"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 6 mrt 2007.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Gerald,

nog bedankt voor de Rafale, heb meteen maar even een fotootje gemaakt en in m`n eertse jet draadje geplaatst: [66779] m-n-eerste-jet-bosmodelair-deel-1-a-14
    Over een jaartje of zo zal ik hiervan ook een opknap verslag gaan maken.

Ook nog bedankt voor de hartelijke ontvangst, het frisje, de uitleg over 1 en ander en het aanschouwen van je modellen.

Ben vooral gecharmeerd van je bouwwijze qua "keep it simple" en "betaalbaar" ook het feit dat jij gewoon op 35mHz vliegt en zonder akku backups etc. is mijn doelstelling.

Zal vanavond ook eens kijken wat je allemaal op het cd`tje hebt gebrand qua Rafale, ben ik wel zeer benieuwd naar.

Nogmaals dank en we gaan elkaar weer tegen komen.

Grt,
    Berto.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  2. viper_l

viper_l

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Indien er nog ooit iemand zo'n okkasietje liggen heeft,graag een seintje!

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Berto :D, was gezellig, als je wat weten moet kun je me altijd vinden!

Groetjes,
    Gerald

4. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Weer een beetje verder geschilderd en afgewerkt, de roundels moeten laagje voor laagje gespoten worden en die hobby revell verf is niet zo snel, elke dag één kleurtje dus = 4 dagen. Niet veel werk maar gedult hebben dus. Besloten om er een 313sq kist van de maken met een tijger bandje daar dit squadron in navo verband een tiger squadron is. Had hem ook een bonte tijgerjasje kunnen geven maar dat vond ik té veel werk en in de jetscene zie je er ook alweer genoeg....

Met handje een tijger stripje schilderen;

Beetje googlen en een leuk embleem van 313 gevonden. Deze in juist formaat aangepast en op waterdecalsheet geprint met de inktjetter, werk goed. Kun je mooie decals zelf maken met goede detail, net zo nauwkeurig als je printer.

En hier de decal geplaatst, tijgerbandje af en de roundels klaar. Nu nog iets van een registratie maken en dan hou ik de afwerking voor gezien, gaan we de puntjes op de i zetten wat beterft technische zaken.

Grt,
    Gerald

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Zo, net zo'n beetje laatste hand gelegd aan de cosmetische afwerking, is funkist maar heb er dus tóch nog een beetje schaal iets van gemaakt.....blijft je hobby hé? ;)

Maar eens op de weegschaal met het ding, had er totaal nog geen idee van waar ik stond, die andere Rafale was 6,5kg leeg. Effe nog wat losse spullen in de romp gelegd om totaal gewicht te maken, zonder brandstof natuurlijk. Op de plank en....:yes:.....wauw! Niet verwacht maar dit model weegt nog nét geen 5kg! Met 1,5liter peut afgetankt dus 6,5kg start gewicht, behoorlijk laag.

En hier zoals'tie nu is, mooie opvolger van de F16 ipv de JSF, niet?:cool:

Groetjes,
    Gerald

6. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er goed uit Gerald :thumbsup:

Nu kun je dus echt oneindig verticaal met zo`n laag gewicht :cool:

7. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    hehehe, dan mag je nog net meedoen met F3A:D

8. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    die cockpit schreeuwt nog om een piloot/interieur;)
    ziet er strak uit joh, die zit niet zo gek ver meer van een maiden af.
    groeten Gertjan

9. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Een soort van cockpit heeft ie wel liggen en zal er ook vast wel inkomen.

Gerald wilde eerst 1 of ander stripfiguur of zo erin zetten maar hoe meer ik de kist zie vorderen hoe meer de kist aangekleed wordt dus een piloot zal niet lang op zich laten wachten.

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Jaa, pilootje komt er nog wel in, een lege cockpit is als een hond zonder z'n bot, als sint zonder amerigo, als een formule1 race zonder crashes, als joran zonder......, je hebt hem wel denk ik.;) Maarrr, tegelijk zeg ik erbij dat het nog effe moet wachten, heb nog niets gevonden en ga er toch eerst mee vliegen.

Dat zegende, heb van de week besloten dat één van m'n vertrouwde Kj's er in gaat. Heb wat pech gehad met de wren en heb daarmee de dure compressor zwaar besschadigd. De motor was in eerste instantie bedoeld voor een ander project die ik sowieso effe vooruit geschoven had dus echte prio had deze motor niet meer. Maar toch wilde ik hem af maken omdat er toch al zoveel tijd in zat maar de kosten lopen inmiddels ook al aardig op (Nog steeds niet te vergelijken met een nieuwkoop hoor!) en vond het na die laatste run wel even genoeg geweest, zal het tzt wel schrijven in het betreffende draadje als ik er zin in heb.....

Vandaag dus de KJ er in gelepeld, het paste maar net met de 1,5 liter tank er voor. Kist valt nu iets zwaarder uit maar is met 5,5kg nog steeds vele malen lichter dan die andere rafale. Daarnaast heb ik een puist vermogen.... Heb vanmiddag de eerste run in het model gedaan om te testen voor goede warmte afvoer en koellucht distributie. De enkelwandige jetpijp zit relatief dicht bij de romp maar deze bleef merkwaardig erg koel! Beste test is om de turbine stationair te laten draaien op de grond met geen voorwaartse snelheid. De romp werd nauwelijks lauw, koeler dan in die andere rafale. Voorzichtig naar vol vermogen en alles ok. Effe kracht meter er aan gehangen en had net iets meer dan 8kg bij maar 112.000 toeren, dat wordt interessant bij een take-off gewicht van ongeveer 7kg......:cool:

Nu wachten op een mooie dag (...en tijd) om hem de lucht in de sturen....

Grt,
    Gerald

11. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    hmm je maakt me wel nieuwsgierig wat er gebeurd is:(

nu maar hopen op een mooie dag voor je maiden, ben benieuwd hoe ie vliegt.
    gr Gertjan

12. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    ziet er goed uit! zaterdag schijnt het redelijk weer te worden ;)

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Robert,
    .......komend weekend ben ik voor m'n baas bezig.....

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Gerald,

gaat helemaal goed komen zo te lezen, en gezien hoe jouw oude Rafale vloog moet deze met dat lagere gewicht helemaal TOP vliegen.

Succes alvast met je maiden.

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    :music::banana:

Jaaaaa, eindelijk vandaag de kans gehad om m'n Rafale eens uit te proberen. Weer voorspellingen waren goed, eenmaal op Deelen aangekomen bleek het toch wat minder te zijn, lage bewolking en relatief donker....ideaal zicht voor mijn camou jasje.....

Niet zeuren, de lucht in met dat ding!

Om het maar kort samen te vatten, hij vliegt werkelijk héérlijk! Heel soepel en smooth, kwam snel los en goed langzaam te vliegen bij de landing. Heb eigenlijk alleen wat up moeten trimmen maar verder niets aan doen.

'T was niet druk dus maar lekker van de gelegenheid gebruik gemaakt, 6 vluchten er uit geperst met eentje alleen maar start en landingen. (mijn mening; zo leer je een kist het beste kennen, wat achter je model aan vliegen leer je weinig van) Ik had de motor naar beneden geschroefd, 112.000 toeren met 7kg vermogen, deze hoeft absoluut niet naar boven, plenty vermogen zo.

Ik weer blij, lekker een weekend kistje erbij om wat mee rond te scheuren, moet op gedronken worden!:proost:

Geen filmpje, wel een aantal foto's hieronder genomen door mijn lieftallige.

Groetjes,
    Gerald

16. zendesigner

zendesigner

Lid geworden:
    13 jun 2004
    lummen Belgie / DMC DIest en KMC meerhout
    Proficiat gerard ,

Ik had het zelf nooit zo goed gemaakt gekregen . Nogmaals veel plezier dermee ;-)

Bart

17. Mr. Tucano

Mr. Tucano

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Gerald,
    Vliegt deze nu anders dan de Avonds?
    In elk geval mooi werk, hou hem heel.
    Proost !
    Groeten, Tucano

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Gerald,

gefeliciteerd met je geslaagde vluchten, je ex Avonds hangt nog steeds aan het plafond te wachten totdat ik er klaar voor ben.

Het weer was zeker niet al te best, wij waren op Ede bezig dus vergelijkbaar, later op de dag werdt het beter maar dat mocht de pret niet drukken.

Vele fijne vluchtevn vanaf deze kant gewenst en wie weet vliegen je ex Rafale en deze Rafale nog eens samen.

Grt,
    Berto.

19. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Proficiat met je geslaagde Maiden . :thumbsup:
    Heeeeeeeeeeeeeeellllllll veel vlieg plezier met je nieuwe Rafale
    mooie fotos mis alleen een pilootje ;)
    ps niet te veel :celebrate: proost :D

20. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    :thumbsup: ook van mijn kant gefeliciteerd met je maiden.
    groeten Gertjan

Deel Deze Pagina