je dan gekomen? (dacht het wel namelijk :wink: )

    Ger.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Jááááááá, eindelijk wat tijd gevonden om m'n Rafale eens uit te proberen. Afgelopen woensdag was het zover, naar Rozenburg afgereisd om het model eens de sporen te geven. Michel Adelaar stond me daar al op te wachen, het leek nog effe slecht weer te worden maar in de ochtend kon ik via de meteo luchthaven rotterdam al zien dat het rond 18:00 uur open zou breken met afnemende wind....en zo was het gelukkig ook! Vriendin ging ook mee om wat te oefenen met nieuwe camera.

    Eerst maar eens een test run met de motor, wat taxi proeven en een range-check met draaiende motor met Michel aan de neus. Allemaal goed dus opnieuw aftanken en gáán met dat ding. De motor stond op 110.000 toeren wat ongeveer 5.5 tot 6 kg inhoud. Remmen los en versnellen maar, beetje up....nog iets meer up.....vól up.......hue..baan houd op, laten we maar rap remmen! 8O Nét op tijd voor het einde van de baan stil, kist kwam niet los. Hmmmm, ik vond de versnelling wel redelijk, omstanders zeiden dat de neus nogal naar beneden zakte, verkeerde instel hoek dus.

    Zie hieronder plaatje vól up...geen reactie:


    [​IMG]


    Ook neuspoot/retract verbindings asje een beetje krom, moet sterker asje in dus. Aan de kist z'n houding kon ik nu niet zo gek veel doen maar wilde tóch wel vliegen....dan maar iets radicalere methode: Motor méér vermogen ingesteld op 120.000 (8kg stuwdruk) en wat meer hoogte roer uitslagen, gecombineerd met extra canards om het model uit het gras te lepelen.

    Weer getanked en volgas, nu kwam hij wel los met een behoorlijke pitch en neus omhoog, typisch geval van het los "forceren". meteen een beetje down, wielen in en verder. Meteen al duidelijk dat de ailerons véél te grote uitslagen hadden, erg overgevoelig. Nu had ik deze afgesteld volgens Philip's instructies waar hij twee waardes opgeeft, hij waarschuwd ook dat die grotere waarde alleen voor de "ervaren" piloot is. Deze had ik ingsteld speciaal voor de testvlucht, altijd handig om wat extra uitslagen te hebben voor als je in een onmogelijke situatie terecht komt. Effect werd waarschijnlijk ook nog eens versterkt door het té veel aan vermogen, die 8kg is écht veel te veel en ik moest tot 1/3 gas reduceren voor level flight, dat ding ging er als een raket vandoor. Het vliegen ging verder wel goed, in de landing zit hij ook lekker waardoor de landing zelf ook als een eitje ging....... :banana: ....eindelijk gevlogen en alles nog in één deel!

    [​IMG]

    STOL take-off.... :lol: :
    [​IMG]

    Paar vliegplaatjes:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Beetje voorzichtige vlucht vanwege grote uitslagen maar na wat rondjes begint hij al een beetje te voelen. Ik merk al vrij snel dat dit geen model is om snel mee te vliegen, veel goede eigenschappen gaan daarmee verloren. Wat langzamer en hij vliegt heerlijk! Effe voor vergelijk, de oudere ducted-fan combinatie had ongeveer 3.8 kg stuwdruk. Philip raad als turbine niet meer dan 6kg vermogen aan, 8kg is dan misschien een beetje over-kill.... (Misschien later wel leuker om wat 3D te doen)



    [​IMG]
    ....neus pootje weer recht gebogen, rollroer uitslagen 25% verkleind en nog maar een vlucht gedaan. Wéér het plotselinge loskomen....en weer doorgaan! Heb nu groot deel van vlucht in laag vermogen gevlogen om lage snelheid eigeschappen een beetje te wennen, het kistje laat zich lekker rondsturen op deze snelheid en zo leer je de approach snelheid een beetje zodat je niet té snel binnenkomt.(Vooral op Rozenburg wel handig omdat we over een grote bult zand binnen moesten komen)
    Rolroeren voelen nog steeds té fel aan, moet nog wat van af. Na deze landing hield ik het maar voor gezien, was al laat en neuspootje boog steeds makkelijker terug....zal zo wel een keer afbreken!

    Al met al geslaagde maiden, nog wat huiswerk te doen:
    - Hoofdpoten iets inkorten voor grotere invalshoek op de grond
    - Neuspoot verbindings asje vervangen door sterkere
    - Aileron uitslagen nog wat terug zetten.

    De motor gedroeg zich perfect, heel erg koel met een gemiddelde temperatuur van 480 graden. De zelfbouw NVG doet het dus goed!

    Over een paar dagen helaas voor werk weer 10 dagen weg....maar daarna gaan we weer lekker verder!

    Groet,
    Gerald
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup: gefeliciteerd met je maiden Gerald, blijft toch altijd apart spul die turbinekisten :D
     
  11. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Toppie Gerald en een zeer goed verslag hier
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerald.

    Mooi, alles heel gebleven, nu nog effe de kinderziekten 'vluchten' eruit persen, en dan deze gooi en smijt kist eens lekker op vlieguren zetten.

    Groet Ger.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heb er inmiddel een aantal vluchten op zitten, de meeste vanaf gras tot nu toe, kistje is een hele relaxte vlieger!

    Dit weekend maar eens de stoute schoenen aangetrokken en het eens op het "pijpelaantje" te Gilze-Rijen geprobeerd.
    Even ter uitleg, in het verleden mochten we daar vanaf de hoofdbaan vliegen, werkelijk prachtige locatie die je bijna nergens elders wensen kon......tot 2 jaar geleden toen plannen bekend werden voor helicopter basis te GR alwaar ook de Chinooks vanaf Soesterberg naar GR verplaatst zou gaan worden. Precies op onze vliegstek zou de nieuwe parkeerplaats en hangaar voor die kisten gebouwd worden. Het was bijna onvermijdbaar dat we er helemaal weg zouden gaan...... Gelukkig na wat onderhandelen kregen we uiteindelijk tóch nog en plekkie waar de meeste vlieg activiteiten voortgezet konden worden, een oude taxi baan tussen de bossen. Het werd helaas wel al snel duidelijk dat we qua ruimte behoorlijk in moesten leveren, maar da's nog altijd beter dan helemaal niets! Voor jets is de ruimte echter erg marginaal, met mijn schaalmodelen durfde ik het voorlopig nog niet aan. Nu met deze Rafale mooi de kans om het eens te proberen.

    Al met al redelijk goed gegaan, bij de eerste landing tóch iets té voorzichtig en de beton/gras rand net gepakt met één wiel. Een felle slinger zorgde ervoor dat de neuspoot een klap kreeg waarbij de servo al zijn tandwieletjes kwijt raakte. Effe naar huis om een andere uit m'n F16 te jatten. Daarna nog eens 4 vluchten gemaakt en ben er wel blij mee. Het moet gezegd worden, géén locatie voor de onervarende of invliegen van een kist, de marge's zijn erg klein en een flame-out ergens zou wel eens in tranen kunnen eindigen.

    Hier een lage-kwaliteit filmpje gemaakt door een clublid, je ziet soms maar een stippie maar het geeft wel de krappe ruimte aan:
    http://media.putfile.com/Rafale-GilzeRijen

    Al met al, de Rafale doet voor mij precies waar ik hem voor aangeschaft heb!

    Groet,
    Gerald

    Foto's van club-lid Willem Bravenboer:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Blijft jammer van de Gilze vlieglocatie, ben benieuwd waneer je Murphy tegenkomt, hoop het niet :?
    Lekker vliegen op Deelen lijkt me verstandiger.
    Ehhhh geen metal gear's op al je servo's, scheelt weer gesleutel als je tandjes hebt gepoetst :wink:
    Heel houden he, en zie je.

    Ger.
     
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Heej gerard, mooie bak is het toch geworden vind ik.

    Ik ben ook bezig met het maken van een avonds rafale. Was eerst de bedoeling dat het een ducted fan versie zou worden. Maar het wordt een turbine versie.

    Nu ben ik nieuwsgierig hoe het landingsgestel bij jouw toestel uithoud? Ik zie dat je op een verharde baan vliegt, hoe zou jouw landingsgestel zich uithouden op gras? Of is het dan binnen de korste keren allemaal stuk?

    Wat is jouw vliegtijd met de kist. Ik las dat je ongeveer 1,5 liter bij hebt, maar ook niet continu volgas vliegt. Dus dat zou de vliegtijd weer moeten verlengen.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Franky, het onderstel wat ik gebruik is in principe onder de maat. Is een oude, opgelapte Romair wat voor 7kg modellen bedoeld is. Met voorzichtig gebruik kan het wel een poos mee en daarnaast kan ik zelf reparaties doen indien nodig. Het is waar dat retrax sneller slijten bij gras gebruik, indien er veel van gras gevlogen wordt is het belanrijk dat de struts ook zij/achterwaardse krachten kunnen opvangen, een ordinaire stalen krul is hierbij zelfs ideaal.

    Ik gebruik inderdaad tank inhoud van totaal 1500cc waar ik 8 minuten mee kan vliegen. De turbine, een KJ66 met 8kg vermogen, is over de maat en kan ik geregeld terug drosselen waardoor verbruik relatief laag blijft. De tanks zijn echter bedoeld voor een kleinere motor die ik nu aan het bouwen ben.

    Groetjes,
    Gerald
     
  17. zendesigner

    zendesigner

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    486
    Locatie:
    lummen Belgie / DMC DIest en KMC meerhout
    als iemand geintresseerd is, ik heb nog een rafale kit liggen van AD jets , niet gebouwd, die voor een zacht prijsje weg mag.

    zowel turbine als impeller ducts zijn er bij
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    .......heu..., heb je die nog???:(


    Gisteren flink wat schade aan de Rafale gevlogen, beetje eigenwijs en niet naar Sandor geluisterd...... Heb een minicam op de romp gemonteerd en die heefd uiteindelijk tot storing geleid. Ik had er wel een range check mee gedaan maar alleen met de camera aan, niet op opnemen. Dat laatste bleek dus funest. Vanaf Gilze-Rijen gevlogen, start ging goed, klom als vanouds snel hoog weg en op down-wind leg gebeurde het, force storing tikken en de turbine gelijk in fail-safe shut-down. Daarna leek de controlle weer een beetje terug en kon de kist héél mooi weer voor de baan krijgen maar op ongeveer 50 meter hoogte sloeg noodlot toe, kist vol naar rechts de bossen in.....een hoop gekraak gevolgd. Eenmaal ter plaatse konden we de kist niet meteen vinden, bleek uiteindelijk 6 meter hoog in de bomen te hangen. Ik weer "jeugdig" in de boom geklauterd en met een stuk touw de kist lanzaam naar beneden laten zaken.

    Schade viel reuze mee, ik dacht na al dat gekraak 1000 stukjes aan te treffen. Canopy + frame stuk, 1 canard eraf en bij de andere canard een gat in de romp, vleugelvoorlijst besschadigd en verder nog wat scheuren in de romp. Flink balen natuurlijk maar tis te repareren hoewel ik daar nog effe over na moet denken. Zoals eerder verteld in dit verslag had de vorige eigenaar al een flinke neus reparatie gedaan en kan nu zien hoeveel matten/epoxy en plamuur daarvoor gebruikt is. Een volgende reparatie maakt hem zéker niet lichter.

    De antenne was ook afgebroken maar eenmaal thuis met een nieuwe antenne effe range check gedaan. Met camera aan ruime afstand maar toen ik record aanzette begonnen alle roeren fors te bewegen........duidelijk! Zit er in deze type camera's dus toch een soort van module die de 35Mhz stoort......niet meer gebruiken dus........

    De schade:
    (Achter op de romp kun je de aluminium beugel zien van de camera)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    oeps das minder, wat ik zie hier is helemaal niet de bedoeling denk ik, als ik het goed lees heb je alleen schade aan de kist zelf en niet aan de rest.

    Wat voor cam had je gebruikt Gerald, dat een cam storing kan veroorzaken lees ik hier voor het eerst.

    Jammer van je kist, maar jou kennende zul je hem wel weer opknappen denk ik.

    Ik leef met je mee

    Vriendelijke groet Jaap
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    crash

    @Gerald.

    Da's balen, en dat door een oorzaak die hier al de revue gepasseerd was.
    Alle onderdelen eruit en in een andere kist bouwen, de Rafale is niet echt de moeite meer, uiteraard altijd te repareren maar je kan je energie beter is een ander project stoppen.
    Just my two cents.
    Groet Ger.
     

Deel Deze Pagina